Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Det lanserades ju i december, villkor skulle komma i januari - men det är inte klart. Går inte att beställa än. Dessutom gäller det endast i Tyskland.
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 456
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Sono Motors
Ja, nu bygger de sina två nya handbyggda bilar som ska användas för att locka investerare. Vore intressant att få reda på vilken drivlina de använder den här gången.
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sono Motors
Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Sono Motors
Ligger mycket i det som Elon sade på Battery-Day. Bygga prototyper är inte så svårt men att bygga volymer är supersvårt.fth skrev:Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
Tror tyvärr inte det blir något med Sono motors men hoppas jag har fel.
Re: Sono Motors
Jag tror att de kommer att ha svårt att hitta finansiärer. Annars är det fortfarande en bra bil. Jag gillar konceptet och är fortfarande intresserad om den verkligen blir av. Jag har ännu inte sett nån annan elbil som kombinerar alla de egenskaper som gör den attraktiv för mig.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.
Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.
Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Re: Sono Motors
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Sono Motors
Ja, de lyckas tydligen få in pengar. Inte så mycket att det räcker till att sätta den i produktion, men de är ju inte där än.bonath skrev:
På CES 2021 ska de visa upp sina nya prototyper.
Re: Sono Motors
Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Om jag inte minns fel så för ett år sedan så bad de om €50 miljoner för att kunna ta fram prototyper till serietillverkning. Det lyckades de med. Sen, för att ta den till serietillverkning, behövdes ytterligare €200 miljoner. Av dessa har de alltså fått in en fjärdedel. Det tycker jag inte är så illa pinkat.Klintan skrev:Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Re: Sono Motors
De fick in 36 miljoner plus ett lån på ytterligare 10 miljoner, som inte hade kommit in när de senast redovisade intäkterna från kampanjen. Tanken var att bygga fyra serieliknade prototyper, men budgeten för prototyper krymptes till 2.8 miljoner EUR (källa Twitter för CEO), så det har blivit två enklare prototyper. Så utvecklingen har inte gått så långt under 2020 som de planerade från början.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Äntligen lite nytt!Jerker skrev:Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Re: Sono Motors
Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Re: Sono Motors
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Re: Sono Motors
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.Fredrik j skrev:Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Re: Sono Motors
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.Jerker skrev:Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.Fredrik j skrev:Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
Re: Sono Motors
NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i TranåsFredrik j skrev:Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.Jerker skrev:Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.Fredrik j skrev:Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
Re: Sono Motors
Men inte ska väl Sono bygga en självbärande kaross av plast? Ska man inte pressa plåt behöver man väl göra den i kolfiber? Var det inte därför man valde just BMW i3 som mula eftersom den ju just har kolfiberkaross?nek0 skrev:NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i TranåsFredrik j skrev:Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.Jerker skrev:Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.Fredrik j skrev:Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
Re: Sono Motors
Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Har NEVS en autoklav? Eller varför valde man NEVS för produktion? Bilen är ju väldigt annorlunda jämfört med dom bilar som tidigare producerades i Trollhättan.Klintan skrev:Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.
Re: Sono Motors
Bra fråga. Kan inte tänka mig att de har det. Men så har Sono Motors beskrivit processen för integration av solceller. Alla karosspaneler med solceller behöver gå igenom denna process.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Karossen blir i polykarbonat som man färglägger och UV-skyddar med plastfilm. Man har tagit fram en ny metod att integrera solcellerna så att de syns betydligt mindre än på de förra prototyperna.
Det är väl troligt att när de förhandlade fram NEVS som byggare så har de löst alla detaljer kring vilka material bilen ska byggas i.
Det är väl troligt att när de förhandlade fram NEVS som byggare så har de löst alla detaljer kring vilka material bilen ska byggas i.
Re: Sono Motors
Men den bärande delarna i karossen är ju knappast i polykarbonat och i presentationen gör dom ju en grej av att dom inte behöver några dyra pressverktyg. Så ingen pressad plåt alltså.
Att man byggde sin mula just på BMW i3 trodde jag berodde på att man valt samma teknik som BMW för bärande stommen.
Nej jag skulle inte tro det är troligt att alla detaljer är lösta runt tillverkningen. Det är ju inte första gången NEVS är inblandade i storslagna planer som plötsligt faller till marken.
Att man byggde sin mula just på BMW i3 trodde jag berodde på att man valt samma teknik som BMW för bärande stommen.
Nej jag skulle inte tro det är troligt att alla detaljer är lösta runt tillverkningen. Det är ju inte första gången NEVS är inblandade i storslagna planer som plötsligt faller till marken.
Re: Sono Motors
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.
De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?