Sono Motors
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Jag hoppas och tror att Sonomotors har kommit förbi någon form av point of return aktigt och blivit lite av to big to fall eller vad det nu kallas.
Att redan gjorda investeringar är såpass omfattande så att om det skulle behövas så skjuter man till mer pengar och räddar företaget istället för att släppa taget och låta Sonomotors konka/misslyckas.
Sen är det på sätt och vis synd att många andra företag som sket i elektrifieringen tills nyligen nu har en oväntad möjlighet att komma ikapp och kanske förbi Sonomotors pga Coronapandemins påverkningar på Sonomotors utvecklingstakt.
Mvh PP.
Att redan gjorda investeringar är såpass omfattande så att om det skulle behövas så skjuter man till mer pengar och räddar företaget istället för att släppa taget och låta Sonomotors konka/misslyckas.
Sen är det på sätt och vis synd att många andra företag som sket i elektrifieringen tills nyligen nu har en oväntad möjlighet att komma ikapp och kanske förbi Sonomotors pga Coronapandemins påverkningar på Sonomotors utvecklingstakt.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Det seriösa i företaget och deras ambitioner är det inget fel på. Det hänger helt och hållet på finansieringen. De kommer kanske att kunna muta in en speciell nisch bland kortpendlare i Europa som bor i lägenhet och inte har laddmöjlighet. Vissa av dem kommer inte att behöva sätta sin bil på laddning via en stolpe särskilt ofta, kanske aldrig. Jag har aldrig sett solcellerna som ett köpargument för egen del, men det finns säkert många för vilka dessa är avgörande.
De öppnade ju också för att det kanske blir ett större batteri till en lite högre kostnad, men bara om kunderna själva vill det. Jag tror att det är rätt bra odds för att den sån förändring skulle gå igenom eftersom det är en rätt vanlig fråga där bilen diskuteras.
Sen svarade de på en fråga att visst planerar de för fler modeller senare.
De öppnade ju också för att det kanske blir ett större batteri till en lite högre kostnad, men bara om kunderna själva vill det. Jag tror att det är rätt bra odds för att den sån förändring skulle gå igenom eftersom det är en rätt vanlig fråga där bilen diskuteras.
Sen svarade de på en fråga att visst planerar de för fler modeller senare.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Nyss kom det infomail om en ny referralkod som gäller april månad ut i år för de som reserverar en Sion elbil från Sonomotors. Så om man bokar en Sion från Sonomotors med en refferalkod så får man nu 125 Euro i rabatt. Finfint!!!!
Jag har en kod så det är helt ok att PMa mig så skickar jag en direktlänk!!
Eller såklart om man hellre vill det så finns det andra TCS forumsmedlemmar som även de bokat sig en Sion och som säkert även de jättegärna ger dig en kod.
Hemsidan:
https://sonomotors.com/
MVH PP.
Jag har en kod så det är helt ok att PMa mig så skickar jag en direktlänk!!
Eller såklart om man hellre vill det så finns det andra TCS forumsmedlemmar som även de bokat sig en Sion och som säkert även de jättegärna ger dig en kod.
Hemsidan:
https://sonomotors.com/
MVH PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Tveksamt hur mycket denna typen av "rabatter" kommer vara värt i slutändan, men OK, det är kanske en annan diskussion.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Den allmänna utvecklingen av batteriers storlek i bilar har nu accepterats av Sono Motors och man har ökat från 35 kWh till 54 kWh. Dessutom har DC-laddningen ökats från 50 kW till 75 kW. Det finns ännu inga uppgifter om detta kommer att påverka priset på bilen, som nu är satt till €25.500.
Just batteristorleken har varit något som har varit starkt kritiserat och de presumtiva kunderna har länge bett om att åtminstone kunna få välja till ett större batteri. Men man har dels länge hävdat att man för en sådan här bil, främst tänkt som pendlarbil, inte behöver mer än 35 kWh, dels att solcellerna i praktiken ger bilen en längre körsträcka än enbart de 35 kWh i batteriet.
Det blir LiFePo-batterier (helt utan kobolt).
https://sonomotors.com/en/sion/battery/
Just batteristorleken har varit något som har varit starkt kritiserat och de presumtiva kunderna har länge bett om att åtminstone kunna få välja till ett större batteri. Men man har dels länge hävdat att man för en sådan här bil, främst tänkt som pendlarbil, inte behöver mer än 35 kWh, dels att solcellerna i praktiken ger bilen en längre körsträcka än enbart de 35 kWh i batteriet.
Det blir LiFePo-batterier (helt utan kobolt).
https://sonomotors.com/en/sion/battery/
Re: Sono Motors
Jag hade för mig att de ville bygga bara en version av bilen (35kwh) i någon (gammal) Q&A vid frågan om option för större batteri. De tyckte att 35kwh var nog enligt deras forskning och större batteri kostar mer och miljö bla bla.
Det är bra att de bestämde sig för att erbjuda ett större batteri som standard (och snabbare laddning), isåfall så anser jag att de är mer konkurrenskraftigare om den kommer ut 2022 med samma pris. Annars var ju 35kwh(brutto/netto?) och 50kw sååååå 2017.
Väldigt praktiskt/boxig bil, men en minus är att de har ingen radar eller någon filassistans/säkerhet, bara farthållare. Skulle vara najs om de erbjöd någon Advanced/tech model. Hoppas också att deras hårdvara och mjukvara är bra och inte seg lik som MG ZS EV. Men jag tror att det kommer vara deras svaga sida om de snålar på sånt. Så länge det funkar, är stabilt, laggar inte för mycket så att blir galen så skulle jag kunna acceptera det.
Det är bra att de bestämde sig för att erbjuda ett större batteri som standard (och snabbare laddning), isåfall så anser jag att de är mer konkurrenskraftigare om den kommer ut 2022 med samma pris. Annars var ju 35kwh(brutto/netto?) och 50kw sååååå 2017.
Väldigt praktiskt/boxig bil, men en minus är att de har ingen radar eller någon filassistans/säkerhet, bara farthållare. Skulle vara najs om de erbjöd någon Advanced/tech model. Hoppas också att deras hårdvara och mjukvara är bra och inte seg lik som MG ZS EV. Men jag tror att det kommer vara deras svaga sida om de snålar på sånt. Så länge det funkar, är stabilt, laggar inte för mycket så att blir galen så skulle jag kunna acceptera det.
Re: Sono Motors
En livesändning ikväll med Q&A gav lite mer detaljer om den kommande bilen. Tidslinjen står fast med tillverkning av förseriebilar och tester under 2022 och tillverkning och leveranser från början av 2023.
I september kommer man att låsa alla detaljer i konstruktionen och man kommer då att komma med mer info. Man ha ju ökat batterikapaciteten från 35 kWh till 54 kWh och laddeffekten från max 50 till 75 kW. Vikten ökar och man har också ökat längden på bilen med ett 20-tal centimeter. Därför ökar också konsumtionen. Räckvidden ökar med 22%.
Den tidigare dragvikten på 750 kg kommer att utvärderas och i september får vi veta vad man kommit fram till. Den kommer troligen att bli högre. Man kommer att implementera fler säkerhetsdetaljer, helt enkelt eftersom lagen kommer att kräva det. Autobroms m.m. blir ju tvingande på nya bilar. Trots det större batteriet och fler säkerhetsfunktioner så kommer priset att vara kvar på 25.500 euro inkl. tysk moms, dvs c:a SEK 271.875 inkl svensk moms och 203.906 efter 67.968 (25%) i miljöbilspremie (dagens eurokurs). Frakt från Trollhättan tillkommer. Fördel för oss svenskar.
Bilen kan ta emot laddning från solcellerna under körning. Den kommer att ha både förvärmning och förkylning av kupén samt batterivärmning som tar energin direkt från nätet när bilen är inkopplad. Enpedalskörning. De kommer att erbjuda en bidirektionell laddbox. Deras målsättning är att solcellerna knappt alls ska synas och de är i princip där redan idag.
Det var det jag kommer på just nu. Nån annan som såg livestreamen kan komplettera och livestreamen kommer säkert att läggas ut senare.
I september kommer man att låsa alla detaljer i konstruktionen och man kommer då att komma med mer info. Man ha ju ökat batterikapaciteten från 35 kWh till 54 kWh och laddeffekten från max 50 till 75 kW. Vikten ökar och man har också ökat längden på bilen med ett 20-tal centimeter. Därför ökar också konsumtionen. Räckvidden ökar med 22%.
Den tidigare dragvikten på 750 kg kommer att utvärderas och i september får vi veta vad man kommit fram till. Den kommer troligen att bli högre. Man kommer att implementera fler säkerhetsdetaljer, helt enkelt eftersom lagen kommer att kräva det. Autobroms m.m. blir ju tvingande på nya bilar. Trots det större batteriet och fler säkerhetsfunktioner så kommer priset att vara kvar på 25.500 euro inkl. tysk moms, dvs c:a SEK 271.875 inkl svensk moms och 203.906 efter 67.968 (25%) i miljöbilspremie (dagens eurokurs). Frakt från Trollhättan tillkommer. Fördel för oss svenskar.
Bilen kan ta emot laddning från solcellerna under körning. Den kommer att ha både förvärmning och förkylning av kupén samt batterivärmning som tar energin direkt från nätet när bilen är inkopplad. Enpedalskörning. De kommer att erbjuda en bidirektionell laddbox. Deras målsättning är att solcellerna knappt alls ska synas och de är i princip där redan idag.
Det var det jag kommer på just nu. Nån annan som såg livestreamen kan komplettera och livestreamen kommer säkert att läggas ut senare.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Nu är den rejält förfinad och vi får en massa detaljer i klippet.
Det går att få klippet översatt, se längst ned i tidslinjen
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Nu är den rejält förfinad och vi får en massa detaljer i klippet.
Det går att få klippet översatt, se längst ned i tidslinjen
Re: Sono Motors
Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?TeslaTissel skrev:Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sono Motors
Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grundenmartinot skrev:Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?TeslaTissel skrev:Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Re: Sono Motors
Har den senaste prototypen samma karossuppbyggnad som i3?Jerker skrev:Ja, den förra prototypen. Den senaste är byggd från grundenmartinot skrev:Var det BMW i3:an (som de klätt om, som jag förstått det)?TeslaTissel skrev:Hittade detta klipp om Sono Motors Sion
Der Neue Sono Sion Prototyp 2021
Minns jag provkörde en av de allra första, ett sabla pipande från elmotorn men med övertygande egenskaper.
Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Re: Sono Motors
De har konstruerat bilen helt från grunden själva.Fredrik j skrev:Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Re: Sono Motors
Javisst. Men vilken teknologi använder man? Självbärande stålkaross? Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.Jerker skrev:De har konstruerat bilen helt från grunden själva.Fredrik j skrev:Eller om inte, vilken teknologi använder Sono?
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Re: Sono Motors
Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.Fredrik j skrev:Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Re: Sono Motors
Ja. På hemsidan. Det är därför jag undrar vad det ljusgrå ”skelettet” på bilden du postade är. Om det inte är pressad plåt och inte behöver lackeras.Jerker skrev:Har man sagt det? Det är mer än jag vet. Men inte kolfiber, så mycket vet jag. Karossen blir av polykarbonat som man folierar, så man behöver inget måleri, vilket sparar in kostnader.Fredrik j skrev:Eftersom man tidigare sagt att man inte behöver pressverktyg låter det ju osannolikt.
Kolfiber? Som på i3?
Bilderna tyder ju på en skateboard med en stålkonstruktion på och utanpå paneler av komposit.
Hemsidan verkar ju inte blivit uppdaterad på ett tag.
Kai Johan sålde ju sina aktier i NEVS 2020 och är ju inte längre inblandad.
Re: Sono Motors
Tja, fast att han har sålt sina aktier förändrar ju inte det faktum att han grundade företaget.
Du får väl maila Sono Motors och fråga dem; de brukar vara rätt bra på att svara.
Du får väl maila Sono Motors och fråga dem; de brukar vara rätt bra på att svara.
Re: Sono Motors
Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Jag får inte riktigt ihop det.
Re: Sono Motors
Nja, jag har släppt att veta precis allt i detalj om bilen. Det har varit så många turer och lång väntan så nu ser jag bara tiden an och hoppas att de kommer igång med produktion. Jag följer deras nyhetsbrev, Facebooksida, Youtubekanal och den tyska Facebooksupportersidan och därmed får jag veta det jag tycker att jag behöver. Exakt hur bilen är konstruerad ingår inte i det jag behöver veta. Det är inte avgörande för om jag kommer att köpa bilen eller inte.Fredrik j skrev:Tänkte du som beställt en bil och på så sätt håller dom under armarna var intresserad av vad dom egentligen planerar att tillverka.
Jag får inte riktigt ihop det.
Det är allmänt så att jag inte längre tycker att det är lika intressant att följa allt om alla elbilar som kommer. Mitt intresse har svalnat.
Re: Sono Motors
Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Nej. Vi ser nog lite olika på saken. Jag sitter still i båten.Fredrik j skrev:Men vilken typ av kaross bilen har är ju ingen detalj. Jag tycker det kan ses som avgörande för om projektet är seriöst eller inte. Att bygga sin prototyp på i3 och låta intressenter provköra om man tänkt bygga en bil med en helt annorlunda teknik tycker inte jag är seriöst.
När man sen delar bitar av information utan att berätta hur det hänger ihop.
Inga pressverktyg.
Inget måleri.
Det borde ju betyda komposit. Men då stämmer inte prisbilden.
Är det dags att dra sig ur kanske? Innan reservationspengarna försvinner.
Re: Sono Motors
Kan det inte vara så enkelt att chassit inte har delar som behöver en press? När man tittar på bilden av chassit så kan man ju mycket väl tänka sig det. Det är bara enkelt bockad plåt som sätts samman. Det de syftar på med att de inte behöver någon press eller måleri är väl karossen eftersom den blir i polykarbonat som man filmar för att skydda den mot UV-strålningen och ge den färg. Och polykarbonatkaross är ju inget kontroversiellt. De flesta bilar idag har ju karossdelar i polykarbonat (eller vad de nu använder för plast), även Tesla.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Att det inte är nån komposit eller kolfiber inblandad vet jag. Det har de aldrig pratat om och skulle inte alls gå att para ihop med prisbilden. Kopplingen till BMW i3 är helt släppt nu; det var bara andra generationens prototyper som byggde på i3.
Re: Sono Motors
Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Elbilist sedan 2014
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Mycket intressant, och i detta stadie rena hantverket.Klintan skrev:Så här ser subframen/hjälpramen ut på tredje generationens prototyp. Bild från Sono Motors hemsida.
https://sonomotors.com/en/blog/sion-on- ... -tre-gmbh/
Känner igen mig när jag blev inblandad i ett spännande chassiebygge för en sportvagn. Fossilbrännare blev det på den.