Får man bogsera en elbil?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Robertrimmevik »

Svara allt ni vet om detta. Hur är det med garanti och så vidare. Vad gäller kring detta hos de olika märkena.
Personligen kan jag inte se att det skulle vara farligare för bilen än att rulla utför en backe. :?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Nej. Hjulen får inte rulla.
32000EC4-4174-487D-AA8F-2BBE926E2B09.jpeg
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Mickep »

Självklart får man bogsera, men inte hur som helst.
Man får ge den på flak eller ha hjul under. Läste det i manualen på ioniq5.
Sedan om det påverkar garantin vet jag ej.
Vet inte varför, kanske handbromsen tar i.regenerering kanske, men det borde finnas en lösning för inte alla är så sugna att ringa en bärgare om de inte har en försäkring.så det är nästan meningslöst att ha en bärgningsskruv.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Audi e-tron får bogseras max 5 mil enligt instruktionsboken:
Bogsering.JPG
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Curik »

Just i Teslas fall står det ju i princip att det handlar om regenereringen:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 5038D.html
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Självklart får man bogsera, men inte hur som helst.
Man får ge den på flak eller ha hjul under. Läste det i manualen på ioniq5.
Sedan om det påverkar garantin vet jag ej.
Vet inte varför, kanske handbromsen tar i.regenerering kanske, men det borde finnas en lösning för inte alla är så sugna att ringa en bärgare om de inte har en försäkring.så det är nästan meningslöst att ha en bärgningsskruv.
Bärgningsskruven används för att få upp bilen på flaket.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av LarsL »

Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.

MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Curik »

LarsL skrev:
Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.

MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Det står uttryckligen NEVER i manualen för Model S. Men var och en får givetvis göra som dom vill.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av LarsL »

Curik skrev:
LarsL skrev:
Ni blandar ihop saker här! Det som inte är okej är att bogsera en bil som inte fungerar eller är igång. Det är ju rätt vanligt för de flesta fyrhjulsdrivna bilar att man inte ska bogsera dem.

MEN! Det är ju annorlunda mot att dra en bil med en förare bakom ratten som har bilen igång i läget drive. Då kan inte jag se någon som helst skillnad emot att rulla ned för en backe. Jag kan inte heller se att detta skulle vara otillåtet eller påverka garantin, hur de nu skulle kunna påvisa det.
Jag har när vi fick stopp på Leafen gjort just så. Jag bogserade bilen när den var igång men hade för lite batteri för att orka driva sig framåt. Fördelarna är ju uppenbara. Styrningen och bromsarna fungerade ju som förut. Hade bilen varit helt död hade jag så klart inte gjort så utan istället ringt en bärgare för de där 500 metrarna hem.
Det står uttryckligen NEVER i manualen för Model S. Men var och en får givetvis göra som dom vill.
Varför har den då en ”what a heck is this thing”?
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Robertrimmevik »

Off Grid Byggaren skrev:
Audi e-tron får bogseras max 5 mil enligt instruktionsboken:
Bogsering.JPG
Exakt vad jag behövde veta. Nu behöver jag inte vara speciellt orolig för att få batteritorsk nära hem.
Hejja Audi! :D
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av PapaD »

Läste om (hittar inte länk nu) Baja 1000(?) rally där VW hade en specialkittad ID4 med. De hade ingen DC laddare med sig, utan bogserade bilen mellan 'stages' för att ladda den.
Edit: hittade en artikel om det. Visade sig att de hade en dc generator, men även använde sig av bogserladdning. https://www.cnet.com/roadshow/features/ ... 000-rally/
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Teslaspolen »

Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av bonath »

Finns en ryss på tuben som bogseras av en lastbil.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av mikebike »

Teslaspolen skrev:
Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Det beror på motortyp. En vanlig asynkronmotor genererar inte om den är frånkopplad.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av gasgaraget »

Så länge det finns lite batteri kvar så att allt är igång skall det inte vara några problem men kanske inte så aktuellt att bogsera i över 100km/h. Väldigt lång nedförsbacke…

Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Teslared »

En synkronmotor lär inte heller generera om den är frånkopplad. (Möjligtvis vissa förluster i lindningen).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av mikebike »

Teslared skrev:
En synkronmotor lär inte heller generera om den är frånkopplad. (Möjligtvis vissa förluster i lindningen).
Det har nog att göra med om den är permanentmagnetiserad eller inte?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Teslared »

Det gäller även permanentmagnetiserad.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av tor-ake »

Motorn är kopplad till elektroniken i invertern, så det kan nog bli lite strömrusning i den om en permanentmagnet roterar i statorn. Om man kopplade ifrån motorn med t.ex. en kontaktor så skulle det bli bli bara förluster i lindningen, men även med en liten förlust kan det bli varmt om inte kylvätskan och oljan cirkulerar (teslas drivenheter har tydligen en oljepump)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Teslared »

Om den är frånkopplad så kan det knappast bli strömrusning.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av tor-ake »

Teslared skrev:
Om den är frånkopplad så kan det knappast bli strömrusning.
Frånkopplad från vaddå?

Kontaktorn sitter mellan batteriet och invertern, inte mellan invertern och motorn.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Får man bogsera en elbil?

Inlägg av Teslared »

mikebike skrev:
Teslaspolen skrev:
Anledningen är att i elbilar är motorn alltid "påkopplad", även om bilen frirullar i N-läge. Är laddningen helt slut så är man därför orolig för att motorn ska överhettas.
Det beror på motortyp. En vanlig asynkronmotor genererar inte om den är frånkopplad.
Refererar till det här inlägget!
Skriv svar