Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Otroligt
Tyvärr har jag hört en del mindre bra historier om dem, en kollega till min sambo sa nån gång, "köp för h*e ingen bil där". Jag ger inte mycket för rykten och skvaller, det pratas ju en massa skit hela tiden. Inte minst när det kommer till bilhandlare. Så jag viftade bort det. Men denna gången var skitsnacket kanske ändå befogat. Jag vet inte. Det känns hursomhelst inte bra och man ska lita på sin maggropskänsla.
Nu väntar jag på lite varmare väder. Och sen gör jag ett nytt försök. I Mariestad. Det är inte så vansinnigt mycket längre att köra, och förmodligen är det värt den extra milen. Det kostar ju inget att prova.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Bjelke »

Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
Samma med min VW-ÅF här. Fick alltid bra hjälp. Saker fixat på goodwill efter garantin och aldrig något krångel. Såklart är det alltid det negativa som hörs mest. :)
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14477
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av taliz »

Inte sällan är det ju en kombination, dvs både bilens mjukvara och laddarens måste uppdateras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?
Ja. Inte samma säljare dock.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?
Ja. Inte samma säljare dock.
OK. Härligt att höra att det finns seriösa ÅF som tar hand om sina kunder så att de kommer tillbaka (vilket ni faktiskt gjorde också)! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

martinot skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Låter ju nästan lite som gänget i Väsby :(
Det är kanske normalt. Ingen aning. Jag är nog ganska bortskämd från vår VW-åf där de alltid är supertrevliga och hjälpsamma. Men jag har hört en del skit om dem också, nånting som jag överhuvudtaget inte kan begripa.
Var det samma ÅF som sålde både e-Golfen och e-Tronen till er?
Ja. Inte samma säljare dock.
OK. Härligt att höra att det finns seriösa ÅF som tar hand om sina kunder så att de kommer tillbaka (vilket ni faktiskt gjorde också)! :)
Det är väl inte så ovanligt eller?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

DanneLKPG skrev:
Det är väl inte så ovanligt eller?
Nej, det tycker jag inte heller. Jag hade en rad Volvo-bilar förr i tiden, och det berodde enbart på att det var en bra återförsäljare med kanonbra service. Jag bytte sedermera ändå bilmärket eftersom Volvosarna strulade för mycket. I fallet med VW/Audi hade jag jättegärna bytt till en bil av samma märke och köpt den hos samma åf, men bilarna är dels alldeles för dyra och dessutom uppfyller de tyvärr inte mina krav. Hyundaien är (tyvärr) bättre på väldigt många sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Klintan »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
OBS: Menyn syns inte om du har split screen påslaget.
Energimätaren finns inne i "EV".
Var detta som lurade mig. När jag slagit av split screen blev det lite enklare.
Elbilist sedan 2014
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…

Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…

Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
För mig ser det likadant ut, kör man i ECO går den ännu snabbare ner i effekt (även nu när AC fungerar). AC drar tydligen inte mycket däremot gör värmen det …
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Aida skrev:
Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…

Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Samma för mig. Den når upp till 0,28kW och där stannar den vad jag än gör. Om man sätter ACn i eco-läge så pendlar den mellan 0,28kW och 0,0kW.
Även om jag parkerar i solen och sätter den på 17 grader så händer inte mer än så. Jag förväntar mig då att den blåser som fan och kyler så det blir iskallt. Men det småfläktar bara lite.
Verkstan påstår att de har mätt upp temperaturen från ACn, och luften var på 4 grader. Jag vet inte om det stämmer, men det säger ju ingenting heller, eftersom det som är avgörande i det sammanhanget är luftflödet. Det är en jäkla skillnad om det kommer ut 4-gradig luft med fläkten på lägsta eller på högsta inställning. Även en halvdöd AC kan fortfarande generera kalluft så länge man inte kör fläkten för hårt.
Om det här är allt som ACn klarar av att leverera så är jag verkligen glad att vi bor i kalla Sverige.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
DanneLKPG skrev:
mati skrev:
Ja, det var en så där Bayon jag fick också. Måste varit nåt fel med den, den lät som en gräsklippare och var seg som sirap.
Jag betalade i alla fall ingenting för AC-tjofräset, bara för bensin. Men de gjorde ingenting heller. De erkände förvisso att ACn är väldigt klen, men samtidigt tyckte de att det inte var nåt fel. Han snackade om nån inställning, eco-läge av och nivå 3 skulle jag köra på. Då kyler den faktiskt lite. Ja, jo. Men jag testade med den där bensinbilen jag fick vad som händer om man sätter ACn på lägsta och Auto. Jag frös fan ihjäl, det gick inte att köra så mer än nån minut. I min bil körde jag med denna setup hela vägen hem, 30 minuter, utan att känna att det blev särskilt kallt i bilen. Utetemperaturen visade 13 grader. Det är klart den blåser kalluft då. Men alltså allvarligt, det kan ju inte vara normalt.
Åk tillbaka när det är varmt ute och be att jämföra med en annan IONIQ 5. Min blir iskall...
Hmmmm låter onekligen skumt. Jag fick verkligen inte ut värmen igår från bilen… Men den snålar på fläkten också. När jag manuellt sätter tempen på lägsta möjliga 17 grader med högsta fläkthastighet i körläge normal så drar ACn ca 0,28 kw konstant och efter ett tag 0,0 kw. Å andra sidan drog den 4 kw när värmen skulle värma redan rätt varm bil när det var 11 grader ute…

Ser energiförbrukningen likadan ut för dig DanneLKPG?
Vet inte exakt vad min brukar dra när man startar AC i varm bil, men det har varit över mer än 0,28kW är jag säker på. Har något vagt minne av att jag sett åtminstone 0,5kW när jag aktivt kollat på energiskärmen. Har sett den gå ner en stund på 0,0kW när den (förmodligen) känner sig lite nöjd med tempen.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Några 100W för en AC är ju verkligen ingenting att hänga i julgranen. I e-Golf kan man också se vad den drar, åtminstone när bilen inte rullar, och den kan gå över flera kW när det behövs. Nu är den visserligen trasig och jobbar bara på sparlåga, men den ligger ändå alltid runt 500-600W och kyler fortfarande bättre än den i Ioniq, fast den är erkänt trasig.
I Model S kan ACn dra iväg till så mycket som 6kW tror jag det var. Det är ju mer än 20 gånger starkare än vad I5 verkar klara av. Visserligen har MS en otroligt grym AC, den starkaste jag någonsin varit med om, men å andra sidan är den i I5 så löjligt svag att den inte förtjänar namnet.

Samtidigt har ju värmaren inga problem med att dra en massa kW konstant. Då kan man ju undra, är det verkligen en värmepump som värmer kupén? Eller småvärmer den bara lite och merparten av värmen kommer från PTC-elementet? Jag är rädd att det är så.

Sen är det en sak till som slog mig. Björn Nyland råkade ju ut för rapidgate när han testade I5 förra sommarn. Batteriet blev alldeles för varmt och bilen ströp såväl laddhastigheten som prestandan på motorvägen. Om det nu är så att ACn inte pallar att kyla ordentligt så är det ju inte alls konstigt att batteriet överhettas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Min IONIQ 5 kyler fortfarande bättre än tidigare bilar jag haft (senast Golf 2014- och BMW i3S 120Ah 2019) så jag har inget att anmärka på. Det blir iskallt både från vanliga ventilationen och i sätesventilationen. Jag kör på Auto 1 (lägsta läget).

Rapidgate blir märkbart värre om man sitter med AC påslagen vid laddning då Hyundai/Kia prioriterar kabinen före batteriet. Också något som Björn Nyland "upptäckte" tidigt.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

Gick ut och testade nu.
Det är bara 13 grader ute med regn. Bilen var lite ljummen inuti så den hade inte mycket att kyla ner.

Satte fläkt på 8 och lägsta temp (17 grader). Då drog min AC 0,7kW i ca 20 sekunder, sen gick den ner på 0,45kW.
Hade det varit varmt i bilen hade den dragit mer. Satt och frös direkt och sätet blev kallt.

Det som skiljer denna bil mot mina tidigare bilar är att lägsta inställning är 17 grader istället för "LO" som jag antar är "MAXA AC!". Bilen maxar därför inte AC om jag bara är några grader ifrån 17.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Aida »

DanneLKPG skrev:
Gick ut och testade nu.
Det är bara 13 grader ute med regn. Bilen var lite ljummen inuti så den hade inte mycket att kyla ner.

Satte fläkt på 8 och lägsta temp (17 grader). Då drog min AC 0,7kW i ca 20 sekunder, sen gick den ner på 0,45kW.
Hade det varit varmt i bilen hade den dragit mer. Satt och frös direkt och sätet blev kallt.

Det som skiljer denna bil mot mina tidigare bilar är att lägsta inställning är 17 grader istället för "LO" som jag antar är "MAXA AC!". Bilen maxar därför inte AC om jag bara är några grader ifrån 17.
Aha. Då kanske det inte är nåt fel? Förstår att de i Florida blir galna… Men sätesfläkten är effektiv. Men det är ju inte AC - och kan varken nyttjas av baksäte eller bebis i barnstol i framsäte. ACn måste kicka igång nu när det blir varmt!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Okej, då körde du samma test som jag gjorde igår. Men för mig var det 19 grader och strålande solsken, hyfsat varmt i bilen. Den kämpade sig upp till 0,28kW och där stannade den. Inte en watt mer. Det blev lite svalare från utblåsen, men inte kallt. Jag körde dock på Auto 3.

Rumpfläkt är gott, men det hjälper ju inte hundarna till exempel. Man får väl ta med sig en bärbar AC och driva den med V2L om det är så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av martinot »

mati skrev:
DanneLKPG skrev:
Det är väl inte så ovanligt eller?
Nej, det tycker jag inte heller. Jag hade en rad Volvo-bilar förr i tiden, och det berodde enbart på att det var en bra återförsäljare med kanonbra service. Jag bytte sedermera ändå bilmärket eftersom Volvosarna strulade för mycket. I fallet med VW/Audi hade jag jättegärna bytt till en bil av samma märke och köpt den hos samma åf, men bilarna är dels alldeles för dyra och dessutom uppfyller de tyvärr inte mina krav. Hyundaien är (tyvärr) bättre på väldigt många sätt.
Det är väl känt för att vara ganska varierande med kvalitet hos olika säljare inom bilbranschen. Var väl OK nöjd med service på Volvo Bil på den tiden, men även där varierade mellan olika anläggningar. Våra Mercedes har väl haft OK service hos Hedin Bil, men även där är det rätt beroende av att man har rätt tekniker (vi har haft en bra som tur är).

Håller med att bilen är viktigare. Det är ju främst bilen som skall passa, och inte servicen. Därav att man (även jag) premierar främst bilen framför verkstaden/säljaren. Helt klart är det så.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Uppdatering angående min AC. Det var runt 20 grader idag. Bilen stod parkerad i solen och det var rejält varmt I kupén. Jag körde iväg med 4 jobbarkompisar över lunchen och de skrattade bara över den klena ACn. Den blåste knappt nån kalluft alls då.
Samma sak när jag skulle åka hem. Den kom då (hör och häpna) visserligen i några sekunder upp till 1kW och kylde lite. Sen föll den ner till de sedvanliga 0,28kW. Det kom fortfarande någorlunda sval luft då, men den blåste jättelite bara. Sen ökade jag fläkten manuellt till max, och luften blev faktiskt varmare. Energiförbrukningen ökade inte alls då. Den var inte i eco-läge. Jag fattar inte varför den går på så låg effekt. Den borde ju öka kompressoreffekten när man begär mer kyla. Men det gör den inte.
Jag hade rumpfläkt påslagen, det var alltså okej, men direkt svalt blev det inte förrän solen försvann nån gång under hemfärden, efter 1 timme eller så.
ACn stod på 17 grader i princip hela tiden.
Finns det ytterligare nån inställning förutom eco-läge som gör att den går på så otroligt låg effekt? Det känns som att jag missar nånting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av DanneLKPG »

mati skrev:
Uppdatering angående min AC. Det var runt 20 grader idag. Bilen stod parkerad i solen och det var rejält varmt I kupén. Jag körde iväg med 4 jobbarkompisar över lunchen och de skrattade bara över den klena ACn. Den blåste knappt nån kalluft alls då.
Samma sak när jag skulle åka hem. Den kom då (hör och häpna) visserligen i några sekunder upp till 1kW och kylde lite. Sen föll den ner till de sedvanliga 0,28kW. Det kom fortfarande någorlunda sval luft då, men den blåste jättelite bara. Sen ökade jag fläkten manuellt till max, och luften blev faktiskt varmare. Energiförbrukningen ökade inte alls då. Den var inte i eco-läge. Jag fattar inte varför den går på så låg effekt. Den borde ju öka kompressoreffekten när man begär mer kyla. Men det gör den inte.
Jag hade rumpfläkt påslagen, det var alltså okej, men direkt svalt blev det inte förrän solen försvann nån gång under hemfärden, efter 1 timme eller så.
ACn stod på 17 grader i princip hela tiden.
Finns det ytterligare nån inställning förutom eco-läge som gör att den går på så otroligt låg effekt? Det känns som att jag missar nånting.
Alltså det måste ju vara något fel på din? För jag skojar inte när jag säger att det blir iskallt i min bil. Trots att jag bara ställt in den på 20 med Auto 1.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Uppdatering angående min AC. Det var runt 20 grader idag. Bilen stod parkerad i solen och det var rejält varmt I kupén. Jag körde iväg med 4 jobbarkompisar över lunchen och de skrattade bara över den klena ACn. Den blåste knappt nån kalluft alls då.
Samma sak när jag skulle åka hem. Den kom då (hör och häpna) visserligen i några sekunder upp till 1kW och kylde lite. Sen föll den ner till de sedvanliga 0,28kW. Det kom fortfarande någorlunda sval luft då, men den blåste jättelite bara. Sen ökade jag fläkten manuellt till max, och luften blev faktiskt varmare. Energiförbrukningen ökade inte alls då. Den var inte i eco-läge. Jag fattar inte varför den går på så låg effekt. Den borde ju öka kompressoreffekten när man begär mer kyla. Men det gör den inte.
Jag hade rumpfläkt påslagen, det var alltså okej, men direkt svalt blev det inte förrän solen försvann nån gång under hemfärden, efter 1 timme eller så.
ACn stod på 17 grader i princip hela tiden.
Finns det ytterligare nån inställning förutom eco-läge som gör att den går på så otroligt låg effekt? Det känns som att jag missar nånting.
Låter som min trots påfyllning av gas i AC. Var ju lite varmare idag och bilen hade stått i solen. Det händer något men ingen frys som Danne verkar få.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Låter som min trots påfyllning av gas i AC. Var ju lite varmare idag och bilen hade stått i solen. Det händer något men ingen frys som Danne verkar få.
Om din var tom förut så är den nog tom igen. Det har ju gått några veckor nu. Och min är förmodligen lika tom. De kollade ju aldrig. De mätte enligt egen utsago temperaturen vid utblåset och den var inom spec. De sa dock inte vad fläkten var inställd på när de gjorde det. Jag ska också mäta imorgon tänkte jag, men jag ställer fläkten på max. Få se vad det blir för temperatur.
Har de en demo-Ioniq i Mariestad där du har varit? Kanske man kan jämföra, våra bilar verkar ju vara lika kassa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar