cosmos skrev:Nu när du kört den ett par månader till, hur är upplevelsen idag. Jag hämtar ut en med stora batteriet om några veckor. Det som saknas är panorama och 20 tummarna. Mörkgrå metallic. Förbeställd av handlaren, så väntetid från beställning ca 4 veckor bara.
Jag gissar att frågan var riktad till mig?
Vi är fortfarande väldigt nöjda med bilen. Kanske resten av familjen än mer än mig faktiskt, det har varit dagar när småttingarna storgråter när man hämtar dem i e-Tronen för att de så gärna vill åka "Blåa bilen". Sambon har aldrig riktigt accepterat e-Tronen heller, hon saknar vår X, trots att det faktiskt var pga henne det blev en e-tron istället för en ny Model 3
. Cupran är hon dock riktigt nöjd över.
Jag börjar med
nackdelarna i ordning:
1.) Den känns lite seg. Är såklart bortskämd med snabba bilar, men jag önskar verkligen att man hade minst 100 hästar till som matchade bilens fina egenskaper och utseende i övrigt.
2.) Ljudet. Jag tycker en bra ljudanläggning är viktigt och denna är faktiskt dålig trots Beats. Rankar tom standardanläggningen i e-tron högre. Jämfört med "Premium" i Model 3 så är den helt chanslös.
3.) Infotainment är helt ok sett till logik/GUI imo, men däremot är det alldeles för långsamt. Händer fortfarande ofta att jag trycker två gånger på en knapp för att det går så segt att jag tror den ej reagerat på första trycket, med följden att man kommer tillbaka där man startade... Som tur är funkar trådlösa Android Auto helt klanderfritt.
Som tur är så är
fördelarna viktigare och fler (ej ordning):
* Fjädringen är fantastisk med DCC. Den ligger bättre på vägen än någon annan elbil jag ägt och är samtidigt riktigt bekväm när man vill köra lugnare.
DCC är ett måste!
* Både styrning och ratt är mycket bra!
* Tycker den är jättesnygg invändigt och snygg (men inte lika snygg) utvändigt.
* Förbrukningen är lägre än väntat trots 20" fälgarna. Den drar betydligt mindre än min Model 3 gjorde.
* HUDen är grym. Lite synd är att man inte får full funktionalitet på den ihop med Android Auto, men ändå superbra.
* Bekväma stolar både fram och bak.
* Appen fungerar stabilt även om det är lite tunt på funktionalitet.
* Hyfsat tyst. Klart tystare än min Model 3 var. Gissningsvis ungefär samma nivå som en ny Model 3.
* Väldigt mycket bil för pengarna med tanke på bra rabatter.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021