Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Det var en del pling-plongljud första veckorna. Jag tycker dock att de minskat med tiden och har egentligen aldrig stört mig. Det kanske beror på att jag gillar bilen så mycket att jag inte ser mindre brister :D
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Snyggt! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Mats E »

Tessi19 skrev:
Mats E skrev:
Visste dock hur jag skulle häva det (och nu troligen även hur man undviker att hamna där igen).
Hur gjorde du och hur tänker du undvika? Sedan jag enbart har använd nyckeln (eller VoiceCommand) att öppna laddluckan har det inte varit något Zombieläge.
Jag hävde det genom att stänga av bilen, gå ut, låsa dörren med nyckel(fjärr), slå på AC med appen, öppna med nyckel(fjärr), starta -FIXAT!
Min verkstad menar att man kan fixa det genom resetknappen med ett gem

Provocerades nog genom att öppna laddluckan med appen och troligen stänga med knappen...men vill inte prova hur det gick till exakt. Jag undviker att öppna luckan med appen i alla fall.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
Tibber och Ioniq5

Nu har Tibber lanserat (som beta) Power up till Hyundai (och Kia). Värt att testa!
Bild
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Så kan det vara, i så fall också med Zaptec box.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee eller zaptec laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
Fast bara om man har eeasee box. Jag kan inte lägga till Power up med min Tesla WC och i5.
Säkert? Jag har valet i min Tibber-app och jag har ingen eeasee laddbox. Du måste först aktivera LABS ("beta") för att se valen.
När du väl ser den så loggar du in med ditt hyundai-konto, sen ber den om pinkoden du har till bluelink-appen.

Kan inte testa funktion än då jag inte bor där laddboxen är förens om ett par veckor. :)
Ok, får testa det med LABS
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Vem har samma problem med kunna värma bilen med app inställningen på morgonen. Jag vet att det inte fungerar på timer om inte laddsladden sitter i.
Tyvärr har jag nästan varje morgon att den, trots att sladden finns i, inte värmer.
Gör alltid samma med Tibber/Easee laddaren som prioriterar smartladdning och laddare ger alltid (även efter avslutat laddning) 6A för att kunna få igång värmaren. Det konstiga är att det ibland fungerar så jag vet inte varför. Kan det vara att 6A inte räcker eller bara på gränsen? Så när det inte är jätte kallt att den kan köra lite lugnare med mindre effekt?

Det bästa som alltid fungerar är nog att låta bilen styra laddningsmoment och ha Tibber/Easee på hela tiden (med full effekt). Det kräver nu nog mycket handpåläggning för att starta den när elpriset är lågt (har timmätning) som skiftar mycket, ena natten kan det vara kl 24 och nästa kl2 osv med rätt så stora skillnader.

Någon som har hittat det bra sätt, helst samma kombi med Tibber/Easee?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

HelectriC skrev:
Tessi19 skrev:
HelectriC skrev:
Aktiverade LABS och la in att bilen skulle vara färdigladdad idag kl.8 och aktiverade smartladdning. Inget hände, har inte laddat något, så den funktionen verkar ju fortfarande vara i beta hos Tibber :(
För mig fungerade det dock jag har märkt att man måste ha inställd i Bluelink appen var man är hemma och man behöver uppdatera i appen när man kommer hem.
Uppdatera att man är hemma VARJE gång? Verkar ju sjukt jobbigt och inget jag tänker hålla på med eller snarare jag kommer glömma det typ varje gång ;)
Nja man behöver, som det verkar vara, uppdatera status i appen. Inte alltid att man kommer hem ;)

Men som du säger, och som det är i och med att det ligger under LABS, är det under utveckling. Tibber har haft ett längre arbete med att just kunna få det att fungera. Tidigare skulle det dränera 12v batteriet men det gör det inte nu. Men det är inte färdigt men hjälper Tibber gärna med att vara Beta testare så att det förhoppningsvis kommer fungera utan problem i framtiden :)
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Min har ÅF laddat efter leverans och ett meddelande om låg nivå
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

idag nollställde bilen alla inställningar igen helt utan grund. Men vis av erfarenhet, så hade jag en backup av inställningarna och det var väldigt enkelt att trycka in dom igen i bilen. Så allt funkar som vanligt igen. Det verkar som linken till Bluelinkkontot är orsaken. Det står typ "bluelink connection lost, all settings are deleted". Så om bilen inte är kopplad mot ett Bluelinkkonto vägrar den behålla inställningarna.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Walker »

Och min bil ber mig fortfarande att vända, åt båda hållen på min hemgata. Enkelriktat åt båda hållen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad på
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
Aida skrev:
Idag tänkte jag underhållsladda 12-voltsbatteriet med min Ctek men vågade inte… Alltså instruktionsboken är ett skämt! Där står bara anslut kabel till batteriet, se hjälpstart. Och när man slår upp det står inte mkt mer men visar en utzoomad pixlig bild på bilen där man inte ser hur man ska ansluta.

Pluspolen fattar jag. Men minuspolen!?! Är det verkligen minuspolen på batteriet? Så tycks Hyundai resonera men jag vet att det är ett big no no med de nya underhållsfria start-och-stopp batterierna till fossilare för alla märken. Där ska man istället välja annat metallyta i motorrummet (som är noggrant utmärkt hos både Volvo och Porsche). Det finns en metallskruv som håller uppe säkringslådan till höger i motorutrymmet sett framifrån men frågan är om den är jordad… Vad är metall och vad är aluminium mm?!

Hur gör ni?! Det är ju tydligen en Hyundaielbilssjuka att 12-volts laddar ur så lila bra att lära sig.
Låter knepigt men så har jag inte brytt mig på många år förvisso men vad skulle det vara för skillnad på
minuspolen och annan metall i bilen? Det är väl samma sak rent elektriskt eller?
Ofta mäter BMS strömmen mellan minuspol och chassi (t.ex. Volvo). Då blir det fel om man laddar direkt på batteriet.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Vad händer om du startar bilen?
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Om du inte startat bilen på en vecka så kan du inte nå den. Så om den tror att du ej gjort det sen 18 december så bör det ju lösa sig efter nästa körning? Hoppas jag... :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av HelectriC »

Så var det med ipace, gick i deep sleep om man inte startade bilen på en stund. Det var extra dumt när man varit och rest i några veckor och försöker förvärma bilen innan man kommer ut från flygplatsen. Inte vidare smart.
Har dock inte haft samma beteende med min ioniq5.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Jag når inte längre bilen via appen. Den tycker att bilen har varit oanvänd för länge och app-tillgången är nu avaktiverad, säger appen. Den påstår att senaste bilkontakt har varit den 18 december. Ähm okej? Det är datumet när jag hämtat ut bilen. Troligen har den glömt precis allting som har hänt sedan dess. Vi får se om jag någonsin får igång den igen. :shock: :?
Vad händer om du startar bilen?
Det är ju inte ok, vet dock inte hur man (Hyundai) anser att just Bluelink är en väsentlig del av bilägandet.
Ingen aning, hat inte vågat starta den än. Möjligt att den har stått för länge och 12V batteriet är helt dött eller nåt. Så kan det ju vara.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar