Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sono Motors

Inlägg av MWall »

Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
Jag har ju tidigare i tråden publicerat deras sprängskisser och där ser man strukturen som ska bära polykarbonaten. Dörrarna finns inte med, men man får ju utgå ifrån att även de har en bärande struktur i stål/aluminium som man monterar plasten på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.
Det är nog det enda/bästa/enklaste sättet att kunna integrera solceller i karossen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

MWall skrev:
Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
MWall skrev:
Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:

Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på. :(

Tror du själv att risken är stor för det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
martinot skrev:

Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på. :(

Tror du själv att risken är stor för det?
Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.

Sono Motors har ju värvat en rad personer med lång erfarenhet från den tyska bilindustrin så expertis har de, inte bara entusiasm. Vi ser inte mycket av företaget i Sverige, men i Tyskland är det rätt hyfsad uppståndelse med nån artikel i dagspressen nästan varje vecka. Jag tror att det finns många tyskar som verkligen vill se den här bilen i trafik, så stödet i Tyskland är nog rätt brett för den.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:

Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på. :(

Tror du själv att risken är stor för det?
Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.

Sono Motors har ju värvat en rad personer med lång erfarenhet från den tyska bilindustrin så expertis har de, inte bara entusiasm. Vi ser inte mycket av företaget i Sverige, men i Tyskland är det rätt hyfsad uppståndelse med nån artikel i dagspressen nästan varje vecka. Jag tror att det finns många tyskar som verkligen vill se den här bilen i trafik, så stödet i Tyskland är nog rätt brett för den.
Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).
Jag tar helst en bil! :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).
Jag tar helst en bil! :)
Har inte kikat på deras finanser eller kaptialsituation, så får ta dig på orden att de inte kursar (är ju extremt kapitalintensivt att starta ett helt nytt bilföretag). Men det lilla jag sett hur lite de gått fram, så är jag högst tveksam om denna bilmodellen någonsin kommer i en större serieproduktion.

Om den mot förmodan gör det, så är det nog minst 4-5 år bort skulle jag tippa på. Då kommer konkurrenssituationen se mycket annorlunda ut mot idag, och troligen många fler mindre och billigare elbilar ute på marknaden som slåss om exakt samma kunder.

Ser inget direkt unikt (förutom att det ser ut att mest vara på hemmabygga/prototypstadie) med denna elbilen. Men jag kanske har missat något viktigt (inte omöjligt).

Vad är det som är unikt med Sonos?

Solceller på taket känns helt meningslöst, och massor av andra som prövat innan (utan framgång).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Har inte kikat på deras finanser eller kaptialsituation, så får ta dig på orden att de inte kursar (är ju extremt kapitalintensivt att starta ett helt nytt bilföretag). Men det lilla jag sett hur lite de gått fram, så är jag högst tveksam om denna bilmodellen någonsin kommer i en större serieproduktion.

Om den mot förmodan gör det, så är det nog minst 4-5 år bort skulle jag tippa på. Då kommer konkurrenssituationen se mycket annorlunda ut mot idag, och troligen många fler mindre och billigare elbilar ute på marknaden som slåss om exakt samma kunder.

Ser inget direkt unikt (förutom att det ser ut att mest vara på hemmabygga/prototypstadie) med denna elbilen. Men jag kanske har missat något viktigt (inte omöjligt).

Vad är det som är unikt med Sonos?

Solceller på taket känns helt meningslöst, och massor av andra som prövat innan (utan framgång).
Just solcellerna är inte nåt som jag är intresserad av heller. För att fullt förstå det så måste man backa till början. Det är tre ungdomar, två ingenjörer och en designer, barndomskamrater, som började med att bygga om en gammal bil i hemmagaraget till elbil. Denna väckte ett tillräckligt stort intresse för att det göra det möjligt att ta fram en andra prototypgeneration. De vände sig till tilltänkta kunder och frågade vad de ville att bilen skulle utrustas med. Så på en community diskuterades detta och kravspecen sattes upp. En av grundarna berättar att idén med solceller på bilen (inte bara taket utan alla möjliga ytor på bilen) visade sig kunna generera tillräckligt mycket för att en genomsnittlig tysk stadspendlare - han tog sin egen far som exempel - skulle kunna använda bilen dagligen utan att behöva ladda den med annat än det som solcellerna ger. Detta gäller givetvis i München, inte här i Sverige, där man dels pendlar längre, dels har färre soltimmar. I specarna uppger man i genomsnitt [över året] 112 km/vecka.

Det som jag har fastnat för är att bilen är praktiskt utformad med ett stort rektangulärt lastutrymme (med nästan helt vertikal bakdörr) och plant golv när man fäller bakre raden, är billig (€25.500:- inkl. tysk moms), får dragkrok, har V2V och V2G, har 16A 240V-uttag, att reparationsmanualer läggs ut på nätet och att man kan köpa reservdelar direkt från Sono Motors per postorder. (Jag ser inte bilen som en lyxdesignpryl utan som ett rent bruksföremål, jag har inga stora krav på estetiskt design, åkkomfort, ljuddämpning, acceleration, toppfart etc. och är därmed en rätt udda fågel på det här forumet. Jag kör elbil främst av miljöskäl och anledningen till att jag lägger så mycket pengar på bilägandet just nu är att Tesla 3 var den första elbil med anständig dragvikt som jag trots allt hade råd att leasa.) Genom att ha reparationsmanualer fritt på nätet och postorderköp gör också att den som inte mekar själv kan gå till närmaste bilmek och be dem ta sig an bilen; det är ju bara att kolla på nätet hur man lagar bilen. De ska alltså inte sälja bilen via nån ÅF eller ha några auktoriserade verkstäder. För garantiåtgärder och service på starkströmsdelarna har de dock kontrakterat "a well-known European service provider", dock utan att berätta vilken.

Just detta att datum för produktion har skjutits upp ett par ggr är något som bekymrar, givetvis. Men det är också ett resultat av att de har fått in mer erfaren expertis som har krävt revideringar. Men den tidsplan de nu har ser ut så att de i september ska låsa designen och sen ska förseriebilar produceras, krocktester och annat göras och bilen ska komma i produktion i början av 2023. Denna tidsplan lade de upp för 1½ år sedan och de håller fortfarande fast vid den.

Bilen ska ha stöd för Android Auto och Apple Carplay. De utvecklar en egen app med stöd för bildelning, samåkning och delning av batteri. Man ska kunna sälja el till andra bilar om ens bil står länge i solen utan att man kör den.

Grundarna är sanna idealister och bilproduktionen ska få en stark miljöprofil med klimatkompenserande åtgärder. Det är en av anledningarna till att produktionen ska ske i Trollhättan, med vattenkraft.

Specar: 54 kWh LiFePo, räckvidd 305 km, laddning 11 kW AC (även V2V), 75 kW CCS, motor 120 kW, vridmoment 270 Nm, max hastighet 140 km/h, bagage (utan fällda säten) 650 l, dragkrok obromsat släp 750 kg (uppgifter om bromsat släp kommer när de kunnat göra provkörningar).

Det enda man ska kunna välja är om man vill ha dragkrok eller ej. Annars tillverkas en modell endast i svart kulör (som T-Forden en gång). Detta för att få ned tillverkningskostnaderna.

Jag förstår alla som har tveksamheter om den här bilens chanser att nå serieproduktion. Jag skulle väl ge dem 50%. Men jag är en glad påhejare och är villig att ta risken att förlora min reservationsavgift. Den är avskriven för länge sedan. Om denna inte kommer i produktion kommer det säkert att finnas nån annan lite billigare elbil som passar mig den dagen min Teslaleasing tar slut (om 2 år), för så mycket som mitt bilägande kostar mig idag är ohållbart.
Grimlos
elbilist
Inlägg: 97
Blev medlem: 08 aug 2018 22:14
Ort: Enköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Grimlos »

Olustiga nyheter från NEVS/Trollhättan...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... 0-personer

Frågan blir ju om NEVS räknar med att kunna producera Sono ändå, eller om de inte räknar med att det blir något av med den ?
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Grimlos skrev:
Olustiga nyheter från NEVS/Trollhättan...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... 0-personer

Frågan blir ju om NEVS räknar med att kunna producera Sono ändå, eller om de inte räknar med att det blir något av med den ?
"Anledningen är att företaget vill avancera sin tekniska omställning.

– Vi vill jobba med framtidens mobilitet och då blir kontentan det här varslet, säger Jonas Hernqvist, presschef på Nevs."
Skumt... :?

Även om självkörande bilar är självkörande (troligen 7-9 år tills vi är där), så är de inte självtillverkande?

De måste tillverkas precis lika mycket som vanliga bilar (kanske minus ratten då om en 10-12 år).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Denna video är ju lite retroperspetivt intressant:



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Grundarna är sanna idealister och bilproduktionen ska få en stark miljöprofil med klimatkompenserande åtgärder. Det är en av anledningarna till att produktionen ska ske i Trollhättan, med vattenkraft.

Jag förstår alla som har tveksamheter om den här bilens chanser att nå serieproduktion. Jag skulle väl ge dem 50%.
Tack! Citerar inte hela ditt inlägg, men intressant att se din grund för investering (om man kan kalla en möjligen utebliven förskottsbetalning så) i bolaget.

Frågan är om det är ens en så stor chans som hela 50%?

Ovanpå detta så verkar NEVS lägga ner all produktionskapacitet i Trollhättan (nu blir bara den i Kina eventuellt kvar). Behöver ju inte drabba Sonos långsiktigt, men kanske dock ytterligare förseningar och adderade problem på vägen.

Lite märkligt blir det hela gällande just NEVS när man läser följande:
Nevs vd Stefan Tilk är trots den kinesiska ägarens skuldkrissituation inte lika orolig över bolagets framtid som han var förr.

"För två år sedan var jag riktigt orolig. Nu tror jag att det löser sig. Och skulle Evergrande inte kunna ha oss kvar har vi utvecklat så mycket värdefullt att det borde finnas intresse hos andra för det", sade Stefan Tilk till Di i förra veckan.
https://fastighetstidningen.se/evergran ... -avyttras/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors

Inlägg av Zalman3 »

Hur går det nu för Sonos?
Kommer Sion Sono Motors att ta slut igen!? Den här gången på grund av krisen på Evergrande!?

https://www.elektroauto-news.net/2021/s ... evergrande
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Elbilsutvecklaren Nevs gjorde en förlust med 6,4 miljarder kronor enligt senaste årsredovisningen. Kronofogden har dessutom fått in 101 ansökningar om betalningsförelägganden av underleverantörer till Nevs

https://www.svd.se/nevs-gor-storforlust


Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande, som äger elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan, bekräftar nu att man för samtal med smartphonetillverkaren Xiaomi, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Samtalen handlar om ett eventuellt delägande i elbilverksamheten.

https://sverigesradio.se/artikel/nevs-a ... -saljsnack
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

https://www.nyteknik.se/fordon/kallor-n ... ng-7019266
Den kinesiska fastighetsjätten Evergrande har inlett samtal om att sälja en stor andel av sin elbilssatsning varav Nevs i Trollhättan är en del, rapporterar Reuters med hänvisning till tre källor. Potentiell köpare är ett kinesiskt konsortium med bland annat mobiltelefontillverkaren Xiaomi.

Förutom Xiaomi ska det finnas flera statsstödda investmentföretag baserade i Shenzhen i konsortiet som Evergrande samtalar med, rapporterar Reuters.

Den kinesiska fastighetsmogulen Hui Ka Yans imperium Evergrande, som fått uppenbara betalningsproblem och planerar en stor skuldrekonstruktion, är sedan sommaren 2020 helägare i Nevs i Trollhättan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Tessi19 »

Fully Charged update on Sono Sion:

____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Sono Motors

Inlägg av NiklasTesla »

Tessi19 skrev:
Fully Charged update on Sono Sion:

Tack för klippet.

Riktigt intressant med ca 580mil "gratis" körning per år via solceller på bilen samt 11kw V2L för ett lågt pris samt ca 30mil på en full laddning. Enda extrautrustning är drag vilket jag gillar.

Kan tänka mig som en andra bil/pendlingsbil.

MVH
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Tessi19 »

NiklasTesla skrev:
Tessi19 skrev:
Fully Charged update on Sono Sion:

Tack för klippet.

Riktigt intressant med ca 580mil "gratis" körning per år via solceller på bilen samt 11kw V2L för ett lågt pris samt ca 30mil på en full laddning. Enda extrautrustning är drag vilket jag gillar.

Kan tänka mig som en andra bil/pendlingsbil.

MVH
Utan tvekan! 2015 Leaf möjligen kan ersättas av den så småningom (nu 83% SoH kvar).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Group planerar en börsnotering.
Sono Group N.V. (parent company to “Sono Motors GmbH”, “Sono Motors” or the “Company”) today announced that it has publicly filed a registration statement on Form F-1 with the U.S. Securities and Exchange Commission (the “SEC”) for an initial public offering (IPO) for its common shares. The amount of shares to be offered and the price range for the proposed offering have not yet been determined. Sono Motors intends to list its common shares on the Nasdaq Global Market under the ticker symbol “SEV”.
Läs hela pressreleasen här:

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -offering/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Volvo Cars, Polestar, Sonos... börjar bli många som vill chasha in på elbilstrenden just nu.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Sion blir allt dyrare. Först skulle den kosta ~€20.000. Sen blev man tvungen att höja priset eftersom batteripriset inte sjönk i den takt som man hade räknat med och det nya priset blev 25.500. Sen sjönk tydligen priset på batterier iaf för man utökade batteristorleken utan att höja priset.

I de dokument man har lämnat in i sin ansökan för att bli noterade på Nasdaqbörsen uppger man att man har dryga 14.000 reservationer och för dem förblir priset 25.500 men från reservation 15.001 blir priset 28.500.
Skriv svar