Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Force-Walker skrev:
Nu finns Sport Turismo i alla varianter.

https://www.porsche.com/sweden/models/t ... t-turismo/

1 miljon kr för den bakhjulsdrivna.
Bara 20 000 mer än den vanliga Taycan RWD.

Dock så ingår inte det stora batteriet som de gör på cross turismo 4.
Saknar 4-varianten. Alltså instegsvarianten på cross turismo som sport turismo så att man får 4-hjulsdrift.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Force-Walker skrev:
Nu finns Sport Turismo i alla varianter.

https://www.porsche.com/sweden/models/t ... t-turismo/

1 miljon kr för den bakhjulsdrivna.
Bara 20 000 mer än den vanliga Taycan RWD.

Dock så ingår inte det stora batteriet som de gör på cross turismo 4.
68 hästar mer också. Nån som vet vad det beror på?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Legato skrev:
Force-Walker skrev:
Nu finns Sport Turismo i alla varianter.

https://www.porsche.com/sweden/models/t ... t-turismo/

1 miljon kr för den bakhjulsdrivna.
Bara 20 000 mer än den vanliga Taycan RWD.

Dock så ingår inte det stora batteriet som de gör på cross turismo 4.
68 hästar mer också. Nån som vet vad det beror på?
Verkar ju vara samma effekt som Cross turismo 4 men har inte 4 i namnet och då bahjulsdriven istället?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Legato skrev:
Force-Walker skrev:
Nu finns Sport Turismo i alla varianter.

https://www.porsche.com/sweden/models/t ... t-turismo/

1 miljon kr för den bakhjulsdrivna.
Bara 20 000 mer än den vanliga Taycan RWD.

Dock så ingår inte det stora batteriet som de gör på cross turismo 4.
68 hästar mer också. Nån som vet vad det beror på?
Verkar ju vara samma effekt som Cross turismo 4 men har inte 4 i namnet och då bahjulsdriven istället?
Vilket verkar märkligt... Dels pga bara en motor, dels pga priset. Kanske bara är ett typo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Legato skrev:
macky skrev:
Legato skrev:
Force-Walker skrev:
Nu finns Sport Turismo i alla varianter.

https://www.porsche.com/sweden/models/t ... t-turismo/

1 miljon kr för den bakhjulsdrivna.
Bara 20 000 mer än den vanliga Taycan RWD.

Dock så ingår inte det stora batteriet som de gör på cross turismo 4.
68 hästar mer också. Nån som vet vad det beror på?
Verkar ju vara samma effekt som Cross turismo 4 men har inte 4 i namnet och då bahjulsdriven istället?
Vilket verkar märkligt... Dels pga bara en motor, dels pga priset. Kanske bara är ett typo.
Kikade på tyska hemsidan och det är en typo på den svenska. Alltså finns bakhjulsdriven sport turismo och sedan 4S. Ingen 4 vilket ju var trist, tyckte det var en bra kompromiss pris/prestanda samt med fyrhjulsdrift.

100 000 upp till en CT 4, då får du lite mer effekt, luftfjädring och 4-hjulsdrift. Värt det i min bok.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

Nytt rekord på ringen: 7m 33s med 2023 Turbo S + perf kit (kan bara köpas i Tyskland f.n. tyvärr).

https://newsroom.porsche.com/en/2022/pr ... 29307.html

"The performance kit is offered through Porsche Tequipment. It is currently only available in Germany and only for the 2023 model year Taycan Turbo S sports sedan. Production of these cars started in late July 2022, while the performance kit itself is expected to be available from the end of the year. The plan is for the retrofit to be carried out after initial delivery, in the Porsche workshops in Zuffenhausen. Transport to and from the factory is included, as is the individual vehicle approval and registration of the Taycan. "
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Nytt rekord på ringen: 7m 33s med 2023 Turbo S + perf kit (kan bara köpas i Tyskland f.n. tyvärr).

https://newsroom.porsche.com/en/2022/pr ... 29307.html

"The performance kit is offered through Porsche Tequipment. It is currently only available in Germany and only for the 2023 model year Taycan Turbo S sports sedan. Production of these cars started in late July 2022, while the performance kit itself is expected to be available from the end of the year. The plan is for the retrofit to be carried out after initial delivery, in the Porsche workshops in Zuffenhausen. Transport to and from the factory is included, as is the individual vehicle approval and registration of the Taycan. "
The performance kit includes 21-inch RS-Spyder-design wheels with road-approved, Pirelli P Zero Corsa sports tyres that are now available for the Taycan. Their tyre compound is similar to that of racing tyres. Another element of the performance kit is a software update to the Porsche 4D Chassis Control so that it works in harmony with the sports tyres.
Så nya däck och anpassat ESP för dom däcken...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Sutcliffe kör Taycan en gång till. Den här gången runt Anglesey.



Noterar vidare att EVO inte har en enda video med en Tesla...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det riktigt sportbilskänsla med en luftfjädrad Cross turismo 4?

Har en bekant som vill byta sin bensindrivna 911 till en elsportbil.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jul 2023 21:59
Är det riktigt sportbilskänsla med en luftfjädrad Cross turismo 4?

Har en bekant som vill byta sin bensindrivna 911 till en elsportbil.
Det är porschestyrning vilket ju är bra men tror inte att den är i nivå med en 911 riktigt. Både Taycan och GT:n är ju snarast lite understyrda och mer komfortinriktade, särskilt cross turismo. Bättre att gå på sport turismo eller vanliga taycan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

macky skrev: 31 jul 2023 17:51
Off Grid Byggaren skrev: 30 jul 2023 21:59
Är det riktigt sportbilskänsla med en luftfjädrad Cross turismo 4?

Har en bekant som vill byta sin bensindrivna 911 till en elsportbil.
Det är porschestyrning vilket ju är bra men tror inte att den är i nivå med en 911 riktigt. Både Taycan och GT:n är ju snarast lite understyrda och mer komfortinriktade, särskilt cross turismo. Bättre att gå på sport turismo eller vanliga taycan.
Så stor skillnad är det nog inte.
Oavsett version av Taycan så är det ju en väldigt stor och tung bil.
En 911 lär väl ha typ ett halvt ton mindre på framaxeln.
Videon ovan förklarar en del(räcker att se sista 30 sekunderna typ).

Tror detta är ett mkt bättre alternativ i såfall: viewtopic.php?t=33533

(Eller vänta på elektriska 718 som väl ska komma 2025)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev: 30 jul 2023 21:59
...] Har en bekant som vill byta sin bensindrivna 911 till en elsportbil.
Vill man riktigt mkt så finns det ju eldrivna 911. Den här t.ex... ;)

viewtopic.php?f=27&t=29937

Annars om man vill ha ngt med (relativt) låg vikt idag istället för att vänta på Caterham Project V så är det väl ngn version av Model 3 som gäller. Och Highland kommer kanske vilken torsdag som helst. Gissar att den kan vara ännu lite lättare än dagens M3. Det eller Teslas original-roadster...

Ska ju tydligen vara rätt många som kört Porsche som gillar Model 3...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Forts.

Om man inte gillar 4WD så dök det ju nyligen upp några bakhjulsdrivna M3 med stora batteriet. Se mer t.ex. här:

https://teslaclubsweden.se/las-det-har- ... a-model-3/

Och det såldes ju även några bakhjulsdrivna M3 med stora batteriet (och den uppgraderade stereon?) när M3 lanserades i Europa. Kanske kan vara svår att hitta beg. i Sverige, men om man verkligen vill ha en sån borde det väl gå att hitta i Norge el. Europa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1042
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Airlift »

Trådlyft!

Har vi någon erfarenhet? Hur hungrig är den på elektroner. Eller hur långt kör man..

Tittar på (rimlig) efterföljare till M3 och kombi(typ) står på listan. Helt klart mer intressant än en suv/cuv.

Taycan dyker hyggligt i pris redan efter ett år, en beg(knappt) Cross T fyller alla krav, varav luftfjädring är ett.

Någon? Märkesforum verkar oerhört sparsmakat
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Den är känns väldigt stor utanpå och väldigt liten inuti tycker jag.
Inte särskilt praktisk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1042
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Airlift »

taliz skrev: 17 sep 2023 00:35
Den är känns väldigt stor utanpå och väldigt liten inuti tycker jag.
Inte särskilt praktisk.
Låter utmärkt. Praktiskt är inte ledordet vi söker denna gång. BMW i4 hade också funkat, designmässigt men den är inget som lockar..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Berguv »

Bekant har GTS, mycket nöjd. Oklart gällande förbrukning men inte hört något specifikt illa från honom.

Hög villhöverfaktor på en Cross turismo, förstår absolut att du överväger. Lite över min egen price range och behöver större så går bort tyvärr.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.

Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nect
elbilist
Inlägg: 1585
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev: 17 sep 2023 09:24
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.

Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Jag funderar på att byta ut min Volvo (andrabil) mot en Model 3 enbart för att jag ledsnat rejält på den ”årliga” servicen. 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
SwedishAdvocate
Inlägg: 5397
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev: 17 sep 2023 09:24
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Vad är det för service på en Taycan? Tar de ~10K om året för att smörja bromsarna samt byta kylarvätska och kupéluftsfiltret?

EDIT: Vad kostar en så kallad stor inspektionsservice? Gissar att det ska vara en sån varje år...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 13:15
HelectriC skrev: 17 sep 2023 09:24
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Vad är det för service på en Taycan? Tar de ~10K om året för att smörja bromsarna samt byta kylarvätska och kupéluftsfiltret?

EDIT: Vad kostar en så kallad stor inspektionsservice? Gissar att det ska vara en sån varje år...
Det finns fler indy-verkstäder som servar Porsche. Visst kan det bli frågetecken om man vill ha goodwill på bilen men ju mer begagnad den blir ju mindre betydelse har det. Maskinskadeförsäkringen gäller ändå.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6069
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

Banane skrev: 17 sep 2023 15:20
taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Inte nödvändigtvis. Service på 10k per år är inget mot värdeminskningen på en ny bil i miljonbklassen.
Skriv svar