Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Zalman3 »

Är orolig för Volvo.
Deras omställning till elbilar hitintills går trögt.

Och börsintroduktionen går sådär, man tvingas dra ner värderingen till ett minimum.
Vad är det som händer egentligen?

Nu är det exakta priset klart och det hamnar på den lästa siffran i spannet, alltså 53 kr per aktie. Storleken på nyemissionen minskas från 25 till 20 miljarder kronor.
http://www.vibilagare.se/nyheter/volvos ... -i-spannet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av TiborBlomhall »

I mina ögon är det är ganska uppenbart att Geely hoppades lansera Volvo som en "folkaktie" i stil med Telia och hoppades svenskarna skulle gått man ur huse för att köpa aktien. Få in lite pengar att fördröja kommande blödningen med alternativt få en chans att kunna bekosta övergång till ny teknik. Samtidigt skulle de skaffa en folklig förståelse för att de kommande nedskärningar i personal (som ju kommer komma) är nödvändiga. Folk kan förstå sånt bättre om de själva är aktieägare.

Eftergifterna de nu gör visar i mina ögon hur lite de bryr sig om "gammal-Volvo" nu när de plockat russinet Polestar ur den kakan.

Själv skulle jag inte röra Volvo-aktien ens med en pinne. Men å andra sidan är jag en total investerings-analfabet så min åsikt betyder absolut ingenting.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Zalman3 »

Märkliga uttalanden.

Polestar är en helt elektrisk spelare. På ett sätt ligger de tio år före oss, säger Volvochefen Håkan Samuelsson till Financial Times.
https://www.vibilagare.se/nyheter/volvo ... -i-spannet
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bruno »

Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Jonathan Johansson
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 aug 2020 16:58

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Jonathan Johansson »

Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bjelke »

Han kanske har garanterat restvärde? :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

Jonathan Johansson skrev:
Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Det var ju skapligt mycket mer än ingenting. Då kanske jag vågar ha kvar min intresseanmälan om 200 aktier :D
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av LarsA »

Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Polestar 2 awd -21
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

LarsA skrev:
Volvo borde ligga bättre till med elbilar, byggde ju c30 electric 2011.
Ja, väldigt synd att de inte fortsatte på den linjen då. Mycket kunde varit annorlunda för dem...
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elof »

Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det finns ett prospekt på 266 sidor, jag antar att det står där... men vem orkar läsa det? https://investors.volvocars.com/en/borsnotering
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elof »

Tack! Ekonomijournalister borde läsa det och sammanfatta för oss. Men jag får nog ge mig på det själv och se om jag kan finna svar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera den IP och det kunnadet som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar och förbränningsmotorer dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.

Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas från Geely direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs och kontrolleras personligen av honom).

Notera även att majoriteten av alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.

Detta sagt så vill jag inte ge några råd till om ni skall investera, eller inte. Det är helt upp till er och något som ni får bedöma själva.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Elof skrev:
Maw skrev:
TiborBlomhall skrev:
Svårt att sälja in ett bolag till investerare där man så tydligt har plockat ut russinen ur kakan. Skulle Geely ha behållit elbilskunnandet och -tillverkningen i Volvo istället för att bryta ut det till Polestar skulle det gått bättre. Fast anledningen de gjorde det var ju att slippa "fotbojen" Volvo med sin legacy ryggsäck med förbränningsmotorer. Nu försöker de sälja fotbojen.
Samtidigt så äger Volvo fortsatt hälften av polestar även efter noteringen. Tycker det hela är lite svårbedömt... vad ingår egentligen i bolagen Volvo och Polestar? Teknikplattformarna t ex?
Ja, hur är det med det egentligen? Vad är Volvos, vad är Polestars och vad är Geelys grejer? Var läser man om det? Det är väl det minsta man kan begära att få veta innan man kan överväga att bli delägare i något av bolagen.
Det mesta med CMA-plattformen (PS2, XC40 Recharge, etc.) är ju utvecklat av Geelykontrollerade bolag i Kina, så ganska lite av elbilsutvecklingen som legat i Göteborg (oavsett om VCC, Polestar, Geely eller CEVT). Tror det är en medveten strategi från start av de smarta kineserna att kontrollera IP som är viktigt framåt. Lägg framtidens tekniska utveckling (= batteribilar) i Kina, och låt sakta utvecklingen i Europa monteras ner i takt med att intresset för fossilbilar dör ut. Har varit en högst medveten plan från början misstänker jag.

Intressant att notera i sammanhanget är det inte heller längre är Geely som äger den andra halvan av Polestar (dvs. den halvan som inte VCC äger), utan det ägandet har numera flyttas direkt till Li Shufu (i form av ett holdingbolag på Caymanöarna som ägs personligen av honom).

Notera även att alla röststarka aktier kommer förbli under helt kinesisk kontroll. Kan vara värt att ha i bakhuvudet.
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/

Priset på aktierna har nu bestämts till 53 kr. Det låga priset och elimineringen av A-aktierna fick det att tippa över för mog. Har dock bara anmält intresse för 200 aktier ännu, men funderar på mer.

Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige. Däremot är jag undrande över vem som äger rättigheten till dem nu. Kunnandet finns dock oavsett kvar hos Volvos och Polestars anställda så var IP:n finns spelar nog inte jättestor roll på lite sikt. Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Det du skriver om plattformarnas utveckling tror jag inte heller stämmer. De har väl främst utvecklats i Sverige.
Nej. Mjukvaran har utvecklats i Göteborg. I princip allt med den elektriska drivlinan och den plattformen har utvecklats i Kina.
En elektrisk drivlina är ju inte alls så märkesspecifik som ICE-drivlinor var. Det är väl Siemens-motorer i Polestar och XC40/C40? Har de verkligen utvecklats i Kina? Batterierna kommer från LG och CATL. Osäker på var invertern kommer ifrån men misstänker att inte den heller utvecklats i Geely-koncernen?

Kanske är annorlunda på kommande plattformar ifs?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Det där med röststarka aktier ändrades i fredags. Det blir inga A-aktier i Volvo Cars, alla görs om till B-aktier.

https://www.dn.se/ekonomi/geely-tar-bor ... olvo-cars/
Notera dock att det bara ändrar den kinesiska kontrollen från 97,5 procent till 83,3 procent av rösterna. Så i praktiken är det nog ingen större kontrollförlust för kineserna, även om de ändrar detta till B-aktier. De kommer ändå fortsatt ha total kontroll på alla beslut inom bolaget.
Ja, det är bara en mindre del som säljs initialt. Men jag tycker ändå att elimineringen av de röststarka A-aktierna är viktig. AP-fonderna beslutade sig för att delta i noteringen efter den förändringen.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Bruno »

Jonathan Johansson skrev:
Bruno skrev:
Om Volvo Cars ligger så mycket efter på ett område så undrar jag vilket? Och anser Samuelsson att man inte ska köpa Volvo-aktien, eftersom han själv inte ska köpa några?
Samuelsson tecknar för 25 miljoner.
https://www.di.se/live/volvo-cars-vd-ha ... oteringen/
Jaha, då har han ändrat sig sedan intervjun när han sa att han redan hade och skulle inte köpa. Fick väl skit för det...?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Zalman3 »

Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.

Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.

– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Folk avråds ifrån att köpa Volvo aktier.

Volvoägaren Li Shufus beslut att lägga tre av sina bolag i skatteparadisen Caymanöarna och brittiska Jungfruöarna innebär en stor risk för potentiella köpare av Volvoaktier. Det anser Alex Cobham, vd för organisationen och forskarnätverket Tax Justice Network.

– Jag skulle behållit mina pengar som satsat dem på något som är mer transparent, säger Alex Cobham.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skat ... ina-pengar
Det finns uppenbarligen vitt skilda bedömningar och de flesta verkar tycka att det finns både risker och stor uppsida, t ex:

https://www.di.se/analys/volvo-cars-akt ... tt-motsta/
Volvo Cars aktie – för billig att motstå

Det finns mängder med risker i Volvo Cars – som det kinesiska ägandet, ett stort spann i teckningskursen och att bolaget är mitt i ett teknikskifte mot elbilar. 

Men tillväxten är fin, varumärket bra och balansräkningen stark. Värderingen är så attraktiv att det borde vattnas i munnen på vilken värdeinvesterare som helst. 
Det blir spännande att se hur det går för aktien när den börjar handlas på börsen. :)
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Elof »

Maw skrev:
Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)
Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Volvo ska sälja 1 miljon elekrifierade bilar till 2025

Inlägg av Maw »

Elof skrev:
Maw skrev:
Om någon får klarhet i IP:n för plattformarna vill jag gärna veta hur det ligger till :)
Geely äger CMA och Volvo betalar licens för att få använda den. Se första delen av sidan 83 i prospektet.
Tack för info!
Skriv svar