Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Wolf78 »

Maw skrev:
Wolf78 skrev:
Sett till hästkrafter och vikt har Tesla också fördel då den släpar på 3,94 kg/hk och BMW 4,21kg/hk
Vilka effektsiffror använder du då?

Eftersom BMW vinner vid längre acceleration borde den ha bättre vikt/effektförhållande medan Teslan antagligen ger snabbare upprampning av vridmomentet och kanske även har bättre vikt/vridmomentsförhållande vid låga varvtal.

Oavsett så är det fel att påstå att de är av olika kaliber, det handlar om ytterst små skillnader.
För Tesla 476hk och BMW 544hk

Ja det är ganska marginella skillnader får man säga. BMW’ är grym och riktigt fin att köra, känns verkligen BMW. Lite förvånad över EPA (combined) siffrorna bara då det är så stor skillnad 365 km med 20” fälg…
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av NiklasTesla »

Skatbo skrev:
NiklasTesla skrev:
Nja som vilken elbil somhelst alltså. Kört 12000mil nu med Model 3 och bromsvätskan mår fortfarande bra (använder regen så mycket jag kan för att spara bromsarna).
Bromsvätskan börjar dra åt sig fukt från att du öppnar den förslutna leveransförpackningen. Bromsvätskebehållaren i bilen är inte hermetiskt tillsluten så bromsvätskan fortsätter att dra till sig fukt däri även om du inte bromsar alls
Kollar bromsvätskan med testmätare (kostar ca 220sek på Biltema). På gamla dieselbilen så var det milstyrt/datumstyrt när vätskan skulle bytas och bromsarna slets fortare då man inte kunde använda regen och ladda upp batteriet istället för att slita på belägg.

MVH
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.

Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev:
Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.

Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.

En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Maw skrev:
300k mer för en MS över en M3 låter jättebra, de pengarna borde du få tillbaka med rejäl ränta vid nästa byte.

En inkommande bil som kanske kan vara intressant i Model S territoriet är väl Lucid Air, med den så klarar man 80 mil i motorvägsfart (i gynsannt väder) eller drygt 60% längre än Model 3 LR så behovet av att snabbladda överhuvudtaget borde var ganska litet.
Ja om Tesla faktiskt säljer en S för priset på min bokning så är i precis över miljonen för en LR med färg och EAP så det är väl ett väldigt bra pris i denna marknad, frågan är väl vad som händer på 2-3 års sikt. Går priserna ned på nytt så kommer nog förlusten på en S bli markant högre än en 3a så då måste det vara värt det. I grund och botten får det nog dock bestämmas av ifall jag orkar klämma in en större bil på garageplatsen eller inte.

Lucid Air verkar riktigt trevlig men blir nog för dyr faktiskt, en fyrhjulsdriven variant hamnar nog på 1,5 miljoner här (bara översatt amerikanskt pris med tull/moms) så det blir drygt 500k mer än den S jag har bokning på vilket är en slant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Jag står lite inför samma dilemma nu, har bokning på en S och en 3 LR som frun tycker vi skall ta någon av, helst S enligt henne. Osäkerheten med miljöbilspremie och annat gör det dock svårt att ta ställning till vad man skall ta samtidigt som Tesla inte klarar av att säga när de skall leverara S. En S är också dyrare (mitt pris blir runt 300k dyrare) och det är svårt att säga om det är värt det utan att provköra vilket vi inte heller vet när man kan få göra. Någon som har en S från 2020 som kan säga om lacken är lika dålig som på 3orna nu för tiden? Kanske kan räkna hem en S med att slippa ha PPF på hela bilen.

Jag hade gärna hittat bil av något annat märke som jag tycker är lika bra, framförallt för jag vill "rösta med plånboken" nu när Tesla verkar försämra laddsituationen för oss ägare så hade gärna slutat stödja beteendet där Tesla försämrar fler och fler saker för ägare. Samtidigt så är det dumt att köpa något man tycker är sämre av principsak så det hade jag nog inte gjort. BMW i4 är riktigt trevlig men har för lång leveranstid och frun tycker den är för dyr för vad man får, då tar hon hellre en S för 150k mer.
EQE?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
EQE?
Ja jag noterade igår kväll att den fanns för provkörning nu, så tänkte pallra mig iväg och göra det faktiskt. Den är väl stor som en S dock och kostar mer men det kanske är värt det, det får en provkörning utröna. Tack för tipset oavsett.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
EQE?
Ja jag noterade igår kväll att den fanns för provkörning nu, så tänkte pallra mig iväg och göra det faktiskt. Den är väl stor som en S dock och kostar mer men det kanske är värt det, det får en provkörning utröna. Tack för tipset oavsett.
Nja den är väl snarare lite mindre, och grundpriset betydligt lägre.
Ska man ha massa utrustning kan man säkert komma upp i S-priser dock.
När jag byggde en hamnade jag strax under 900.
Lite rabatt på det och bonus så är man under 800...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:

Nja den är väl snarare lite mindre, och grundpriset betydligt lägre.
Ska man ha massa utrustning kan man säkert komma upp i S-priser dock.
När jag byggde en hamnade jag strax under 900.
Lite rabatt på det och bonus så är man under 800...
Ja men jag vill nog ändå ha fyrhjulsdrift så då är startpriset ca 100k över min S bokning efter rabatt och så krävs iaf lite utrustning på det, den stora skärmen verkar inte vara standard t.ex.. Bonus tror jag inte jag kommer få på någon av bilarna så som läget verkar, har man tur kanske man får det på en 3a.

Däremot hade jag inte koll på att den faktiskt var mindre än en S och det har du ju rätt i, ganska markant mindre bred.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10124
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...

Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.

Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...

Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.

Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.

Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av taliz »

Själv nöjer jag mig med RWD och stora skärmen tycker jag är mkt fulare, så den vill jag ändå inte ha.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Mickep »

Vilka alternativ finns? (istället för konkurrenter). Då menar jag för resp sort i samma prisklass. (bortsett från prestanda och effektivitet)

model 3: id3? c40 xc40.
model y: id4,id5 ioniq5 ev6.
model x: audis svindyra suvar, bmw diton
model s: ?? taycan ??
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10124
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...

Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.

Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.

Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Ligger massor av "vanliga" 350 på Blocket också, måste väl gå att beställa? Eller du menar kanske såna man kan konfigurera fritt själv?

Ja, 292, 476, 626 och 687 hästar verkar vara de alternativ som finns. Men prishoppet för att gå upp i effekt är "som vanligt" stort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Lurkern »



Jämförelse med en konkurrent
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...

Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.

Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.

Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Ligger massor av "vanliga" 350 på Blocket också, måste väl gå att beställa? Eller du menar kanske såna man kan konfigurera fritt själv?

Ja, 292, 476, 626 och 687 hästar verkar vara de alternativ som finns. Men prishoppet för att gå upp i effekt är "som vanligt" stort.

Jag gick in på Mercedes konfigurator och skulle bygga en EQE. Då fanns det bara ett motorval och det var 43:an. Kanske råkade klicka fel?

Jag tycker mycket effekt i en elbil är relativt osexigt. Har man runt 300 hästar med elmotorns bottenvrid så räcker det ju enormt bra. Kommer ändå kännas som en galet snabb bil jämfört med nästan alla fossilare när man bara puttrar runt till vardags.

Den där lockelsen i form av "större motor" är för mig inte lika stark vad gäller elbilar som det var på fossilbilar. Jag ville gärna ha raka sexor i mina BMW men det var ju för att de vibrerade mindre, lät bättre och hade högre körbarhet lika mycket som för själva prestandan. Dessutom var ju det på en annan lägre nivå där man verkligen kände av skillnaden. En fyrcylindrig diesel på 177hk som låter som en traktor är ju måttligt rolig. Då var en diesel på 258 eller 313 hk som gick mjukare och lät aningen bättre något helt annat. Men en elmotor på 292 hästar gör ju jobbet utan problem. Att då betala hundratusentals kronor för extra effekt som jag faktiskt inte behöver eller ens märker av till vardags helt bortkastat.

En stor del av lockelsen med Mercedes AMG har ju varit mullret och känslan. I en elbil finns inte den dimensionen öht.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10124
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
MWall skrev:
Legato skrev:
EQE blir nog en storsäljare bland taxi iaf...

Åkte en Model Y och snackade med föraren/åkeriägaren. Han sa att det hade beställts väldigt många EQE redan. Han var lite missnöjd med sin Y, tydligen pallar inte lågspänningsbatteriet av alla tillbehör i taxin och Tesla vägrar ta det på garanti.

Struntar man i prestanda så känns instegsmodellen attraktiv imo. Blir säkert förmånliga leasingerbjudanden på den också.
Är bara EQE 43 AMG som går att beställa för tillfället.

Vad har den långsammaste för effekt? 292 hästar? Det räcker ju egentligen väldigt bra. Kommer på mig själv med att i stort sett aldrig göra omkörningar med mer än halv gas.
Ligger massor av "vanliga" 350 på Blocket också, måste väl gå att beställa? Eller du menar kanske såna man kan konfigurera fritt själv?

Ja, 292, 476, 626 och 687 hästar verkar vara de alternativ som finns. Men prishoppet för att gå upp i effekt är "som vanligt" stort.

Jag gick in på Mercedes konfigurator och skulle bygga en EQE. Då fanns det bara ett motorval och det var 43:an. Kanske råkade klicka fel?

Jag tycker mycket effekt i en elbil är relativt osexigt. Har man runt 300 hästar med elmotorns bottenvrid så räcker det ju enormt bra. Kommer ändå kännas som en galet snabb bil jämfört med nästan alla fossilare när man bara puttrar runt till vardags.

Den där lockelsen i form av "större motor" är för mig inte lika stark vad gäller elbilar som det var på fossilbilar. Jag ville gärna ha raka sexor i mina BMW men det var ju för att de vibrerade mindre, lät bättre och hade högre körbarhet lika mycket som för själva prestandan. Dessutom var ju det på en annan lägre nivå där man verkligen kände av skillnaden. En fyrcylindrig diesel på 177hk som låter som en traktor är ju måttligt rolig. Då var en diesel på 258 eller 313 hk som gick mjukare och lät aningen bättre något helt annat. Men en elmotor på 292 hästar gör ju jobbet utan problem. Att då betala hundratusentals kronor för extra effekt som jag faktiskt inte behöver eller ens märker av till vardags helt bortkastat.

En stor del av lockelsen med Mercedes AMG har ju varit mullret och känslan. I en elbil finns inte den dimensionen öht.
Tycker inte effekt är lika spännande nu som förr, men på Teslorna får man den ju "gratis". Prisskillnaden på P vs LR motiveras ju enkelt av bara fälgar och track mode.

Däremot skulle inte jag heller lägga flera hundra K på extra effekt, och därmed blir bara instegsversioner av EQE, Taycan, E-Ttron GT av intresse.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Dafro »

Håller med om effekt inte är så viktigt, hellre mer räckvidd. Skulle hellre ta min beställda IX50 med 300 hk och 30% längre räckvidd om det vore möjligt, hoppas att det kommer vad det lider.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Tycker inte effekt är lika spännande nu som förr, men på Teslorna får man den ju "gratis". Prisskillnaden på P vs LR motiveras ju enkelt av bara fälgar och track mode.

Däremot skulle inte jag heller lägga flera hundra K på extra effekt, och därmed blir bara instegsversioner av EQE, Taycan, E-Ttron GT av intresse.
Ja jag hade nog klarat mig med prestandan men det är lite tråkigt att det inte finns någon fyrhjulsdriven version som kostar 50-80k extra, är rätt bekvämt när man är i fjällen och skall ta sig upp för de oplogade slingriga backarna till stugan så jag vill nog inte tillbaka till bakhjulsdrift igen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10124
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
Tycker inte effekt är lika spännande nu som förr, men på Teslorna får man den ju "gratis". Prisskillnaden på P vs LR motiveras ju enkelt av bara fälgar och track mode.

Däremot skulle inte jag heller lägga flera hundra K på extra effekt, och därmed blir bara instegsversioner av EQE, Taycan, E-Ttron GT av intresse.
Ja jag hade nog klarat mig med prestandan men det är lite tråkigt att det inte finns någon fyrhjulsdriven version som kostar 50-80k extra, är rätt bekvämt när man är i fjällen och skall ta sig upp för de oplogade slingriga backarna till stugan så jag vill nog inte tillbaka till bakhjulsdrift igen.
Tja, åker man mycket till fjällen så hade jag nog satt på dubbat isf, även om jag verkligen inte gillar dubbat och hade känt det som att man klev några år bakåt i tiden :?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Tja, åker man mycket till fjällen så hade jag nog satt på dubbat isf, även om jag verkligen inte gillar dubbat och hade känt det som att man klev några år bakåt i tiden :?
Blir väl bara 2-3 gånger per år så inte värt att köra runt med dubbat inne i Stockholm resten av tiden bara för det, bättre att ta fyrhjulsdrift eftersom det främst är att ta sig upp till vissa stugor som är problemet. Har helt enkelt vant mig vid att man alltid tar sig upp för backarna till skillnad från när jag körde bakhjulsdriven BMW, oavsett vilka däck som satt på så kunde man bli stående.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev:
Vilka alternativ finns? (istället för konkurrenter). Då menar jag för resp sort i samma prisklass. (bortsett från prestanda och effektivitet)

model 3: id3? c40 xc40.
model y: id4,id5 ioniq5 ev6.
model x: audis svindyra suvar, bmw diton
model s: ?? taycan ??
Model 3: id3?, cupra born?, Megane E-TECH? bmw i4?, c40, xc40.
Model S: ?? taycan, audi e-tron GT, bmw i4, merca EQE/EQS, lucid air ??
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Tja, åker man mycket till fjällen så hade jag nog satt på dubbat isf, även om jag verkligen inte gillar dubbat och hade känt det som att man klev några år bakåt i tiden :?
Blir väl bara 2-3 gånger per år så inte värt att köra runt med dubbat inne i Stockholm resten av tiden bara för det, bättre att ta fyrhjulsdrift eftersom det främst är att ta sig upp till vissa stugor som är problemet. Har helt enkelt vant mig vid att man alltid tar sig upp för backarna till skillnad från när jag körde bakhjulsdriven BMW, oavsett vilka däck som satt på så kunde man bli stående.

Efter 5 vintrar med dubbfritt är jag lite sugen på dubb igen. Det är bra mycket bättre när det är ishalka faktiskt. Och väljer man rätt märke (dvs undviker Hakka och några till) så rasslar det inte så mycket av dubben heller. Men jag har inte helt bestämt mig.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10124
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

Tja, åker man mycket till fjällen så hade jag nog satt på dubbat isf, även om jag verkligen inte gillar dubbat och hade känt det som att man klev några år bakåt i tiden :?
Blir väl bara 2-3 gånger per år så inte värt att köra runt med dubbat inne i Stockholm resten av tiden bara för det, bättre att ta fyrhjulsdrift eftersom det främst är att ta sig upp till vissa stugor som är problemet. Har helt enkelt vant mig vid att man alltid tar sig upp för backarna till skillnad från när jag körde bakhjulsdriven BMW, oavsett vilka däck som satt på så kunde man bli stående.
Hade samma problem med fyrhjulsdriven BMW ;) X6 var ingen höjdare på att ta sig fram...

Men ja, i Stockholm är det ju lite extra segt med dubbat så man ju blir begränsad var man får köra dessutom.

För oss är den största utmaningen den egna uppfarten :o
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Mitten av 2022 - vilka konkurrenter finns det?

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

Hade samma problem med fyrhjulsdriven BMW ;) X6 var ingen höjdare på att ta sig fram...

Men ja, i Stockholm är det ju lite extra segt med dubbat så man ju blir begränsad var man får köra dessutom.

För oss är den största utmaningen den egna uppfarten :o
Haha, ja jag fastnade faktiskt i en fyrhjulsdriven Audi en gång för typ 5 år sedan, tog en bra stund innan jag fick upp den. Däremot har Teslorna jag haft varit riktigt bra.

Såg dock att Mercedes ryktas presentera nya varianter av EQE under juni/juli, skall komma en 350 4Matic som verkar väldigt intressant. Carwow testade också en bakhjulsdriven 350+ 500 i 0-60 och klockade in 4,4 sekunder så den var inte så långsam som jag först trodde.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar