Ja, men när den kommer igång vet ingen. Inte nu i starten iaf.markuswesterberg skrev:Kommer ID.3 1st att ha någon app? Som tillåter att man exempelvis slår på klimatanläggningen på distans?
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
https://electrek.co/2020/08/06/vw-id4-e ... eliveries/
In the meantime, reports from Germany say that ID.4 production and deliveries could start as soon as the end of the year.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Stämmer detta?
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle
ID1 ersätter e-up
ID2 ersätter T-Roc
ID3 ersätter Golf
ID4 ersätter Tiguan
ID5 ersätter Passat
ID5 kombi ersätter Passat kombi
ID6 ersätter Touareg
ID7 ersätter Caravelle
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.
– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Eftersom han spår att vw kommer sälja laddhybrider i Sverige 2025 och också 10-20% diesel/bensin så kan ju inte ID ersätta. ID är ju bara elbilar.Zalman3 skrev:
Volkswagens chef Sten Forsberg tror att Sverige blir ett föregångsland vad gäller omställningen till elbilar och laddhybrider.
– Om inte Volkswagen i Sverige 2025 säljer 80-90 procent laddbara bilar blir jag väldigt förvånad, säger Forsberg efter dagarna i Almedalen.
Re: VW I.D
Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Fast en Up! är en nischprodukt i jämförelse med golf, passat och tiguan. Det kommer ta bra mycket längre tid innan dessa fossilvarianter försvinner.
Re: VW I.D
Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW I.D
Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
Enligt Ny Teknik så var marknadsandelen för rena elbilar 42,4% i Norge år 2019.Laban skrev:Kina ligger ganska långt fram, där var marknadsandelen 4.7% 2019. I Europa var det 4.3% första kvartalet 2020. Så vi är inte så långt upp på S kurvan ännu.HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.
Källa: https://www.nyteknik.se/elbilar/elbilar ... ge-6983077
Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW I.D
Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antaglien Volvo PV...
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
Finns det en kostnad för att inte implementera den här typen av subventioner och straffskatter?Laban skrev:Vi kan nog inte räkna med att den typen av subventioner samt straffskatter kommer att implementeras i andra länder. Kostar för mycket samt skulle påverka befintlig marknad i för stor utsträckning.
Vilken kostnad kommer bli högst på sikt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW I.D
Jag hänger på denna off-topic diskussion.
Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!
Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?
Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Enligt artikel på Cleantechnica: https://cleantechnica.com/2020/08/04/no ... w-over-68/ Så ligger elbil (BEV + PHEV) på över 68% i juli och prognosen för helåret på liknande nivå. Year-on-Year mot 2019 är det en rejäl ökning. 68%!!!
Finns liknande artiklar om Sverige, Tyskland och England bl.a. Det nämns också att i de flesta Europeiska länder så ligger BEV försäljningen lika eller över mot PHEV. Bara Sverige som sticker ut med betydligt högre andel PHEV än BEV. Man tillskriver det förmånligt skattesystem för PHEV. Volvo har stort inflytande?
Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Re: VW I.D
HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
Nu är inte jag insatt i subventioner/straffskatter på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta, men jag killgissar att det inte riktigt ser ut som i Norge...bonath skrev:HelectriC skrev:Nja, globalt, så stämmer ju inte det. I många länder är en elbil fortfarande exotisk, något folk knappt vet något om, som de aldrig kommer i kontakt med. Att då säga att övergången redan har skett blir aningen haltande. Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. Det är ju bra att det finns ett positivt intresse, men vi har inte kommit till en övergång ännu på lång tid.Zalman3 skrev:Övergången från fossila bilar till el har redan skett.mati skrev:Vad menar du med ersätter? VW kommer ju inte sluta bygga dessa bilar. De kanske fasas ut på väldigt lång sikt, men inte inom de närmaste åren.
Bubblan anses ju vara en ersättare för Golfen, men den tillverkades ändå fram till 2003, det är 30 år efter att första Golfen introducerades.
Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Titta på Kanarie/Mallorca/Cypern/Kreta osv. Inga elbilar trots perfekta förhållanden. Gamla fördomar sitter hårt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW I.D
Premieras verkligen PHEV ? Jag tänker att det är andra orsaker, Volvo säljer mycket PHEV numera och Sverige är fortfarande Volvo land. Sen är det väl sisådär med elbilar i det format svensken gillar bäst. XC60, V60. Finns massor med PHEV i den klassen , inte bara Volvo då. Kia Optima, Passat, ..Nilp skrev:Tråkigt att PHEV premieras, dålig kompromiss med komplicerat system och finns inga krav på att man måste ladda batteriet någonsin.
Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
-
- Inlägg: 5679
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: VW I.D
Vad tror du ligger bakom att Norge och Sverige har valt så olika politik?Fredrik j skrev:Ok. Så det är Volvo PVs fel att vi inte har punktskatt på bilar samt att vi inte tar bort punktskatt på bilar.SwedishAdvocate skrev:Och anledningen till att vi inte har en punktskatt att ta bort stavas väl också antagligen Volvo PV...Fredrik j skrev:Kanske det också beror på att vi inte har en punktskatt på bilar att ta bort?SwedishAdvocate skrev:Så vill man öka försäljningen av elbilar så finns det bevisligen åtgärder som fungerar.
Anledningen till att det inte sker mer i Sverige stavas väl antagligen Volvo PV...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: VW I.D
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: VW I.D
Men det är väl bara i Sverige och kanske några andra länder. Här är det en mycket sällsynt bil och det lönar sig förmodligen inte att ha olika versioner av den.Zalman3 skrev:Om du går in hos bilhandlaren och vill köpa en bensin VW Up.
Då får du svaret att den redan fasats ut, det finns bara elversionen VW e-Up att köpa.
Fossilbilsdöden går allt fortare.
Men bensin-Uppen byggs ju fortfarande för andra marknader såvitt jag vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det händer hela tiden. Jag köpte byggmaterial hos lokala bygghandeln häromdagen och han som hjälpte mig bära grejerna frågade om min bil var Audis nya laddhybrid. När jag förklarade för honom att det var en ren elbil utan bensinmotor så tittade han på mig som om jag hade påstått att det var en trampbil eller nåt.HelectriC skrev:.... Senast förra veckan när jag var i Tyskland och Danmark, så kom fortfarande massa människor fram och frågar om det är en ”sån där helelektrisk bil”. ....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Det har du absolut en poäng i, att biltyperna som svensken finnes det få alternativ som ren elbil.Laban skrev:http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringarLaban skrev:Vi måste nog få hit Model Y, ID.4, Q4 e-Tron osv för att svensken ska vakna till på allvar. Bilar i "rätt" storleksklass som också har dragkrok och hyfsad -> god dragvikt.
Så vi behöver eldrivna XC60, V60, XC40 osv. Och till rätt pris. 400+ hk modeller i all ära men det är inte där volymerna finns.
Att PHEV premieras var väl främst tanken att i Sverige är det i princip samma skattefördel att välja PHEV istället för BEV. I flertalet andra europeiska länder finns det större incitament att välja BEV före PHEV. Vilket jag tycker är rimligt.