MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

En MG Marvel R står på Väla Centrum nu.
Screenshot_20211016-143740_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av PapaD »

Vad missar jag när jag tycker Marvel är dyr jämfört med ID4? Den har sämre elbilsprestanda (laddningseffekt, räckvidd) men har nästan samma baspris? Eller räknar jag helt fel? Jag trodde den skulle vara 20% billigare?
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Vad missar jag när jag tycker Marcel är dyr jämfört med ID4? Den har sämre elbilsprestanda (laddningseffekt, räckvidd) men har nästan samma baspris? Eller räknar jag helt fel? Jag trodde den skulle vara 20% billigare?
VW ID4 GTX
4WD
0-100 på 6,2s
Privatleasing 5.281kr per månad

MG Marvel R
4WD
0-100 på 4,9s
Privatleasing 3.995kr per månad

ID4 GTX är ca 32% dyrare per månad.
Kan tänka mig att skillnaden i praktiken är ännu större eftersom MG Marvel R har mer utrustning som standard.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av PapaD »

Ah, jag menade kontantpriset. Privatleasing är svårt att se dolda slutkostnader.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

PapaD skrev:
Ah, jag menade kontantpriset. Privatleasing är svårt att se dolda slutkostnader.
Priskriget sker med privatleasingpriser.

20 september 2020.
"Bra att det kommer billigare elbilar.
Nu när VW ID3 har lanserats, då sänkte plötsligt Kia privatleasing priset från 5.195kr till 3.995kr per månad.
Kia e-Niro 64kWh."

Idag så kostar en Kia e-Niro 64kWh 3.294kr per månad att privatleasa.

Och MG ZS EV med 70 kWh batteri kostar från 2.495kr per månad att privatleasa.

Så för elbilskunden har privatleasing priset halverats på bara ett år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Koriander
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 19:51

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Koriander »

Ngn som har koll på om leasingpriserna på MG Marvel/ZS inkluderar drag eller vad det kan tänkas kosta? Inte sett nån uppgift på det.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Remuz »

Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.

Leasinggivare är Santander.

Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.

Hade den kunnat ladda på SuC hade jag tagit den direkt, men nu blir den svår på resan till Göteborg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

Koriander skrev:
Ngn som har koll på om leasingpriserna på MG Marvel/ZS inkluderar drag eller vad det kan tänkas kosta? Inte sett nån uppgift på det.
Såg nån uppgift på att drag kostar ca 11.700kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Peter Andersson »

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

81 förregistrerade MG Marvel R.
Screenshot_20211109-000627_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Zalman3 »

Nu är det 95st MG Marvel R förregistrerade, och 39st ute i trafik.
Är det nån här som provkört?

https://www.car.info/sv-se/mg/marvel-r/ ... d-25284062

Testad: Är MG Marvel R det bästa köpet på marknaden?
För att bara titta på specifikationerna. Det är få som kan hänga med och då har vi ännu inte nämnt priset.
BRA KÖP: MG Marvel R är en bil som kommer att ge konkurrenterna huvudvärk.
https://www.elbil24.no/pro/testet-er-mg ... p/74677859
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av PapaD »

Remuz skrev:
Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.

Leasinggivare är Santander.

Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
Varningsklockor! Det var Santander som krävde tiotusentals extra kronor för Leaf 40 leasing bilar för ett par år sedan när de lämnades tillbaka. Eller var det inte det?
http://elbilsnytt.se/dyrt-att-lamna-til ... ad-leaf-2/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Jocko
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2021 09:05

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Jocko »

Var precis och provkörde. Känns allmänt riktigt fin, hade önskat mig lite större bagageutrymme bara... Tar man tremotorsversionen får man ingen frunk heller, men pris och utrustningsnivå är helt klart svårslaget.
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Peter Andersson »

På tredje plats kom MG Marvel R i Årets familjebil.


Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) tidning .

Motorföraren har nu utsett Skoda Enyaq iV till Årets familjebil 2021. Motiveringen lyder "Rymlig och klurig med smarta lösningar samt hög komfort". Enyaq tog hem vinsten med två rösters marginal och det här är sjätte gången som Skoda vinner utmärkelsen. På andra plats kom Hyundai Ioniq 5 och på tredje plats MG Marvel R. Alla tre är elbilar och det är första gången det har varit bara eldrivet i topp tre av Årets familjebil. Kriterierna för att få vara med och tävla i kategorin är att bilen ska vara praktisk, säker, ekonomisk och ha bra miljöprestanda. Den ska även börja säljas under samma år tävlingen är.

https://feber.se/bil/arets-familjebil-e ... iv/432339/
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Dexter86 »

Jocko skrev:
Var precis och provkörde. Känns allmänt riktigt fin, hade önskat mig lite större bagageutrymme bara... Tar man tremotorsversionen får man ingen frunk heller, men pris och utrustningsnivå är helt klart svårslaget.
Beredd hålla med till punkt o pricka
Positiv överraskning
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Tydligen har en MG Marvel R letat sig till Sverige.
Snygg?
Screenshot_20210624-190934_Chrome.jpg
Nej. Extremt fula fejakde luftintag till bromsarna. Brutalt fult gjort.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jocko
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2021 09:05

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Jocko »

Påskrivet och klart, nu är det bara att vänta till Q2!
expat
Inlägg: 279
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av expat »

PapaD skrev:
Remuz skrev:
Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.

Leasinggivare är Santander.

Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
Varningsklockor! Det var Santander som krävde tiotusentals extra kronor för Leaf 40 leasing bilar för ett par år sedan när de lämnades tillbaka. Eller var det inte det?
http://elbilsnytt.se/dyrt-att-lamna-til ... ad-leaf-2/
Det var Santander som figurerade i Norge, när det såg ut som man fick tre års fast kanonränta i reklamen
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 727
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Trevlig »

Är väldigt nyfiken på hur denna beter sig vid körning då den är 2 växlad.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Jocko
Inlägg: 12
Blev medlem: 01 jul 2021 09:05

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Jocko »

Har bara testat awd versionen, så är också nyfiken på hur rwd kommer kännas, och om växlarna hjälper den lite klenare motorn
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Peter Andersson »

Jocko skrev:
Påskrivet och klart, nu är det bara att vänta till Q2!
Grattis!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Leo »

Har försökt sätta mig in i hur det fungerar. Kollade på en intervju med en dansk produktchef och tycktes förstå det som att bakaxeln har en stor elmotor och en mindre "Boostermotor" som sömlöst trycker på tillsammans med den stora vid behov. (Så det är alltså inte två likadana motorer som driver vardera hjulet baktill, därav att de också anges ha olika effekt). Sen för att öka på förvirringen pratar de om att en motor sitter placerad till höger och en till vänster baktill. De driver alltså tillsammans för full effekt och sen att de två bakre även har olika utväxling där de är inkopplade tillsammans mot en traditionell bakaxel. Därför man i broschyren pratar om en 80kW "rear left" och en 52kW "rear right" elmotor och sen finns slutligen ytterligare en 80kW elmotor fram på 4WD-versionen = Performance. Därav att den versionen kallas tri-motor.

Så egentlig är den i så fall inte "2-växlad" i normal mening med en klassisk växellåda. Är väl på sätt och vis som på Tesla SxxD där motorn fram har annan utväxling och är den som används vid snålkörning och den bakre då mest bara snurrar med. Så på Marvel hjälps antagligen båda motorerna åt vid lägre hastighet vid snabba acceleration och den motorn med högre utväxling tar istället över och driver i princip själv/mest vid högre hastighet. Som på Tesla men i det här fallet sitter båda motorerna på bakaxeln.

Sen är det antagligen så att den främre elmotorn är inkopplad med någon slags "frihjul" så att den bara driver vid behov eller snarare kopplas bort när den bakre med högre utväxling jobbar. Nackdelen är då att det därför på norska elbilforum.no pratas om att den främre elmotorn bara kan driva på framåt och pga av det driver den fyrhjulsdrivna versionen bara på bakaxeln när den backar. Dvs det är då 2WD när man backar. Kan ju vara lite förargligt om man behöver backa när man står knixigt till på vintern med t ex en släpvagn eller liknande.

Var själv väldigt nära att beställa en Marvel R Performance som nästa bil igår innan prishöjningen (som dock är framskjuten en vecka till efter årsskiftet). Dock känns Ioniq5 AWD i grundversion för 20 000kr mer och 9 mil längre räckvidd som ett betydligt säkrare kort när det gäller 2:a värde om man ska köpa/äga den. Tyvärr har MG inte 1 års leasing annars hade jag hoppat på det i så fall för att testa och få erfarenhet av hur den är.

För övrigt anges det nu nu vara leverans efter sommaren om man beställde en Marvel R häromdagen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Peter Andersson »

Lite intressant att MG Marvel R slår både Kia och Skoda på materialkvalitet.
20211226_124951.jpg
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av wannabee »

Vad är det för fel på bilen?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test

Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.

Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Elbilsambivalent
Inlägg: 36
Blev medlem: 21 okt 2021 10:46

Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag

Inlägg av Elbilsambivalent »

wannabee skrev:
Vad är det för fel på bilen?

https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test

Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.

Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
100% skrämseltaktik och clickbait. Tyvärr är det exakt din fråga i ditt inlägg som aftonbladet vill väcka här, och om låt säga 2% av alla dom som läser den rubriken faktiskt bestämmer sig för att skaffa Plus enbart för att stilla rädslan - ja då har aftonbladet lyckats.

Hade det varit en stor eller viktig nyhet så hade man inte gömt undan nyheten bakom betalvägg, eller i någon obskyr del av "tidningen".
Skriv svar