Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det där med EU-medlemskap går ju på tok för fort. Absurt egentligen.
Förmodligen är Ukraina nästa leverantör av illegala vapen till svenska kriminella.
Jag tror du jag missuppfattat vad kandidatstatus innebär. Albanien har tex haft kandidatstatus i åtta år. Vägen är lång innan alla krav och anpassningar uppfylls.
.../ Och nej swedishadvocate, diktaturerna som du listade hade naturligtvis inte heller haft en chans. Om dom hade funnits i Europa. /...
Det har jag inte skrivit en enda stavelse om.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det där med EU-medlemskap går ju på tok för fort. Absurt egentligen.
Förmodligen är Ukraina nästa leverantör av illegala vapen till svenska kriminella.
Jag tror du jag missuppfattat vad kandidatstatus innebär. Albanien har tex haft kandidatstatus i åtta år. Vägen är lång innan alla krav och anpassningar uppfylls.
Nejdå. Men Ukraina hade aldrig fått kandidatstatus om det inte varit för kriget. Det mest korrupta landet i hela Europa. /...
Om det här nu stämmer, så säger det ärligt talat inte särskilt mycket...

'Titeln' "mest korrupta landet i hela Europa" är en 'tävling' mellan Ukraina, Ungern, Moldavien, Albanien, Kosovo, Serbien, Bosnien Hercegovina, Vatikanen, Monaco och Makedonien...

Med reservation för att jag missat någon liten puttenuttestat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Andersen skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det där med EU-medlemskap går ju på tok för fort. Absurt egentligen.
Förmodligen är Ukraina nästa leverantör av illegala vapen till svenska kriminella.
Jag tror du jag missuppfattat vad kandidatstatus innebär. Albanien har tex haft kandidatstatus i åtta år. Vägen är lång innan alla krav och anpassningar uppfylls.
.../ Och nej swedishadvocate, diktaturerna som du listade hade naturligtvis inte heller haft en chans. Om dom hade funnits i Europa. /...
Det har jag inte skrivit en enda stavelse om.
Tänkte jag skulle förekomma dig…:)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det där med EU-medlemskap går ju på tok för fort. Absurt egentligen.
[1] Förmodligen är Ukraina nästa leverantör av illegala vapen till svenska kriminella.
Fast det är Sverige som måste lösa Sveriges problem m kriminella, eller hur? O.T. men vi kan inte skylla våra problem på andra. Tycker inte jag iaf.
Jag skyller inte Sveriges problem på något annat land. Vad jag säger är att det inte blir enklare när det kommer finnas ett svårt korrumperat land med massor med krigsmateriel.
[1] De har ju i våra tidningar redan börjat varna för att krigsmateriel som sänds till Ukraina riskerar komma på avvägar, det hade de nog helst undvikit att skriva.

Med tanke på att de flesta vapen som används av kriminella kommer från kriget på Balkan, så ligger det ju nära tillhands att det framöver kommer att smugglas in vapen från Ukraina i Sverige och då mycket väl kan vara vapen vi själva skänkt till Ukraina.
1. Personligen undrar jag vad det där 'nyhetsuppslaget' kommer ifrån... Så vitt jag vet så fanns det väl typ två grupperingar i Sverige som motsatte sig svensk vapenexport till stöd för Ukraina: Svenska Freds och en falang inom Vänsterpartiet. Kommer det här nyhetsuppslaget därifrån?

Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad om det är Putlers RySSland som på något sätt lyckats plantera dit det här i svensk nyhetsmedia på något sätt...

Säga vad man vill om Ukraina – men bortsätt från ett fåtal förrädare som jobbade för Putler så verkar inte den Ukrainska försvarsmakten särskilt korrupt. Snarare den direkta motsatsen. Ukraina är ju inte heller Jugoslavien. Jugoslavien har ju som bekant inte en gigantisk landgräns som gränsar till Putlers RySSland, Putlers lydstat Belaru(SSia), eller Transnistrien...

Hur mycket vapen med ursprung i Ukraina har så här långt hamnat i händerna på kriminella som 'agerar' i Sverige? Jag har inte hört talas om ett enda(!)...

Så länge Putlers militära angrepp pågår tycker jag det verkar som ukrainarna vill ha exakt alla vapen de har kvar inom landets gränser. Och tyvärr ser det ju ut som Putlers militära angrepp verkar kunna fortsätta i någon form i kanske ett år eller mer.

Och vad händer sen – om Putlers militära angrepp skulle upphöra?...

Även om Putlers regim skulle falla och ett absolut bästascenario skulle uppstå där Ryssland styr in på snabbast möjliga väg till att utvecklas till en stabil demokrati baserad på proportionellt representativa demokratiska val, så kommer risken för allvarliga bakslag som skulle leda tillbaka till militärdiktatur föreligga säkerligen i minst ca 20 år framöver...

Jag tror således inte det kommer läcka särskilt mycket vapen från Ukraina de närmsta 20 åren – precis som det inte heller läcker särskilt mycket vapen från Finland, Baltstaterna eller Polen...

Och vem här kan uttala sig om vilken typ av stat Ukraina kommer vara om ca 20 år?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Det är nog efter kriget är slut som överblivna vapen börjar cirkulera. Så var det ju på Balkan.
Finland? Varför skulle det ”läcka” vapen från Finland?
Din lite lätt ljusrosa syn på f.d. Sovjetstater är ju lite märklig.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Det är nog efter kriget är slut som överblivna vapen börjar cirkulera. Så var det ju på Balkan.
Finland? Varför skulle det ”läcka” vapen från Finland?
Din lite lätt ljusrosa syn på f.d. Sovjetstater är ju lite märklig.
Jag står för vad jag skrivit ovan. Så vi är tillbaka på att enas om att vara oense.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Oj, nån har fel på internet! ;)

Kolla TV serien bara, tex när han ska lära sig tala tydligt med två valnötter i munnen! :lol: :lol:

https://www.svtplay.se/folkets-tjanare
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det är nog efter kriget är slut som överblivna vapen börjar cirkulera. Så var det ju på Balkan.
Finland? Varför skulle det ”läcka” vapen från Finland?
Din lite lätt ljusrosa syn på f.d. Sovjetstater är ju lite märklig.
Jag står för vad jag skrivit ovan. Så vi är tillbaka på att enas om att vara oense.
Ja, men den här gången var det lite extra märkligt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5258
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Artikel i media

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Det är nog efter kriget är slut som överblivna vapen börjar cirkulera. Så var det ju på Balkan.
Finland? Varför skulle det ”läcka” vapen från Finland?
Din lite lätt ljusrosa syn på f.d. Sovjetstater är ju lite märklig.
Jag står för vad jag skrivit ovan. Så vi är tillbaka på att enas om att vara oense.
Ja, men den här gången var det lite extra märkligt.
Är jag förvånad över att du tycker det? Nej. Inte särskilt...

;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 913
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Artikel i media

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev:
wannabee skrev:
Fredrik j skrev:
PapaD skrev:
Fredrik j skrev:
Ja, det där med EU-medlemskap går ju på tok för fort. Absurt egentligen.
[1] Förmodligen är Ukraina nästa leverantör av illegala vapen till svenska kriminella.
Fast det är Sverige som måste lösa Sveriges problem m kriminella, eller hur? O.T. men vi kan inte skylla våra problem på andra. Tycker inte jag iaf.
Jag skyller inte Sveriges problem på något annat land. Vad jag säger är att det inte blir enklare när det kommer finnas ett svårt korrumperat land med massor med krigsmateriel.
[1] De har ju i våra tidningar redan börjat varna för att krigsmateriel som sänds till Ukraina riskerar komma på avvägar, det hade de nog helst undvikit att skriva.

Med tanke på att de flesta vapen som används av kriminella kommer från kriget på Balkan, så ligger det ju nära tillhands att det framöver kommer att smugglas in vapen från Ukraina i Sverige och då mycket väl kan vara vapen vi själva skänkt till Ukraina.
1. Personligen undrar jag vad det där 'nyhetsuppslaget' kommer ifrån... Så vitt jag vet så fanns det väl typ två grupperingar i Sverige som motsatte sig svensk vapenexport till stöd för Ukraina: Svenska Freds och en falang inom Vänsterpartiet. Kommer det här nyhetsuppslaget därifrån?

Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad om det är Putlers RySSland som på något sätt lyckats plantera dit det här i svensk nyhetsmedia på något sätt...

Säga vad man vill om Ukraina – men bortsätt från ett fåtal förrädare som jobbade för Putler så verkar inte den Ukrainska försvarsmakten särskilt korrupt. Snarare den direkta motsatsen. Ukraina är ju inte heller Jugoslavien. Jugoslavien har ju som bekant inte en gigantisk landgräns som gränsar till Putlers RySSland, Putlers lydstat Belaru(SSia), eller Transnistrien...

Hur mycket vapen med ursprung i Ukraina har så här långt hamnat i händerna på kriminella som 'agerar' i Sverige? Jag har inte hört talas om ett enda(!)...

Så länge Putlers militära angrepp pågår tycker jag det verkar som ukrainarna vill ha exakt alla vapen de har kvar inom landets gränser. Och tyvärr ser det ju ut som Putlers militära angrepp verkar kunna fortsätta i någon form i kanske ett år eller mer.

Och vad händer sen – om Putlers militära angrepp skulle upphöra?...

Även om Putlers regim skulle falla och ett absolut bästascenario skulle uppstå där Ryssland styr in på snabbast möjliga väg till att utvecklas till en stabil demokrati baserad på proportionellt representativa demokratiska val, så kommer risken för allvarliga bakslag som skulle leda tillbaka till militärdiktatur föreligga säkerligen i minst ca 20 år framöver...

Jag tror således inte det kommer läcka särskilt mycket vapen från Ukraina de närmsta 20 åren – precis som det inte heller läcker särskilt mycket vapen från Finland, Baltstaterna eller Polen...

Och vem här kan uttala sig om vilken typ av stat Ukraina kommer vara om ca 20 år?...
Nyheten har nämnts i SR och ska vara från polisen

https://sverigesradio.se/artikel/polise ... ainakriget
Polisen orolig för att svenska gäng kan få vapen från Ukrainakriget
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

https://www.bloomberg.com/news/articles ... -bofa-says

Vad tror ni om det här? Känns som man har hört länge nu att de stora tillverkarna (GM och Ford i detta fall) kommer ta över, men det verkar inte hända. Visserligen har de många nya modeller på gång, men frågan är hur många modeller som behövs? Tycker Tesla har visat med all önskvärd tydlighet att man kan sälja många bilar med bara fyra modeller. Modellprogrammet hos många tillverkare har ju växt in absurdum. T.ex. hade BMW vid 2000-talets början 3, 5, och 7-serien samt Z3 och X5. Och nu har man alla serier från 1-8 samt X1-X7. Saknas bara en BMW pickup :-)
Sedan tror jag att de stora ICE-tillverkarna kommer få problem med elmotorer, BMS, värmepumpar m.m. där de inte ligger före Tesla på något sätt. Tesla har ju 10 års erfarenhet av storskalig serieproduktion av eldrivlinor, vilket ingen annan tillverkare kan matcha. Där ICE-tillverkarna ligger före Tesla är väl inom karossbygge, slutmontering, avstämning av fjädring och ljudisolering. Men Tesla blir bättre och bättre på de områdena. Dessutom ligger de långt före alla andra när det gäller mjukvara och då framför allt OTA. Så i närtid har jag svårt att tro att GM eller Ford skulle kunna ta så stora marknadsandelar från Tesla.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 96
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Grimlos »

tesla newbie skrev:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... -bofa-says

Tesla har ju 10 års erfarenhet av storskalig serieproduktion av eldrivlinor, vilket ingen annan tillverkare kan matcha. Där ICE-tillverkarna ligger före Tesla är väl inom karossbygge, slutmontering, avstämning av fjädring och ljudisolering. Men Tesla blir bättre och bättre på de områdena. Dessutom ligger de långt före alla andra när det gäller mjukvara och då framför allt OTA. Så i närtid har jag svårt att tro att GM eller Ford skulle kunna ta så stora marknadsandelar från Tesla.
Jag tror absolut det kan slå in.

Det finns ju en gräns för hur långt man kan utveckla en teknik. Elmotorer är redan väldigt effektiva, batterierna kan visst bli än bättre med energi/kg men det kommer knappast bli en revolution oavsett vilken kemi som väljs, helt enkelt p g a fysiska begränsningar. Så Teslas försprång varar inte för evigt.

Tesla har inte byggt en enda bil för gemene man ännu. Med det menar jag att de inte haft något motsvarande Leaf, Zoe tidigare men kanske ffa Dacia Spring och MG:s. Den marknaden är fortfarande i sin linda, utanför Kina, och där tror jag etablerade tillverkarna har alla chanser att gå om och förbi om man bara räknar "totalt antal bilar."

Det som spelar roll på det stora hela är ju att ersätta fossilbilsflottan och storköpare som posten, hemtjänst, kommuner kommer ju aldrig köpa en Tesla.

En annan sak jag tror starkt på är att elkonvertera fossilbilar. Finns ju redan företag i UK, Frankrike och Nederländerna som börjar bli riktigt bra på det (och de har väntetider för nya jobb). Mycket bättre hushållning med resurser än att skrota fullt fungerande fordon.
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

tesla newbie skrev:
Jag är fortsatt skeptisk, inget dom traditionella tillverkarna har presterat hittills har ju påverkat Teslas position öht. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

fth skrev:
tesla newbie skrev:
Jag är fortsatt skeptisk, inget dom traditionella tillverkarna har presterat hittills har ju påverkat Teslas position öht. ;)

/fth

Det är klart det har påverkat. Tycker mig se fler och fler "avhoppare". Folk som kört Tesla förut kör nu annat. E-Tron, Taycan, ID.4, Ioniq 5, EV6, iX, EQS...
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Det är klart det har påverkat. Tycker mig se fler och fler "avhoppare". Folk som kört Tesla förut kör nu annat. E-Tron, Taycan, ID.4, Ioniq 5, EV6, iX, EQS...
Det har säkert påverkat många köpare, och det är förstås bra med konkurrens, men det har inte påverkat Teslas position, iaf inte hittills.

Räknar man med marginal på sålda bilar så ökar dessutom försprånget till konkurrenterna snarare än minskar.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

fth skrev:
MWall skrev:
Det är klart det har påverkat. Tycker mig se fler och fler "avhoppare". Folk som kört Tesla förut kör nu annat. E-Tron, Taycan, ID.4, Ioniq 5, EV6, iX, EQS...
Det har säkert påverkat många köpare, och det är förstås bra med konkurrens, men det har inte påverkat Teslas position, iaf inte hittills.

Räknar man med marginal på sålda bilar så ökar dessutom försprånget till konkurrenterna snarare än minskar.

/fth
Konkurrenterna tror sig veta sedan gammalt att ska man sälja många bilar behöver man ha en bredd i modellprogrammet och investerar i det. Tesla, i andra sidan, anser att man ser tecken på att utmaningen mest handlar om produktionskapacitet.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

De traditionella biltillverkarnas styrkor har historiskt funnits inom mekanik och tillhörande produktion av fysiska grejor. Mjukvara har t ex aldrig varit tyskarnas "area of expertis" om vi säger så...

Här tror jag många "förståsigpåare" både amatörer och proffs (Sandy Monroe, interna utvecklingsgrupper, youtubers osv) fokuserat allt för mycket på att analysera "hårdvaran" Dvs det som också ÄR LÄTTARE att analysera (eftersom mjukvarans utformning och parametrar är betydligt svårare att "plocka isär"). Många har då utefter såna granskningar/uttalanden dragit slutsatser att de traditionella biltillverkarna snart är ikapp genom att de snart har hårdvaran på plats = stora batterier, bra laddare, starka motorer, kylning. Sen kombineras det med en tro att de traditionella biltillverkarnas utvecklings/produktionskunskaper är överlägsna så då ska de snart vara ikapp och förbi bara de får igång sina underleverantörsled och ställt om fabrikerna så att de kan bygga elbilarna snabbare/bättre än Tesla.

Jag tror man missbedömt att Teslas stoora fördel för lång tid framöver kommer att vara hur mjukvaran STYR hårdvara som värme/laddning/elmotorer/autopilot osv. Ihop med sedan länge FUNGERANDE OTA så hamnar de andra fortsatt på efterkälken för ganska lång tid framöver. De har inte ens fungerande OTA på plats, måste fortfarande byta fysiska grejor på bilarna, får inte till mjukvaran, de inför ny fel när annat rättas till men sen tar det lång tid att fixa till de nya felen osv.

Efter att själv ha kört ID.3, Enyaq, Kia EV6 och hängt med på många fronter inom elbilsfären och alla märken under sedan 2014 så ser man tydligt hur de traditionella biltillverkarna börjar ha tekniken på plats MEN så snubblar de på just mjukvaran. Dvs värmen funkar inte som avsett PÅ GRUND AV av just mjukvaran, laddningen vill inte jobba som tänkt pga mjukvaran, värmepumpen jobbar inte som tänkt, appar funkar inte, förvärmning av batteri osv.

En av förklaringarna till att Tesla ligger före är ren knowhow eller fokus på det men en inte oviktig parameter är också statistik från Teslas rullande bilflotta och praktisk erfarenhet sedan >15år. Där man också med ett agilt tänk ihop med OTA snabbt kan hantera uppkomna situationer. Kom ihåg att Model S började LEVERERAS redan för 10 år sedan och tekniskt hade den mycket på plats redan då (OTA, snabb DC-laddning, genomtänkt AC-laddning, fungerande app, lång räckvidd, bra prestanda, hade antagligen kunnat ha hög dragvikt om det ansetts viktigt, lågt servicebehov, försäljning på nätet, Rangers för service osv). Där många andra biltillverkare 10 år senare idag fortfarande kämpar med att få till många av dessa funktioner i helt nya bilmodeller som släpps nu och i närtid framöver, eller att de inte ens kan ha de funktionerna i elbilarna som släpps idag.

Koppla ihop det med mycket utveckling/produktion av fysiska delar in-house, väl integrerat med mjukvara som styr de fysiska delarna och sen ett agilt tänk inom även det utvecklingsområdet på det ser jag inte att de andra är på väg att snabbt komma ifatt. Se bara på Teslas tänk med battericeller integrerat i den bärande chassikonstruktionen, megacasting av fram/bakvagn så ser vi att när de väl börjar ta sig an de "traditionella produktionsområdena" så kan de även där kliva förbi de traditionella biltillverkarna och helt plötsligt även vara i framkant på de "traditionella biltillverkarnas "hemmaplan".

Sen har vi de traditionella biltillverkarnas "ryggsäck" som blir en belastning. De MÅSTE hålla liv i fossilbilsproduktionen för lång tid framöver annars går de under ekonomiskt innan de hinner ställa om helt till bara elbilar. Sen att de traditionella elbilstillverkarna kommer att sälja massor av elbilar och att en del Tesla-ägare kommer att byta till andra bilmärken är inget konstigt eller uppseendeväckande. Att konsumenter hoppar mellan olika bilmärken har hänt genom alla tider.

Så nej, utan att ha läst artikeln tror jag även Bloombergs analys missar hur viktig del mjukvaran är när man pratar om Teslas försprång. Då är jag själv inte ens en "Tesla fanboy" utan uppskattar olika egenskaper på olika elbilar som man väl kan se i min signatur.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Fredrik j skrev:

Konkurrenterna tror sig veta sedan gammalt att ska man sälja många bilar behöver man ha en bredd i modellprogrammet och investerar i det. Tesla, i andra sidan, anser att man ser tecken på att utmaningen mest handlar om produktionskapacitet.
Kanske har Tesla rätt. Har t.ex. lite svårt att se vad en BMW X6 gör bättre än en X5. Känns ofta som skapade behov av biltillverkarna. Även om jag körde SUV förut (BMW X3), så tycker jag att SUV:ar är ett av bilhistoriens största misstag. Kan förstå att folk vill sitta lite högre (gillar det själv), men det går att göra bilar med hög sittposition utan 20 cm markfrigång. Någon sorts lite högre kombibil typ Mercedes R-klass eller B-klass är mycket bättre än SUV-eländet som ger onödigt tunga och törstiga bilar med dåliga vägegenskaper. Och i Sverige behöver man ärligt talat ingen SUV eftersom det är förbjudet att köra i terräng.
För protokollet så tycker inte jag Tesla Model Y är en SUV. Den är snarare byggd som en MPV med högt monterad stol och låg markfrigång.
Så kanske biltillverkarna borde fokusera på färre modeller med elmotor istället för att hitta på nya varianter av bränsleslukande låtsasterrängbilar. El-suvar som BMW iX och Audi E-tron är en total återvändsgränd tycker jag. Däremot är det smart att bygga elbilar lite högre så man får en bättre sittposition i baksätet. Men då är det bättre att bygga dem som BMW i3, Tesla Model Y eller VW Id3. Alltså högre taklinje, men med låg markfrigång.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:

Konkurrenterna tror sig veta sedan gammalt att ska man sälja många bilar behöver man ha en bredd i modellprogrammet och investerar i det. Tesla, i andra sidan, anser att man ser tecken på att utmaningen mest handlar om produktionskapacitet.
Kanske har Tesla rätt. Har t.ex. lite svårt att se vad en BMW X6 gör bättre än en X5. Känns ofta som skapade behov av biltillverkarna. Även om jag körde SUV förut (BMW X3), så tycker jag att SUV:ar är ett av bilhistoriens största misstag. Kan förstå att folk vill sitta lite högre (gillar det själv), men det går att göra bilar med hög sittposition utan 20 cm markfrigång. Någon sorts lite högre kombibil typ Mercedes R-klass eller B-klass är mycket bättre än SUV-eländet som ger onödigt tunga och törstiga bilar med dåliga vägegenskaper. Och i Sverige behöver man ärligt talat ingen SUV eftersom det är förbjudet att köra i terräng.
För protokollet så tycker inte jag Tesla Model Y är en SUV. Den är snarare byggd som en MPV med högt monterad stol och låg markfrigång.
Så kanske biltillverkarna borde fokusera på färre modeller med elmotor istället för att hitta på nya varianter av bränsleslukande låtsasterrängbilar. El-suvar som BMW iX och Audi E-tron är en total återvändsgränd tycker jag. Däremot är det smart att bygga elbilar lite högre så man får en bättre sittposition i baksätet. Men då är det bättre att bygga dem som BMW i3, Tesla Model Y eller VW Id3. Alltså högre taklinje, men med låg markfrigång.
Ofta är det väl kanske där Teslaägaren räknar fel tror jag. Bara för att man själv inte förstår varför det finns en marknad för både X6 och X5 drar man slutsatsen att ingen av dom behövs och kunderna skulle lika gärna kunna åka ModelY.
Väldigt många gör ju bedömningen att alla egentligen vill åka någon av Teslas bilar men man låtsas inte om det.
SUV är ju populärt för att kunderna vill ha dom. Dom säljer bättre än lägre bilar helt enkelt. I framtiden är det ohållbart med bilar med så högt luftmotstånd men att alla vill åka likadana bilar eller byta till en likadan bil hela tiden är inte troligt.
Fredrik j
Inlägg: 10681
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

Leo skrev:
Sen har vi de traditionella biltillverkarnas "ryggsäck" som blir en belastning. De MÅSTE hålla liv i fossilbilsproduktionen för lång tid framöver annars går de under ekonomiskt innan de hinner ställa om helt till bara elbilar. Sen att de traditionella elbilstillverkarna kommer att sälja massor av elbilar och att en del Tesla-ägare kommer att byta till andra bilmärken är inget konstigt eller uppseendeväckande. Att konsumenter hoppar mellan olika bilmärken har hänt genom alla tider.
Det ligger något i det. Teslas försäljningsvolymer räcker inte för att ersätta dagens modellprogram hos dom gamla tillverkarna. Man vågar inte gå ner på ett fåtal modeller för man tror att kunderna inte följer med. Om Tesla lyckas med det eller inte vet vi ju inte än.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
Fredrik j skrev:

Konkurrenterna tror sig veta sedan gammalt att ska man sälja många bilar behöver man ha en bredd i modellprogrammet och investerar i det. Tesla, i andra sidan, anser att man ser tecken på att utmaningen mest handlar om produktionskapacitet.
Kanske har Tesla rätt. Har t.ex. lite svårt att se vad en BMW X6 gör bättre än en X5. Känns ofta som skapade behov av biltillverkarna. Även om jag körde SUV förut (BMW X3), så tycker jag att SUV:ar är ett av bilhistoriens största misstag. Kan förstå att folk vill sitta lite högre (gillar det själv), men det går att göra bilar med hög sittposition utan 20 cm markfrigång. Någon sorts lite högre kombibil typ Mercedes R-klass eller B-klass är mycket bättre än SUV-eländet som ger onödigt tunga och törstiga bilar med dåliga vägegenskaper. Och i Sverige behöver man ärligt talat ingen SUV eftersom det är förbjudet att köra i terräng.
För protokollet så tycker inte jag Tesla Model Y är en SUV. Den är snarare byggd som en MPV med högt monterad stol och låg markfrigång.
Så kanske biltillverkarna borde fokusera på färre modeller med elmotor istället för att hitta på nya varianter av bränsleslukande låtsasterrängbilar. El-suvar som BMW iX och Audi E-tron är en total återvändsgränd tycker jag. Däremot är det smart att bygga elbilar lite högre så man får en bättre sittposition i baksätet. Men då är det bättre att bygga dem som BMW i3, Tesla Model Y eller VW Id3. Alltså högre taklinje, men med låg markfrigång.
Ofta är det väl kanske där Teslaägaren räknar fel tror jag. Bara för att man själv inte förstår varför det finns en marknad för både X6 och X5 drar man slutsatsen att ingen av dom behövs och kunderna skulle lika gärna kunna åka ModelY.
Väldigt många gör ju bedömningen att alla egentligen vill åka någon av Teslas bilar men man låtsas inte om det.
SUV är ju populärt för att kunderna vill ha dom. Dom säljer bättre än lägre bilar helt enkelt. I framtiden är det ohållbart med bilar med så högt luftmotstånd men att alla vill åka likadana bilar eller byta till en likadan bil hela tiden är inte troligt.

Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

MWall skrev:
Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
Precis. Det går att bygga högbyggda bilar med hög sittposition med hyfsat lågt luftmotstånd. Och efter att ha kört BMW X3 i 6 år så hade jag bara nytta av markfrigången en gång och det var när det hade toksnöat i Stockholm i november och jag skulle parkera på en oplogad gata. Då hade jag snö upp till underredet.
För övrigt så är det skrämmande vad lätt det är att bli en Tesla fanboy. Jag har tidigare varit mycket kritisk till Tesla och tyckt att det var ett överhypat märke. Men nu är jag där själv och försvarar Tesla. Dock är jag inte märkesfanatiker. I så fall hade jag nog kört BMW i4 eller iX, eftersom jag kommer från en BMW-familj. Ärligt talat så är jag precis av motsatt åsikt jämfört med MWall. Jag avskydde Model S när jag körde den första gången (2015 eller 2016). Tyckte det kändes som att sitta i ett djupt badkar och köra. Och sittkomforten passade mig inte alls. När Model 3 kom så tyckte jag däremot att den passade mig perfekt. Jag gillar stora glasytor och en låg instrumentpanel. Men jag är öppen för att byta märke nästa gång. Måste nog det eftersom det skulle kännas tråkigt att köpa en Model Y igen om några år. Kanske går tillbaka till BMW om de kan få till "Camp mode" och videostreaming i bilen.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Artikel i media

Inlägg av MWall »

tesla newbie skrev:
MWall skrev:
Tror inte det var det han menade faktiskt. Han använde Model Y som ett exempel (av tre) på hur man borde bygga istället.

Vad gäller Teslas modellprogram så finns där ingen bil som intresserar mig längre. I praktiken finns det bara två varianter av en modell att köpa här i Sverige. Model S har jag inte längre lust att köpa ens om den skulle finnas tillgänglig. Knepig ratt, knepig växelväljare, höjda priser, ingen bonus, kraftigt höjt förmånsvärde... Dessutom ser den mer eller mindre likadan ut som när den kom för 10 år sen. Så jag känner varken något större "vill ha" och jag kan inte heller se att den är värd pengarna.

Model 3 och Y? Tack, men nej tack. Känslan finns inte där.

ps. Ironiskt nog har X6 lägre luftmotstånd än X5. :)
Precis. Det går att bygga högbyggda bilar med hög sittposition med hyfsat lågt luftmotstånd. Och efter att ha kört BMW X3 i 6 år så hade jag bara nytta av markfrigången en gång och det var när det hade toksnöat i Stockholm i november och jag skulle parkera på en oplogad gata. Då hade jag snö upp till underredet.
För övrigt så är det skrämmande vad lätt det är att bli en Tesla fanboy. Jag har tidigare varit mycket kritisk till Tesla och tyckt att det var ett överhypat märke. Men nu är jag där själv och försvarar Tesla. Dock är jag inte märkesfanatiker. I så fall hade jag nog kört BMW i4 eller iX, eftersom jag kommer från en BMW-familj. Ärligt talat så är jag precis av motsatt åsikt jämfört med MWall. Jag avskydde Model S när jag körde den första gången (2015 eller 2016). Tyckte det kändes som att sitta i ett djupt badkar och köra. Och sittkomforten passade mig inte alls. När Model 3 kom så tyckte jag däremot att den passade mig perfekt. Jag gillar stora glasytor och en låg instrumentpanel. Men jag är öppen för att byta märke nästa gång. Måste nog det eftersom det skulle kännas tråkigt att köpa en Model Y igen om några år. Kanske går tillbaka till BMW om de kan få till "Camp mode" och videostreaming i bilen.

Jag provsatt en i4 idag när jag lämnade in i3:an på verkstad. Det var då betydligt mer Model S än Model 3 vad gäller hur man sitter. Men är du van vid en SUV så blir det nog som du säger. Jag gillar dock att sitta lågt. Ju högre man sitter desto mer känner man av sidorörelser i bilen. Ärligt talat gillar jag inte riktigt att köra vår i3 på kurvig landsväg. Blir åksjuk. Den funkar bara på raka vägar och i stan tycker jag. Dock är i3 lite vinglig av sig. En klassisk SUV är väl bättre men det blir ändå inte riktigt rätt för mig.

Stolarna som kom nån gång under 2017 ("Premium"-stolar) är helt ok. "Next gen"-stolarna som kom 2015 är hårdare och lite mer skålade. De där utan sidostöd i sitsen som fanns först är ganska träiga.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Artikel i media

Inlägg av tesla newbie »

Jo det stämmer nog att sidorörelser känns mer när man sitter högre. Det är därför jag gillar Model Y, för även LR modellen kränger extremt lite i kurvor. Betydligt mindre än min förra X3:a till exempel. Dessutom så slipper man vaggandet i sidled i Teslan, som annars är vanligt på SUVar på grund av kraftiga krängningshämmare.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Detta visste i alla fall inte jag, men man lär sig alltid något nytt regelbundet :)

Senaste tiden har det när man svänger och kört sakta varit ett "knäppande" ljud som ökat om hastigheten ökat och tvärt om.

Idag när jag bytte däck var det sen tyst igen och förstod först inte varför men googlade och fann denna artikel som jag länkar till.

https://xn--mnsterdjup-sommardck-szb29a ... gevarnare/

Tydligen kan det vara så enkelt.

Vet att många redan visste men inte jag.

Kör försiktigt i sommar ;)

Tesla original från 2019 och 19 tum som jag bytte.
Skriv svar