Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Och snart ligger dom på ungefär samma pris som många andra och dessutom med ungefär
samma spec. typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono motors har nu gått ut med en pressrelease om möjlighet att köpa aktier. De erbjuder 10 miljoner aktier för mellan 14 och 16 dollar per styck med en option till ytterligare 1,5 miljoner aktier för dem som skrivit på. Aktien förväntas handlas på Nasdaq under beteckningen SEV.

Jag vet inte hur detta funkar, men om de nu går ut med detta betyder det väl att de kommit en bra bit i processen att bli introducerade på börsen? De skulle knappast göra detta utan ett godkännande från de amerikanska myndigheterna.

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -offering/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
Sono motors har nu gått ut med en pressrelease om möjlighet att köpa aktier. De erbjuder 10 miljoner aktier för mellan 14 och 16 dollar per styck med en option till ytterligare 1,5 miljoner aktier för dem som skrivit på. Aktien förväntas handlas på Nasdaq under beteckningen SEV.

Jag vet inte hur detta funkar, men om de nu går ut med detta betyder det väl att de kommit en bra bit i processen att bli introducerade på börsen? De skulle knappast göra detta utan ett godkännande från de amerikanska myndigheterna.

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -offering/
Känns IMO lite som en högriskinvestering jämfört med tex. Tesla, men tror man på det så är det bara att köpa på sig aktier!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

martinot skrev:
Jerker skrev:
Sono motors har nu gått ut med en pressrelease om möjlighet att köpa aktier. De erbjuder 10 miljoner aktier för mellan 14 och 16 dollar per styck med en option till ytterligare 1,5 miljoner aktier för dem som skrivit på. Aktien förväntas handlas på Nasdaq under beteckningen SEV.

Jag vet inte hur detta funkar, men om de nu går ut med detta betyder det väl att de kommit en bra bit i processen att bli introducerade på börsen? De skulle knappast göra detta utan ett godkännande från de amerikanska myndigheterna.

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -offering/
Känns IMO lite som en högriskinvestering jämfört med tex. Tesla, men tror man på det så är det bara att köpa på sig aktier!
Det var inte många som trodde på Tesla i början! ;)

Men visst är det en högriskinvestering, det håller jag med om.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Jerker skrev:
martinot skrev:
Jerker skrev:
Sono motors har nu gått ut med en pressrelease om möjlighet att köpa aktier. De erbjuder 10 miljoner aktier för mellan 14 och 16 dollar per styck med en option till ytterligare 1,5 miljoner aktier för dem som skrivit på. Aktien förväntas handlas på Nasdaq under beteckningen SEV.

Jag vet inte hur detta funkar, men om de nu går ut med detta betyder det väl att de kommit en bra bit i processen att bli introducerade på börsen? De skulle knappast göra detta utan ett godkännande från de amerikanska myndigheterna.

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... -offering/
Känns IMO lite som en högriskinvestering jämfört med tex. Tesla, men tror man på det så är det bara att köpa på sig aktier!
Det var inte många som trodde på Tesla i början! ;)

Men visst är det en högriskinvestering, det håller jag med om.
Det är enormt dyrt och svårt att starta upp ett helt nytt personbilsföretag som blir varaktigt vinstgivande och en etablerad massvolymtillverkare (små nischföretag som tex. gör extrema superbilar är betydligt lättare).

Tesla är tyvärr ett av de väldigt få företag som lyckats med detta de senaste 100 åren, och de flesta andra har etablerats i Asien. Är tyvärr inte vldigt många i västvärlden som lyckats med det. Även om det finns ett antal, så är det (tyvärr) extremt mycket vanligare med de som inte lyckats.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Absolut, så är det! Jag är verkligen inte övertygad om att de lyckas men jag hoppas! Kommer det en bil, så att mina reservationspengar inte fryser inne, så blir det bonus.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Idag släpps Sono Group N.V. på Nasdaqbörsen under symbolen SEV. Utgångspriset är satt till 14-16 dollar.
Handeln öppnar 15:30.
SEV.JPG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Efter första dagen, som började med ett utgångsbud på $15, stängde aktien på $38:20. Det är +154,67%
SEV_close 211117.JPG
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Efter en inledande volatilitet med en topp på $50 så stängde aktien efter andra handelsdagen på $29,29, vilket är nästan 100% upp mot öppningsvärdet, eller en ökning med 2331% för dem som investerade i den crowd fundingrunda som gjordes hösten 2017 (vilken är den som jag har insikt i) och som var den andra av totalt fyra(?) som gjorts före börsintroduktionen. Det ger en market cap på lite drygt 2 miljarder dollar.

Den största investeraren 2017, som är anonym, satte in motsvarande c:a 41 miljoner SEK, så det är bara att börja räkna på värdet av den idag... Dock får alla som har satt in pengar i företaget före börsintroduktionen snällt vänta i 180 dagar innan de tillåts börja handla med sina aktier, och mycket kan hinna hända under den tiden. Men med lite tur kan de fira tillsammans med norrmännen den syttende mai. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors Enters Series-Validation Phase

* Components, Vehicle Parameters and the Final Sion Design Have Been Defined
* On Track With the Ongoing Construction of 37 Sion Series-Validation Vehicles and Bodies in White
* Vehicles Serve to Further Test, Validate and Certify the Sion, as Well as Optimize Sono Solar Technology
* The Completion of This Test Fleet in Summer 2022 Sets Sono Motors on Course for Planned Series Production Next Year
announcement_svv_construction_2880x1800.jpg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors har nu övergett NEVS i Trollhättan. Ny partner för tillverkning är istället Valmet i Finland. Priset på bilen höjs ytterligare något, dock inte för existerande reservationer. Produktionsstarten senareläggs dessutom till andra halvåret 2023.

https://sonomotors.com/en/press/press-r ... utomotive/
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Inte så konstigt egentligen. Valmet är ju en riktig biltillverkare till skillnad mot NEVS som ju nyss sparkade resterande verkstadspersonal. Det man har kvar är väl närmast att betrakta som en styrka vaktmästare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

När jag upptäckte Sono Motors 2017 så reserverade jag en bil för €500 och satte dessutom in c:a €2000 i den crowdfundingrunda som var aktuell just då. När företaget börsintroducerades på Nasdaq omvandlades dessa pengar till aktier, närmare bestämt 1795 st. Som ägare av aktier vid börsintroduktionen sattes mitt innehav i en karantän på 6 månader. Nyemisionen vid börsintroduktionen sattes till en kurs på $15. Efter en viss volatilitet de första veckorna föll värdet och har sedan dess rört sig mellan 3 och 7 dollar. Just nu ligger det på dryga $3. Nu har 6 månader passerat och jag ville flytta hem mitt aktieinnehav från den brittiska mäklare där aktierna deponerades till Avanza. Det enda sättet var att sälja dem, få pengarna och sätta in på mitt Avanzakonto och köpa tillbaka aktierna. En del pengar gick förlorade i den här processen. Crowdfundingplattformen Seedrs tog 7,5% av värdestegringen och mäklarfirman en mindre avgift i administration. Dessutom kostar det lite att växla till SEK när det kommer in på mitt konto. Nu, innan pengarna kommit in på mitt konto, ser det ut så här:

2017-10-24 satte jag in SEK 19.263:- och det Seeders betalar ut till mig är 54.887:-, alltså en värdeökning med 185%. Nu lär det väl bli en del skatt på det också.

Min förhoppning är givetvis att bilen kommer i produktion och att aktien då stiger igen. Stiger den till de 15 dollar som den introducerades för så motsvarar det ungefär vad jag ska betala för bilen. Bilen skulle isåfall bara kosta mig c:a SEK 25000. Dessutom har de tre grundarna av Sono Motors, som äger en betydande del av företaget, satt av en pott av sitt aktieinnehav till oss som gjorde reservationer före ett visst datum. När man löser ut sin bil så kommer man att få ytterligare aktier.

Det gjordes en nyemission för någon månad sedan och de har kapital som räcker för att bygga de 50-talet testbilar som behövs innan bilen kan sättas i produktion. En nyemission till planeras alltså för att kunna sätta bilen i produktion under hösten 2023. Tyvärr kommer jag att få ett glapp på några månader mellan att leasingen på min Tesla går ut och leveransen av Sion. Om den kommer. ;)
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1073
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Sono Motors

Inlägg av bjornnilsson »

Vad coolt Jerker, och riktigt smart gjort! Håller tummarna för att du till slut får din Sion. :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Sono Motors

Inlägg av PapaD »

Hoppas också de lyckas gå till produktion. Byter min Leaf30 isf.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu är valideringsprototypernas design färdig och två av sexton fordon är byggda. Idag hade de ett publikt event i München där de visade upp bilen och det livesändes. Först en kortare video med den officiella presentationen, språket är engelska, det börjar c:a 30 minuter in i videon:



Sen följde en mer detaljerad genomgång av de olika delarna i bilen, presenterad av de ansvariga projektledarna och i slutet en stund med frågor från publiken. Språket är tyska (kanske kommer en engelsktextad version senare(?)) och det börjar knappt 30 minuter in i videon:

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Intressant frågestund. Varken solceller, batteri eller infotainment fungerar i de nya prototyperna. En av bilarna kan flyttas långsamt för egen maskin, den andra inte alls körbar. En bit kvar innan de kan börja tester.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Det som är annorlunda med utvecklingen den här bilen är att de är väldigt transparenta och låter oss veta var de står i utvecklingen, vad som fungerar och vad som inte fungerar, hur långt de har kommit i utvecklingen av olika delar i bilen osv. Detta eftersom det finns så många finansiärer som de anser har rätt att få veta. Därför kan vi också se att de hela tiden gör framsteg och att det inte är ett luftslott.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen har Sono Sion letat sig ut på Autobahn.
Screenshot_20220918-203512_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Japp, första provkörningen av SVC3.

Det är inte nån som av en händelse sett den utan en representant för oss reservationshållare som fick tipset från Sono Motors att det var dags för jungfrufärd. Det kommer säkert snart även officiella bilder från utflykten.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Det som är annorlunda med utvecklingen den här bilen är att de är väldigt transparenta och låter oss veta var de står i utvecklingen, vad som fungerar och vad som inte fungerar, hur långt de har kommit i utvecklingen av olika delar i bilen osv. Detta eftersom det finns så många finansiärer som de anser har rätt att få veta. Därför kan vi också se att de hela tiden gör framsteg och att det inte är ett luftslott.
Har dom kört krockprov än eller när planeras det?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Det som är annorlunda med utvecklingen den här bilen är att de är väldigt transparenta och låter oss veta var de står i utvecklingen, vad som fungerar och vad som inte fungerar, hur långt de har kommit i utvecklingen av olika delar i bilen osv. Detta eftersom det finns så många finansiärer som de anser har rätt att få veta. Därför kan vi också se att de hela tiden gör framsteg och att det inte är ett luftslott.
Har dom kört krockprov än eller när planeras det?
De bygger nu de bilar som ska testas på olika sätt, bl.a. krockas. Det kommer att ske i höst/vinter.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sono Motors

Inlägg av jonasl »

Vad ska du köra efter att ha lämnat tillbaka Leasing-teslan Jerker? Hoppas det inte blir för lång väntan på din Sono!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

jonasl skrev:
Vad ska du köra efter att ha lämnat tillbaka Leasing-teslan Jerker? Hoppas det inte blir för lång väntan på din Sono!
Ja, det är en bra fråga. Jag låter saken bero så länge och ser hur det går för Sono Motors. Men det finns olika alternativ att överväga.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Sono Motors

Inlägg av Larofo »

Måste säga att jag blev mer positivt inställd till Sono efter att ha kollat in
nedanstående klipp.
Givande och insatt samtal mellan Carl från Munro och representant från Sono.
Solceller på bilar börjar kännas allt mer intressant. Inte för egen del som har bra
laddmöjligheter, men allmänt sett, speciellt om höga elpriser kommer hålla i sig ett tag.
Klart värt en titt.
Skriv svar