– Vi kommer att sälja närmare 6.000 bilar i år och med vårt breda utbud och bra priser kommer MG att bli Sveriges största elbilsmärke nästa år, med närmare 20 procent av elbilsmarkanden! Bra produkter till bra priser fungerar.
Det betyder att MG planerar för att sälja en bra bit över 20.000 elbilar under nästa år.
Kommer det bli MG eller kommer VW, Tesla eller någon annan sälja flest tro?
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jag tror det beror på vem som kan leverera flest bilar: MG eller Tesla
Jo, är det strikt efter varumärke/dekal så blir det klart tuffare för tyskarna då de spridit ut MEB-bilarna mellan deras olika varumärken.
Då tror jag också att det blir svårt för Herbert att nå förstaplatsen, och att vinnaren blir antingen Elon eller Xi Jinping.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Om man sänker priserna så mycket så måste man sänka Model 3 också, och det är frågan om man kan vill.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Tesla verkar dock erbjuda väldigt höga löner i Berlin då de har svårt att hitta personal, lär göra bilarna dyrare att bygga i fabriken.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Nej det är väl just det som det inte är? Tesla slutmonterade ju model s och x i Tillburg i Nederländerna av just den anledningen. Men har importerat model 3 och y som hela bilar med högre tull som följd. Jag minns inte exakta skillnaden men har för mig att det kan röra sig om 10 %. Garanterat någon annan här som kan ge exakt siffra och källhänvisning.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Nej det är väl just det som det inte är? Tesla slutmonterade ju model s och x i Tillburg i Nederländerna av just den anledningen. Men har importerat model 3 och y som hela bilar med högre tull som följd. Jag minns inte exakta skillnaden men har för mig att det kan röra sig om 10 %. Garanterat någon annan här som kan ge exakt siffra och källhänvisning.
Summan 80000 indikerar att apkungen räknar med att bilens hela värde blir tullfritt.
Det skulle ju vara förädlingen i Europa som skulle bli tullfri. Förmodligen kompenseras det av europeiska lönekostnader och andra fördyrande omkostnader.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Nej det är väl just det som det inte är? Tesla slutmonterade ju model s och x i Tillburg i Nederländerna av just den anledningen. Men har importerat model 3 och y som hela bilar med högre tull som följd. Jag minns inte exakta skillnaden men har för mig att det kan röra sig om 10 %. Garanterat någon annan här som kan ge exakt siffra och källhänvisning.
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Nej. Det är olika tullsatser på olika typer av delar/komponenter, och sedan i sin tur olika tull jämfört med komplett sammansatta bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Här kommer min gissning för Sverige 2022
1.VW
2. MG
3.Tesla
Det baseras på att jag gissar att MG inte kan leverera tillräckligt till Sverige, annars skulle de ta 1:a platsen. Att VW säljer flest bilar gissar jag är att de är billigare bilar än Tesla. Det finns helt enkelt en begränsad mängd övre medelklass som kan lägga mer än 600k på en bil.
Om Tesla kommer igång med Berlin och ska få ut 500 000 bilar till Europa 2022 så kommer Sverige behöva köpa en betydande del. Ungefär 5 ggr 2020 dvs cirka 30 000 bilar. Det kommer att kunna göras genom att sänka priserna. Bara genom att tull och frakt försvinner ger möjlighet att skänka priset med cirka 80 000 kr. Lägg till att Tesla kanske släpper en standard range model y för ytterligare 70 000 kr lägre än idag och man är nere ännu lägre i pris.. Dra sen bort 70 000 kr i miljöbilspremie och man är nere på 500 000 kr för en Tesla model Y från Berlin! Den skulle sälja som smör.
Det är väl lika hög tull på delar som på hela bilar så all tull försvinner ju inte.
Nej det är väl just det som det inte är? Tesla slutmonterade ju model s och x i Tillburg i Nederländerna av just den anledningen. Men har importerat model 3 och y som hela bilar med högre tull som följd. Jag minns inte exakta skillnaden men har för mig att det kan röra sig om 10 %. Garanterat någon annan här som kan ge exakt siffra och källhänvisning.
Summan 80000 indikerar att apkungen räknar med att bilens hela värde blir tullfritt.
Det skulle ju vara förädlingen i Europa som skulle bli tullfri. Förmodligen kompenseras det av europeiska lönekostnader och andra fördyrande omkostnader.
Nu var ju grunden hur Tesla skulle behöva göra för att kunna sälja ca 30000 model Y i Sverige under nästa år. Det är svårt att se hur det skulle låta sig göras utan att sänka priser ganska rejält. Redan nu är ju priset i Sverige högre än övriga EU (även om man räknar med att vi har vagnskadegaranti) så det bör finnas luft redan där att sänka. Sen handlar det ju om hur man skall öka efterfrågan för att kunna bli av med alla bilar man tillverkar. Om det inte finns tillräckliga övriga omkostnader som minskar får man väl helt enkelt minska på marginalen. Jag gissar på sänkta priser på MY på ca 70-100k till slutet av nästa år. Eventuellt med ett första steg på 30-50k vid årsskiftet för att komma under 700k gränsen för bonus.
Skoda Citigoe iV Hyundai Ioniq 5 RWD Advance Tesla Model Y Hyundai Kona Electric
AvBokat Skoda Enyaq
Eftersom produktionen är extremt låg så är det nog den som fixar fram flest bilar som vinner. Även med prishöjningar mot kund kommer man nog att sälja bilarna som byggs.