Vår Tesla stannar åtminstone helt utan att man använder bromspedalen. Räcker med att släppa accelerationspedalen.Niclas skrev:Ingen av Teslor jag har kört har stannat till stopp utan att trycka på bromspedalen?
Vi pratar inte autopilot här alltså.
BMW i4
Moderator: Redaktion
Re: BMW i4
Re: BMW i4
Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: BMW i4
Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: BMW i4
De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Körläget man har när man stänger av bilen är också det man har när man startar igen, inte som ioniq5 där man var tvungen att välja sport varje gång på nytt.Niclas skrev:Jag körde i4 i sport boost och det var rejält tryck i accelerationen. Mkt fin styrning och fjädring.
Och så HUD! Varför inte Tesla har det är en gåta.
Men löjligt med startknapp. Måste man förresten trycka i körlägesknapp varje gång man startar i4 eller ligger sport boost kvar som förval?
En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
Startknappen är helt onödig, håller verkligen med dig!
Att ha snabb tillgång til one pedal av/på via växelväljaren tycker jag är bra, var lite meckigt i Polestar där man var tvungen att fippla med skärmen varje gång man vill byta.
I vår Model 3 regenererar bilen helt till stopp också. Dock är regen så stark att körningen kan bli lite ryckig, speciellt när man backar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5474
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: BMW i4
Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?taliz skrev:De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: BMW i4
Nej.SwedishAdvocate skrev:Så det är alltså inte bara så enkelt att "Creep Mode" är på och att den kommer stanna helt ifall man stänger av det?taliz skrev:De "gamla" S(som du verkar haft) med induktionsmotorer både fram och bak fick väl aldrig möjligheten till det.Niclas skrev:Kan vara så att de är en ny feature i senare mjukvara.agehall skrev:Är det ett aktivt val du har gjort eller har du missat inställningen? Det är superskönt att köra med bara en pedal tycker jag. Bromspedalen används typ bara när jag startar bilen.
Sålde min senaste model s 2020, innan dessa har jag haft 7 olika model s och ingen bromsade till stillastående och det fanns inget val att välja det då i alla fall.
Men regenereringen i i4 k starkare och bromsar mer än de model S jag kört så man måste oftast bromsa extra med bromspedalen.
Däremot Raven som har en permanentmagnetmotor fram från Model 3 kan göra det IIRC.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW i4
Det kan du ställa in, jag har max regenerativt läge som standard på D. Känns bäst i stan och efter omkörningar, adaptiva vill gärna fortsätta rulla i samma höga hastighet efter omkörning så man måste bromsa manuellt.Niclas skrev:En annan sak var irriterande, att man måste trycka växelväljaren till vänster för att få ordentlig regenerativ bromseffekt. Vill alltid ha det så, så att man kan köra one-pedal driving.
Men å andra sidan är regenereringen bättre på i4 då den bromsar mer och ända till stopp vilket inte Tesla gör så du måste byta foten till bromsen ändå.
BMW i4 M50 -22
Re: BMW i4
+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra.Nect skrev:+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Re: BMW i4
Haha! Jag släpper ju inte upp pedalen helt… utan läget måste justeras konstant för att hitta frirullningen och hålla den där för att frirulla (i min e-tron styr jag med paddlarna för om jag vill ha regen eller inte). Vid längre backar kopplar jag ur den och tar bort foten helt från pedalen.MWall skrev:Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra.Nect skrev:+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: BMW i4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW i4
Man ser på regskylten att det är en av de allra första demobilarna. Nånting säger mig att ganska mkt var annorlunda med de. Jag har aldrig upplevt ngn överhettning och de jag känner som också har i4 M50 känner inte heller igen beteendet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Bara det faktum att han bara har 1/10 av hastigheten jag fick vid SoC 99% visar att ngt är fel
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i4
Paddlarna har knappt inte använt, kör med auto, inte optimalt men jag slipper hålla på med paddlarna.Nect skrev:Haha! Jag släpper ju inte upp pedalen helt… utan läget måste justeras konstant för att hitta frirullningen och hålla den där för att frirulla (i min e-tron styr jag med paddlarna för om jag vill ha regen eller inte). Vid längre backar kopplar jag ur den och tar bort foten helt från pedalen.MWall skrev:Nu överdriver du. Om inte så skulle jag bli åksjuk av att åka med en som kör så ryckigt som du måste göra.Nect skrev:+1, samt där man själv enkelt kan välja det med rattpaddlarna (fri rull vid uppsläppt pedal eller ”motorbroms”)taliz skrev:Föredrar att det frirullar helt när jag släpper gasen.
Skulle få tok ont i fotleden att trycka ner och släppa upp pedalen hela tiden för att justera hastigheten för att maximera frirullningen. Efter nån mil blir jag trött i foten på det…
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i4
Var och provkörde en BMW i4 M50 idag. Här är mina intryck från provkörningen (kör Model Y LR till vardags):
+ Bilen går mycket tyst. Hjulhusen kändes mycket mer väldämpade än i Model Y. Ojämnheter som smäller högt i Model Y hördes knappt i i4:an. Upplevde även däcksljudet som lägre.
- Gillade inte styrningen riktigt. Kanske är van vid Teslas styrning nu, men jag tyckte att det kändes som den hade ett glapp runt mittläget. Kändes som den gick väldigt lätt precis när man började styra och sedan kom motståndet med ökat rattutslag. Har upplevt en liknande känsla i en BMW F20 118i som jag kört en del.
- Var negativt överraskad hur dålig kalibreringen av gaspedalen var. Var riktigt obevkämt att ge kraftigt gaspådrag, blev ett kraftigt ryck i bilen. Tycker dessutom att det var för lång fördröjning mellan gaspådrag och att kraften kom. Från ett företag som har byggt bland världens bästa prestandabilar innan Tesla ens var påtänkt så hade jag förväntat mig mer.
- Varför kan man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar?
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom.
+ Mjukvaran och infotainment är helt ok, men långt efter Tesla på de flesta punkter utom när det gäller 360-kameran.
Överlag så kan jag se varför man föredrar denna framför en Model 3 eller Y. Den går definitvt tystare och känns solidare över ojämnheter. BMW har ju byggt tysta och bekväma bilar innan Tesla ens var påtänkt så de har ju viss erfarenhet på området. Men jag tycker den brister på de områden som borde vara BMW:s paradgren, styrning och gasrespons. Att en Tesla har bättre mjukvara och infotainment än en BMW är helt ok tycker jag. Men en Tesla borde inte ha bättre kalibrering av gaspedalen och bättre styrkänsla från mittläget. På dessa områden borde BMW sopa banan med Tesla.
+ Bilen går mycket tyst. Hjulhusen kändes mycket mer väldämpade än i Model Y. Ojämnheter som smäller högt i Model Y hördes knappt i i4:an. Upplevde även däcksljudet som lägre.
- Gillade inte styrningen riktigt. Kanske är van vid Teslas styrning nu, men jag tyckte att det kändes som den hade ett glapp runt mittläget. Kändes som den gick väldigt lätt precis när man började styra och sedan kom motståndet med ökat rattutslag. Har upplevt en liknande känsla i en BMW F20 118i som jag kört en del.
- Var negativt överraskad hur dålig kalibreringen av gaspedalen var. Var riktigt obevkämt att ge kraftigt gaspådrag, blev ett kraftigt ryck i bilen. Tycker dessutom att det var för lång fördröjning mellan gaspådrag och att kraften kom. Från ett företag som har byggt bland världens bästa prestandabilar innan Tesla ens var påtänkt så hade jag förväntat mig mer.
- Varför kan man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar?
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom.
+ Mjukvaran och infotainment är helt ok, men långt efter Tesla på de flesta punkter utom när det gäller 360-kameran.
Överlag så kan jag se varför man föredrar denna framför en Model 3 eller Y. Den går definitvt tystare och känns solidare över ojämnheter. BMW har ju byggt tysta och bekväma bilar innan Tesla ens var påtänkt så de har ju viss erfarenhet på området. Men jag tycker den brister på de områden som borde vara BMW:s paradgren, styrning och gasrespons. Att en Tesla har bättre mjukvara och infotainment än en BMW är helt ok tycker jag. Men en Tesla borde inte ha bättre kalibrering av gaspedalen och bättre styrkänsla från mittläget. På dessa områden borde BMW sopa banan med Tesla.
Re: BMW i4
tesla newbie skrev:Var och provkörde en BMW i4 M50 idag. Här är mina intryck från provkörningen (kör Model Y LR till vardags):
+ Bilen går mycket tyst. Hjulhusen kändes mycket mer väldämpade än i Model Y. Ojämnheter som smäller högt i Model Y hördes knappt i i4:an. Upplevde även däcksljudet som lägre.
- Gillade inte styrningen riktigt. Kanske är van vid Teslas styrning nu, men jag tyckte att det kändes som den hade ett glapp runt mittläget. Kändes som den gick väldigt lätt precis när man började styra och sedan kom motståndet med ökat rattutslag. Har upplevt en liknande känsla i en BMW F20 118i som jag kört en del.
- Var negativt överraskad hur dålig kalibreringen av gaspedalen var. Var riktigt obevkämt att ge kraftigt gaspådrag, blev ett kraftigt ryck i bilen. Tycker dessutom att det var för lång fördröjning mellan gaspådrag och att kraften kom. Från ett företag som har byggt bland världens bästa prestandabilar innan Tesla ens var påtänkt så hade jag förväntat mig mer.
- Varför kan man inte kan köra "one-pedal-driving" när man backar?
- Bilen är enormt trång i baksätet. När jag ställt in stolen för mig själv så fanns det ingen möjlighet för mig att sitta bakom.
+ Mjukvaran och infotainment är helt ok, men långt efter Tesla på de flesta punkter utom när det gäller 360-kameran.
Överlag så kan jag se varför man föredrar denna framför en Model 3 eller Y. Den går definitvt tystare och känns solidare över ojämnheter. BMW har ju byggt tysta och bekväma bilar innan Tesla ens var påtänkt så de har ju viss erfarenhet på området. Men jag tycker den brister på de områden som borde vara BMW:s paradgren, styrning och gasrespons. Att en Tesla har bättre mjukvara och infotainment än en BMW är helt ok tycker jag. Men en Tesla borde inte ha bättre kalibrering av gaspedalen och bättre styrkänsla från mittläget. På dessa områden borde BMW sopa banan med Tesla.
Jag ska provköra en i4:a nästa fredag när jag hämtar min "nya" i3. Ska bli spännande det också. (ska provköra MYP i eftermiddag)
Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.
Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: BMW i4
Fast snabb styrrespons är ju inget unikt för elbilar. Även bilar som Alfa Giulia har ju mycket snabb styrrespons. Styrningen är kanske en vanesak, men det upplevda glappet runt mittläget är något som jag stör mig på hos BMW. Finns på BMW F20 och i mindre utsträckning hade jag det även på min X3 F25. Gasresponsen kan jag egentligen leva med, men det plötsliga rycket när man gav mycket gas kändes riktigt oharmoniskt. Sedan håller jag med dig om i4:ans dåliga utrymmesutnyttjande, men det har ju med att göra att BMW inte ville göra någon dedikerad elbilsplattform utan istället konverterade den befintliga CLAR-plattformen.MWall skrev:tesla newbie skrev:Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.
Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.
Re: BMW i4
Handlar också om att en i4 skall vara en liten bil. Vill man har större får man vänta på i5.
Re: BMW i4
Lurkern skrev:Handlar också om att en i4 skall vara en liten bil. Vill man har större får man vänta på i5.
Liten och liten. Rätt utnyttjad hade den varit större inuti och vägt mindre utan att den varit större utvändigt.
Re: BMW i4
Kör bilen i sport plus-läget så försvinner den dåliga pedalkänslan. Jag tyckte den känns som Tesla.
Jag upplevde styrningen som bättre än Tesla (model S). Det var adaptiv sportstyrning i bmw:n.
Jag upplevde styrningen som bättre än Tesla (model S). Det var adaptiv sportstyrning i bmw:n.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: BMW i4
Jag körde i4 i sport plus läget och den pedalkänslan var inte bra. Länge sedan jag körde Model S, men styrningen i Model 3 är betydligt bättre än i4. Framför allt var feedbacken i styrning och från stolen klart sämre i i4. För mig som kört BMW 3-serie i många år, inklusive mycket på bana, var just köregenskaperna hos i4 det som jag blev mest besviken på.Niclas skrev:Kör bilen i sport plus-läget så försvinner den dåliga pedalkänslan. Jag tyckte den känns som Tesla.
Jag upplevde styrningen som bättre än Tesla (model S). Det var adaptiv sportstyrning i bmw:n.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: BMW i4
Ska rycket motsvara en kickdown (och allt vad det kallas) i en automat tro? Eller typ att man växlartesla newbie skrev:Fast snabb styrrespons är ju inget unikt för elbilar. Även bilar som Alfa Giulia har ju mycket snabb styrrespons. Styrningen är kanske en vanesak, men det upplevda glappet runt mittläget är något som jag stör mig på hos BMW. Finns på BMW F20 och i mindre utsträckning hade jag det även på min X3 F25. Gasresponsen kan jag egentligen leva med, men det plötsliga rycket när man gav mycket gas kändes riktigt oharmoniskt. Sedan håller jag med dig om i4:ans dåliga utrymmesutnyttjande, men det har ju med att göra att BMW inte ville göra någon dedikerad elbilsplattform utan istället konverterade den befintliga CLAR-plattformen.MWall skrev:tesla newbie skrev:Jag inkluderar gas och styr-respons som fördelar för Tesla. De traditionella försöker mildra övergången för de som är vana vid fossilbilar. Därav lite segare respons osv. Det behöver iofs inte bara vara dåligt egentligen men det kräver absolut en omkalibrering av högerfoten. Styrningen kan vara en vanesak också.
Större problem med att i4:an är lite trång rent allmänt. Hade de gjort det rätt och riktigt så hade den haft en kortare huv med frunk och ett mycket större bagage.
ner i en manuell då… låter fjantigt oavsett…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: BMW i4
Inget sånt ryck som liknar nån slags kickdown i min iaf.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14