Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Det är därför vi inte åker norrut längre. Med Teslan var det bekymmersfritt och lätt. Vi har rest uppåt ett fåtal gånger med e-tron, ända upp till Sveg har vi vågat oss en gång. Och det var på sommarn. Men det är inte värt stressen känner vi. Vi har aldrig varit längre norrut än Torsby sedan dess. Och nu är det ju än värre med tanke på alla elbilar som har tillkommit senaste året.
Och så hoppades man såklart att situationen skulle förbättras framöver. Tyvärr har det inte hänt ett skit.
Och så hoppades man såklart att situationen skulle förbättras framöver. Tyvärr har det inte hänt ett skit.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nån audiofil som kan komma med tips om exakt hur man ska ställa in sitt Bosesystem för att få det perfekta ljudet (lät lite farbrorbarbro där)
Re: Förboka din Ioniq 5
Högst individuellt. Men jag vred upp basen till nästan max och hödje diskanten en aning. Det finns ju tyvärr inte så mycket mer att ställa in.Aida skrev:Nån audiofil som kan komma med tips om exakt hur man ska ställa in sitt Bosesystem för att få det perfekta ljudet (lät lite farbrorbarbro där)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja det beror på vad för musik man lyssnar på och sen ens egna preferens.
Jag har:
Radio noise control: Original sound (påverkar endast radio)
Treble: +2
Midrange: -1
Bass: +6
Upplever att min musik blev bättre när jag sänkte midrange… Lät mindre skränigt då.
Norska Bass Brothers håller på med en lösning till IONIQ 5. Ser fram emot den och vad det kan kosta:
Jag har:
Radio noise control: Original sound (påverkar endast radio)
Treble: +2
Midrange: -1
Bass: +6
Upplever att min musik blev bättre när jag sänkte midrange… Lät mindre skränigt då.
Norska Bass Brothers håller på med en lösning till IONIQ 5. Ser fram emot den och vad det kan kosta:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Tjena, är inne på ny bil och har kollat runt en massa och är inne på model 3 sr+, Enyaq 80 och då ioniq5.
Så frågor till er med ioniq5, vad ska man ta för drivlina? Stora batteriet helt klart men räcker rwd eller ska man ta awd? Hur mycket skiljer konsumtionen mellan 4 och 2hjulsdrift?
Advanced modellen men vad för extrautrustning ska man välja till?
Hur tycker du bytet från etron var mati?
Vad tycker ni om bilen i övrigt?
Verkar vara en riktigt cool bil, tanken är att prova den på fredag!
Hur tycker ni det funkar utan torkare på bakrutan? Verkar rätt störigt upplever man den Youtube?
Ja många frågar så kötta på
Så frågor till er med ioniq5, vad ska man ta för drivlina? Stora batteriet helt klart men räcker rwd eller ska man ta awd? Hur mycket skiljer konsumtionen mellan 4 och 2hjulsdrift?
Advanced modellen men vad för extrautrustning ska man välja till?
Hur tycker du bytet från etron var mati?
Vad tycker ni om bilen i övrigt?
Verkar vara en riktigt cool bil, tanken är att prova den på fredag!
Hur tycker ni det funkar utan torkare på bakrutan? Verkar rätt störigt upplever man den Youtube?
Ja många frågar så kötta på
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag beställde min i augusti och har beräknad leverans i oktober. Så vi verkar ha ungefär lika lång väntetid. Den som väntar på nåt gott...DanneLKPG skrev:Nu är min AWD (beställd i September/Oktober 2021) bekräftad i fabrik med beräknad leverans november. Snacka om ledtider.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag säger såhär. Jag saknar inte Audin överhuvudtaget. Bara att förbrukningen oftast börjar med en etta, fast det är vinter, är himla trevligt. Audin låg aldrig någonsin under 20, i fritt fall och i medvind möjligen.Macki skrev:Tjena, är inne på ny bil och har kollat runt en massa och är inne på model 3 sr+, Enyaq 80 och då ioniq5.
Så frågor till er med ioniq5, vad ska man ta för drivlina? Stora batteriet helt klart men räcker rwd eller ska man ta awd? Hur mycket skiljer konsumtionen mellan 4 och 2hjulsdrift?
Advanced modellen men vad för extrautrustning ska man välja till?
Hur tycker du bytet från etron var mati?
Vad tycker ni om bilen i övrigt?
Verkar vara en riktigt cool bil, tanken är att prova den på fredag!
Hur tycker ni det funkar utan torkare på bakrutan? Verkar rätt störigt upplever man den Youtube?
Ja många frågar så kötta på
Man behöver inte AWD om man tycker att prestandan med RWD räcker. Den är snäll och lättkörd även på snö och is.
Jag har behandlat bakrutan med rain-off, och det gör faktiskt nytta. Jag har inte tvättat bakrutan sen strax efter jul och det går fortfarande att se igenom. Okej, inte som om man hade haft en torkare, men bättre än innan är det alla gånger. Med det sagt så hade jag verkligen föredragit en bakrutetorkare.
Jag har haft bilen i exakt en månad nu men inte kört sådär vansinnigt mycket än. Lite drygt 100 mil hittills, inga längre turer. Har inte testat dra släp heller. Summa summarum tror jag att jag är ganska nöjd hittills, men jag måste köra mer för att verkligen lära känna bilen.
En sak är dock säker. Ioniq 5 har inte förmått att få oss att överge E-Golfen som vardagsbil. Det är fortfarande den vi använder i första hand. Valet är dock inte längre lika självklart som tidigare. Vi har faktiskt tagit Ioniqen i helgen, och jag tog den även till en kund i veckan, trots att Golfen var hemma. Det är ett bra betyg. E-tron hade jag aldrig besvärat mig att ta fram i sådana situationer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Ah smart där med bakrutan! Vad har du själv för modell och vad för extra köpte du till? Drag är ju självklart!
Den här solpanelen, hur mycket hade den genererat vår, sommar, höst typ? Kanske kul om man campar mycket annars mest överflödig?
Den här solpanelen, hur mycket hade den genererat vår, sommar, höst typ? Kanske kul om man campar mycket annars mest överflödig?
Re: Förboka din Ioniq 5
Det jag sett på norska facebookgruppen är runt 10 kWh totalt från solpanelen för de som haft bilen sedan juni. Mer en gimmick än verklig nytta.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Kul att höra att du är nöjd Mati och ang E-tron förbrukning så ser jag oftast en 3 i början, 2a vet jag inte om jag sett, har dock bara kört vinter, men om man betalar 20 öre plus avgifter per kWh i jämförelse med värdeminskning så bryr inte jag mig om kostnaden men visst 5 milmtill or-civil hade jag inte tackat nej till.mati skrev:Jag säger såhär. Jag saknar inte Audin överhuvudtaget. Bara att förbrukningen oftast börjar med en etta, fast det är vinter, är himla trevligt. Audin låg aldrig någonsin under 20, i fritt fall och i medvind möjligen.Macki skrev:Tjena, är inne på ny bil och har kollat runt en massa och är inne på model 3 sr+, Enyaq 80 och då ioniq5.
Så frågor till er med ioniq5, vad ska man ta för drivlina? Stora batteriet helt klart men räcker rwd eller ska man ta awd? Hur mycket skiljer konsumtionen mellan 4 och 2hjulsdrift?
Advanced modellen men vad för extrautrustning ska man välja till?
Hur tycker du bytet från etron var mati?
Vad tycker ni om bilen i övrigt?
Verkar vara en riktigt cool bil, tanken är att prova den på fredag!
Hur tycker ni det funkar utan torkare på bakrutan? Verkar rätt störigt upplever man den Youtube?
Ja många frågar så kötta på
Man behöver inte AWD om man tycker att prestandan med RWD räcker. Den är snäll och lättkörd även på snö och is.
Jag har behandlat bakrutan med rain-off, och det gör faktiskt nytta. Jag har inte tvättat bakrutan sen strax efter jul och det går fortfarande att se igenom. Okej, inte som om man hade haft en torkare, men bättre än innan är det alla gånger. Med det sagt så hade jag verkligen föredragit en bakrutetorkare.
Jag har haft bilen i exakt en månad nu men inte kört sådär vansinnigt mycket än. Lite drygt 100 mil hittills, inga längre turer. Har inte testat dra släp heller. Summa summarum tror jag att jag är ganska nöjd hittills, men jag måste köra mer för att verkligen lära känna bilen.
En sak är dock säker. Ioniq 5 har inte förmått att få oss att överge E-Golfen som vardagsbil. Det är fortfarande den vi använder i första hand. Valet är dock inte längre lika självklart som tidigare. Vi har faktiskt tagit Ioniqen i helgen, och jag tog den även till en kund i veckan, trots att Golfen var hemma. Det är ett bra betyg. E-tron hade jag aldrig besvärat mig att ta fram i sådana situationer.
Ang ioniq som tråden handlar om så har jag provkört nu igen i direkt jämförelse med E-tron, och då är Audin en klar vinnare för mig. Ioniq är helt ok men jag är väl lite för gammal för dess inredning och n´bagaget blir en kompromiss för mig samt sitter lite lågt i baksätet samt att man tyvärr inte verkar komma mycket längre med den än med min Audi pga batteristorleken Men 5 års garanti är ju inte dumt och bilen i sig är helt klart en grym elbil.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Längre än med Audin kommer man definitivt. Det ser ut som att vinterräckvidden i Ioniq är ungefär som sommarräckvidden i e-tron, kanske rentav ännu bättre. Grovt höftat har den minst 30% längre räckvidd. Åtminstone jämfört med min "gamla" e-tron 55 som hade tappat en hel del batterikapacitet på sistone. Det skiljer faktiskt inte så många kWh i användbar kapacitet som man skulle kunna tro.
Dragkrok köpte jag till såklart, och så beställde jag gummimattor för bagaget. Mattorna är faktiskt rätt hårda och de skaver mot varandra vilket låter en del när man kör på ojämna vägar. Jag jobbar fortfarande på en lösning för det.
Just det, och extraljus i form av en Lazer Linear 18 Elite LED-ramp monterade jag. Helljuset är nämligen obefintligt och jag kände att jag vill se älgarna innan jag kör på dem.
Jag köpte inte ens vinterhjul. Fälgarna kostar nämligen en hel del. Jag har bara lösa däck som jag kränger om när det är dags att byta.
Jag har en First Edition RWD, vilket motsvarar Advanced med komfortpaket eller vad det heter. Inget solcellstak. Det är bara trams. Solceller har jag hemma på ladugården. Det är där de ger mest nytta för pengarna.Macki skrev:Ah smart där med bakrutan! Vad har du själv för modell och vad för extra köpte du till? Drag är ju självklart!
Dragkrok köpte jag till såklart, och så beställde jag gummimattor för bagaget. Mattorna är faktiskt rätt hårda och de skaver mot varandra vilket låter en del när man kör på ojämna vägar. Jag jobbar fortfarande på en lösning för det.
Just det, och extraljus i form av en Lazer Linear 18 Elite LED-ramp monterade jag. Helljuset är nämligen obefintligt och jag kände att jag vill se älgarna innan jag kör på dem.
Jag köpte inte ens vinterhjul. Fälgarna kostar nämligen en hel del. Jag har bara lösa däck som jag kränger om när det är dags att byta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Nja, inte så dåligt kanske. Jag har fått hela 22kWh sen juliKlintan skrev:Det jag sett på norska facebookgruppen är runt 10 kWh totalt från solpanelen för de som haft bilen sedan juni. Mer en gimmick än verklig nytta.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Förboka din Ioniq 5
Wow! Kanske 18 månader för att ladda fullt då? Får vänta en stund på att åka hem igen från obygden.HelectriC skrev:Nja, inte så dåligt kanske. Jag har fått hela 22kWh sen juliKlintan skrev:Det jag sett på norska facebookgruppen är runt 10 kWh totalt från solpanelen för de som haft bilen sedan juni. Mer en gimmick än verklig nytta.
Elbilist sedan 2014
Re: Förboka din Ioniq 5
Ok då kan man ha roligare för de 20’ det taket kostar! Några på youtube har klagat att det är svårt att hitta en skön position i stolen, och då speciellt de som är lite längre, hur känner ni där?
Re: Förboka din Ioniq 5
Om ni gillar panoramaglastak så är den riktigt fin på IONIQ 5. Ej öppningsbart så det är en enda stor skiva som på Model Y och så kan man täcka för det enkelt med ett knapptryck om man önskar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Det gäller tydligen att vara kort. Jag är runt 170cm. Jag sitter som en kung i Ioniq och fattar inte vad folk pratar om.Macki skrev:Ok då kan man ha roligare för de 20’ det taket kostar! Några på youtube har klagat att det är svårt att hitta en skön position i stolen, och då speciellt de som är lite längre, hur känner ni där?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag sitter som en kung också. 182cm. Inga problem för styvfarsan på 195cm när han lånade bilen heller. Det är väl som vanligt att vissa kroppsformer inte passar helt enkelt. Superviktigt att långlåna en bil och testa om man inte vågar chansa. En provkörning på 30 min brukar inte vara tillräckligt.mati skrev:Det gäller tydligen att vara kort. Jag är runt 170cm. Jag sitter som en kung i Ioniq och fattar inte vad folk pratar om.Macki skrev:Ok då kan man ha roligare för de 20’ det taket kostar! Några på youtube har klagat att det är svårt att hitta en skön position i stolen, och då speciellt de som är lite längre, hur känner ni där?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Re: Förboka din Ioniq 5
Om någon är intresserad av en atlasvit IQ5’a RWD med ljusgrå klädsel till juni i år kan ni pm’a mig!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Blir perfekt om en Zombieapokalyps inträffar och elnätet dör. Då kan du fortfarande ladda bilen och kan köra vidare några km när bilen fått ladda någon veckaKlintan skrev:Wow! Kanske 18 månader för att ladda fullt då? Får vänta en stund på att åka hem igen från obygden.HelectriC skrev:Nja, inte så dåligt kanske. Jag har fått hela 22kWh sen juliKlintan skrev:Det jag sett på norska facebookgruppen är runt 10 kWh totalt från solpanelen för de som haft bilen sedan juni. Mer en gimmick än verklig nytta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Förboka din Ioniq 5
192 cm och ingen problem alls i stolen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Re: Förboka din Ioniq 5
Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?mati skrev:Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
Re: Förboka din Ioniq 5
1) nejAida skrev:Så man kan inte förvärma batteriet innan avfärd? Det kan man väl till Tesla?mati skrev:Mig veterligen tar inte batteriet skada om det är kallt. Den inre resistensen ökar och kapaciteten minskar, men det händer ingenting med batteriet. Däremot så är för höga temperaturer inte bra för batterihälsan.Skabb1 skrev:Undrar samma. Någon som kan klargöra?Aida skrev:Är det dåligt för batteriet att rulla iväg med kall bil? Förbrukningen verkar ju öka iaf! Hur motverkar man det? Är det genom att ställa avresetid i appen? Eller genom att sätta på AC (det hjälper väl bara värmen i kupén?).
Att förbrukningen är skyhög när man rullar iväg med kall bil beror främst på att den värmer kupén. Värmepumpen verka suga i sig 10kW eller ännu mer när den går för fullt. Vill man inte det så kan man förvärma bilen medan den är inkopplad i laddboxen. Då tas energin från elnätet (förbrukningsstatistiken ser roligare ut då). Men batteriet påverkas inte av det. Det värms inte upp eller så. Inte vad jag kan se i alla fall.
2) ja
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR