Den har mekanisk/manuell dragkrok isf elektriskt manövrerad pgav vikten!
Det var bland det dummaste bortförklaringar jag hört hittills...
Bra med dragkrok absolut, men att komma med sådant nonsens istället för att säga som det är, dom hann inte/orkade inte/lyckades inte eller whatever
istället för att skylla på vikten... jösses...
Vikten? Är inte e-tron en klump på 2,4 ton? Vad spelar några tiotal kg extra för roll då?
Det är nåt med elbilar och dragkrok alltså. Hittills har det alltid hetat att elbilar (som t.ex. e-Golfen) kan inte få drag eftersom räckvidden skulle minska för mycket. Som om det spelar någon som helst roll för alla oss som vill ha drag för att kunna köra skräp till tippen eller hämta brädor på byggmax. Jag skiter i om räckvidden minskar med 50% när jag vill köra max 3 mil med släp.
Nu är det vikten av själva kroken som plötsligt har betydelse. Jaha, dåså. Vad väger en dragkrok? Är den gjord av svarta-hål-materia eller nåt annat hemligt material med oändligt hög densitet?
Det finns bara ett svar på den frågan och det är att de verkligen inte vill att elbilarna ska ta över för snabbt.
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...
Både inställningen av ratten, stolarna och öppning av bakluckan sker elektriskt. Till och med öppningen av laddluckan.
Däremot dragkroken måste man krypa under bilen för att lyckas få dit, långt innanför den stora stötfångaren.
En annan skum sak är detta med batteristorleken. Den minskar hela tiden, igår sa Audis Sverigechef att cirka 82 kWh kunde användas av batteriet, som hävdas vara på 95 kWh.
Jag tror att det beror på att de inte låter användaren välja max SOC som Tesla gör. Dvs oavsett vad man gör så kan man inte ladda över 90%. Så där försvinner ju ~9kWh extra jämfört med om det varit en Tesla.
Exakt så tror jag också. Plus en buffert i botten, så hamnar du runt 80-85 kWh i användbar kapacitet.
Det "fiffiga" med det är väl att man inte kommer märka nån som helst degradering på måååånga mil.
Och det "ofiffiga" är att man då under mååååånga mil kör runt med 9kwh som aldrig används. Bättre att använda dem fram till de ändå är degraderade...
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Har du några bilder på baksätet och speciellt mittenplatsen och den dåliga mittkonsollen som alla pratar så illa om?
Nej tyvärr, jag tog inga bilder där, jag hittade dock en på nätet som visar lite av problemet.
På bilden ser det ut som konsolen tar typ 1/3 av benutrymmet, det kändes dock som typ 1/2 i verkligheten. Mittsätet är dessutom smalare, lite högre, och hårdare än de två på sidorna, så sammantaget känns det knappt användbart.
Jag skulle kalla bilen för 4.5-sitsig...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag gick förbi Audi forum nyss och tittade på e-tron en stund, här är lite spridda iakttagelser:
Bilen kändes väldigt liten jämfört med min X, det gäller främst baksäte, baklucka och frunk, men även framsätet kändes lite "hopklämt". Mittplatsen i bak skulle jag inte vilja sitta på någon längre sträcka, mitt huvud tog i taket (187cm), och mittkonsolens obegripliga "uthäng" tar ju i princip allt benutrymme där.
Bakluckan hade väl hyfsad storlek, men "källaren" är ju oanvändbar med alla vinklar, vrår och utstick, det kanske går att tråckla in några sladdar och adapters, men någon ICA-kasse får man inte in. Frunken var mikroskopisk, när man väl tagit sig in, via två olika spakar och ett plastlock, så får man typ in sin laptop, sen är det fullt.
Inredningen kändes väldigt plastig, både paneler och säten, det påminde faktiskt väldigt mycket om den Mitsubishi som jag sålde när jag skaffade Teslan. Jag har aldrig varken ägt eller kört någon modern Audi, men jag levde i tron att dom var rätt "lyxiga" invändigt, det här kändes billigt.
Förarplatsen var bekväm, men intrycket av instrument etc är väldigt plottrigt, det är skärmar och knappar överallt, speciellt när man är van med Teslas rätt avskalade design. Mittkonsolen var också rätt märkligt utformad, med fack och prång, skjutbara armstöd som bara flyttade sig några få cm, fjäderbelastade "mojänger" som säkert har någon bra förklaring, men som för mig bara var mystiska, etc. Konsolen tar som sagt också av någon anledning en massa utrymme från passagerarna i baksätet.
De elektroniska backspeglarna var väl lite roliga, men känns mest som en gimmick, kamerorna sticker ju ut ganska mycket, så någon större skillnad i luftmotstånd borde de inte ge. Varför kan man inte helt enkelt sätta kamerorna i bak på bilen, det finns väl ingen anledning att ha något utstick överhuvudtaget? För att hantera "döda vinkeln" skulle man väl kunna kombinera bilden digitalt med dom från sidoriktade kameror, det känns inte som raketforskning. Det här blir lite av det sämsta av två världar...
Se även bifogade bilder, ös på med frågor om ni har några.
/fth
Det jag inte kopplar är varför de envisas med en ”kardantunnel” framtill. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?
Har inte satt mig så mycket in i hur de gör det men det kan i sig ge högre ägarkostnader över tid.
Vad vi förstått kommer AUDI heller inte att leverera så många enheter med påföljd att det kan vara besvärligt få tag i vissa delar?
.. När man sedan tittar på motorutrymme så är det väldigt traditionell placering vilket gör hela karossen instabil. Det gör att man kompenserar i hjulupphängningar och annan elektronik för att den skall dansa bra på vägarna misstänker jag?...
Hur menar du där? Och vad grundar du ditt påstående på? Som alla moderna elbilar har e-tron sitt batteri i bottenplattan, det utgör till och med en del av chassiet, vilket ger mycket hög stabilitet. Viktfördelningen borde ligga ganska nära 50:50. Tesla gör ju likadant. De komponenter som sitter under huven är viktmässigt en skvätt i havet jämförelsevis. Jag kan hålla med om att en större frunk hade varit trevlig, men kom ihåg att det har minskat även på Teslas bilar. De första hade en stoooor frunk med fantastiskt mycket plats för allt möjligt. Numera är det bara ett litet förvaringsfack som inte duger till mycket mer än några laddkablar och Chademo-adaptern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Då kom lite mer info om svenska priser samt utrustningspaket från Audi Sverige
Audi e-tron erbjuder en hög utrustningsnivå redan i standardutförandet som kallas Base. Utöver det kommer två utrustningsnivåer att erbjudas: Proline samt Vorsprung.
Som tillval finns dessutom alla de utrustningsmöjligheter som gör din Audi e-tron unik, oavsett om det innebär läderpaket, ett stort utbud av fälgar eller praktiska tillval som dragkrok.
Utrustningsnivå BASE: Cirka pris 885.000kr
Innehåller en rad funktioner som är väsentliga för en komfortabel & effektiv körupplevelse.
Utrustning i urval:
- MMI Navigation plus, fullt uppkopplad
- Två digitala touch-skärmar samt Audi virtual cockpit
- Audi sound system
- Stöldlarm
- Parkeringssensorer fram & bak
- Adaptiv luftfjädring, höj & sänkbar
- Elektrisk baklucka
- Farthållare, autobroms samt filhållningsvarnare
- Automatisk klimatanläggning 2-zons
- Ramlös automatiskt avbländande innerbackspegel
- Laddenhet Comfort: inkluderar två utbytbara kablar för
hushållsuttag & industriuttag. Kabel mellan laddenhet & bil
4,5m. Laddningskapacitet upp till 11kW. (Vikt: 2.2kg)
- Elektrisk öppning/stängning av laddlucka placerad på förarsidan med ladduttag för AC&DC laddning. Som tillval finns ladduttag även på passagerarsidan.
Utrustningsnivå PROLINE. Cirka pris 954.000kr
Vår Sverigeanpassande utrustningsnivå med utökad komfort och kraftfull design genom exteriörpaketet Advanced och större fälgar.
Utrustning i urval utöver Base:
- Helelektriska förarsäten med svankstöd i delläderklädsel
- Adaptiv förarassistent med adaptiv farthållare, filhållnings-assistent, köassistent och nödfallsassistent
- Utökat innerbelysningspaket, mittarmstöd samt justerbara nackstöd
- Advanced exteriör inkl. Manhattangrå konstrastlackering
- 20” aluminiumfälgar
- Takbågar i aluminiumoptik eller i svart
- Utökad fjärrstyrning av värmeelement i bilen via myAudi-appen. Utöver möjlighet att styra klimatanläggning tillkommer möjlighet att aktivera alla värmeelement sätesvärme, defroster eller rattvärme (tillval)
Utrustningsnivå VORSPRUNG. Cirka pris 1.100.000kr
Vår högsta utrustningsnivå som innehåller det där lilla extra. Utöver den högsta utrustningsmöjligheterna inom infotainment, assistans & design inkluderas även de virtuella backspeglarna och Matrix LED-strålkastare.
Utrustning i urval utöver Proline:
- Metallic, hellackering & tonade rutor
- 20”-fälgar Audi Sport
- Matrix-LED-strålkastare
- Virtuella backspeglar
- Panoramaglastak
- Helläderklädsel Milano (Svart/Beige/Brunt)
- Omgivningskameror med 3D-vy
- Side assist & pre sense rear
- 4-zons klimatanläggning
- Interiört ljuspaket med flerfärgval
- Audi virtual cockpit plus (utökat innehåll & anpassning)
- Bang & Olufsen premium sound system, 16 högtalare med 3D-ljud fram och 705 watt effekt
Man kan väl i vanlig ordning plocka delar ur paketen... För det är väl inte så att om man vill ha panoramatak, så måste man även välja paketet med virtuella backspeglar och allt annat lull?
Teslapris, men jag är inte förvånad. Audi är ingen billig bil.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017