Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Melkin skrev:
Är lite nyfiken på att provköra en Polestar 2 i Stockholm. Någon som vet om man får köra själv, eller måste man åka med en säljare?

"Butiken" ligger lite jobbigt till mitt i city, men det går ju att få dem att komma till mig - i detta fall antar jag att den som "levererar" bilen måste vara med under provkörningen. Någon som har erfarenhet?
Jag gjorde så att jag hyrde en bil istället, via Mobility.
Då kunde jag ha bilen betydligt längre tid och uthyrningsstället låg också bättre till. Jag hämtade vid Torsplan och körde i två timmar, på motorväg och grusväg bl.a.
En halvtimmes körning till och från Sth City är ju rätt värdelöst.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Polestar 2

Inlägg av Melkin »

Tack för alla svar! Bra tips också om att hyra, det låter ju rätt intressant då det som sagt inte ger så mycket att köra i stan.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av Remuz »

Jag körde i Stockholm. Man får bilen i 2h, ensam
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Melkin skrev:
Tack för alla svar! Bra tips också om att hyra, det låter ju rätt intressant då det som sagt inte ger så mycket att köra i stan.
Jag körde min hyrbil precis som jag skulle ha använt min egen bil. Jag körde till Posten och hämtade ut två paket, sedan till skjutbanan (dålig väg sista biten).
Ett annat skäl till att hyra bil var att det inte fanns speciellt många lediga tider för provkörning. Samtliga dagtid vardagar.
När man hyr bil via Volvo Mobility är allt digitalt och bilarna är tillgängliga 24/7.
Min bilhyra kostade 230 kronor + några tior för sträckan (knappt fyra mil).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Polestar på besök i Abisko 8-)
20220105_122159.jpg
kalavun
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jan 2022 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av kalavun »

Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

kalavun skrev:
Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Den är riktigt trång i baksätet tyvärr. Jag fick knappt plats bakom mig själv (185 cm) så du måste prova rejält med dina barnstolar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Aida skrev:
kalavun skrev:
Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Den är riktigt trång i baksätet tyvärr. Jag fick knappt plats bakom mig själv (185 cm) så du måste prova rejält med dina barnstolar.
När det handlar om framåtvända barnstolar är det väl oftast bredden som är avgörande?
Det är ju under perioden man har framåtvända som man kan ha en bil med relativt trångt baksäte.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Polestar 2

Inlägg av Aida »

Fredrik j skrev:
Aida skrev:
kalavun skrev:
Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Den är riktigt trång i baksätet tyvärr. Jag fick knappt plats bakom mig själv (185 cm) så du måste prova rejält med dina barnstolar.
När det handlar om framåtvända barnstolar är det väl oftast bredden som är avgörande?
Hmmm bredden är det nog inga problem med. När är det nånsin det?? Men ingen får plats i mitten mellan dem. Jag tänker mer på att få in barnen. El deras förmåga att klättra in själv. Samt benutrymme. Ofta de inte kan böja ner benen utan de sticker rakt fram. Men som sagt så behöver man pröva. Jag blev förvånad av hur trång den var i baksätet. Upplevdes betydligt trängre än Model 3.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: Polestar 2

Inlägg av Dexter86 »

Den är generellt sett väldigt trång tycker jag
Komma in i baksätet när man är 1.86 va ingen hit
Den är väldigt kompakt inne, väldigt tight till taket från huvet
I övrigt va den kanon

Lättast om ni försöker testa , så barnen kan hoppa in och ut osv
kalavun
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jan 2022 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av kalavun »

Tack för svar!

Ja vi ska definitivt testköra. Finns dessvärre inte att testa i Uppsala så får ta en tur till Stockholm när tillfälle ges.

Låter väl inte helt lovande bara utifrån beskrivningen som ni ger.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

Aida skrev:
Fredrik j skrev:
Aida skrev:
kalavun skrev:
Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Den är riktigt trång i baksätet tyvärr. Jag fick knappt plats bakom mig själv (185 cm) så du måste prova rejält med dina barnstolar.
När det handlar om framåtvända barnstolar är det väl oftast bredden som är avgörande?
Hmmm bredden är det nog inga problem med. När är det nånsin det?? Men ingen får plats i mitten mellan dem. Jag tänker mer på att få in barnen. El deras förmåga att klättra in själv. Samt benutrymme. Ofta de inte kan böja ner benen utan de sticker rakt fram. Men som sagt så behöver man pröva. Jag blev förvånad av hur trång den var i baksätet. Upplevdes betydligt trängre än Model 3.
Dagens framåtvända barnstolar tenderar att vara ganska stora. Faktorer som har betydelse är utrymmet mellan bälteslåsen och hur mycket dom sticker upp. Även ryggstödets form man ställa till det. Om en vuxen får plats är ju inte avgörande.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Polestar 2

Inlägg av filippb »

kalavun skrev:
Tack för svar!

Ja vi ska definitivt testköra. Finns dessvärre inte att testa i Uppsala så får ta en tur till Stockholm när tillfälle ges.

Låter väl inte helt lovande bara utifrån beskrivningen som ni ger.
Baksätet i sig är inte särskilt trångt, det som många beskriver som svårt att komma in beror mer på de smalare bakdörrar som gör att en långväxt vuxen kan ha svårt att manövrera sig in i baksätet. Samtidigt är det smidigt när barn ska komma in och ut bilen på trånga parkeringar.

Det som däremot kan störa beroende på modell och höjd av barnstolen är att den kan ta i nackstödet så att stolen inte hamnar direkt mot sätesryggen och ger en mer upprätt sittställning. Vissa har tagit bort nackstödet för att lösa det.

Jag skulle ändå säga att polestar funkar väldigt bra för en 2-barnsfamilj. Våra är 10 och 12 år och åker som kungar där bak, särskilt om man väljer till glastak.

Vi åker upp till Uppsala regelbundet, kan mötas någonstans centralt om ni vill känna på.
kalavun
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 jan 2022 10:47

Re: Polestar 2

Inlägg av kalavun »

filippb skrev:
kalavun skrev:
Tack för svar!

Ja vi ska definitivt testköra. Finns dessvärre inte att testa i Uppsala så får ta en tur till Stockholm när tillfälle ges.

Låter väl inte helt lovande bara utifrån beskrivningen som ni ger.
Baksätet i sig är inte särskilt trångt, det som många beskriver som svårt att komma in beror mer på de smalare bakdörrar som gör att en långväxt vuxen kan ha svårt att manövrera sig in i baksätet. Samtidigt är det smidigt när barn ska komma in och ut bilen på trånga parkeringar.

Det som däremot kan störa beroende på modell och höjd av barnstolen är att den kan ta i nackstödet så att stolen inte hamnar direkt mot sätesryggen och ger en mer upprätt sittställning. Vissa har tagit bort nackstödet för att lösa det.

Jag skulle ändå säga att polestar funkar väldigt bra för en 2-barnsfamilj. Våra är 10 och 12 år och åker som kungar där bak, särskilt om man väljer till glastak.

Vi åker upp till Uppsala regelbundet, kan mötas någonstans centralt om ni vill känna på.
Tack för svar utförligt svar. Det låter ändå bra om ni klarar er med utrymmena såsom du beskriver. Vilken version har du/ni?

Du får gärna höra av dig när och om du har vägarna förbi Uppsala för att se om vi kan få till ett möte.
johanh
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Polestar 2

Inlägg av johanh »

kalavun skrev:
Efter att inte riktigt lyckats övertyga min bättre hälft om en ID.4 (hon tycker om Volvo) så har jag börjat titta på andra bilar.

På pappret skulle en Polestar 2 single motor LR vara ett alternativ. Några frågor till er som har en eller provkört.

Vi har två barn med framåtvända bilstolar. Tiden med barnvagn är förbi. Hur är den utrymmesmässigt?

Är det stor skillnad vintertid att ha värmepump?

Leasa eller köpa är ju också en fråga... Rent traditionellt föredrar vi nog köp men finns rätt bra erbjudanden ibland på privatleasing.
Polestar 2 är tämligen trång i baksätet, vi fick inte plats på ett bra sätt med varken framåtvänd Mercedesbarnstol eller Britax römer. Om man har ett så litet barn att det går att ha nackstödet längst ner fungerar det men drar man upp det så tar det i taket på yttersidan.
Dessa stolar passar utan några som helst problem i dels vår BMW 3-serie från 2018 och förra Mercedes C-klassen, 2017, båda sedaner.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 615
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Polestar 2

Inlägg av roffe_s »

kalavun skrev:
Tack för svar utförligt svar. Det låter ändå bra om ni klarar er med utrymmena såsom du beskriver. Vilken version har du/ni? …
Ger mig inte in i debatten kring bilbarnstolar, den tiden är förbi för mig. Men glastak innebär några dyrbara centimeter ytterligare i sitthöjd så se tillsatt jämföra med den.

När det gäller värmepumpens vara eller icke vara har jag inte lyckas hitta några egentliga objektiva siffror, en värmepump har ju sin största verkan mellan -5 och plus 15 grader. Vissa påstår att de låter en del, själv har jag inte provat. Men någon dramatisk skillnad verkar den inte göra vad gäller räckvidd. Är de sista kilometrarna viktiga och finns den med i något intressant paket är det väl bra, i annat fall fungerar det utan.

Jag kör lanseringsmodellen, d v s dual engine LR med performancepaket men utan värmepump. Vad Ni sannolikt vill ha är den fantastiskt väl fungerande LED-matrix ljusautomatiken och den adaptiva farthållaren. Det fungerar så bra och underlättar verkligen landsvägskörningen, det skulle jag sakna på en bil. I övrigt är den redan i grunden en välutrustad bil så det kan inte bli fel. Lycka till med Ert val!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Naab
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 jan 2020 11:12

Re: Polestar 2

Inlägg av Naab »

Är det någon som kör Polestar 2 Single Motor och som kan dela med sig av sina intryck? Jag provkörde helt kort och blev imponerad av att framhjulsdriften var så pass bra maskerad. Håller ni med? Upplevs effekten/accelerationen något sånär tillräcklig? Andra intryck/tips?
Väntar på: Tesla Model Y LR ’22
Elbil 1: Audi e-tron 50 Quattro Proline Advanced '20
Elbil 2: Skoda Enyaq iV80X Sportline '22
Gammelbil: Volvo PV 544 A Special II ’58
Leksaksbil: Mazda MX-5 Miata NB 2,0 ’01
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Naab skrev:
Är det någon som kör Polestar 2 Single Motor och som kan dela med sig av sina intryck? Jag provkörde helt kort och blev imponerad av att framhjulsdriften var så pass bra maskerad. Håller ni med? Upplevs effekten/accelerationen något sånär tillräcklig? Andra intryck/tips?
Kag har bara kört DM så kag kan inte hjälpa dig med SM.

Provkör båda och se om YOLO-känslan infinner sig tillräckligt starkt :). SM kommer ju rätt mycket längre om det är en Long Range och det är ju inte heller oviktigt.

För mig är bilen för övrigt en riktig fullträff. Jag fick min i juni och närmar mig 3000 mil med stormsteg :) Jag har bl a kört 4 tonåringar (tjejer) 20 mil till volleybolläger med all packning för hårdförläggning, gjort en road trip från södra Småland till Norska gränsen norr om Abisko med 3 av mina barn i början av januari, totalt 450 mil och ner till -34 grader. Jag har även dragit en 5-bäddars husvagn efter den i somras, ungefär 19 mil enkel resa utan laddstopp. Den har ställt upp på allt utan att knorra och är dessutom skitkul att köra :)

Lycka till med bilvalet och glöm inte berätta vad det slutar med.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Jag blev inte imponerad av framhjulsdriften. Den är som på de flesta framhjulsdrivna elbilar ganska malplacerad. Passar mycket bättre med bakhjulsdrift på elbil om man måste välja något annat är fyrhjulsdrift. Dålig kombination helt enkelt, den släpper vid gaspådrag tyvärr.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

Naab skrev:
Är det någon som kör Polestar 2 Single Motor och som kan dela med sig av sina intryck? Jag provkörde helt kort och blev imponerad av att framhjulsdriften var så pass bra maskerad. Håller ni med? Upplevs effekten/accelerationen något sånär tillräcklig? Andra intryck/tips?
Test av AMS:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Polestar 2

Inlägg av spacecoin »

Shots fired - PS2 Super Bowl-reklam tar sikte på både Tesla och VW:
Crius
Inlägg: 61
Blev medlem: 24 feb 2021 10:45

Re: Polestar 2

Inlägg av Crius »

Standard Range verkar ha fått ett större batteri. Nu 69 istf 64 kWh brutto. WLTP har gått upp från 44 till 47,4 mil.
Användarvisningsbild
ME3
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 15 jan 2022 10:55
Ort: Stockholm

Re: Polestar 2

Inlägg av ME3 »

Hyrde en häromdan över en 4h period – inte imponerad.
Mittenkonsolen är ju störig och slår emot benet (jag är 189 cm lång), bara 1 mugghållare tillgänglig, den andra döljer sig under armstödet och infotainmentsystemet är inget att hänga i granen.

Riktigt fint materialval när det kommer till interiör och hantverket är det inget fel på.
Men den saknade det där lilla extra i smartness som Tesla erbjuder. Både under färd och när bilen står parkerad.

Gillar att se på den, men suktar inte efter att ha en.
Model 3 LR 2022 – EAP – 18" Aero Wheels
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

ME3 skrev:
Hyrde en häromdan över en 4h period – inte imponerad.
Mittenkonsolen är ju störig och slår emot benet (jag är 189 cm lång), bara 1 mugghållare tillgänglig, den andra döljer sig under armstödet och infotainmentsystemet är inget att hänga i granen.

Riktigt fint materialval när det kommer till interiör och hantverket är det inget fel på.
Men den saknade det där lilla extra i smartness som Tesla erbjuder. Både under färd och när bilen står parkerad.

Gillar att se på den, men suktar inte efter att ha en.
Smaken är olika. Jag tycker infotainmentsystemet är överlägset allt annat jag sett. Gillar förarmiljön rejält.
Håller med om att mittkonsollen är lite störigt bred. I början tänkte jag på det och det tog i benet ibland men nu har jag vant mig och det stör inte längre. Jag är drygt 180cm så kanske påverkade dig mer också.

Mugghållare har jag inte haft så mycket behov av fler, men funderar ändå på att skaffa en tredjeparts man kan fästa på vänstersidan av handskfacket. För de gånger man har folk med sig i bilen eller har både kaffe och läsk. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

ME3 skrev:
Hyrde en häromdan över en 4h period – inte imponerad.
Mittenkonsolen är ju störig och slår emot benet (jag är 189 cm lång), bara 1 mugghållare tillgänglig, den andra döljer sig under armstödet och infotainmentsystemet är inget att hänga i granen.
Jo, för mig så var det mittkonsolen som sabbade det interiörmässigt. Tillsammans med att man sagt så lågt ner, eller rättare sagt med så låga glasrutor, så både kändes och upplevdes det fysiskt som trångt för mig. Showstopper var dock precis som hos dig högerkänt som slog i den abnormt stora sidan på mittkonsolen (infotainment tyckte jag dock var bra, även om lite liten skärm).

Mugghållarna var ju skum lösning. Förstår inte varför de inte kunde ha två stycken normala mugghållare, istället för en som var gömd.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar