Volvo EX90 får premiär den 9 november

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo Embla?

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en embla eller liknande suv med rejäl räckvidd och kan i sådanafall ge avkall på prestandan. Tänker att 300 hk räcker långt och istället kanske få 10-15 mil extra så man får 40 vintermil. Altan ha en annan batterityp. Är det bara jag som tänker så?
För mig är det generellt ointressant med SUV (körglädje och prestanda är viktigt), men för dig så låter det som en Mustang Mach-e skulle passa perfekt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av Zalman3 »

LarsOJ skrev:
Det låter ju som Volvo har tänkt till här med V2G och V2H med smart hårdvara i bilen. Måste ju va ett fint hembatteri som man dessutom kan köra med.

Har det skrivits något om hur stort batteriet blir?

Undra hur garantivillkoren ser ut för batteriet?
Surras om att Polestar 3 får ett 111kWh batteri.
Killgissar att EX90 får samma batteri.
ELBILPolestar 3 får 610 km i räckvidd och
ett batteri på 111 kWh.
https://alltomelbil.se/polestar-3-far-6 ... a-111-kwh/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en embla eller liknande suv med rejäl räckvidd och kan i sådanafall ge avkall på prestandan. Tänker att 300 hk räcker långt och istället kanske få 10-15 mil extra så man får 40 vintermil. Altan ha en annan batterityp. Är det bara jag som tänker så?
För mig är det generellt ointressant med SUV (körglädje och prestanda är viktigt), men för dig så låter det som en Mustang Mach-e skulle passa perfekt.
Har inte kollat på den så noga men kan nog säga att den går bort pga sluttande bakruta. Jag begriper mig inte att man bygger större suvar som man sedan förstör genom att göra sluttande ruta, tex polestar 3 och alla sportbacks. Bmw x6 ska vi inte ens tala om.

Ska kolla på ex90 nör den kommer, men kina ägt är jag lite mot.
27,8 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Volvo Embla?

Inlägg av chaffis75 »

Dafro skrev:
martinot skrev:
Dafro skrev:
Jag skulle gärna vilja ha en embla eller liknande suv med rejäl räckvidd och kan i sådanafall ge avkall på prestandan. Tänker att 300 hk räcker långt och istället kanske få 10-15 mil extra så man får 40 vintermil. Altan ha en annan batterityp. Är det bara jag som tänker så?
För mig är det generellt ointressant med SUV (körglädje och prestanda är viktigt), men för dig så låter det som en Mustang Mach-e skulle passa perfekt.
Har inte kollat på den så noga men kan nog säga att den går bort pga sluttande bakruta. Jag begriper mig inte att man bygger större suvar som man sedan förstör genom att göra sluttande ruta, tex polestar 3 och alla sportbacks. Bmw x6 ska vi inte ens tala om.

Ska kolla på ex90 nör den kommer, men kina ägt är jag lite mot.
Jag är inte heller så glad Volvo är kinesiskt samtidigt utvecklas och byggs de flesta bilar utanför Kina så då känns de acceptabelt.
Var ska xc90 tillverkas? USA har jag för mig men visst var de en plats till?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo Embla?

Inlägg av martinot »

Dafro skrev:
Har inte kollat på den så noga men kan nog säga att den går bort pga sluttande bakruta. Jag begriper mig inte att man bygger större suvar som man sedan förstör genom att göra sluttande ruta, tex polestar 3 och alla sportbacks. Bmw x6 ska vi inte ens tala om.

Ska kolla på ex90 nör den kommer, men kina ägt är jag lite mot.
Det har mycket med att göra att man vill få ner luftmotståndet, och därmed få en längre räckvidd på bilarna. Därav att denna trend är än större på elbilar än fossilbilar.

Trenden att ha strömlinjeformade bilar finns även för ICE-fordon som du är inne på, men det är inte riktigt lika viktigt där som hos elbilar (märks inte riktigt lika mycket på fossilbilar då så mycket av bränslet försvinner pga. ineffektiviteten i förbränningsmotorerna). Men det sparar bränsle oavsett drivlina. Det är enormt mycket energi som försvinner i den kraftiga turbulensen som skapas på baksidan av bilarna när de är ganska raka.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Har inte kollat på den så noga men kan nog säga att den går bort pga sluttande bakruta. Jag begriper mig inte att man bygger större suvar som man sedan förstör genom att göra sluttande ruta, tex polestar 3 och alla sportbacks. Bmw x6 ska vi inte ens tala om.

Ska kolla på ex90 nör den kommer, men kina ägt är jag lite mot.
Det har mycket med att göra att man vill få ner luftmotståndet, och därmed få en längre räckvidd på bilarna. Därav att denna trend är än större på elbilar än fossilbilar.

Trenden att ha strömlinjeformade bilar finns även för ICE-fordon som du är inne på, men det är inte riktigt lika viktigt där som hos elbilar (märks inte riktigt lika mycket på fossilbilar då så mycket av bränslet försvinner pga. ineffektiviteten i förbränningsmotorerna). Men det sparar bränsle oavsett drivlina. Det är enormt mycket energi som försvinner i den kraftiga turbulensen som skapas på baksidan av bilarna när de är ganska raka.
På en elbil påverkar det den praktiska användningen om förbrukningen är hög. På en fossilbil är det ju en ekonomisk fråga men påverkar inte den praktiska användningen så mycket. Om man nu behöver en mer fyrkantig form.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo Embla?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
På en elbil påverkar det den praktiska användningen om förbrukningen är hög. På en fossilbil är det ju en ekonomisk fråga men påverkar inte den praktiska användningen så mycket. Om man nu behöver en mer fyrkantig form.
Precis. Därav trenden att den är ännu större på elbilar att göra de effektiva.

Däremot så är bränsleförbrukning, inte minst då den är kopplad även till skatten (inte bara de enormt dyra tankningarna på mackarna nu för tiden), även viktig för många bensin/diesel-kunder. Få personer är oberoende av ekonomin hos bilar (och andra stora levnadskomkostnader), inklusive energikostnader. Detta anpassar sig därför även produktplanerarna av fossilbilar hos biltillverkarna efter detta. De drivs av kundtrycket på marknaden.

Gällande elbilar, som är så enormt billiga att ladda i förhållande till att tanka bensin/diesel, så har många både köpare och elbils tillverkare struntat i att ta fram effektiva drivlinor om räckvidden och laddtiden bara varit tillräcklig. Men med stigande priser även för el, så kommer man nog inte längre stirra sig blind enbart på räckvidden. Även för elbilar, men dessa allt högre elpriser, så kommer allt fler kunder även kika hårdare på själva förbrukningen och kostnaden att ladda elbilen hemma (är inte alla nätter som är lika billigt som i dag när det blåser).

Tror vi kommer få se ett ökat fokus från kunder, och därmed även biltillverkare, gällande effektivitet och kostnad för elen i vardagen. Kommer likna det krav på bränslesnålhet som vi länge haft på bensin/dieselsidan från kunder och tillverkare.

I vardagen så kommer ekonomin bli allt viktigare, och då blir det större fokus på de 95% av tiden man kör vardagskörning med dess kostnader, och mindre fokus på räckvidden de 5% om året när man skall köra långt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Däremot så är bränsleförbrukning, inte minst då den är kopplad även till skatten (inte bara de enormt dyra tankningarna på mackarna nu för tiden), även viktig för många bensin/diesel-kunder. Få personer är oberoende av ekonomin hos bilar (och andra stora levnadskomkostnader), inklusive energikostnader. Detta anpassar sig därför även produktplanerarna av fossilbilar hos biltillverkarna efter detta. De drivs av kundtrycket på marknaden.

Gällande elbilar, som är så enormt billiga att ladda i förhållande till att tanka bensin/diesel, så har många både köpare och elbils tillverkare struntat i att ta fram effektiva drivlinor om räckvidden och laddtiden bara varit tillräcklig.
Det är ju där skillnaden ligger. I en fossilbil är det "bara" en ekonomisk fråga (och miljön naturligtvis) om förbrukningen är något högre i utbyte mot en fyrkantig form. Räckvidd har ju inte varit viktigt på en fossilbil om den inte varit uppseendeväckande kort. 100 eller 110mil på en tank har ju ingen praktisk betydelse. Bara ekonomisk.
I en elbil blir bilen man mer begränsad om man har sämre räckvidd.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Volvo Embla?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Dafro skrev:
Har inte kollat på den så noga men kan nog säga att den går bort pga sluttande bakruta. Jag begriper mig inte att man bygger större suvar som man sedan förstör genom att göra sluttande ruta, tex polestar 3 och alla sportbacks. Bmw x6 ska vi inte ens tala om.

Ska kolla på ex90 nör den kommer, men kina ägt är jag lite mot.
Det har mycket med att göra att man vill få ner luftmotståndet, och därmed få en längre räckvidd på bilarna. Därav att denna trend är än större på elbilar än fossilbilar.

Trenden att ha strömlinjeformade bilar finns även för ICE-fordon som du är inne på, men det är inte riktigt lika viktigt där som hos elbilar (märks inte riktigt lika mycket på fossilbilar då så mycket av bränslet försvinner pga. ineffektiviteten i förbränningsmotorerna). Men det sparar bränsle oavsett drivlina. Det är enormt mycket energi som försvinner i den kraftiga turbulensen som skapas på baksidan av bilarna när de är ganska raka.
Jag tror faktiskt att det inte alls handlar om förbrukning, för det handlar det inte om så många procent, typ 10 på en E-tron om man får tro Nyland. Jag tror att det mer handlar om design, att folk tycker att det ör snyggare. Själv måste jag få in en hundbur för en lite större hund så då måste jag ha större bagage. Finns väl up E-tron, IX och enyaq som fungerar. Ta ett litet större batteri så är man på banan igen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo Embla?

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Däremot så är bränsleförbrukning, inte minst då den är kopplad även till skatten (inte bara de enormt dyra tankningarna på mackarna nu för tiden), även viktig för många bensin/diesel-kunder. Få personer är oberoende av ekonomin hos bilar (och andra stora levnadskomkostnader), inklusive energikostnader. Detta anpassar sig därför även produktplanerarna av fossilbilar hos biltillverkarna efter detta. De drivs av kundtrycket på marknaden.

Gällande elbilar, som är så enormt billiga att ladda i förhållande till att tanka bensin/diesel, så har många både köpare och elbils tillverkare struntat i att ta fram effektiva drivlinor om räckvidden och laddtiden bara varit tillräcklig.
Det är ju där skillnaden ligger. I en fossilbil är det "bara" en ekonomisk fråga (och miljön naturligtvis) om förbrukningen är något högre i utbyte mot en fyrkantig form. Räckvidd har ju inte varit viktigt på en fossilbil om den inte varit uppseendeväckande kort. 100 eller 110mil på en tank har ju ingen praktisk betydelse. Bara ekonomisk.
I en elbil blir bilen man mer begränsad om man har sämre räckvidd.
Jag håller som sagt med dig. Men med tillägget att även elbilsägare kommer bry sig allt mer om driftsekonomin, och speciellt i takt med de höga elpriser vi numera har i Europa. Detta spår jag kommer bli en allt viktigare parameter, även om den tidigare inte varit så viktig.

Gissar just att ekonomi, i takt med lågkonjunkturen och inflation/energikris fortsätter härja, kommer bli en allt mer viktig parameter i vardagen för hushållen än maximal räckvidd. Då blir operationella kostnader i vardagen, inklusive bilars energikonsumtion, allt viktigare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror många ser över hur mycket man behöver använda bilen. Drar ner på nöjesresor. Det slår bättre på en dieselbil som kanske t.o.m. är betald än på en elbil för 6-700’ finansierad med lån och hemräknad genom att man ska köra så många billiga mil. Extra kämpigt kan det bli om man privatleasat.
Jag kommer ha kvar dieseln till vi kommer ut på andra sidan. Men köra mindre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jag tror många ser över hur mycket man behöver använda bilen. Drar ner på nöjesresor. Det slår bättre på en dieselbil som kanske t.o.m. är betald än på en elbil för 6-700’ finansierad med lån och hemräknad genom att man ska köra så många billiga mil. Extra kämpigt kan det bli om man privatleasat.
Jag kommer ha kvar dieseln till vi kommer ut på andra sidan. Men köra mindre.
Min fru har operationell leasing via arbetsgivare som tar hela kostnaden för vår diesel-merca (så påverkas inte av räntan som hennes arbetsgivare får ta), har en rätt låg leasingkostnad för vår M3 (finansiell leasing på mitt egna aktiebolag, och lågt då det är Tesla #2) och den sista bilen är en Mini Cooper SE (elbil) som är privat men betald kontant (ingen räntekostnad alls).

De höga dieselpriserna gör att frugan numera tar Minin när hon inte behöver åka väldigt långt eller lasta mycket. Vi kör mer bil än någonsin, utan bekymmer tack vare elbilar.

Både Teslan och Minin är extremt energisnåla (runt 1,7 kWh/mil resp. runt 1,4 kWh/mil) och laddar de nätter när elen är som billigast.

Överlägset mycket billigare att köra elektriskt än diesel!

Finns inte någon tvekan om det. Extremt låg förbrukning hos elbilarna + timdebitering är guld i dessa energikristider för bilkörningen.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror många ser över hur mycket man behöver använda bilen. Drar ner på nöjesresor. Det slår bättre på en dieselbil som kanske t.o.m. är betald än på en elbil för 6-700’ finansierad med lån och hemräknad genom att man ska köra så många billiga mil. Extra kämpigt kan det bli om man privatleasat.
Jag kommer ha kvar dieseln till vi kommer ut på andra sidan. Men köra mindre.
Har operationell leasing via arbetsgivare som tar hela kostnaden för vår diesel-merca (så påverkas inte av räntan som hennes arbetsgivare får ta), har en rätt låg leasingkostnad för vår M3 (finansiell leasing på mitt egna aktiebolag, och lågt då det är Tesla #2) och den sista bilen är en Mini Cooper SE (elbil) som är betald kontant (ingen räntekostnad alls).

De höga dieselpriserna gör att frugan numera tar Minin när hon inte behöver åka väldigt långt eller lasta mycket. Vi kör mer bil än någonsin, utan bekymmer.

Både Teslan och Minin är extremt energisnåla (runt 1,7 kWh/mil resp. runt 1,4 kWh/mil) och laddar de nätter när elen är som billigast.

Överlägset mycket billigare att köra elektriskt än diesel! Finns inte någon tvekan om det. Extremt låg förbrukning hos elbilarna + timdebitering är guld i dessa tider för bilkörningen.
Bara att gratulera då. Men du förstår säkert att din situation inte är typisk utan för majoriteten drabbar ökade kostnader antingen den egna plånboken eller det egna företagets plånbok.
En viss fördröjning finns ju alltid i inledningsskedet av en lågkonjunktur.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Bara att gratulera då. Men du förstår säkert att din situation inte är typisk utan för majoriteten drabbar ökade kostnader antingen den egna plånboken eller det egna företagets plånbok.
En viss fördröjning finns ju alltid i inledningsskedet av en lågkonjunktur.
Kanske inte typisk för allmänheten som har mest fossilbilar, men misstänker att rätt vanlig situation bland många här på TCS. Här är du nog mer undantag som inte har någon elbil alls.

Det jobbiga i denna lågkonjunkturen kommer ju bli elkostnad för uppvärmning av huset (och även till en mindre del ränta på fastighetslånet). Elbil är en liten kostnad i sammanhanget.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Volvo EX90 får premiär den 9 november

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Bara att gratulera då. Men du förstår säkert att din situation inte är typisk utan för majoriteten drabbar ökade kostnader antingen den egna plånboken eller det egna företagets plånbok.
En viss fördröjning finns ju alltid i inledningsskedet av en lågkonjunktur.
Kanske inte typisk för allmänheten som har mest fossilbilar, men misstänker att rätt vanlig bland många här på TCS.
Enligt uppgifter på nätet finns det ca 260 000 förmånsbilar i Sverige. Det blir ungefär 5% av bilparken.
Ja, det är nog fortfarande vanligt bland elbilar tack vare dom tidigare mycket låga förmånsvärdena.
Skriv svar