KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Larsha
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 22:38

Re: KIA EV6

Inlägg av Larsha »

Uppdatering 1

Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes E-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Den adaptiva farthållaren är grym, griper in diskret, klickar aldrig, någon var negativ tidigare och avslöjade därmed sig som en av alla de som inte använder blinkers. Ligger man bakom en långsam bil och blinkar för omkörning så börjar EV6 direkt accelerera, perfekt.

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
A-stolparna tillsammans med de gigantiska sidospeglarna bildar en stor död vinkel snett framåt, passa er.
Vändradien, jättedålig, körde i ett p-hus (Emporia) idag, blev tvungen att stanna och backa i en tvär sväng, pinsamt, mercan var längre men detta hände aldrig.
Backspeglarna, varför har de en design från åttiotalet? Speglarna på tex Polestar är grymt snygga utan ram.

Återkommer när jag kört mer.
Senast redigerad av Larsha, redigerad totalt 1 gånger.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
Det kan ju bli lite roligt om inte annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Larsha
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 22:38

Re: KIA EV6

Inlägg av Larsha »

iAkita skrev:
EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
Så är det, jag har testat att använda engelska som språkinställning men det fungerade ändå inte.
Det som hände då var att klockan gick en timme fel eftersom det inte gick att ställa in sommartid.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Lånad bild från FB-gruppen. 227 kW vid 73% - sinnesjukt bra! Helt tydligt finns det mer än en laddkurva för EV6. Om man börjar ladda vid 10% får man inte 227 kW vid 73%. Spännande att försöka förstå sig på det, och framförallt toppen att man inte behöver köra nästan tomt för att få bra effekt på laddningen.
EV6 laddning.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
Nja, usel vet jag inte om jag håller med om. Den laddar lika snabbt till 80% under vintern som Model Y gör under optimala förhållanden, och mycket snabbare än konkurrenter så som MEB-bilarna m.fl. Men visst, 27-29 minuter under vintern, jämfört med 18 minuter under sommaren, är drygt 50% längre tid. Så ur det perspektivet är det kanske uselt, om det var det du jämförde med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Ni har haft EV6 ett tag, vilken laddhastighet har ni uppnått på 500V DC laddare?

Får 105kW hela vägen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

iAkita skrev:
150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
Intressant, verkar vara kallt batteri då om jag inte kommer upp i mer än 105kW.
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.

Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.

Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Evick skrev:
Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.

Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.

Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
I princip alla DC-laddare går till 500V, 400V är nominell spänning på många batteri-pack antar att man därför säger ”400V laddare”
EV6 låser spänningen på ca 455V när den laddar på en 500V laddare genom den interna DC-DC omvandlaren.
”800V laddare” går ofta upp till 900V ibland 1000V
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
Prisjustering
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

iAkita skrev:
Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
Svarar mig själv här, för nu har Kia kommit med nya priser. GT Line och GT blev båda drygt 45 000 kr dyrare. Kia har dock varit kreativa med prissättningen för GT Line. GT Line utrustningen ligger numera som ett paket med extrautrustning som går att få till både rwd and awd modellen. Det gör att bilen fortfarande är berättigad till bonus, även om priset gått upp 45 000 kr. Det visar lite på idiotin med att ha en skarp gräns för bonusen som utgår från nybilsprislistan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.
Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bil :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.
Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bil :?
Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige. :D
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.
Japp! EV9 blir första Kia med Nvidia, sen kommer troligtvis (!) det även till EV6 inför MY24 (Kia Sverige verkar inte veta med 100% säkerhet själva) :)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.
Japp! EV9 blir första Kia med Nvidia, sen kommer troligtvis (!) det även till EV6 inför MY24 (Kia Sverige verkar inte veta med 100% säkerhet själva) :)
Nåväl, Albert Birmann har iallafall bekräftat att EV6 GT kommer ha både smart ruttplannering och förvärmning av batteriet inför snabbladdning redan från start, och dessutom möjligheten att manuellt starta förvärmningen. Det är det viktigaste för mig. Resten är mest kosmetika, även om jag såklart valt Nvidia drive systemet om jag hade haft möjlighet att välja.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

DanneLKPG skrev:
HelectriC skrev:
DanneLKPG skrev:
OvePaHornet skrev:
EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.
Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bil :?
Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige. :D

Du skriver ju själv alla saker du värdesätter med i5, alltså är inte infotainment det viktigaste med bilen. Många köper Tesla pga infotainment och skärmen, men det är knappast någon som köper i5 enbart pga infotainment, för det är verkligen inte på topplistan över de bästa systemet i bilvärden. Jag vet att man gärna försvarar det köp man gjort, men det är ok att erkänna att Hyundai/Kias styrkor just nu inte ligger på infotainment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar