Äh, de är ändå ingen som använder bakljusen.Aida skrev:Kasst! Det får bilfabrikanterna fixa till nu. Får inte hända. Bakljusen kostar ju multum…taliz skrev:Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Re: VW ID.4
Det förekommer hos alla tillverkare och beror på bristande värmeutveckling/torkning när det är LED.taliz skrev:Har ju sett att en del klagat på fukt i baklamporna på Model 3.
Noterade att min ID4 verkar lida av det också.
Nu har det varit flera soliga dagar så det har nog sett värre ut misstänker jag.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: VW ID.4
Vet inte, men checka med Taliz. Kört Tesla M3, och nu senast bytt till just ID4. Han kan säkert ge +/- mellan de, och tankar om MY (som jag vet att han funderat på).big-olle skrev:Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Glöm inte heller Hyundai Iq5, eller Kia EV6. Den senare kommer även i en GT-version i början av Q1.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Tack för svar. Ja, just Ioniq 5 gillar jag utsidan på (samt tekniken). Har dock hört att det är 12 m leveranstid på den. Tyvärr gillar jag inte utseendet på EV6.
Har fått offert på en BMW i4 M50, men det faller tyvärr på baksätet i den, som är kasst. Jag har även en Model S LR bokad, men med tanke på regeringens utspel tror jag att den blir för dyr (även om jag reserverade innan höjningen på 100 000).
Bäst är väl att prova själv....
Har fått offert på en BMW i4 M50, men det faller tyvärr på baksätet i den, som är kasst. Jag har även en Model S LR bokad, men med tanke på regeringens utspel tror jag att den blir för dyr (även om jag reserverade innan höjningen på 100 000).
Bäst är väl att prova själv....
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: VW ID.4
Jo, tråkigt med regeringens politik. Hade du valt MS så hade nog bara momsen på den gjort att de gått plus på de 70 pappen i bidrag. Lite kontraproduktiv politik. Men är säkert en form av symbolpolitik (som verkar bli allt viktigare än konsekvenspolitik).big-olle skrev:Tack för svar. Ja, just Ioniq 5 gillar jag utsidan på (samt tekniken). Har dock hört att det är 12 m leveranstid på den. Tyvärr gillar jag inte utseendet på EV6.
Har fått offert på en BMW i4 M50, men det faller tyvärr på baksätet i den, som är kasst. Jag har även en Model S LR bokad, men med tanke på regeringens utspel tror jag att den blir för dyr (även om jag reserverade innan höjningen på 100 000).
Absolut. Det tycker jag du verkligen skall göra med alla bilar som du potentiellt är intresserade av.big-olle skrev:Bäst är väl att prova själv....
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
big-olle skrev:Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Varför byta om du är så nöjd?
Re: VW ID.4
Ah. Fick en bebis för ett par månader sedan (har 3 barn sen innan). Frun kör inte alls med 3:an längre, utan tar vår stora buss, eftersom det är krångligt att få in babyskyddet o barnvagn i 3:an. Vill ha bättre baklucka. Vi har inte heller drag, så det skulle sitta fint.MWall skrev:big-olle skrev:Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Varför byta om du är så nöjd?
Skulle helst ha en Y med 7 sits.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: VW ID.4
Jag hade en M3P innan(som jag bytte till 18" hjul på) och nu en ID4 1st med 20".big-olle skrev:Hej!
Kör en model 3LR -19 idag. Otroligt nöjd.
Ska byta snart o funderar på ID4 GTX, eller Model Y LR.
Har inte provkört någon av dem, men det ska snart bokas in.
Prio är utrymme i baksäte, ljudnivå, acceleration, kvalitetskänsla/tight chassi, samt stereo. Hur upplever ni stereon i ID4:an? Kan det matcha Telsa? Audi Q4 har ju Sonos, som jag tror är bra, men Audin är ful (imo) o för dyr med den utrustning jag vill ha.
Ni som kört tesla innan o nu kör ID4. Hur är ljudnivån? Hur tight o skönt är chassiet? Acc är väl självklart bättre i Teslan, men hur är klippet i GTX:en?
Tack på förhand!!!
Olle
Det är svårt att jämföra då det är en helt annan typ av bil.
M3P är en bil man kör, ID4 en bil man åker. Rejält med plats i baksätet och lättlastad, smidigt med utfällbar dragkrok(använt en gång...).
Stereo och infotainment är ju fantastiska i Model 3, och acceptabel/kass i ID4(well, den har iaf wireless carplay...).
Chassit tycker jag dock är bra i ID4, känns tight men ändå bekvämt. Mer balanserat än Model 3. Bullrar betydligt mindre också.
Kort sagt en en fullt duglig transportbil, men definitivt inget man kör för nöjes skull. Prismässigt är den svårslagen IMO(min kostade 230k mindre än en Model Y...)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Om man är ute efter en snabb bil så är ID4 dock inget bra val, jämfört med en Tesla. GTX är förvisso rappare än vanliga ID4, men även den känns lite sävlig. I sportläget pinnar den på bra i stadstrafik. Men i motorvägsfart och vid omkörningar märker man att den är lite seg. Går inte att jämföra med klippet i en Tesla, oavsett vilken modell.
Ioniq 5 RWD upplevs faktiskt som piggare, men även den når absolut inte Tesla-nivå på något sätt.
Ioniq 5 RWD upplevs faktiskt som piggare, men även den når absolut inte Tesla-nivå på något sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
För en del osäker hur många är en bil ett verktyg att ta sig från a till b. En 200 kkr bil är typisk 100-150 hästkrafter dvs runt 9-10 sekunder att komma upp i motorvägsfart. Id4 är egentligen en 300 kkr bil.sett till prestanda. Gtx är en 400kkr bil (dit räknar jag model 3 och y sr varianter övriga hamnar def över5-600 kkr nivån).men alla behöver inte prestandamonster och nöjer sig med lägre pris.
Sett till prestanda blir min värdering mer överensstämmande med dess nuvarande pris ju dyrare de blir. Den stora utmaningen blir att finna lågprisbilarna som överensstämmer med folk förväntan i den prisgruppen sett till räckvidd laddning och egenskaper.
Sett till prestanda blir min värdering mer överensstämmande med dess nuvarande pris ju dyrare de blir. Den stora utmaningen blir att finna lågprisbilarna som överensstämmer med folk förväntan i den prisgruppen sett till räckvidd laddning och egenskaper.
Re: VW ID.4
Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
VW ID.4
Hur räknar du då?mati skrev:Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.
När jag jämförde med en Tiguan med motsvarande utrustning så kostade min ID4 mer eller mindre exakt samma, skiljde någon enstaka tusenlapp(efter bonus).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Ja jo, om du jämför med en annan VW kan det stämma. Men då var den också för dyr.taliz skrev:Hur räknar du då?mati skrev:Jag tycker fortfarande att ID4 är för dyr jämfört med vad man får. Och då menar jag inte nödvändigtvis prestandan.
När jag jämförde med en Tiguan med motsvarande utrustning så kostade min ID4 mer eller mindre exakt samma, skiljde någon enstaka tusenlapp(efter bonus).
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW ID.4
Någon som har hittat några trevlig vinterdäck med fälg till ID.4? Kan man köra med 235 runt om?
Re: VW ID.4
Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Vad kommer för nytt i uppdateringen?taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Man får en VW-ikon på hemknappen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Har de gjort det på samma sätt i Tyskland? Verkar extremt ineffektivt…taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Re: VW ID.4
Man kan byta den mellan några olika ikoner (mestadels flaggor såg det ut som…)taliz skrev:Man får en VW-ikon på hemknappen.
Re: VW ID.4
taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
Tänk att man kan tycka att det där är komplext?
Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.
Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
VW ID.4
Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?backe skrev:taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
Tänk att man kan tycka att det där är komplext?
Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.
Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.
VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtaget inte fått någon uppdatering.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Jag fattar det som att du ska godkänna att du ska få trådlösa uppdateringar. Det är en engångsföreteelse. Att den kommer din mail är väl för att verifiera att du är ägaren (och inte till bilen).taliz skrev:Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?backe skrev:taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
Tänk att man kan tycka att det där är komplext?
Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.
Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.
VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtag
et inte fått någon uppdatering.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
taliz skrev:Dom kunde väl lagt godkännandet som en popup i bilen?backe skrev:taliz skrev:Fick VW mail idag:
”Vi förbereder nu för att du ska få nya och förbättrade funktioner i din ID. via trådlös uppdatering, "Over-the- Air".
Inom några veckor kommer du att få ett mail till den mailadress du angav i samband med tecknandet av ditt We Connect Start-avtal som möjliggjorde ditt We Connect ID.-konto. I mailet kommer du behöva godkänna att uppdateringen skickas till din bil. Så snart den är tillgänglig får du en notis i bilens infotainmentskärm. Vi kommer successivt att skicka ut uppdateringen till berörda bilar och det kan därför ta en tid innan du får en notis i din bil.”
Tänk om det skulle vara så komplext att uppdatera min iPhone.
Tänk att man kan tycka att det där är komplext?
Ett mail där man godkänner uppdatering, sen klicka ok när det kommer en notis i din bil.
Apple så ska du godkänna uppdateringen också, sen klicka ok när den faktiskt ska installeras, ingen större skillnad faktiskt. Sen är det bra om det blir bättre/smidigare, men jag kan inte riktigt se problemet med det faktiskt.
Så funkar det i min iPhone och typ alla andra system.
Att man ska behöva godkänna via ett annat system är minst sagt ålderdomligt.
VWs mail hamnade faktiskt i spamfoldern. Hade jag inte kikat där så hade jag överhuvudtaget inte fått någon uppdatering.
Jag skriver att jag också tycker att det kan göras bättre/smidigare, men att det ska vara särskilt komplext förstår jag inte. Men alla har vi våra egna trösklar där det börjar bli svårt att hänga med.
Re: VW ID.4
Fick en uppdatering idag, en ny ikon med we charge
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.