Förboka din Ioniq 5

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MrRun »

HelectriC, har du testat att ladda på 150kw-laddare än? I ett norskt forum såg jag en som testat och det gick snabbt där också! :)
Har ladet min På hurtigladere. På 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min. Prøvde Fortum sin 50 kw lader fra 86% og til 100. %, ladet med 47 kw til fullt batteri.
Ioniq 5 FE AWD
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Esterox »

wheels skrev:
Esterox skrev:
wheels skrev:
Esterox skrev:
Tellus skrev:
Jag tycker att den lilla service en elbil kräver kan man lätt göra själv.
Endast om något går sönder behövs verkstadsbesök.

Bromsarna brukar klara sig bra utan service, gör några hårda inbromsningar ibland, byt bromsvätska ca var femte år.
Kupéfilter, byt själv.
Kylarvätska är väldigt sällan, 8 år ?
Högvoltsbatteriet kollas väl OTA
A/C service, köp en flaska och spraya på kondensorn.

Vid verkstadsbesök är det alltid en risk att du får tillbaka en sämre bil, smuts/repor, eller något dom glömt skruva åt eller skruvat på i onödan.
Plus den "onödiga" kostnaden för arbetet med att kolla glödlampor, fylla på spolarvätska, kolla mönsterdjup osv
Var femte år för bromsvätska ?! Jo visst du, den drar till sig vatten direkt så redan efter 2 år brukar det var dags och därför ligger intervallen även på detta.
Det var ingen jävel som bytte bromsvätska förr. Det var väl nån som fick den ljusa iden att eftersom bromsvätska är hydroskopisk så kan man tjäna pengar på att lägga in ett bromvätskebyte i servicen. Har funderat på hur allt detta vatten tar sig in i bromsvätskan. Kryper den in genom bromsrören, eller?
Inte en aning om hur det gick till före 80-talet.
Gällande vatten så bildas det väll kondens osv som gör att det kommer in vatten.
Jobbat inom racing och på verkstad i många år så har sett konsekvenserna utav bromsar som försvinner eller fryser.

åk du vidare som du gör men jag hoppas jag inte möter dig i trafiken när du behöver bromsa ordentligt.
Kondens?? Var skulle den komma ifrån? Det sitter en gummibälg innanför påfyllningslocket just för att förhindra kontakt med luften utanför eftersom det sitter ett litet ventilationshål i locket. Jag har också stor erfarenhet av rally, rallycross etc och där byts inte bromsvätska pga vatten utan för att bromsvätskan utsätts för hög värme och kan brytas ner. Du menar alltså att du har sett bilar som blivit utan bromsar pga bromsvätska som frusit?
Sen ett litet personligt påhopp som avslutning :roll:
Hade nog inte brytt mig om att svara om det inte varit för din sista mening
Prova koka vätskan så får du se.
Och ja jag har fått in sådana bilar…..
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

Ett lite kul test: Berlin till Amsterdam: 150 km/h på Autobahn men inkl alla köer så blev genomsnittshastigheten bara 107 km/h. De laddade 3 ggr på 10 min vardera.
Senast redigerad av Aida, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

MrRun skrev:
HelectriC, har du testat att ladda på 150kw-laddare än? I ett norskt forum såg jag en som testat och det gick snabbt där också! :)
Har ladet min På hurtigladere. På 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min. Prøvde Fortum sin 50 kw lader fra 86% og til 100. %, ladet med 47 kw til fullt batteri.
Nej, jag har faktiskt uteslutande laddat Ionity (det har inte varit kö någonstans kan tilläggas).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Aida skrev:
Ett lite kul test: Amsterdam till Berlin och tillbaka. 150 km/h på Autobahn men inkl alla köer så blev genomsnittshastigheten bara 107 km/h. De laddade 4 ggr på 10 min vardera.
Amsterdam till Berlin och tillbaka? 130ish mil med bara 4 laddstopp á 10 minuter? Det måste jag se innan jag tror på det.

Edit: 656km till Berlin på 6t39m, 3 laddstopp (13+10+10) förbrukning runt 23kWh/100km, har vi sett samma film?
Oavsett en grymt bra bil, och ~26kWh/100km i 150km/t är godkänt.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Aida »

heldiggrisen skrev:
Aida skrev:
Ett lite kul test: Amsterdam till Berlin och tillbaka. 150 km/h på Autobahn men inkl alla köer så blev genomsnittshastigheten bara 107 km/h. De laddade 4 ggr på 10 min vardera.
Amsterdam till Berlin och tillbaka? 130ish mil med bara 4 laddstopp á 10 minuter? Det måste jag se innan jag tror på det.

Edit: 656km till Berlin på 6t39m, 3 laddstopp (13+10+10) förbrukning runt 23kWh/100km, har vi sett samma film?
Oavsett en grymt bra bil, och ~26kWh/100km i 150km/t är godkänt.
Haha kolla klockslaget när jag lade upp den så förstår du… Jaja var bara enkel tur. Men är väl rätt bra av bilen? Sorry for the misinformation!

Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Force-Walker skrev:
Det är extremt mycket problem i världen just nu.
Rätt övertygad om att ni kan räkna med ännu mer förseningar än leverans i början av nästa år.

En del länder i Asien är satta i lockdown, det finns inte tillräckligt med halvledare, finns inte båtar och containers. Material är svindyrt.

Absolut dåligt att Hyundai inte informerar bättre, men jag tror helt enkelt de inte vet själva hur framtiden ser ut i nuläget.
Iofs. men det kan ju också vara en bra information att ge till kunderna; typ att de inte har kontroll på läget och inte vet något om när leveranserna blir, mer än att det blir stora förseningar.

(Inte menat att hänga ut Hyundai, utan gäller precis lika mycket andra tillverkare som Tesla och VW).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
msb skrev:
Jag var förbi min handlare idag och han sa att servicen kommer att ligga på ca 2400 (om jag minns rätt) plus nån tusenlapp för bromsunderhåll om man vill lägga till det.

Demobil i enklare utförande skulle komma hem om några veckor.

Min bil var inte tillverkad än men de har inte hört något om stora förseningar än. Slutet av oktober låter det som för RWD.

AWD nån gång nästa år.

Va?!?! AWD först nån gång nästa år!? Vad hände med aug-jan??? Alltså det här funkar inte… Vad sysslar de med!? First Edition pyttsan… Totalt haveri av Hyundai isf…
Är det en AWD som du beställt, och vilken leveranstid har de isf. uppgett till dig?

Håller oavsett helt med dig om att kommunikationen borde vara bättre (A&O i sådana här fall och lägen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar :D
Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar :D
Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?
Vet inte, har bara laddat ionity 800V fram till nu, allt annat är så dyrt :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av wheels »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar :D
Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?
Han har bara laddat på Ionity, säger han
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

Zalman3 skrev:
HelectriC skrev:
Upptäckte idag att bilen har dubbelglas i alla fyra dörrar :D
Hur snabbt laddar du på en 400V CCS laddare?
Från norska elbilforumet
https://elbilforum.no/index.php?topic=55716.0
2D930428-BB6E-4741-83B0-90095720C69F.jpeg
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Är det samma människor? Eller en halmgubbe?
Jag tycker snabb snabbladdning är viktig, men inte viktigast.
De få ggr om året jag ska köra riktig långt, så kan det passa med att 1 av 4 laddstopp är ~40 minuter, resten vill jag att ska gå så snabbt som möjligt, men det er min personliga preferens.

Vad du tycker andra ska göra, bryr jag mig inte om.

Om jag har valet mellan två bilar där allt är ungefärlig lika bra (på pappret), så tar jag den som har potential till att ladda snabbast.
När den bilen i tillägg är mellan 50k och 200k billigare än konkurrenterna, så är det en ”no-brainer” för mig och mina behov.

För någon är tillgången till SuC viktigast, för andra är det storleken på frunken. För mig är det en allroundbil som inte kostar skjortan som är det viktigaste, och en ice finns inte på kartan. Att jag i tillägg slipper vänta på att bilen ska ladda klart, är en stor bonus.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av heldiggrisen »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.
Så vem säljer du? I5 eller PS2?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Mickep »

Hur är stolarna man kan vika bak till liggställning. Nu är det 20 minuters väntan på laddning, är det en ploj eller kommer de vara användbara?samma sak att skjuta tillbaka mittkonsolen, fungerar den som idé?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Personligen så hade jag utan mkt kunskap om elbilskörning gjort helt annorlunda: jag hade laddat till 80 % varje gång ist o haft färre laddningsstopp. Jag menar det tar ju tid för varje laddning när man ska av motorvägen och backa till och få igång den fördömda laddstolpen. Man vet ju aldrig vad som händer på resan heller så alltid bra att ha buffert i batteriet. Mitt sätt gör ju också att man slipper köra i 100 km/h sista milen pga felberäkning…
Jag kör oftast samma filosofi. Har man ändå stannat för att ladda så kan man lika väl ladda ordentligt. Dels är det som du säger inte säkert att man får igång nästa laddare, och spilltiden för varje laddsession är ju rätt stor. Dels är det som MWall anmärker, dvs man hinner inte göra nåt på 15-20 minuter ändå. Vill man käka så får man ladda fullt.
Men allt beror ju på hur bråttom man har. Har man t.ex. inget att göra vid laddstoppet, dvs man står och stampar, så är det såklart fantastiskt med en bil som laddar snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

heldiggrisen skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Är det samma människor? Eller en halmgubbe?
Jag tycker snabb snabbladdning är viktig, men inte viktigast.
De få ggr om året jag ska köra riktig långt, så kan det passa med att 1 av 4 laddstopp är ~40 minuter, resten vill jag att ska gå så snabbt som möjligt, men det er min personliga preferens.

Vad du tycker andra ska göra, bryr jag mig inte om.

Om jag har valet mellan två bilar där allt är ungefärlig lika bra (på pappret), så tar jag den som har potential till att ladda snabbast.
När den bilen i tillägg är mellan 50k och 200k billigare än konkurrenterna, så är det en ”no-brainer” för mig och mina behov.

För någon är tillgången till SuC viktigast, för andra är det storleken på frunken. För mig är det en allroundbil som inte kostar skjortan som är det viktigaste, och en ice finns inte på kartan. Att jag i tillägg slipper vänta på att bilen ska ladda klart, är en stor bonus.
Inte vet jag. Vad är en halmgubbe? Är mest en allmän känsla att det gått från att försvara laddstopp till att det är bland det viktigaste att de är så korta som möjligt. Kanske är det en ny typ av elbilsförare som tillkommit? Eller så var folk inte helt uppriktiga förr?

Jag förstår att folk använder sina bilar på olika sätt men med 40+ mils verklig räckvidd så kan inte många behöva snabbladda särskilt ofta. Kan jag tycka rent spontant iaf.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av mati »

En fördel med snabb snabbladdning är att man inte blockerar laddaren lika länge som en bil som laddar långsammare. Så även om jag själv kanske inte har så himla bråttom är det kanske en i kön bakom mig som är stressad och vill komma vidare. Tyvärr har ju icke-Teslor problemet att vi får dela på betydligt färre laddare per elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av Maw »

MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Jag håller med om att det kan bli stressigt, ofta skulle man vilja veta att man har 45 minuters stopp eller mer utan att behöva flytta bilen för att slippa stressa.

När vi laddade på Ionity i Värnamo i torsdags eftermiddag så var alla laddare upptagna när vi svängde in och vi fick vänta 7-8 min eller så innan vi kunde börja ladda eftersom bl a en eqc tvunget skulle upp i 100%. Som tur var kunde resten av familjen gå på toa medan vi väntade. Under tiden vi stod i kö kom ett par bilar till så vi ville inte ta upp laddaren onödigt länge och behövde egentligen bara ladda till ca 40% för att komma hem med god marginal. Vi hade bestämt oss för att äta "slow fast food" på det nya hamburgehaket som ligger 100 meter från Ionity (bra ställe förresten). Det tog lite tid att beställa och det resulterade i att man/jag hann få lite dåligt samvete när laddningen kom upp mot 70%. Vi laddade från 9 till 75% på lite under 35 minuter medan vi beställde och åt. Helst hade vi i det här fallet sett att det funnits en stor mängd lediga 50-75 kW laddare där vi inte behövt känna att vi var i vägen även om vi stått i 45-60 minuter men jag tror inte det fanns någon sådana där.

Samtidigt vill jag förstås gärna ha ännu snabbare laddningsmöjlighet i min PS2 om det varit möjligt. Egentligen hade det nog varit bäst om det funnits olika snabba laddare att välja på för olika tillfällen.. :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

heldiggrisen skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Är lite bekymrad ändå. Nu kommer det en elbil som laddar snabbt och som inte kostar skjortan. Då blir det genast ett jättestarkt argument för att köpa den trots att det i åratal här skrivits om hur skönt det är med laddstopp bla bla bla.

Jag håller fortfarande den gamla linjen. Ett välplanerat laddstopp på 45 minuter känns inte alls jobbigt. Man hinner precis få i sig maten eller vad man nu gör. Skulle stoppet ta 20 minuter istället så hade jag nästan bara upplevt det som stressande. Vad hinner man göra på 20 minuter? Och varför är de 25 minuter man sparar så förtvivlat viktiga? Många av er lägger mer tid än så på det här forumet varje dag utan problem.

Använder man bilen så att man ofta sitter och väntar på att den ska ladda klart tycker jag man ska köpa en fossilbil. Det hade jag definitivt gjort.

Så med detta sagt, hur är Hyundaien som BIL? Utrymmen?Ljudnivå? Styrkänsla? Vägegenskaper? Känsla och kvalitet på inredningen?
Som bil tycker jag den är väldigt bra, väldigt flexibel inredning och platsutnyttjande. Enkel att köra, lite högre än vanlig sedan, men inte SUV-gungig. Ljudnivå och känsla på grejer är premiumnivå känns det som. Många gånger bättre än tex Hyundai Kona. Stereon är kanske inte den roligaste trots Bose.
Så vem säljer du? I5 eller PS2?
Tror det blir att sälja PS2 nu.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av HelectriC »

Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Förboka din Ioniq 5

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
Bara för att man laddar fort så måste man ju inte åka iväg med en gång, det är bara att ta den tid man behöver för mat, toa etc. Fördelen är att man kan ge platsen till nån annan.
Du måste ju ut och flytta bilen.
Skriv svar