Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Frågan är väl dock om det ger någon tillräcklig laddning för att kunna köra elbil i vardagen utan att behöva ladda på annat sätt?

Känns lite tveksamt iaf. på våra breddgrader.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Sono Motors

Inlägg av mikebike »

martinot skrev:
Frågan är väl dock om det ger någon tillräcklig laddning för att kunna köra elbil i vardagen utan att behöva ladda på annat sätt?

Känns lite tveksamt iaf. på våra breddgrader.
Nej. Max 200 W/kvm.
På sommaren.
Om bilen står i solen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Hur mycket extra energi går det åt att kyla ner en bil som stått i solen jämfört med en som stått i skugga?
Hur mycket energi drar bilens system när den laddar jämfört med om den kan stänga ner mer?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Vore ju intressant om någon av solcellsbiltillverkarna lyckades bygga en bil som någon kunde testa i verklig användning. Ioniq 5 med solceller verkar ge runt 50 kWh på ett år. Men det ser inte ut som att någon av startupsen kommer till produktion.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jaha, Sono Motors har slut på pengar och har inte lyckats få in mer. Detta kan vara slutet på sagan.

Användarvisningsbild
FAberg
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 mar 2021 20:58
Ort: Norrköping

Re: Sono Motors

Inlägg av FAberg »

Jerker skrev:
Jaha, Sono Motors har slut på pengar och har inte lyckats få in mer. Detta kan vara slutet på sagan.

Tråkigt. Mycket tråkigt. Har med stort intresse följt dem hela tiden. Tycker om hur de tänker och hoppades verkligen de skulle lyckas. Vi hade med stor sannolikhet köpt en att ha som andrabil.
MY LR med drag beställd mars -21
X75D 2017
YLR 2022
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sono Motors

Inlägg av jonasl »

Ja, verkligen tråkigt. Trodde faktiskt att de skulle klara sig nu även jag varit väldigt skeptisk till en början. Det är en vettig bil på pappret iaf.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Joakim Lof
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 okt 2022 18:57

Re: Sono Motors

Inlägg av Joakim Lof »

De kanske kunde ha större chans att lyckas med en partner. Kan något kinesiskt bolag gå in? Skulle vara väldigt synd om allt arbete gick i sjön. Men, sånt händer i nya branscher.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Inte så mycket för en partner att ta över. Grundidén kan implementeras utan Sono Motors inblandning. Bilen är fortfarande på prototypstadie.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sono Motors

Inlägg av martinot »

Exakt. Det är väldigt billigt och relativt enkelt att handbygga några prototyper och konceptbilar.

Det är enormt dyrt, komplext och svårt att bygga bilar som är klara för massproduktion i bilfabriker.

Två helt olika extremer på skalan. Flera tiopotenser olika i kostnad och komplexitet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

I början var de nog väldigt naiva, men med åren fick de med sig kompetent personal med erfarenhet av massproduktion i bilindustrin och det var därför som produktionsstart sköts upp flera ggr. Det gick bra i början att få in kapital men nu när de skulle ha in det som krävdes för att gå sista biten så misslyckades de. Det hade nog säkert gått bra om inte pandemi, Ukrainakrig och medföljande allmän nedgång i ekonomin hade kommit. Det var inget fel på deras affärsplan. Det bevisas av att de klarade nålsögat att introduceras på Nasdaq.

Så, om ingen stor investerare plötsligt får för sig att satsa på dem så kommer projektet att läggas ned. Nu försöker de att få redan existerande reservationshållare att betala mer. Av 20000 reservationer så skulle det räcka att 3500 ökade sin insats till full betalning för att hålla liv i projektet ytterligare en tid och då skulle de hinna fram till förproduktion och presentera en färdig bil som endast saknar kapital för att skala upp till serieproduktion och då hoppas de att större investerare skulle bli villiga att gå in med de pengar som saknas.

Men jag tror inte att de kommer att lyckas, tyvärr.

Nu ska jag titta på att köpa en begagnad Zoe och få dragkrok godkänd på den som en ersättare efter Teslan om ett år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Då är sagan slut, definitivt. Det blir ingen bil. Trist!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sono Motors

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 24 feb 2023 14:48
Då är sagan slut, definitivt. Det blir ingen bil. Trist!
Synd, blir det en Zoe nu då?
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Jerker skrev: 24 feb 2023 14:48
Då är sagan slut, definitivt. Det blir ingen bil. Trist!
Trist, men väntat. :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 24 feb 2023 14:58
Jerker skrev: 24 feb 2023 14:48
Då är sagan slut, definitivt. Det blir ingen bil. Trist!
Synd, blir det en Zoe nu då?
Måste ju ha en bil med drag. Dags att väcka frågan om att få drag godkänd på Zoen!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sono Motors

Inlägg av Dafro »

Jerker skrev: 24 feb 2023 17:32
Dafro skrev: 24 feb 2023 14:58
Jerker skrev: 24 feb 2023 14:48
Då är sagan slut, definitivt. Det blir ingen bil. Trist!
Synd, blir det en Zoe nu då?
Måste ju ha en bil med drag. Dags att väcka frågan om att få drag godkänd på Zoen!
Går det, eller är det inte godkänt med drag på den?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Sono Motors

Inlägg av jonasl »

Trist. Jag gillade bilen och hade nog egentligen varit väldigt nöjd med en sådan.

Var extremt skeptisk i början men de kom ju väldigt långt med hela projektet och jag trodde nog det skulle gå vägen ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Sono Motors

Inlägg av Daven »

Väldigt tråkigt :cry: hade själv lagt en beställning och tror en sion hade passat oss perfekt som andra bil.

blev väldigt verraskad när man skulle fylla i IBAN nr mm för återbetalning. Även om det ska vara flera utbetalningar med sista under 2025 samt 5% bonus så tror jag på det först när pengarna finns på kontot.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Daven skrev: 24 feb 2023 19:27
Väldigt tråkigt :cry: hade själv lagt en beställning och tror en sion hade passat oss perfekt som andra bil.

blev väldigt verraskad när man skulle fylla i IBAN nr mm för återbetalning. Även om det ska vara flera utbetalningar med sista under 2025 samt 5% bonus så tror jag på det först när pengarna finns på kontot.
Gick du på Sonos fälla? Genom att acceptera deras förslag om återbetalning över tre år (lån till Sono Motors med 2.5% ränta) avsade du dig rätten att få tillbaka depositionen direkt. Enligt konsumenträtt var det gamla avtalet ogiltigt.
Elbilist sedan 2014
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Sono Motors

Inlägg av olza »

Flera som påstår att man kan få tillbaka hela depositionen direkt. Men hur??
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 461
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Sono Motors

Inlägg av Daven »

Klintan skrev: 24 feb 2023 19:57
Daven skrev: 24 feb 2023 19:27
Väldigt tråkigt :cry: hade själv lagt en beställning och tror en sion hade passat oss perfekt som andra bil.

blev väldigt verraskad när man skulle fylla i IBAN nr mm för återbetalning. Även om det ska vara flera utbetalningar med sista under 2025 samt 5% bonus så tror jag på det först när pengarna finns på kontot.
Gick du på Sonos fälla? Genom att acceptera deras förslag om återbetalning över tre år (lån till Sono Motors med 2.5% ränta) avsade du dig rätten att få tillbaka depositionen direkt. Enligt konsumenträtt var det gamla avtalet ogiltigt.
Absolut gjorde jag det , kanske blå ögon.
Men jag har varit övertygad sedan jag la handpenning om att mina pengar skulle brinna inne om de inte lyckades bygga bilen. pga något i det avtalet eller att de skulle sätta en del av företaget i kk. Jag betalade en handpenning till ett företag som jag hoppades på men kanske inte trodde 100% på.
Så du som vet allt kan ju säga hur vi som faktiskt har lagt en handpenning skulle göra för att återfå pengarna snabbare. Jag tänker du kan ju informera andra om detta.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

olza skrev: 24 feb 2023 21:36
Flera som påstår att man kan få tillbaka hela depositionen direkt. Men hur??
Begär en återbetalning via adressen leaving@sonomotors.com . Gå inte med på några nya villkor. Är det ett större belopp ta juristhjälp för att ta det till fogden i Tyskland.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar