Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Hur det än blir så har de iaf fått klartecken till att använda 15 mille av dessa till att bygga sina prototyper, och det skulle verkligen vara kul att se dessa och få specen på dem. Men man får väl hoppas på att det står en och annan i kulisserna och kastar in de sista slantarna så att det går ihop sig!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Tessi19 »

Då så, de klarade sina 50 milj. Nu hoppas att det blir av med produktion och bilar. Har själv inte bidragit men gillar verkligen hela konceptet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, nu har de fått sina 50 miljoner Euro. Det kommer att räcka till att bygga en serie med prototyper och krocktesta osv. Men sen behövs ytterligare €205 miljoner för att komma igång med serieproduktion. Men det kan nog bli lättare då att hitta finansiärer.
Sono50miljoner.PNG
plame
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2020 14:01

Re: Sono Motors

Inlägg av plame »

Ja, de har nått 50 mijoner euro, iaf i teorin.

Tittar man på deras detaljerade siffror så visar de att drygt 1000 personer av de som var med i december har valt att avbryta sin transaktion och den summan uppgår till 1,8 miljoner euro.

Nu ser det visserligen ut som om de kommer komma upp i över 52 miljoner och då kanske det går ihop.

Frågan är hur resterande personer från december-kampanjen väljer att göra, måste de göra ett aktivt val för att vara med eller hoppa av eller går deras transaktioner igenom efter kampanjens slut alternativt blir de avbrutna om de inte gör ett aktivt val, beroende på hur de löst det kan slutbeloppet variera kraftigt, men hur som så har de iaf fått med sig alla de som valt att gå med i januari ca 20 miljoner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, sånt har jag också funderat över. Jag skulle kunna tänka mig att man räknar med ett visst svinn, så därför sätter man ribban högre för att klara av det. Jag kan tänka mig att det finns en samlad know-how om hur crowd funding fungerar och hur stor andel som inte fullföljer sina åtaganden och att man har tagit hänsyn till det när man att insamlingsmålet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Är väl bara att önska dem lycka till.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Betalningsuppmaningarna går ut när kampanjen är slut. Så vitt jag vet så registrerade man sig bara i ett formulär med namn och adress och framtida reservation/reservationshöjning.
Decemberkampanjens deltagare kommer få en frivillig betalningsuppmaning, de är inte bundna till något, så 32 miljoner Euro är osäkra där.
De 10 miljoner de fick i lån hänger på att minst 35 miljoner Euro betalas in från allmänheten.
Krocktester verkar inte vara inplanerade med dessa prototyper, de ska vara handbyggda och drivlina är inte bestämd än, ska användas för att ännu en gång locka investerare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, det som är trevligt är att vi nu kommer att få se riktiga prototyper och få mer data kring bilens egenskaper. Man får ju hoppas att detta kommer att göra det lättare för dem att få in det slutgiltiga kapitalet som behövs för att komma igång med produktionen.

De skrev ju tidigare att de hade haft intresserade finansiärer men att de ville ändra så mycket på konceptet så att bilen skulle komma för långt ifrån det ursprungliga konceptet. Dvs. vi alla som förhandsbokat det skulle riskera att tappa intresse för bilen.

Jag kan tänka mig att det är så att de finansiärer de hade på kroken var traditionella bilindustrikapitalister som ville ändra den till att bli en "fossilbilselbil", som de exempel vi sett på hur det blir när fossiltillverkare ger sig in i elbilsbranschen. På ett sätt tror jag att man kan jämföra de här grundarnas ingång i bilindustrin med Elon Musks. Det är på vissa sätt banbrytande och helt frikopplat från den gamla industrin. Jag tror att det är oerhört viktigt att de behåller den infallsvinkeln, annars kommer Sion bara att bli en bland många tråkiga småelbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors

Inlägg av Zalman3 »

Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.

Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras! :lol:
Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.

Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras! :lol:
Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/
Kom det som en nyhet idag? Det är ju längesedan de gick ut med det. Electrive.net är nog typ 25:a på bollen... ;)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Det lanserades ju i december, villkor skulle komma i januari - men det är inte klart. Går inte att beställa än. Dessutom gäller det endast i Tyskland.
Elbilist sedan 2014
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Sono Motors

Inlägg av Elbilisten »

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Ja, nu bygger de sina två nya handbyggda bilar som ska användas för att locka investerare. Vore intressant att få reda på vilken drivlina de använder den här gången.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?

Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Sono Motors

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?

Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?

/fth
Ligger mycket i det som Elon sade på Battery-Day. Bygga prototyper är inte så svårt men att bygga volymer är supersvårt.

Tror tyvärr inte det blir något med Sono motors men hoppas jag har fel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag tror att de kommer att ha svårt att hitta finansiärer. Annars är det fortfarande en bra bil. Jag gillar konceptet och är fortfarande intresserad om den verkligen blir av. Jag har ännu inte sett nån annan elbil som kombinerar alla de egenskaper som gör den attraktiv för mig.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.

Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Sono Motors

Inlägg av bonath »

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, de lyckas tydligen få in pengar. Inte så mycket att det räcker till att sätta den i produktion, men de är ju inte där än.

På CES 2021 ska de visa upp sina nya prototyper.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Klintan skrev:
Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Om jag inte minns fel så för ett år sedan så bad de om €50 miljoner för att kunna ta fram prototyper till serietillverkning. Det lyckades de med. Sen, för att ta den till serietillverkning, behövdes ytterligare €200 miljoner. Av dessa har de alltså fått in en fjärdedel. Det tycker jag inte är så illa pinkat.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

De fick in 36 miljoner plus ett lån på ytterligare 10 miljoner, som inte hade kommit in när de senast redovisade intäkterna från kampanjen. Tanken var att bygga fyra serieliknade prototyper, men budgeten för prototyper krymptes till 2.8 miljoner EUR (källa Twitter för CEO), så det har blivit två enklare prototyper. Så utvecklingen har inte gått så långt under 2020 som de planerade från början.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av TeslaTissel »

Jerker skrev:
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Skriv svar