SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

iAkita skrev:
Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.

Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg
I och för sig är det rimligt att laddtiden är kortare på vägen söderut, om allt annat är lika, eftersom den första etappen är längst och man därmed kan passera en god del av sträckan med långsamma laddare. Jag tror jag passerade minst ett dussin laddstationer som erbjuder mer än 200 kW innan jag gjorde mitt första laddstopp på vägen norrut från Ystad. Från Sundsvall och norrut finns det inga laddare med vettig effekt. Å andra sidan råkade ni ut för sämre väder på vägen söderut, vilket inte gynnade laddtiderna.
Men helt klart är laddhastigheten imponerande hos EV6 och dess syskon. Inget snack om den saken.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av iAkita »

Niklas Z skrev:
iAkita skrev:
Jag hade missat att augusti-numret av Elbilen hade en trevlig artikel (av Tibor?) om tävlingen, med snyggt sammanställda resultat. Ändå imponerande att EV6 bara behövde ladda 4 minuter längre på nervägen än vad vinnande Model 3 gjorde på uppvägen när rekordet slogs, trots dryga 30% (!) högre förbrukning.

Det finns en grym potential i eGMP plattformen. Blir Ioniq 6 så snål som utlovats kommer den bli svårslagen, om någon hinner få leverans och ställer upp med den nästa år.
Screenshot_20220926-223345_Readly.jpg
I och för sig är det rimligt att laddtiden är kortare på vägen söderut, om allt annat är lika, eftersom den första etappen är längst och man därmed kan passera en god del av sträckan med långsamma laddare. Jag tror jag passerade minst ett dussin laddstationer som erbjuder mer än 200 kW innan jag gjorde mitt första laddstopp på vägen norrut från Ystad. Från Sundsvall och norrut finns det inga laddare med vettig effekt. Å andra sidan råkade ni ut för sämre väder på vägen söderut, vilket inte gynnade laddtiderna.
Men helt klart är laddhastigheten imponerande hos EV6 och dess syskon. Inget snack om den saken.
Visst är det så, i synnerhet om man kör EV6/Ioniq 5 som faktiskt kan ta emot den höga effekt som supersnabbladdarna ger. I och med att jag inte behövde stanna i förrän i Umeå på vägen ner och kunde utnyttja Eviny's 200 kW laddare där så blev laddtiden betydligt kortare på vägen ner, trots högre förbrukning. Till och med kortare än bästa Model 3:an på den delsträckan, trots att jag konstant laddade för mycket och anlände vid laddarna med mellan 8-19%. Så en kombination av Model 3's imponerande låga förbrukning och eGMP bilarnas laddkurva hade varit en vinnande kombination! Vid vardagskörning råder det dock ingen tvekan om att båda bilarna laddar mer än tillräckligt snabbt, iallafall utifrån mina behov.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av ObscureEconomist »

Generalbogge skrev:
ObscureEconomist skrev:
Generalbogge skrev:
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.
Hade absolut varit en bra ide med en i Umeå och en i kanske Pitea så får man ganska bra spridning uppåt.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Generalbogge »

ObscureEconomist skrev:
Generalbogge skrev:
ObscureEconomist skrev:
Generalbogge skrev:
Nu har de öppnat upp även Töre SuC för andra märken, så nästa gång får icke-teslorna ytterligare ett alternativ uppe i norr.
Och nu verkar Ionity bygga den första stationen norr om Sundsvall i Töre också. Hade hoppats på en Ionity runt Umeå någonstans men det kommer väl med tiden.
Ja, den i Töre blir ju helt isolerad om det inte kommer några andra mellan. Så det kommer säkert fler och då ligger nog Umeå väldigt bra till.
Hade absolut varit en bra ide med en i Umeå och en i kanske Pitea så får man ganska bra spridning uppåt.
Jävre tydligen på gång.
viewtopic.php?f=29&t=29833&p=662723&hil ... re#p662723
Model S 90D -2017 Titanium
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av joel80 »

Kollade precis chargefinder och det har dykt upp nya laddare kring Piteå. Bl.a 4st 200kW strax norr om Piteå 2-3 minuter från E4an.
Screenshot_20221005-225648_ChargeFinder.jpg
Lagom med 230km från Umeå och 160km från Haparanda. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad

Inlägg av Niklas Z »

joel80 skrev:
Kollade precis chargefinder och det har dykt upp nya laddare kring Piteå. Bl.a 4st 200kW strax norr om Piteå 2-3 minuter från E4an.

Lagom med 230km från Umeå och 160km från Haparanda. ;)
Ja, det ser ut att finnas goda möjligheter att förbättra årets tider.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar