Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
MWall skrev:
PS2 ska väl jämföras mot BMW i4 och Model 3 främst? Och där ligger den ju hyfsat bra till i pris.
Gör den? Vad är den bättre på än dom?
Vill man ha "klassisk premium" = köp BMWn
Mesta körglädje och modern infotainment, interiör etc = köp Teslan
Har man Maos lilla röda under huvudkudden = köp PS2? ;)
Den är ju klart billigare och bonusgrundande fortfarande. Plus halvkombi vilket Model 3 tyvärr inte är.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
PS2 är mindre, dyrare, törstigare, bullrigare etc än MEB-bilarna och i5 mfl. Är väl rätt logiskt mtp att den är baserad på en avgasplatta, medan övriga är designade som elbilar från grunden.
Men den är klart roligare att köra...
Törstigare är den väl inte, tvärt om är den väl snålare än t ex ID4?

Mindre än ID4 är den, men större än ID3.

Är den dyrare? Jag har inte jämfört olika utrustningar men trodde att Polestar var billigare än ID4.

Lite bullrigare än ID4 kanske den är men den är inte speciellt bullrig, ungefär som nuvarande M3 och MY, kanske något tystare.

Du glömde design och infotainment där Polestar är riktigt bra eller t o m bäst av alla.

Jag håller med dig om att Polestar är i en helt annan klass än de bilar du jämför med när det gäller körglädje, MEB spelar inte ens i samma liga som Polestar :)
Force-Walker
Inlägg: 209
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Polestar 2

Inlägg av Force-Walker »

OfarligTesla skrev:
B99 skrev:
P2 har ju varit lågt prissatt i jämförelse med t ex ID.4, ID.5, Xc40 så det här var inte oväntat.
Har den? Jämfört med en mer eller mindre fullsmetad ID.4 GTX verkar Polestar LR DM ha varit dyrare innan höjningen även utan Performancepaketet. Tycker rent generellt att det har varit en av anledningarna varför Polestar 2 har varit svår att motivera, den har varit dyrare än mycket jämförbart men nu när andra har ökat i pris är skillnaden i var fall mindre.
En fullsmetad id 4 låg på 774 tusen. Men nu har VW höjt priserna med 2% så nu ligger den närmare 790 tusen.

En id5 går nu lös på nästan 820 tusen efter höjningen.
Bisarra priser för en Volkswagen tycker jag.

Fick offert för två veckor sen.

Lite rabatt får man ju men fortfarande sinnessjukt dyrt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Plus för polestar

- enligt många lika bra eller bättre än Teslas UI, bmw ljusår efter
- Halvkombi
- design (subjektivt)
- fortfarande bra mycket billigare vs model 3 om man vill ha AWD
- helljus och regonsensor automatik som funkar, har också bmw.
- verkar ej vara krav på service utöver första gratis servicen
- OTA uppdateringar, har bmw det?
- bonus 70000/50000kr
- smidig beställning online

Saknar man 90 talet, köp bmw ;)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

Tellus skrev:
Plus för polestar

- enligt många lika bra eller bättre än Teslas UI, bmw ljusår efter
- Halvkombi
- design (subjektivt)
- fortfarande bra mycket billigare vs model 3 om man vill ha AWD
- helljus och regonsensor automatik som funkar, har också bmw.
- verkar ej vara krav på service utöver första gratis servicen
- OTA uppdateringar, har bmw det?
- bonus 70000/50000kr
- smidig beställning online

Saknar man 90 talet, köp bmw ;)
Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
Tellus skrev:
Plus för polestar

- enligt många lika bra eller bättre än Teslas UI, bmw ljusår efter
- Halvkombi
- design (subjektivt)
- fortfarande bra mycket billigare vs model 3 om man vill ha AWD
- helljus och regonsensor automatik som funkar, har också bmw.
- verkar ej vara krav på service utöver första gratis servicen
- OTA uppdateringar, har bmw det?
- bonus 70000/50000kr
- smidig beställning online

Saknar man 90 talet, köp bmw ;)
Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Det är väl bara infotainment som får OTA på i4?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
Tellus skrev:
Plus för polestar

- enligt många lika bra eller bättre än Teslas UI, bmw ljusår efter
- Halvkombi
- design (subjektivt)
- fortfarande bra mycket billigare vs model 3 om man vill ha AWD
- helljus och regonsensor automatik som funkar, har också bmw.
- verkar ej vara krav på service utöver första gratis servicen
- OTA uppdateringar, har bmw det?
- bonus 70000/50000kr
- smidig beställning online

Saknar man 90 talet, köp bmw ;)
Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Det är väl bara infotainment som får OTA på i4?
Vet faktiskt inte, mycket möjligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Problemet med CarPlay är väl att kör man navigationen via den så förvärmer den väl inte batteriet för snabbladdning eller räknar med laddning i navigeringen över huvud taget? Så man är väl lite tvingad att använda BMWs system för navigering i de situationerna.

I övrigt tycker jag det var en mycket trevlig bil förutom lite styling på utsidan och att stolarna var lite trånga över axlarna. Och tyvärr är M50 så pass dyr att den inte får någon premie här i Sverige så i slutändan blev den jag byggde ihop kring 170k dyrare än Polestar 2/Model 3. Då får man ju en hel del extra utrustning i BMWn såklart men det är hela idén med att ta den tycker jag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Problemet med CarPlay är väl att kör man navigationen via den så förvärmer den väl inte batteriet för snabbladdning eller räknar med laddning i navigeringen över huvud taget? Så man är väl lite tvingad att använda BMWs system för navigering i de situationerna.
Ja, det stämmer. Samtidigt så är man bara i behov av förvärmning under vintern och då vid långresor. De få gångerna klarar jag att utsätta mig för BMWs navigation, så dålig är den inte ;)
Men det går rykten om att förvärmning även ska komma via AA/CarPlay navigering.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:

Klart i4 har OTA, jag fick en förra veckan :D inget 90-tal med den bilen, det kan jag lova. Eftersom jag har haft alla bilar som jämförs i tråden, så kan jag med övertygelse säga att BMWn är den som imponerar mest. Den har allt och lite till. Det enda den eventuellt ligger lite efter på är infotainment, men det är verkligen ingen kris, inte som ioniq5 tex. Dessutom använder man ju AA/CarPlay och då spelar det ändå mindre roll vad bilen har för eget infotainment.
Problemet med CarPlay är väl att kör man navigationen via den så förvärmer den väl inte batteriet för snabbladdning eller räknar med laddning i navigeringen över huvud taget? Så man är väl lite tvingad att använda BMWs system för navigering i de situationerna.
Ja, det stämmer. Samtidigt så är man bara i behov av förvärmning under vintern och då vid långresor. De få gångerna klarar jag att utsätta mig för BMWs navigation, så dålig är den inte ;)
Men det går rykten om att förvärmning även ska komma via AA/CarPlay navigering.
BMWs navigation är väl bättre än Teslas iaf? Eller är det inmatningen av måladress vi talar om?


Iofs är det väl olika hur man använder sin bil men för mig kan det gå månader mellan att jag använder navin.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:

Ja, det stämmer. Samtidigt så är man bara i behov av förvärmning under vintern och då vid långresor. De få gångerna klarar jag att utsätta mig för BMWs navigation, så dålig är den inte ;)
Men det går rykten om att förvärmning även ska komma via AA/CarPlay navigering.
Ja det är väl inget jätteproblem men hade de kunnat lösa laddförslag och förvärmning vi AA/CarPlay så hade det varit toppen. Hade nog faktiskt köpt en M50 idag även om den var dyrare om det inte var 14 månaders leveranstid på dem. Kan nog som mest vänta till januari och de är BMWn inget alternativ.
MWall skrev:

BMWs navigation är väl bättre än Teslas iaf? Eller är det inmatningen av måladress vi talar om?


Iofs är det väl olika hur man använder sin bil men för mig kan det gå månader mellan att jag använder navin.
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Polestar 2

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
Massvis med navigationer där du kan säga åt bilen att visa närmaste Ica eller resturang osv. Basic navigation grej liksom.
Däremot är det inte många som förstår att du skall kanske säga ”visa mig närmaste Ica” istället för kör mig till Ica. Funnits i 10+ år ju.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
Massvis med navigationer där du kan säga åt bilen att visa närmaste Ica eller resturang osv. Basic navigation grej liksom.
Däremot är det inte många som förstår att du skall kanske säga ”visa mig närmaste Ica” istället för kör mig till Ica. Funnits i 10+ år ju.
Ok.. Ge gärna några exempel på bilar som klarar de?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:

Ok.. Ge gärna några exempel på bilar som klarar de?
Polestar 2 som tråden handlar skall väl klara det via Google Assistant som är inbyggt?
MWall skrev:

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Fast i fallet du länkar till gör ju även Google Maps samma "fel", det är förmodligen bara så att rent distansmässigt var det mer effektivt att åka där även om jag håller med om att både Google Maps och Teslas nav är väldigt snabba på att leda in på småvägar. För mig blir det däremot diskvalificering av en navigation om jag inte bara kan skriva in vart jag skall och måste använda telefonen för att få fram adressen dit jag skall och kartan ser ut som något från 15 år sedan, då kommer jag ändå aldrig använda den så den kan ha hur bra vägledning som helst det är inget jag kommer ha nytta av.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 2

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
Massvis med navigationer där du kan säga åt bilen att visa närmaste Ica eller resturang osv. Basic navigation grej liksom.
Däremot är det inte många som förstår att du skall kanske säga ”visa mig närmaste Ica” istället för kör mig till Ica. Funnits i 10+ år ju.
Ok.. Ge gärna några exempel på bilar som klarar de?
BMW med iDrive 8 klarar det, men man måste ha språket satt till engelska. Skandinaviska språk ska komma under året. Dock är det en bugg just nu som gör att bilen faktiskt inte kopplar upp sig mot internet för att hitta exakt adress til t.ex hotell X i staden Y. Men även där jobbar BMW på en OTA. Så under tiden får man använda AA/Carplay med röststyrning om man enbart vill säga namnet (förvärmning under sommaren behövs i stort sett inte ändå efter några timmars körning är min erfarenhet)
Även alla nya Mercor klarar det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
När jag försökte navigera tillbaka till handlaren vi provkörde bilen hos så fick jag till sist ta fram telefonen och googla fram adressen då det inte fungerade att bara skriva in namnet i BMWs navi. Så jag blev väl föga imponerad av den, sen är ju designen mer lik gamla TomTom än Google Maps som är det moderna.

Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
Massvis med navigationer där du kan säga åt bilen att visa närmaste Ica eller resturang osv. Basic navigation grej liksom.
Däremot är det inte många som förstår att du skall kanske säga ”visa mig närmaste Ica” istället för kör mig till Ica. Funnits i 10+ år ju.
Ok.. Ge gärna några exempel på bilar som klarar de?
Har bara testat flertalet bmw bilar, audi, volvo SPA plattformen men garanterat flertalet andra märken också. Det handlar om att du skall veta HUR du skall säga det också. Volvo är ett sådant exempel men även Audi. Gick på min gamla A6 från 2012 till och med. Bara säga ”internetsök närmaste ICA” så tog den fram allt om butiken och kunde vägleda.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
Esterox skrev:
chaffis75 skrev:
MWall skrev:


Jag pratar om själva navigeringsfunktionen, dvs att få en bra och effektiv vägledning. Visst är det lätt att mata in adresser i Teslan och säkert är gränssnittet "modernt" men sen hamnar man ju på en grusväg mellan Hudiksvall och Ånge lik förbannat. ;) viewtopic.php?f=48&t=29834&hilit=grusv%C3%A4g

Själv fick jag se Volkparktstadion i Hamburg för 3 år sen. Kul men knappast särskilt effektivt att leda in rutten på smågator när man bara ska passera förbi Hamburg.

Men som alltid så har väl det "blivit bättre" när man kritiserar något med Tesla. Tydligen har de lyckats implementera waypoints efter mycket om och men... :)
Men finns de någpn annan navigator än goggle maps där man bara säger vart man ska, dvs ingen adress utan med mäta in tex Ikea Malmö eller Ica så väljer den närmaste Ica.. Där är ju goggle maps överlägsen eller finns de andra navigatorer som kan detta i bilar?
Massvis med navigationer där du kan säga åt bilen att visa närmaste Ica eller resturang osv. Basic navigation grej liksom.
Däremot är det inte många som förstår att du skall kanske säga ”visa mig närmaste Ica” istället för kör mig till Ica. Funnits i 10+ år ju.
Ok.. Ge gärna några exempel på bilar som klarar de?
Har bara testat flertalet bmw bilar, audi, volvo SPA plattformen men garanterat flertalet andra märken också. Det handlar om att du skall veta HUR du skall säga det också. Volvo är ett sådant exempel men även Audi. Gick på min gamla A6 från 2012 till och med. Bara säga ”internetsök närmaste ICA” så tog den fram allt om butiken och kunde vägleda.
Intressant har sjölväeven en Volvo spa plattformen men har aldrig lyckats få den köra till tex Ikea utan måste då haadressen dit.. Gäller även när man matar in text via tangentbordet..
Med maps så går de av sig själv.
@ ofarligt tesla, Och ja såklart funkar dett på en Polestar, de är ju maps de kör (med Google assistans) även om man slipper dra de genom.AA.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Sådär nu har jag provkört igen, det var definitivt någonting vajsing med den jag hyrde som var en av de väldigt tidigt byggda som nästan upplevdes som mer högljudd än vår Model 3 (kom massvis med ljud bakifrån iden). Körde på vägarna jag brukar köra på och den var tystare, inte så jättemycket på däckljudet i sig men lite i var fall, den var dock mycket tystare när det gäller ljudet från regnvatten som sprutar i hjulhusen och vägskarvar osv. Däremot låter det mer från andra bilar på vägen eftersom den saknar "akustikglas" som det är på Tesla. Fjädringskomforten var bättre i hög hastighet också och förmodligen på grund av tyngden så var den mycket stabilare i hastighet, speciellt genom vattenpölar och annat, påminde mer om Model S än Model 3 där.

Annars gillade jag hur jag satt mer instängd med högre instrumentpanel i Polestar 2 och att ha en skärm framför sig, kändes mycket mer privat och ombonat speciellt med mörkt tyg i taket. Däremot är de där "WeaveTech" sätena som en våtdräkt, blev riktigt varmt att sitta i dem trots svalt utomhus, ventilerat läder är enligt mig ett måste om dessa är alternativet. Kunde tyvärr inte testa förarassistansen för bilen vi provkörde saknade Pilot pack så det var ganska synd.

Allt som allt bestämde jag och frun att vi skall nog gå vidare med vår order vi la innan prishöjningen, svårt att säga om vi kommer tycka den är bättre som helhet när vi väger in allt som design osv men vi är ganska säkra på att vi inte kommer tycka det är sämre i var fall så att testa något annat är bra så man vidgar sina vyer lite utanför Tesla.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 2

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Sådär nu har jag provkört igen, det var definitivt någonting vajsing med den jag hyrde som var en av de väldigt tidigt byggda som nästan upplevdes som mer högljudd än vår Model 3 (kom massvis med ljud bakifrån iden). Körde på vägarna jag brukar köra på och den var tystare, inte så jättemycket på däckljudet i sig men lite i var fall, den var dock mycket tystare när det gäller ljudet från regnvatten som sprutar i hjulhusen och vägskarvar osv. Däremot låter det mer från andra bilar på vägen eftersom den saknar "akustikglas" som det är på Tesla. Fjädringskomforten var bättre i hög hastighet också och förmodligen på grund av tyngden så var den mycket stabilare i hastighet, speciellt genom vattenpölar och annat, påminde mer om Model S än Model 3 där.

Annars gillade jag hur jag satt mer instängd med högre instrumentpanel i Polestar 2 och att ha en skärm framför sig, kändes mycket mer privat och ombonat speciellt med mörkt tyg i taket. Däremot är de där "WeaveTech" sätena som en våtdräkt, blev riktigt varmt att sitta i dem trots svalt utomhus, ventilerat läder är enligt mig ett måste om dessa är alternativet. Kunde tyvärr inte testa förarassistansen för bilen vi provkörde saknade Pilot pack så det var ganska synd.

Allt som allt bestämde jag och frun att vi skall nog gå vidare med vår order vi la innan prishöjningen, svårt att säga om vi kommer tycka den är bättre som helhet när vi väger in allt som design osv men vi är ganska säkra på att vi inte kommer tycka det är sämre i var fall så att testa något annat är bra så man vidgar sina vyer lite utanför Tesla.
Så trevligt.

Är de tillåtet att avbeställa en PS2 utan att de kostar något extra? Visst på ishöjningen är gjord så den missar vi men kanske man ska beställa så man står i kö om vi skulle vilja köpa en. Känner mig tveksam, är rädd för bagaget och de förhållandevis trånga baksätet, sen har vi inte haft tid att provköra en ännu, de vore kanske bra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Så trevligt.

Är de tillåtet att avbeställa en PS2 utan att de kostar något extra? Visst på ishöjningen är gjord så den missar vi men kanske man ska beställa så man står i kö om vi skulle vilja köpa en. Känner mig tveksam, är rädd för bagaget och de förhållandevis trånga baksätet, sen har vi inte haft tid att provköra en ännu, de vore kanske bra..
Personen som var med på provkörningen nämnde ångerrätten när jag sa att jag la en order "utifall att" när det såg ut som att priserna skulle höjas så de verkar inte ha några problem med det. Sedan vet jag inte hur länge man kan ha ordern innan de klagar men rent lagligt skall man få hämta bilen och lämna tillbaka den utan att de kan ta något betalt för det så länge man inte använt den mer än som krävdes för att testa den.

Skulle påstå att bagaget är ungefär som en Model 3 men halvkombi så jag kommer lättare få in fler än en golfbag än i 3an även om det går in i den med, och "frunken" är väldigt liten. Baksätet känns trångt men jag som är kring 186 cm kunde sitta bakom mig själv även om huvudet slog i taket lite om jag satt väldigt upprätt men frun som är 173 cm har inga problem alls. Skall man ofta ha halvlånga vuxna där bak skulle jag säga att det inte är optimalt men jag hade nog kunnat sitta där på en längre resa utan att klaga. Men provkörning är nog att föredra oavsett.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Polestar 2

Inlägg av Esterox »

chaffis75 skrev:
OfarligTesla skrev:
Sådär nu har jag provkört igen, det var definitivt någonting vajsing med den jag hyrde som var en av de väldigt tidigt byggda som nästan upplevdes som mer högljudd än vår Model 3 (kom massvis med ljud bakifrån iden). Körde på vägarna jag brukar köra på och den var tystare, inte så jättemycket på däckljudet i sig men lite i var fall, den var dock mycket tystare när det gäller ljudet från regnvatten som sprutar i hjulhusen och vägskarvar osv. Däremot låter det mer från andra bilar på vägen eftersom den saknar "akustikglas" som det är på Tesla. Fjädringskomforten var bättre i hög hastighet också och förmodligen på grund av tyngden så var den mycket stabilare i hastighet, speciellt genom vattenpölar och annat, påminde mer om Model S än Model 3 där.

Annars gillade jag hur jag satt mer instängd med högre instrumentpanel i Polestar 2 och att ha en skärm framför sig, kändes mycket mer privat och ombonat speciellt med mörkt tyg i taket. Däremot är de där "WeaveTech" sätena som en våtdräkt, blev riktigt varmt att sitta i dem trots svalt utomhus, ventilerat läder är enligt mig ett måste om dessa är alternativet. Kunde tyvärr inte testa förarassistansen för bilen vi provkörde saknade Pilot pack så det var ganska synd.

Allt som allt bestämde jag och frun att vi skall nog gå vidare med vår order vi la innan prishöjningen, svårt att säga om vi kommer tycka den är bättre som helhet när vi väger in allt som design osv men vi är ganska säkra på att vi inte kommer tycka det är sämre i var fall så att testa något annat är bra så man vidgar sina vyer lite utanför Tesla.
Så trevligt.

Är de tillåtet att avbeställa en PS2 utan att de kostar något extra? Visst på ishöjningen är gjord så den missar vi men kanske man ska beställa så man står i kö om vi skulle vilja köpa en. Känner mig tveksam, är rädd för bagaget och de förhållandevis trånga baksätet, sen har vi inte haft tid att provköra en ännu, de vore kanske bra..
Kör du spa så prova ”Sök Ikea” eller sök resturang.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Polestar 2

Inlägg av Tellus »

Jag frågade i chatten hur länge man kunde ångra en beställning. Svaret var att det gick bra upp till 14 dagar efter man hämtat bilen!

Byggde först en fullsmetad awd lr innan prishöjningen, men 834 kändes sjukt dyrt, blev 200 tusen billigare av att ta bort paketen, men behålla awd lr.
Originalklädseln som inte heter WeaveTech kanske är svalare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
Jag frågade i chatten hur länge man kunde ångra en beställning. Svaret var att det gick bra upp till 14 dagar efter man hämtat bilen!

Byggde först en fullsmetad awd lr innan prishöjningen, men 834 kändes sjukt dyrt, blev 200 tusen billigare av att ta bort paketen, men behålla awd lr.
Originalklädseln som inte heter WeaveTech kanske är svalare
Tror originalklädseln är bättre vad gäller andningsförmågan än våtdräkten faktiskt, satt och var varm så jag trodde först det var ACn som hade dåligt med flås men märkte att det var ryggen jag var riktigt varm om.

Glad att jag fick in min order innan höjningen, körde på LR DM med färg, Plus, Pilot lite och ventilerade säten och kom till 759k med vinterdäck, hade varit 40k mer nu och då börjar det bli lite dyrt. Också synd att man inte kan få pixel-lamporna nu heller, hade varit roligt och bra med dem även om det inte är det viktigaste.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar