Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Nej. Vi ser nog lite olika på saken. Jag sitter still i båten.Fredrik j skrev:Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Kan det inte vara så enkelt att chassit inte har delar som behöver en press? När man tittar på bilden av chassit så kan man ju mycket väl tänka sig det. Det är bara enkelt bockad plåt som sätts samman. Det de syftar på med att de inte behöver någon press eller måleri är väl karossen eftersom den blir i polykarbonat som man filmar för att skydda den mot UV-strålningen och ge den färg. Och polykarbonatkaross är ju inget kontroversiellt. De flesta bilar idag har ju karossdelar i polykarbonat (eller vad de nu använder för plast), även Tesla.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Re: Sono Motors
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Elbilist sedan 2014
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
Re: Sono Motors
För bygget av dessa två bilar samlade de in 35 miljoner euro.TeslaTissel skrev:Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Ja, hur det där ska kunna bli en lågprisbil byggd i Sverige begriper jag inte. Men det visar väl sig.martinot skrev:
Oj... Ser ut som att vara långt ifrån något produktionsfärdigt (ser mer ut att vara hemmabygge).
Re: Sono Motors
Sono Motors svar på megacasting?Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Sono Motors
När de ser ut som på bild sommaren 2021. -Hur långt är det då tills det finns färdigproducerade, krocktestade, godkända bilar att köpa…
Tror tiden/chansen har sprungit iväg från Sono Motors för länge sen trots att de haft en bra ide/vision.
Tror tiden/chansen har sprungit iväg från Sono Motors för länge sen trots att de haft en bra ide/vision.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Sono Motors
Observera att på hemsidan du länkar till hänvisar till inga pressverktyg i samma mening som ”outer skin” och inte bärande delar.Fredrik j skrev:Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Ok. Så man har sparat in på några pressverktyg på skärmar och luckor. Men får istället göra formsprutningsverktyg eller någon sorts kompositform.
Lite som Corvette eller Pontiac Fiero. Eller trabant.
Lite som Corvette eller Pontiac Fiero. Eller trabant.
Re: Sono Motors
Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Re: Sono Motors
Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?Jerker skrev:Vad jag förstått av informationen från Sono Motors så är både pressverktyg till karossen och måleriverkstad ganska dyra komponenter i biltillverkningen. Att gjuta/formspruta polykarbonat som man folierar är betydligt billigare. Jag fattar inte varför Fredrik j fortsätter att tjata om komposit när det sedan flera år har varit klart att de ska använda polykarbonat i karossen och det har aldrig varit tal om kompositmaterial, vilket jag också har berättat.
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3627
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Sono Motors
Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.
Jag gillar verkligen det utilitaristiska stuket på Sonos men nu när vi kört Tesla så tror jag inte min hustru går med på att köra något enkelt. Försökte få lov att köpa en gammal Caddy att ha under tiden vi renoverade men det gick inte hem..
Jag gillar verkligen det utilitaristiska stuket på Sonos men nu när vi kört Tesla så tror jag inte min hustru går med på att köra något enkelt. Försökte få lov att köpa en gammal Caddy att ha under tiden vi renoverade men det gick inte hem..
Model Y LR AWD 2022
Re: Sono Motors
Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Re: Sono Motors
Jag har ju tidigare i tråden publicerat deras sprängskisser och där ser man strukturen som ska bära polykarbonaten. Dörrarna finns inte med, men man får ju utgå ifrån att även de har en bärande struktur i stål/aluminium som man monterar plasten på.Fredrik j skrev:Ska man göra ytterskalet i polykarbonat behöver man ju även en bärande struktur i t.ex. dörrar och luckor. Ett sätt att lösa det är ju att göra en kompositdetalj som blir självbärande. Är det tänkt att man ska pressa dörrar i plåt och bara klä dom med plast?
Anledningen till att jag tjatar om det är för att jag inte förstår hur detta skulle vara nyckeln till en billig tillverkningsprocess.
Re: Sono Motors
Det är nog det enda/bästa/enklaste sättet att kunna integrera solceller i karossen.jonasl skrev:Det har ju alltid varit några bilar som tillverkats med kaross i plast eller komposit. Typ Corvette, Smart och några andra som nämnts. Samtidigt så har det aldrig slagit igenom på bred front, frågan är ju varför.
Re: Sono Motors
Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Re: Sono Motors
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?Jerker skrev:Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?Jerker skrev:Nej, det är många tveksamheter kring det. Men jag väljer, som jag skrivit flera ggr här i tråden, att sitta still i båten och vänta. De €500 som jag har i reservationen kan jag stå ut med att förlora.MWall skrev:Sono kommer ju aldrig bli något. Tiden rinner iväg. Hur ska ett sånt litet företag kunna konkurrera i en så kapitalintensiv bransch som biltillverkning?
Re: Sono Motors
Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Tror du själv att risken är stor för det?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.martinot skrev:Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.martinot skrev:
Är de inte återbetalningsbara om du väljer att hoppa av, eller om det inte blir några leveranser?
Tror du själv att risken är stor för det?
Sono Motors har ju värvat en rad personer med lång erfarenhet från den tyska bilindustrin så expertis har de, inte bara entusiasm. Vi ser inte mycket av företaget i Sverige, men i Tyskland är det rätt hyfsad uppståndelse med nån artikel i dagspressen nästan varje vecka. Jag tror att det finns många tyskar som verkligen vill se den här bilen i trafik, så stödet i Tyskland är nog rätt brett för den.
Re: Sono Motors
Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).Jerker skrev:Den var större under period än den är nu, som jag ser det. Utvecklingen tuffar på och de skriver nya kontrakt med underleverantörer. Iordningställandet av fabriken i Trollhättan fortgår också. Det kommer att bli kritiskt när de ska ha ihop kapitalet till serieproduktionen. Men marknaden verkar tro på dem. De pengar som har satts in i de olika crowd fundingrundorna har omvandlats till aktier som i dagsläget inte går att avyttra, men de har stigit i värde med en faktor 10.martinot skrev:Ok, det är ju en risk jag inte tänkte på.Jerker skrev:
Om jag väljer att hoppa av nu, ja. Men som jag förstår så blir det inget om man har en reservation om företaget konkar.
Tror du själv att risken är stor för det?
Sono Motors har ju värvat en rad personer med lång erfarenhet från den tyska bilindustrin så expertis har de, inte bara entusiasm. Vi ser inte mycket av företaget i Sverige, men i Tyskland är det rätt hyfsad uppståndelse med nån artikel i dagspressen nästan varje vecka. Jag tror att det finns många tyskar som verkligen vill se den här bilen i trafik, så stödet i Tyskland är nog rätt brett för den.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Jag tar helst en bil!martinot skrev:Gott! Då låter det på dig som det ändå är väldigt osannolikt att de kursar. Då kan du troligen få tillbaka dina pengar utan problem (om du så vill).