Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022.
Sono Motors säger fortfarande att produktion startar Q3/Q4 2020 men med alla förbeställningar kan man inte räkna med leverans förens 2021 om man beställer idag.
Ja, jag vet, det är därför jag skrev att NEVS är av en annan åsikt. Det är ändå de som ska tillverka bilen och borde ha viss koll.
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Sono Motors

Inlägg av granlundii »

Har för mig att man för 1.5 år sedan pratade om leveranser hösten 2019. Dåligt om 2019 sen blir 2022, ger inget seriöst intryck.
Nissan Leaf 2014
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Håller med 2019/2020 hade de varit mitt i . De hade inte haft någon konkurrent, ifall inte i samma prissegment. Då hade de varit ohotade och även om de bara sålt 1000 st så hade de visat finger åt den befintliga bilindustrin som påstår att det inte är möjligt.
2022 är ju 3 år. Då konkurrerar de med alla andra, och då kanske folk tittar på säkerhetsstjärnorna. Lite orolig för hur det kommer gå för dem. Tror att de kommer leva vidare men som ett obskyrt märke typ hobby bil.
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Sono Motors

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jerker skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022.
Sono Motors säger fortfarande att produktion startar Q3/Q4 2020 men med alla förbeställningar kan man inte räkna med leverans förens 2021 om man beställer idag.
Ja, jag vet, det är därför jag skrev att NEVS är av en annan åsikt. Det är ändå de som ska tillverka bilen och borde ha viss koll.
Ok, jag fick mitt besked från Christine på Sono Motors i München.
Vem på NEVS sa att de inte kommer igång förens 2022?
Kanske kan de snacka ihop sig.. ;)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022.
Sono Motors säger fortfarande att produktion startar Q3/Q4 2020 men med alla förbeställningar kan man inte räkna med leverans förens 2021 om man beställer idag.
Ja, jag vet, det är därför jag skrev att NEVS är av en annan åsikt. Det är ändå de som ska tillverka bilen och borde ha viss koll.
Ok, jag fick mitt besked från Christine på Sono Motors i München.
Vem på NEVS sa att de inte kommer igång förens 2022?
Kanske kan de snacka ihop sig.. ;)
Det var en i Facebookgruppen som varit på studiebesök på NEVS och där sa de det till honom. Jag kan tänka mig att det är två ytterligheter. NEVS försöker vara realistiska och Sono Motors optimistiska. Jag antar att knäckfrågan är finansieringen. Ju mer pengar desto snabbare kan det gå. Kanske NEVS kan tänka sig att själva gå in med kapital? De har ju finansiella muskler bakom sig.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Tycker det känns riktigt bra att produktionen läggs i Sverige och Nevs. Var mycket skeptisk till att bilen skulle bli av tidigare men med NEVS och kineser med på ett litet hörn som gärna tänker i 30-100 års perspektiv till skillnad från den västerländska kvartalshysterin tror jag chanserna är relativt goda för att bilen snart går att köpa.

Några månaders förseningar till blir det säkert som de verkar tro på från NEVS, men såklart ska sonomotors försöka jobba på för att få igång produktionen så snart som möjligt och inte lyssna på alla tråkiga nejsejare som det kryllar av.

Ska man göra en preorder bör man räkna med att kunna förlora pengarna. Jag tycker Sion i detta läge passar en ganska unik grupp bilköpare. Det är mycket som skiljer denna bil från en vanlig elbil. Har man svårt att se storheten i mossan och solcellerna är det nog fel bil att satsa på ;)
nöjd med min Ampera tillsvidare
BEV[e-Rage]
Inlägg: 506
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Sono Motors

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Jo, mer för de som söker en enkel, praktisk och skapligt miljövänlig transportmodul som man dessutom kanske vill nyttja mer effektivt genom att dela med andra: https://sonomotors.com/en/sharing/
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022.
Sono Motors säger fortfarande att produktion startar Q3/Q4 2020 men med alla förbeställningar kan man inte räkna med leverans förens 2021 om man beställer idag.
Ja, jag vet, det är därför jag skrev att NEVS är av en annan åsikt. Det är ändå de som ska tillverka bilen och borde ha viss koll.
Ok, jag fick mitt besked från Christine på Sono Motors i München.
Vem på NEVS sa att de inte kommer igång förens 2022?
Kanske kan de snacka ihop sig.. ;)
Mycket raljerande om produktionsstart hit eller dit.
I ett seriöst bilprojekt bygger man verifieringsbilar med serieverktyg ca 1 år innan produktionsstart och man lägger ner pennan ca ett halvår innan dess för att lämna tid för verktygsframtagning till rimlig kostnad.
2022 låter rimligt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Jerker skrev:
Dessutom har tydligen NEVS sagt på en rundvandring inne på fabriken att man räknar med att kundleveranser av Sion kommer igång först 2022.
Sono Motors säger fortfarande att produktion startar Q3/Q4 2020 men med alla förbeställningar kan man inte räkna med leverans förens 2021 om man beställer idag.
Ja, jag vet, det är därför jag skrev att NEVS är av en annan åsikt. Det är ändå de som ska tillverka bilen och borde ha viss koll.
Ok, jag fick mitt besked från Christine på Sono Motors i München.
Vem på NEVS sa att de inte kommer igång förens 2022?
Kanske kan de snacka ihop sig.. ;)
Mycket raljerande om produktionsstart hit eller dit.
I ett seriöst bilprojekt bygger man verifieringsbilar med serieverktyg ca 1 år innan produktionsstart och man lägger ner pennan ca ett halvår innan dess för att lämna tid för verktygsframtagning till rimlig kostnad.
2022 låter rimligt.
Jag har följt Sono i princip sedan start och hoppats att dom skall lyckas, men med dom specifikationerna och "egenheterna" så tror jag dom får extremt svårt att konkurrera 2021-2022.

Hade dom fått ut bilen i år så kanske dom hade haft en chans, men 2022 tror jag det finns flera prisvärda alternativ som både är bättre och mer "normala", och som kommer att göra det extremt svårt för Sion att konkurrera... :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju att realisera som är det svåra. Inte göra förstudie och bygga protyper av befintlig teknik. Sen behövs det kapital för att kunna börja spendera pengar 1,5år innan man kan sälja första bilen.
Det kostar miljarder att utveckla en bil.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja det är såklart pengar, gärna i miljardmängd som styr.
Fast känns som om det är nu det skall ske om man ska starta upp en ny bilfirma, nu när fossilbilismen är på övertid och något nytt kan ta dess plats. Vore intressant om nån med pengar såg denna möjligheten... och tar tillfället i akt medans tid ännu finns innan de etablerade märkena hunnit agera.
I just Sonomotors fall så undrar jag hur många miljoner som skulle behöva tryckas in i verksamheten nu för att få klar allt oklart och få igång själva produktionen relativt snabbt/snart.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jag gissar på minst 6-7 miljarder. Säg att du behöver 3000 personer totalt. Bara lönekostnaden blir 3 miljarder per år.
Det är betydligt enklare för en etablerad tillverkare som har en leverantörsbas och inarbetad organisation. Samt en nuvarande produkt som betalar driften så man slipper vara beroende av investerare.
BMW skulle ju kunna göra Sonos projekt om dom ville.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jag tror man behöver start-up glöden som tex Tesla haft/har om man ska lyckas med ett projekt som Sono Motors. Den gör att det kostar mindre och går fortare att bli färdig. Det går inte att mala genom stor företagets tröga kvarnar där alla ska få tycka till och påverka. Alt måste ske direkt och med känsla.

Det är som sagt viktigt att komma ut i tid med en product som Sion annars missar den sin plats på marknaden. Om 3 år kräver nog de flesta att bilen har autopilot funktioner, åtminstone till en viss nivå.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror ett start-up ofta underskattar mängden arbete i ett bilprojekt. Framförallt prutar man nog bort dyrbar verifiering.
För att få den där glöden du pratar om behövs det en färgstark ledare och stabil finansiering. Vem är det på Sono?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Ett stort företag komplicerar allt och gör att saker tar längre tid och blir dyrare. Däremot har ett stort företag bättre möjligheter att leverera enligt plan och med kvalité. Ett litet företag kan leverera snabbare eller långsammare, med bra kvalité eller inte... det blir lite av en chansning. Men det kan bli enormt bra.

Hoppas bara att inte NEVS och gammal SAAB människor kväver Sonos Motors glöd.
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Det handlar om pengar. Vem betalar medans man utvecklar?
Sķulle tror (och hoppas) att det är just erfarenheten man hoppas på när man vänder sig till NEVS och deras före detta saab-personal som ju vet hur man utvecklar och framförallt produktionssätter en bil.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Fredrik j skrev:
Det handlar om pengar. Vem betalar medans man utvecklar?
Sķulle tror (och hoppas) att det är just erfarenheten man hoppas på när man vänder sig till NEVS och deras före detta saab-personal som ju vet hur man utvecklar och framförallt produktionssätter en bil.
Utvecklingen ska göras i Tyskland, NEVS ska enbart stå för legotillverkning av bilen. Sono Motors ska betala för tillverkning och maskiner, men med vad är svårt att veta. Kan de crowdfunda tillräckligt för att finansiera detta?
Elbilist sedan 2014
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Legotillverkning innebär normalt industrialisering också.
Det blir ett tungt jobb att bygga upp en produktionsorganisation igen. Med tungt menar jag tidskrävande och dyrt. Om man inte tar genvägar.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu i skrivande stund har Sonomotors ute 15 st jobbtoper på anonns. Om det är endast en person per tjänst som sökes vet jag inte, men OM det är så så är det alltså bara 15 (x1 eller x2?) års löningar som de behöver betala ut extra mot vad som redan betalas ut nu. Säg 20 miljoner totalt inkl skatter. OM Sion bara saknar dessa personers jobb för att bli färdigutvecklad (på pappret iaf) så är det väl i sammanhanget en skitsumma?

Sen tillkommer om jag fattat rätt all produktionsplaneringskostnad, produktionsförberedelsekostnad, produktionskostnad samt ev leveranskostnad. Ska NEVS stå för något av detta eller ska det stå för lokalen typ? Om nån nu vet/tror/anar hur det ligger till.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Fredrik j
Inlägg: 10821
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Nej, man utvecklar inte nya bilar med den typen av bemanning. Bara cerifiering av en bilmodell sysselsätter över 20 personer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nu har Sono Motors infört ett referralsystem. Den som uppger en referralkod får 1% rabatt på grundpriset på bilen (exkl. batteri) och den vars kod uppges får också 1 % rabatt.

Min kod är jerker222387 Om man vill reservera en Sion så kan man klicka här så anges min kod automatiskt:
https://sonomotors.com/en/preorder/?r=jerker222387
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Härliga nyheter!
Vi får verkligen hoppas att det kommer till många extra reservationer nu framöver med extra hjälp av referralprogramet. Om inte annat så kanske själva informationen om att Sonomotors finns som ett alternativ sprids fortare bland gemene man och därmed genereras fler reservationer.

Nåja vi får se hur det går, kul att de tar till ett litet säljknep till iaf för att fortare få fler kunder.

1% är ju 160€ i detta fall så det får man passa på att gratulera er som beställer med kod att ni kommer lite billigare undan! ;-)

För den goda sakens skull så har jag också skaffat mig en kod, fredrik324289 och om man klickar på https://sonomotors.com/en/preorder/?r=fredrik324289 så anges den automatiskt när man reserverar sin Sonomotors Sion.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors

Inlägg av Zalman3 »

Har de sänkt priset från 26,500 Euro till 25,500 Euro?
https://sonomotors.com/en/sion/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
granlundii
Inlägg: 291
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Sono Motors

Inlägg av granlundii »

Vad jag minns var det nog tal om 25500 € efter att de höjde priset för 1-1.5 år sedan. Så kanske minns du fel? Eller så minns jag fel...
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

När de höjde priset så var det till €25.500:- Det har aldrig varit 26.500:-
Skriv svar