Lexus erbjuder förlängd EV-batterigaranti i 10 år eller 100 000 mil (vilket som först inträffar) som gäller alla funktionsfel på batteripaketet och om kapaciteten sjunker under 70%, under förutsättning att du följt rekommenderad serviceintervall som utförts av Lexus-auktoriserad serviceverkstad.
Men man undrar vad det är för kritisk serviceåtgärd som förhindrar eventuella fel på batteriet och minskar degraderingen?
Åtgärden verkar i alla fall vara så extremt komplicerad att endast Lexusverkstäder klarar av det.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Insåg att jag glömt kika närmare på denna. Tänkte att om den låg under 450k så kunde den vara intressant. 580k i basversionen med väldigt snål utrustning var inte lika lockande...
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Nu har vi haft världspremiär av vår första elbil. De första leveranserna till svenska kunder kommer att ske i januari 2021. Om du redan nu vill göra en intresseanmälan tar du kontakt med en Lexus återförsäljare.
The Lexus UX 300e will be available to pre-order from 1st April 2020.
Grymt ful!
Ser ut, som någon påpekade innan, som en missbildad "alien".
Jag tycker den ser krockad ut på bakdörrarna. Bucklig i alla riktningar. Har reagerat på det på andra Lexus-bilar också. Ett par veck för mycket för min smak.
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Lexus erbjuder förlängd EV-batterigaranti i 10 år eller 100 000 mil (vilket som först inträffar) som gäller alla funktionsfel på batteripaketet och om kapaciteten sjunker under 70%, under förutsättning att du följt rekommenderad serviceintervall som utförts av Lexus-auktoriserad serviceverkstad.
Men man undrar vad det är för kritisk serviceåtgärd som förhindrar eventuella fel på batteriet och minskar degraderingen?
Åtgärden verkar i alla fall vara så extremt komplicerad att endast Lexusverkstäder klarar av det.
Känns som att den inkluderade fria garantin på 10 år inte längre är lika kostnadsfri och generös då.
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Nej det känns verkligen som man kommer kunna räkna antalet sålda bilar i Sverige på sina tio fingrar...
För mig spelar inte snabbladdningen och räckvidden någon roll då det skulle vara andrabil. Dock är enfasladdningen, prestandan och priset deal killers.
Annars gillar jag verkligen Lexus och jag sörjer att de helt tappat det i elbilsracet.
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Har de normalt bara 1-fas in till de villorna i Japan (har rest i Japan, men har inte koll på denna typ av detaljer)?
Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Hoppas att köparna röstar med plånboken och bojkottar nya bilar med 1-fas AC-laddning och/eller CHAdeMO för DC-laddning.
Men... De har en lanseringskampanj med 50k rabatt på alla varianter. Nu kommer onekligen TCS-medlemmar stå i kö!
Såg smil-gubben..., men hur tänker man på Lexus/Toyota egentligen?
Vill man inte sälja, Chademo och 1-fas laddare. Detta är en kombination jag inte vill ha igen.
Räcker med den Leaf jag har idag, skaffar hellre en Zoe till faktiskt...
Säger samma sak, CHadMO plus enfas suger rejält och jag har ju också haft Leaf som jag han köra typ
8000mil, inte en gång till säger jag bara (Leaf i sig är bra om man gillar en felfri bil osv dock)...
Chademo och enfasladdning skulle jag kunna tänka på en tredjebil, typ en reservbil som man enbart tar någon kilometer till ica ibland. Eller om man vill ha en enkel pendlarbil. Men då skulle jag i första köpa en 6 år gammal Leaf istället.
Jag fick ju ett grymt bra erbjudande på en Honda e, och det är fortfarande en sådan till salu för 370k hos lokala Honda-handlaren. Riktigt prisvärt. Men enfasladdning är bara no no för en elbil från 2021. Odiskutabelt på en Lexus som kostar 600k.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Det finns väl inga bestämmelser om vad för laddstandard som bilar ska ha? De bestämmelser som finns påverkar väl endast hur publika laddstationer ska fungera?
Dessa bestämmelser gör dock att CHAdeMO som tidigare var standarden som hade flest laddare nu håller på att försvinna från EU. Det är inte särskilt bra för en biltillverkare som vill satsa på elbilar att använda något annat än CCS i EU. Antar att Toyota inte tillhör gruppen som vill satsa på elbilar. Som kund skulle inte jag vilja köpa produkter av ett bolag som inte vill satsa något på produkten jag köper.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kan förstå att de kör med CHAdeMO hemma i Japan (är ju största standarden för DC-laddning där), men tycker det är märkligt att de ens får lov sälja sådana bilar i Europa där EU bestämt att alla nya elbilar skall ha CCS? Hur lyckas de komman undan med den bestämmelsen?
Det finns väl inga bestämmelser om vad för laddstandard som bilar ska ha? De bestämmelser som finns påverkar väl endast hur publika laddstationer ska fungera?
Dessa bestämmelser gör dock att CHAdeMO som tidigare var standarden som hade flest laddare nu håller på att försvinna från EU. Det är inte särskilt bra för en biltillverkare som vill satsa på elbilar att använda något annat än CCS i EU. Antar att Toyota inte tillhör gruppen som vill satsa på elbilar. Som kund skulle inte jag vilja köpa produkter av ett bolag som inte vill satsa något på produkten jag köper.
Det verkar vara så att bestämmelserna att ha stöd för CSS (minst) som standard tydligen bara gäller laddstationerna, och inte bilarna som du påpekar.
Tror att du även har rätt i att det känns som Toyota inte vill sälja elbilar seriöst.
Nu har Lexus lyssnat på kritiken och satt in ett större batteri.
Lexus har hittills inte haft några större framgångar med elbilsmodellen UX 300e. Den har bara registrerats i 174 exemplar i Sverige jämfört med 880 exemplar av
Mercedes EQA och över 5 500 exemplar av Volvo XC40 som elbil.
I väntan på den större elbilen Lexus RZ som är på ingång uppdateras nu UX-modellen med ett betydligt större batteri på 72,8 kWh mot tidigare 54,3 kWh.
Det förlänger räckvidden med 40 procent till 45 mil för att göra modellen mer konkurrenskraftig.