KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: KIA EV6

Inlägg av Skabb1 »

martinot skrev:
Niklas_E skrev:

Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
Gott! :D

En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Intressant tips.
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Niklas_E skrev:

Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
Gott! :D

En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Intressant tips.
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
Normalt räcker det ju att ladda hemma.

När man är ute och reser så laddar man ju på DC-snabbladdare, och där behöver man ingen kabel.

Så oftast klarar nog de flesta sig så, men sedan är det nog många stora individuella variationer.

Det som jag har haft nytta av en portabel 3-fas EVSE är när jag som du besökt folk på landet vid sommarstugor, laddat vid en båthamn, besökt vissa industrier (som haft 16A CEE istället för Typ2), sovit över på vissa hotell med 16A CEE på laddplatser för kunder istället för Typ2-uttag. Så för mig är det absolut tillbehör #1 till varje elbil, om man skall investera i tillbehör. Är grymt trevligt att ha när man väl behöver, även om det är få gånger totalt jämfört med att ladda hemma eller snabbladda.

Sedan rekommenderar jag på samma sätt även en Typ2-kabel som tillsammans med portabel EVSE-kabel (enligt ovan) alltid ligger i frunken på bilen. Precis som EVSE så kanske inte de flesta behöver det i vardagen (räcker nog att endast ladda hemma för de flesta), men jag har haft nytta av det när jag laddat på hotell och arbetsplatser över natten eller dagen. En sådan här Typ2-kable brukar ju dock följa med de flesta bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Niklas_E
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2022 15:14

Re: KIA EV6

Inlägg av Niklas_E »

martinot skrev:
Skabb1 skrev:
martinot skrev:
Niklas_E skrev:

Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
Gott! :D

En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:

https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Intressant tips.
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
Normalt räcker det ju att ladda hemma.

När man är ute och reser så laddar man ju på DC-snabbladdare, och där behöver man ingen kabel.

Så oftast klarar nog de flesta sig så, men sedan är det nog många stora individuella variationer.

Det som jag har haft nytta av en portabel 3-fas EVSE är när jag som du besökt folk på landet vid sommarstugor, laddat vid en båthamn, besökt vissa industrier (som haft 16A CEE istället för Typ2), sovit över på vissa hotell med 16A CEE på laddplatser för kunder istället för Typ2-uttag. Så för mig är det absolut tillbehör #1 till varje elbil, om man skall investera i tillbehör. Är grymt trevligt att ha när man väl behöver, även om det är få gånger totalt jämfört med att ladda hemma eller snabbladda.
:D
Sedan rekommenderar jag på samma sätt även en Typ2-kabel som tillsammans med portabel EVSE-kabel (enligt ovan) alltid ligger i frunken på bilen. Precis som EVSE så kanske inte de flesta behöver det i vardagen (räcker nog att endast ladda hemma för de flesta), men jag har haft nytta av det när jag laddat på hotell och arbetsplatser över natten eller dagen. En sådan här Typ2-kable brukar ju dock följa med de flesta bilar.
Tack! Toppenbra tips. Eftersom jag inte kan ladda hemma så är det ju bra att ha en lösning som gör att man kan ladda närhelst man stöter på el. :D Har själv funderat på denna: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Vispen74
elbilist
Inlägg: 10
Blev medlem: 07 nov 2021 21:35

Re: KIA EV6

Inlägg av Vispen74 »

Niklas_E skrev:

Tack! Toppenbra tips. Eftersom jag inte kan ladda hemma så är det ju bra att ha en lösning som gör att man kan ladda närhelst man stöter på el. :D Har själv funderat på denna: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Den där var ju himla flexibel, kan vara något!

Skickat från min kukui via Tapatalk
cage85
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jan 2022 11:10
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av cage85 »

Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: KIA EV6

Inlägg av Esterox »

cage85 skrev:
Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Riktigt tråkigt för dig att det händer, men detta påvisar ju också att alla som pratar om framtida elbilar som släpps ”2022/2023” inte alls kommer kunna levereras då.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Med tanken på hur väl mottagen den är så lär de flesta handlare maxat sina slots, men det betyder inte att alla är sålda.

Din handlare kanske bara har blivit tilldelad ett fåtal, så ring runt och kolla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

cage85 skrev:
Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. :D Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

DanneLKPG skrev:
cage85 skrev:
Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. :D Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.

När beställde du din bil?
Om du verkligen vill ha en Kia så hade jag försökt få till en beställning på en GT istället, inte mycket extrapengar.
Frågan är väl om de kommer kunna levera den till hösten eller om den också skjuts på framtiden.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Evick skrev:
DanneLKPG skrev:
cage85 skrev:
Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. :D Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.

När beställde du din bil?
Om du verkligen vill ha en Kia så hade jag försökt få till en beställning på en GT istället, inte mycket extrapengar.
Frågan är väl om de kommer kunna levera den till hösten eller om den också skjuts på framtiden.
GT finns väl inte att beställa än och den lär väl dessutom bli betydligt dyrare med tanke på betydligt bättre prestanda?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nja, handlarna har ju tagit order på GT-line där kunderna ska få en GT längre fram.
Så någon möjlighet måste handlarna ha för att boka bilarna, eller så bokar de den typen av bilar innan de tar nybeställningar.

Vad som är kommunicerat så ska den kosta 750 så inte så mycket mer om man ska betala 675 för en GT-line + kanske 20" däck och taklucka?
Dyrare men inte samma premie som man betalar hos BMW för en M eller hos Audi för en RS.
cage85
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jan 2022 11:10
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av cage85 »

Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

cage85 skrev:
Evick skrev:
Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?

Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.

Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år :( Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.
D ju också jävligt märkligt
Många säljare jag snackats också babblat om 4 månader, vissa 7….men vafan, ett år helt plötsligt på något du hade 4 månader på
Dom vill nog gärna binda upp, sen tror dom väl att majoriteten väntar ändå
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

cage85 skrev:
Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
Vilken kass och okunnig säljare du verkar ha. Priset på GT har legat ute på Kias hemsida i flera månader, och den finns med i konfiguratorn sen länge. Jag skulle nog valt att köpa från en annan handlare.

https://www.kia.com/se/kopa/bygg-din-ki ... /#/version
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
cage85
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jan 2022 11:10
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av cage85 »

iAkita skrev:
cage85 skrev:
Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
Vilken kass och okunnig säljare du verkar ha. Priset på GT har legat ute på Kias hemsida i flera månader, och den finns med i konfiguratorn sen länge. Jag skulle nog valt att köpa från en annan handlare.

https://www.kia.com/se/kopa/bygg-din-ki ... /#/version
Jo, vi pratade om Kias hemsida. Han menade väl att de inte hade någon prissättning/paket för privatleasing för GT:n ännu.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Ser att pris faktiskt ligger där. Men priset känns ju saftigt måste jag säga. I Norge kostar en GT tydligen ca 650k, det är mer än en BMW i4 M50 med liknande prestanda. All eloge till Kia för allt de gör, men att de ska lägga sig på BMW-priser är ett vågat försök. Tror inte dom kommer sälja så väldigt många av den.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
cage85
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jan 2022 11:10
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av cage85 »

Jag har, som rekommenderades av flera tidigare i tråden, ringt runt till två andra Kia-handlare i närheten. Båda blev överraskade när jag sade att leveranstiden på GT-Line hade ökat till 12 månader, och den ena skulle ringa Kia och bekräfta att det stämmer. Idag ringde jag tillbaka och de hade fått det bekräftat. Detta verkar påverka alla beställningar som ännu inte är i produktion. Mycket tråkigt.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

cage85 skrev:
Jag har, som rekommenderades av flera tidigare i tråden, ringt runt till två andra Kia-handlare i närheten. Båda blev överraskade när jag sade att leveranstiden på GT-Line hade ökat till 12 månader, och den ena skulle ringa Kia och bekräfta att det stämmer. Idag ringde jag tillbaka och de hade fått det bekräftat. Detta verkar påverka alla beställningar som ännu inte är i produktion. Mycket tråkigt.
Du kan fortfarande ha tur att få tag i en bil som är i produktion. Antingen en som någon har hoppat av eller som ÅF beställt själv för att sälja vidare. Det är det vi menade med att ringa runt. Inte att göra en nybeställning någonstans.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Blev en hattrick idag. Såg en vit EV6 på väg till stan, en blå EV6 i parkeringshuset i stan och en svart EV6 (som användes som taxi) på väg från parkeringshuset. Härligt! För en gångs skull såg jag något annat än Kia Niro/e-Niro och Model 3. :mrgreen:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

HelectriC skrev:
Ser att pris faktiskt ligger där. Men priset känns ju saftigt måste jag säga. I Norge kostar en GT tydligen ca 650k, det är mer än en BMW i4 M50 med liknande prestanda. All eloge till Kia för allt de gör, men att de ska lägga sig på BMW-priser är ett vågat försök. Tror inte dom kommer sälja så väldigt många av den.
I Norge så har de helt andra priser, ingen skatt på el-bilar inte heller någon moms om de inte har börjat lägga på den igen.

Om du plockar ihop en BMW i4 M50 med samma utrustningsnivå som en KIA så börjar det snabbt plocka på ett antal hundra tusen. Jag hamnade på ett listpris en bra bit norr om 800 000:- innan jag har en bil jag är nöjd med och då är jag inte ens sugen på en BMW även om det är en roligare bil än Kia.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Evick skrev:
HelectriC skrev:
Ser att pris faktiskt ligger där. Men priset känns ju saftigt måste jag säga. I Norge kostar en GT tydligen ca 650k, det är mer än en BMW i4 M50 med liknande prestanda. All eloge till Kia för allt de gör, men att de ska :D lägga sig på BMW-priser är ett vågat försök. Tror inte dom kommer sälja så väldigt många av den.
I Norge så har de helt andra priser, ingen skatt på el-bilar inte heller någon moms om de inte har börjat lägga på den igen.

Om du plockar ihop en BMW i4 M50 med samma utrustningsnivå som en KIA så börjar det snabbt plocka på ett antal hundra tusen. Jag hamnade på ett listpris en bra bit norr om 800 000:- innan jag har en bil jag är nöjd med och då är jag inte ens sugen på en BMW även om det är en roligare bil än Kia.
Jag vet att det inte är skatt på elbilar i Norge, bor här sen över 10år och haft måååånga elbilar :D

Priset på M50 beror iofs helt på när man beställde och vilken rabatt man fått, så det jag skrev stämmer inte alltid. Jag beställde innan prisuppgång och med full rabatt, då kom en maxutrustad M50 på 650kNOK ganska precis. Jag tror inte KIA ger så stor rabatt vilket då skulle betyda att en EV6 GT får i stort sett samma pris. Men visst, beställer du idag och inte får en krona rabatt hos BMW (då är du verkligen en dålig förhandlare), så kostar BMW betydligt mer.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

HelectriC skrev:
Evick skrev:
HelectriC skrev:
Ser att pris faktiskt ligger där. Men priset känns ju saftigt måste jag säga. I Norge kostar en GT tydligen ca 650k, det är mer än en BMW i4 M50 med liknande prestanda. All eloge till Kia för allt de gör, men att de ska :D lägga sig på BMW-priser är ett vågat försök. Tror inte dom kommer sälja så väldigt många av den.
I Norge så har de helt andra priser, ingen skatt på el-bilar inte heller någon moms om de inte har börjat lägga på den igen.

Om du plockar ihop en BMW i4 M50 med samma utrustningsnivå som en KIA så börjar det snabbt plocka på ett antal hundra tusen. Jag hamnade på ett listpris en bra bit norr om 800 000:- innan jag har en bil jag är nöjd med och då är jag inte ens sugen på en BMW även om det är en roligare bil än Kia.
Jag vet att det inte är skatt på elbilar i Norge, bor här sen över 10år och haft måååånga elbilar :D

Priset på M50 beror iofs helt på när man beställde och vilken rabatt man fått, så det jag skrev stämmer inte alltid. Jag beställde innan prisuppgång och med full rabatt, då kom en maxutrustad M50 på 650kNOK ganska precis. Jag tror inte KIA ger så stor rabatt vilket då skulle betyda att en EV6 GT får i stort sett samma pris. Men visst, beställer du idag och inte får en krona rabatt hos BMW (då är du verkligen en dålig förhandlare), så kostar BMW betydligt mer.
Frågade en BMW-handlare om leveranstider och de har nu 12-14 månader för deras el-bilar förutom ix3 som man kanske kunde få till sommaren.
Så i detta läge så är det nog svårt att få några större rabatter. Enligt det avtal jag har via arbetsgivaren så är det bara 8% på BMWs el-bilar har samma rabatt hos Kia, inget extra på tillval, vilket är dåligt.

Kommer de införa moms på belopp över 600-700tkr? Såg någon artikel om det.
Huffington
Inlägg: 11
Blev medlem: 20 jan 2022 13:34

Re: KIA EV6

Inlägg av Huffington »

Evick skrev:

Frågade en BMW-handlare om leveranstider och de har nu 12-14 månader för deras el-bilar förutom ix3 som man kanske kunde få till sommaren.
Så i detta läge så är det nog svårt att få några större rabatter. Enligt det avtal jag har via arbetsgivaren så är det bara 8% på BMWs el-bilar har samma rabatt hos Kia, inget extra på tillval, vilket är dåligt.

Kommer de införa moms på belopp över 600-700tkr? Såg någon artikel om det.
Jag är intresserad av en EV6 GT, provkörde en i4 som väcker mer vill ha-känsla men är lite trängre invändigt tyvärr. Säljaren på BMW hävdade att jag kunde få en i år, q4 om jag beställde idag.
Men hur gör man för att få 8% som privatkund egentligen? Det affärsförslaget jag tittar på nu ger mig drygt 3%. Har fått två olika offereter och de ser liknande ut båda två.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Evick skrev:
HelectriC skrev:
Evick skrev:
HelectriC skrev:
Ser att pris faktiskt ligger där. Men priset känns ju saftigt måste jag säga. I Norge kostar en GT tydligen ca 650k, det är mer än en BMW i4 M50 med liknande prestanda. All eloge till Kia för allt de gör, men att de ska :D lägga sig på BMW-priser är ett vågat försök. Tror inte dom kommer sälja så väldigt många av den.
I Norge så har de helt andra priser, ingen skatt på el-bilar inte heller någon moms om de inte har börjat lägga på den igen.

Om du plockar ihop en BMW i4 M50 med samma utrustningsnivå som en KIA så börjar det snabbt plocka på ett antal hundra tusen. Jag hamnade på ett listpris en bra bit norr om 800 000:- innan jag har en bil jag är nöjd med och då är jag inte ens sugen på en BMW även om det är en roligare bil än Kia.
Jag vet att det inte är skatt på elbilar i Norge, bor här sen över 10år och haft måååånga elbilar :D

Priset på M50 beror iofs helt på när man beställde och vilken rabatt man fått, så det jag skrev stämmer inte alltid. Jag beställde innan prisuppgång och med full rabatt, då kom en maxutrustad M50 på 650kNOK ganska precis. Jag tror inte KIA ger så stor rabatt vilket då skulle betyda att en EV6 GT får i stort sett samma pris. Men visst, beställer du idag och inte får en krona rabatt hos BMW (då är du verkligen en dålig förhandlare), så kostar BMW betydligt mer.
Frågade en BMW-handlare om leveranstider och de har nu 12-14 månader för deras el-bilar förutom ix3 som man kanske kunde få till sommaren.
Så i detta läge så är det nog svårt att få några större rabatter. Enligt det avtal jag har via arbetsgivaren så är det bara 8% på BMWs el-bilar har samma rabatt hos Kia, inget extra på tillval, vilket är dåligt.

Kommer de införa moms på belopp över 600-700tkr? Såg någon artikel om det.
bara och bara, 8% är väl bra och det jag också fått. Ingen som vet när moms på elbilar kommer, men någongång sker det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
cage85
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 jan 2022 11:10
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av cage85 »

DanneLKPG skrev:
cage85 skrev:
Jag har, som rekommenderades av flera tidigare i tråden, ringt runt till två andra Kia-handlare i närheten. Båda blev överraskade när jag sade att leveranstiden på GT-Line hade ökat till 12 månader, och den ena skulle ringa Kia och bekräfta att det stämmer. Idag ringde jag tillbaka och de hade fått det bekräftat. Detta verkar påverka alla beställningar som ännu inte är i produktion. Mycket tråkigt.
Du kan fortfarande ha tur att få tag i en bil som är i produktion. Antingen en som någon har hoppat av eller som ÅF beställt själv för att sälja vidare. Det är det vi menade med att ringa runt. Inte att göra en nybeställning någonstans.
Jo, jag pratade med Bil-Brodd i Mjölby och TP Bilar (?) i NKPG, men de hade ingen avhoppare på bil i produktion. Får ringa och kolla av med jämna mellanrum.
Skriv svar