Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Moderator: Redaktion
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
De vet jag så klart, men att volvobuss lev 62,3% elfordon och volvocars lyckats leverera fenomenala 2,7% är inte "inte gått så bra" på något sättFredrik j skrev:Personbilar? Det är ju ett annat bolag som bara har namnet gemensamt med Volvo Buss/lastvagnar.12man skrev:Lite kul ändå,Fredrik j skrev:
Lite som Volvo Bussar då som inte gått så bra nu under Covid-krisen...
Volvo har levererat 43765 personbilar januari till november i Sverige varav 1208 elbilar
Volvo har lev 183 bussar jan-nov varav 114 elbussar
Och 7900E är mest lev modellen på marknaden totalt, MAN 2:a med en gasmodell 50st
och volvoBUSS lev siffror i sverige avviker inte speciellt pre corona
ms 76132 "Eleamore"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
25 mils räckvidd och 44 ton är ju skapligt. Nu ska tydligen totala räckvidden för en arbetsdag anges inklusive ett laddstopp.
Men var ska de ladda med 800 kW effekt längs vägarna?
https://www.volvotrucks.se/sv-se/news/p ... volvo.html
Men var ska de ladda med 800 kW effekt längs vägarna?
https://www.volvotrucks.se/sv-se/news/p ... volvo.html
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Läste du ens vad jag postade? Jag skrev att Volvo bussar inte har gått så bra finansiellt i år jämfört med lastbilsdivision på grund av covid. Som en kommentar till att tesla har delar av bolaget som drar ner resultatet. Scrollar du tillbaka och läser diskussionen blir det kanske klarare.12man skrev:De vet jag så klart, men att volvobuss lev 62,3% elfordon och volvocars lyckats leverera fenomenala 2,7% är inte "inte gått så bra" på något sättFredrik j skrev:Personbilar? Det är ju ett annat bolag som bara har namnet gemensamt med Volvo Buss/lastvagnar.12man skrev:Lite kul ändå,Fredrik j skrev:
Lite som Volvo Bussar då som inte gått så bra nu under Covid-krisen...
Volvo har levererat 43765 personbilar januari till november i Sverige varav 1208 elbilar
Volvo har lev 183 bussar jan-nov varav 114 elbussar
Och 7900E är mest lev modellen på marknaden totalt, MAN 2:a med en gasmodell 50st
och volvoBUSS lev siffror i sverige avviker inte speciellt pre corona
Vad har Volvo cars med det här att göra? Var kom den ifrån?
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
In its first energy efficiency test on the Green Truck Route in Germany, a 40 tonne Volvo FH Electric truck maintained the same average speed as a corresponding diesel truck and had a total range of 345 km on one charge. The Volvo FH Electric test truck consumed 1.1 kWh per km which is 50% less energy than the diesel truck on the same transport assignment, making the all-electric truck a very powerful tool for reducing CO2 emissions.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
-
- Inlägg: 371
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.PapaD skrev:Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
BMW i4 M50 -22
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?Peter Andersson skrev:Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
MVH
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).NiklasTesla skrev:Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?Peter Andersson skrev:Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
MVH
Tesla Y LR -22 EAP
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2404
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Blir då omräknat till energi ca 4,5kwh/km för diesellastbil mot 1kwh/km för ellastbilen. Blir ca 80% energibesparing på att köra på el. Inte illa alls <3BrooklynS skrev:3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).NiklasTesla skrev:Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?Peter Andersson skrev:Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
MVH
MVH
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Enligt Volvo själva så är det hälften av energin som går åt jämfört med motsvarande diesel-lastbil som kördes samtidigt under testet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Ja, jag reagerade på den siffran. Tyckte den lät konstigt liten när jag jämför med personbil. Samtidigt ska man komma ihåg att el är färdig från tillverkaren med mycket låg förlust. En liter diesel kostar många kWh att tillverka från att pumpas upp ur jorden, fraktas, kokas, destilleras, fraktas till pump. Så totalenegin för en liter diesel är rätt fel i beskrivningen....dd88 skrev:Enligt Volvo själva så är det hälften av energin som går åt jämfört med motsvarande diesel-lastbil som kördes samtidigt under testet.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Från ett tyskt oberoende test från 2018 vann scania med 24,8 liter /100 km.NiklasTesla skrev:Blir då omräknat till energi ca 4,5kwh/km för diesellastbil mot 1kwh/km för ellastbilen. Blir ca 80% energibesparing på att köra på el. Inte illa alls <3BrooklynS skrev:3,5-5,5 liter/mil beroende på hur tungt lastad (64 ton).NiklasTesla skrev:Intressant vad drar en lastbil (40ton) i dieselmängd per mil ungefär?Peter Andersson skrev:Man är ju redan nu nära att kunna köra 4,5 timmar.
Då måste man ju ändå stanna och vila.
Och då kan man ladda.
Imponerande.
MVH
MVH
Också 40 ton och medelhastighet 79,9 km/h över 350km. Ger ca 2,4 kWh/km. Idag förmodligen ännu lite lägre. Vilket då stämmer ganska bra med dubbelt mot elbilen. En modern lastbil går idag mycket tid med en verkningsgrad på ca 40-45% och en elbil på ca 80-90% , så ca halva kWh verkar rimligt.
https://news.cision.com/scania/r/scania ... n,c2483326
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Tack, bra källa o sammanfattning! Fast jag tycker fortfarande att man mörkar att dieseln kostat energi att tillverka. Bättre att ange pris / km tycker jag om man nu tvunget skall jämföra.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .ObscureEconomist skrev:Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.PapaD skrev:Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.
Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.[JM] skrev:Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .ObscureEconomist skrev:Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.PapaD skrev:Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.
Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
27,8 kWp solceller
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
En återförsäljare/verkstad som man kan lita på kommer nog ganska långt upp på listan. En stående lastbil blir ju en dyr lastbil.Dafro skrev:Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.[JM] skrev:Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .ObscureEconomist skrev:Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.PapaD skrev:Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.
Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
https://www.nyteknik.se/premium/hon-kor ... er-7027471Hon kör världens tyngsta ellastbil – i arktiskt väder.
Kemiföretaget Wibax börjar köra eldrivna tanktransporter på vinterväg i Norr- och Västerbotten. Ekipagets totalvikt på 64 ton är världsrekord för elektriska lastbilar.
Scania har levererat en batterielektrisk, treaxlad dragbil till den Piteåbaserade kemikalieleverantören Wibax. Med effekt upp till 300 kilowatt och vridmoment närmare 2 200 newtonmeter ska bilen dra tanktrailers med upp till 44 tons last, vilket ger en totalvikt på 64 ton.
Bilen ska sättas in i reguljär trafik nu under vintern. Detta gör fordonet till världens första eldrivna 64-tonslastbil som går i skarp trafik hos kund. Bilen kommer främst att trafikera vägarna mellan Piteå och Skellefteå.
– Vi har många fasta rutter med relativt korta transporter mellan hamndepåer och industrier. Som längst handlar det om lite drygt tio mil enkel väg, och bilarna går alltid med fullt lass. Vi kan ladda batteriet i samband med att vi lastar och lossar, vi behöver egentligen inte nattladda i någon större utsträckning, säger Magnus Sundström, vd på Wibax Logistics.
Chauffören: Testkört i minus 29
Ellastbil och norrländska vintervägar, hur går det ihop? Helena Hedman, som är lastbilschaufför på Wibax Logistics och har provkört det nya fordonet, kan berätta att sträng vinterkyla är något man måste ta med i beräkningarna.
– Vi har testkört med tom trailer i 29 minusgrader. Det gick bra, men visst märkte vi en viss ökning av elförbrukningen jämfört med när man kör i mildare temperaturer. Men den ska ju gå på fasta körningar med laddare på båda hållen, och där den ändå måste stå stilla ungefär en timme vid lastning och lossning. Så med snabbladdare är det inga problem i det här fallet, säger hon.
Även Magnus Sundström räknar med att vinterförhållandena kommer att kunna hanteras:
– Kylan påverkar säkert i någon mån, det får vi ser när vi kommer i gång i full drift. Men vi har som sagt testkört i väldigt låga temperaturer, och det klarade bilen. Och den mängd energi som går åt till att värma kupén ska vara i stort sett samma i en lastbil som i en personbil. Vilket gör att den relativa påverkan mot batteristorleken blir mindre, säger han.
Hur är chaufförens upplevelse av ett sådant här stort fordon på eldrift? Vilka är de främsta skillnaderna mot en vanlig diesellastbil?
– Det som både fascinerar och skrämmer är att du inte får någon respons när du vrider om nyckeln. Bilen är helt tyst, du bara ser på displayen att motorn är i gång. Samma sak när du trampar på gasen, du bara börjar rulla, det hörs ingenting. Det var väldigt ovant för mig först, säger Helena Hedman.
Även ute på väg går det väldiga ekipaget i stort sett ljudlöst och vibrationsfritt, uppger hon.
– Det enda som hörs är lite svaga ljud från stötdämparna och från däcken mot vägen. Lite spårvagnskänsla, kan man säga.
Tror du på det här inför framtiden?
– Eftersom jag inte är någon van elbilsförare så har jag väl fortfarande lite räckviddsångest. Men på fasta sträckor där du vet att du når fram till laddare i god tid så är det ju inga problem, säger Helena Hedman.
På mer varierade turer och längre sträckor, ser hon inte att det skulle fungera med eldrift i de här viktklasserna riktigt än.
– Med dagens batteriteknik funkar det inte med normal körning från Piteå ner till Örnsköldsvik, till exempel. Man skulle få stanna och ladda för ofta. Men utvecklingen går ju väldigt fort framåt, och miljömässigt måste vi anpassa oss, säger Helena Hedman.
Räknar med att spara 1 400 ton utsläpp av koldioxid
Wibax har identifierat transporterna som den mest miljöpåverkande delen av sin verksamhet. Över el-lastbilens hela livslängd räknar företaget med att spara närmare 1 400 ton koldioxidutsläpp, jämfört med om samma transporter gått på diesel.
Scania har skräddarsytt bilen utifrån de rutter den ska köra, topografin på sträckorna, och andra relevanta parametrar. Skellefteå Kraft har levererat laddinfrastrukturen, som tagits fram specifikt för denna satsning.
Batterikapaciteten är 300 kilowattimmar, och ekonomiskt väntar sig Magnus Sundström att satsningen går ungefär jämnt ut med en ”vanlig” lastbil.
– Visst är en elbil dyrare i inköp, och eftersom det här är vårt första elfordon så tillkommer ju en del initialkostnader för laddutrustning och annat. Men drift- och underhållskostnaderna blir lägre, så vi ser att det här är ekonomiskt hållbart. Annars hade vi ju inte gjort det, säger , säger Magnus Sundström.
Norra Sverige har god tillgång till billig förnybar el, vilket är en av de faktorer som gör satsningen möjlig.
– De fordon som kommer att elektrifieras sist är de längre transporterna, vilket beror på räckvidden. Elektrifiering innebär att vi måste optimera transporterna utifrån andra parametrar än i dag. Och på sikt räknar vi med att elektrifieringen kommer att innebära effektivare transporter.
Wibax och Scania ska samarbeta långsiktigt för att optimera fordonsanvändningen över tid – inklusive laddning, batterilivslängd och ruttplanering. Detta väntas även ge Wibax värdefulla insikter inför framtiden.
– Vi ser över möjligheten att elektrifiera mer av vår fordonspark framöver, säger Magnus Sundström.
Wibax eldrivna lastbil
Modellbeteckningen är Scania 25 P BEV (Battery Electric Vehicle). Effekten anges till drygt 230 kW och vridmomentet till 1 300 Nm, men under kortare perioder kan drivlinan leverera nästan 300 kW och 2 200 Nm.
Batterikapaciteten är 300 kWh, och med 130 kW-laddare blir laddtiden cirka 45 till 60 minuter. Maximal räckvidd på en laddning är enligt Scania 250 kilometer.
Med totalvikter upp till 64 ton ska bilen främst gå med biooljor och flytande kemikalier på vägarna mellan Piteå och Skellefteå, en sträcka på 80 kilometer enkel väg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Där har vi största problemet för Tesla.Fredrik j skrev:En återförsäljare/verkstad som man kan lita på kommer nog ganska långt upp på listan. En stående lastbil blir ju en dyr lastbil.Dafro skrev:Troligen är driftsäkerhet viktigare för åkare än vanliga bilister.[JM] skrev:Tänk så många ggr man har hört samma argument gällande bmw, audi och mercedesförare/ägare som aldrig kan tänka sig att byta märke.. .ObscureEconomist skrev:Svar ja, Tesla kommer troligtvis aldrig ens komma in i matchen i den här takten. Åkerier brukar vara ganska fasta i vilket märke man väljer och levererar märket de produkter som efterfrågas kommer man inte byta. Inom EU tror jag Tesla redan är ute ur matchen på lastbilssidan. Volvo och Scania har redan bilar ute hos kunder för test och tar beställningar med tydliga leveranstider.PapaD skrev:Jag reagerade på att Nikola nu levererade sina första produktionslastbilar. Trodde inte de skulle lyckas, hela tiden bedömt dem som munväder. Där ser man. Är Tesla sist nu av alla i matchen?
Åkerier är företag. Dom tittar på kostnader.
Billigaste kostnad per km är det som räknas.
Och innan ni får tokfnatt och börjar yla fanboy så kan det mkt väl vara så att det är Volvo eller Scania som levererar billigaste lösningen. Jag säger bara att märkestrogenhet åker ganska snabbt ut genom dörren när priset börjar göra sig påminnt.
Om de inte gör något helt annorlunda än de gjort hittills, och skaffar ett heltäckande nätverk med kontraktsverkstäder så är de chanslösa i lastbilsbranschen. Likaså med den obefintliga reservdelstillgången vi sett hittills.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Är ingen lastbilskunnig person överhuvud taget, men det jag sett gör ju inte att jag höjer Volvo eller Scania till skyarna för deras kompetens inom elektrifiering av fordon.
De gör precis som övriga biltillverkare och bygger om en ICE-lastbil och tror det blir bra. I själva verket får de en överkomplicerad lastbil med sämre prestanda och kortare räckvidd.
Varför överhuvud taget ha en drivlina med drivaxel, där du får förluster, istället för motorer vid varje hjul?
De gör precis som övriga biltillverkare och bygger om en ICE-lastbil och tror det blir bra. I själva verket får de en överkomplicerad lastbil med sämre prestanda och kortare räckvidd.
Varför överhuvud taget ha en drivlina med drivaxel, där du får förluster, istället för motorer vid varje hjul?
Tesla Model S 90D
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
På min svågers åkeri har de några stycken Volvo ellastbilar. De funkar riktigt bra. Även vintertid och sånt funkar de bra. De är med i nån typ av test av lastbilarna. En massa sensorer och loggar och sånt.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Därför att då är produkten på vägarna redan i år. Eftersom lastbilar är modulära system så passar rimligen större delen av marknadens påbyggnadslösningar rakt av, dvs flak, skåp, kranar osv.
Kunderna har troligen redan ett antal ICE-lastbilar och då blir bytet enkelt.
Glöm inte att målet är att lösa en uppgift, inte att ellastbilen skall byggas på ett visst sätt.
Kunderna har troligen redan ett antal ICE-lastbilar och då blir bytet enkelt.
Glöm inte att målet är att lösa en uppgift, inte att ellastbilen skall byggas på ett visst sätt.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det är väl som på personbilssidan. Steg ett är att få ut en elektrisk drivlina så snabbt som möjligt på marknaden, vilket då innebär en del carry over från fossilsidan. Nästa generations ellastbilar kommer självklart vara anpassade och optimerade för ren eldrift. Precis som VAG nu gör med MEB, Kia/Hyundai med EV6/Ioniq 5 etc.DanneB skrev:Är ingen lastbilskunnig person överhuvud taget, men det jag sett gör ju inte att jag höjer Volvo eller Scania till skyarna för deras kompetens inom elektrifiering av fordon.
De gör precis som övriga biltillverkare och bygger om en ICE-lastbil och tror det blir bra. I själva verket får de en överkomplicerad lastbil med sämre prestanda och kortare räckvidd.
Varför överhuvud taget ha en drivlina med drivaxel, där du får förluster, istället för motorer vid varje hjul?
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Det går ju uppenbarligen lite snabbare att elektrifiera en ICE-lastbil än att bygga helt nytt från grunden. Sen kan man ju göra bägge men med lite annorlunda tidshorisont.
Re: Hur Volvo och Scania ser på ellastbilar
Glöm inte att en lastbil bara är en utrustningsbärare, det är det andra som är viktigt. Det går inte att jämföra med personbilssidan.
Tesla Y LR -22 EAP