Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
TeslaTissel skrev:
⚡Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021

Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?
Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grunden
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
martinot skrev:
TeslaTissel skrev:
⚡Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021

Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?
Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grunden
Har den senaste prototypen samma karossuppbyggnad som i3?
Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
De har konstruerat bilen helt från grunden själva.
Sion plattform.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sion kaross.png
Sion solceller.png
Sion.png
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
De har konstruerat bilen helt från grunden själva.
Javisst. Men vilken teknologi använder man? Självbärande stålkaross? Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.
Ja. På hemsidan.
D7328043-F3A5-4CB3-9C59-3DABA9C8368C.jpeg
Det är därför jag undrar vad det ljusgrå ”skelettet” på bilden du postade är. Om det inte är pressad plåt och inte behöver lackeras.

Hemsidan verkar ju inte blivit uppdaterad på ett tag.
Kai Johan sålde ju sina aktier i NEVS 2020 och är ju inte längre inblandad.
7E980BA9-66F9-42E0-AF98-0BF1A36AADB9.jpeg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Tja, fast att han har sålt sina aktier förändrar ju inte det faktum att han grundade företaget.

Du får väl maila Sono Motors och fråga dem; de brukar vara rätt bra på att svara.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Nja, jag har släppt att veta precis allt i detalj om bilen. Det har varit så många turer och lång väntan så nu ser jag bara tiden an och hoppas att de kommer igång med produktion. Jag följer deras nyhetsbrev, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska Facebooksupportersidan och därmed får jag veta det jag tycker att jag behöver. Exakt hur bilen är konstruerad ingår inte i det jag behöver veta. Det är inte avgörande för om jag kommer att köpa bilen eller inte.

Det är allmänt så att jag inte längre tycker att det är lika intressant att följa allt om alla elbilar som kommer. Mitt intresse har svalnat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Nej. Vi ser nog lite olika på saken. Jag sitter still i båten.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Kan det inte vara så enkelt att chassit inte har delar som behöver en press? När man tittar på bilden av chassit så kan man ju mycket väl tänka sig det. Det är bara enkelt bockad plåt som sätts samman. Det de syftar på med att de inte behöver någon press eller måleri är väl karossen eftersom den blir i polykarbonat som man filmar för att skydda den mot UV-strålningen och ge den färg. Och polykarbonatkaross är ju inget kontroversiellt. De flesta bilar idag har ju karossdelar i polykarbonat (eller vad de nu använder för plast), även Tesla.

Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
fertgung_hilfsrahmen_tre_sono_motors.1400x0-is.jpg
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Klintan skrev:
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
fertgung_hilfsrahmen_tre_sono_motors.1400x0-is.jpg
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

TeslaTissel skrev:
Klintan skrev:
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
fertgung_hilfsrahmen_tre_sono_motors.1400x0-is.jpg
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
För bygget av dessa två bilar samlade de in 35 miljoner euro.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Bild

Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge). :?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Bild

Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge). :?
Ja, hur det där ska kunna bli en lågprisbil byggd i Sverige begriper jag inte. Men det visar väl sig.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Sono Motors

Inlägg av renes »

Klintan skrev:
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
fertgung_hilfsrahmen_tre_sono_motors.1400x0-is.jpg
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Sono Motors svar på megacasting?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sono Motors

Inlägg av Leo »

När de ser ut som på bild sommaren 2021. -Hur långt är det då tills det finns färdigproducerade, krocktestade, godkända bilar att köpa…

Tror tiden/chansen har sprungit iväg från Sono Motors för länge sen trots att de haft en bra ide/vision.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Sono Motors

Inlägg av Kronberg »

Fredrik j skrev:
Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Observera att på hemsidan du länkar till hänvisar till inga pressverktyg i samma mening som ”outer skin” och inte bärande delar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Ok. Så man har sparat in på några pressverktyg på skärmar och luckor. Men får istället göra formsprutningsverktyg eller någon sorts kompositform.
Lite som Corvette eller Pontiac Fiero. Eller trabant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sono Motors

Inlägg av jonasl »

Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.

Jag gillar verkligen det utilitaristiska stuket på Sonos men nu när vi kört Tesla så tror jag inte min hustru går med på att köra något enkelt. Försökte få lov att köpa en gammal Caddy att ha under tiden vi renoverade men det gick inte hem.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar