Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Sono Motors

Inlägg av Elbilisten »

Sion_Design_Header.jpg
Sion, crowdsourcet elbil från Sono Motors. De har tänkt annorlunda på flera sätt. Hoppas de lyckas få den i serietillverkning.

https://elbil.no/provekjort-den-crowdso ... no-motors/

https://sonomotors.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Dragkrok!!! :shock:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Sono Motors

Inlägg av Tars »

Ser ut så
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Sono Motors

Inlägg av Bjelke »

Solceller över typ hela bilen, dragkrok, möjlighet till att både ta ut 220 Volt och ladda andra bilar via typ 2, 35kWh batteri (nästan säkert) och ett pris på 130 tusen i Norge...
Om dom verkligen kan börja leverera och till det priset så lär det bli några stycken sålda.... typ många...
(dragkroken blev jag inte riktigt klok på, var det bara för typ cykelfäste eller skulle det bli en riktig eg.?)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

750 kilo är satt på dragkroken
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Bättre än den där Svenska Uniti.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Man kan fälla de tre sätena bak var för sig och även framsätena så att det blir helt plant. Så man kan alltså sova i bilen. Total längd 2,60.

Priset är €16.000 inkl. tysk moms men utan batteri. Batteriet ska kunna hyras eller köpas. Ett 35 kWh batteri kostar idag €4.000 att köpa men de vill vänta med både det exakta priset och kapaciteten tills bilen finns att köpa eftersom de inte vill låsa fast sig nån lösning eftersom de vill leverera det senaste och bästa.

Man ska börja leverera Q3 eller Q4 2019.

Man kan göra en beställning nu med minsta handpenning på € 500 och då får man 2% rabatt på priset.
2.000 ger 4%
8.000 6%
14.720 8% (då har man betalt hela bilen exkl. batteri)

Man har fått drygt 2.200 förhandsbeställningar och målet är 5.000. Oklart om det är ett måste för att starta produktion. Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.

Den ska säljas direkt till kund. Hur blir det med typgodkännande i Sverige? Gäller det tyska här i Sverige med hjälp av EU? Service? Måste man åka till Tyskland för det?

Jag gillar konceptet som helhet även om jag inte är så förtjust i solcellerna som får bilen att se ut som ett cirkusföremål. De har gett bilen egenskaper som de själva efterfrågat men andra tillverkare inte alltid lyssnat på. Kanske kommer vi i framtiden att få se många liknande projekt eftersom det är lättare för en liten tillverkare att bygga en elbil än en fossilbil?

Den är förvånande billig, men det kanske är det vi får se i framtiden? Elbilar är billiga!
Användarvisningsbild
orca
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 jul 2015 17:05

Re: Sono Motors

Inlägg av orca »

Jerker skrev:
Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.
Verkar redan ha fått in det iaf, och 320kEUR till
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

orca skrev:
Jerker skrev:
Ett måste är dock att få in €1.000.000 i kapital.
Verkar redan ha fått in det iaf, och 320kEUR till
Just det, det har du rätt i!

Tydligen kan det bli olika storlekar på batteri också, och man har inte riktigt bestämt sig för släpvagnsvikten. Den kan bli upp till 1300 kg

Det som man naturligtvis vill veta är hur den uppför sig i motorvägsfart, men med den profilen är det väl tyvärr så att den blir väldigt törstig. Kan man välja bort solcellerna så blir den mer attraktiv.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Limbster skrev:
fullycharge ska göra test körning i början av nästa år har de lovat, finns lite tyska provkörningar på inhägnat område men något svår bedömt tycker jag
Det är väl ingen som fått göra en längre provkörning än.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Hittade den här videon från deras presentation. Där säger de ett par intressanta saker.

Service: De lägger ut servicedokumentationen om bilen gratis så att vilken serviceverkstad som helst ska kunna åta sig att serva bilen. Komponenter ska vara standard som är lätta att få tag på.

Solcellerna: De är integrerade i karossdelarna och ytan är en polykarbonat som är lättare och starkare än glas. På så sätt slipper de också lacka bilen (på delar med aluminium har de folie). Solcellerna har 24% verkningsgrad, och de kan utnyttja reflekterat ljus vilket är anledningen till att de även sitter på sidorna. Så en solig dag i ett vinterlandskap är de riktigt effektiva. De ska kunna ge 30 km/dag under optimala förhållanden.

Jag tycker det var speciellt roligt att höra att det också frågat sig varför det inte finns drag på elbilar! De trodde att de andra biltillverkarna inte vågar! Som även jag ofta tänkt. Men inget om batterikylning och hur den klarar upprepade snabbladdningar.

De ska inte tillverka själva utan ska låta det göras av en etablerad biltillverkare. De förhandlar och kommer att tillkännage det senare.

De måste har minst 5000 förhandsbeställningar innan de kan starta tillverkning (i skrivande stund 2223). Krocktester är inte gjorda än.

Bilen ska ha (med nuvarande batteriteknologi; de ska ju sätta i den senaste när det väl kommer till tillverkning) 25 mils verklig räckvidd, alltså inte NEDC. Men det återstår att se om det gäller även i motorvägsfart, och hur kyla påverkar.

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Ungefär samma info jag hittat, har även läst eller hört på video:
De siktar på fyra stjärnor i krocktest, ingen autonomi i bilen vilket krävs för en femma idag.
0-100 under 9 sekunder

Min gissning är att det är Mercedes som ska bygga bilarna till dom, gissningen bygger på att bilarna får hämtas i Bremerhaven av kund och det är väl där Mercedes håller till tror jag.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jerker skrev:
Då kommer den inte att få den svenska supermiljöbonusen, för det krävs det 5 stjärnor, om jag inte fattat det fel.
Det hade varit bra om det varit så. Vi kan inte ha en massa fulbyggade kinesiska bilar utan krocksäkerhet.
Men hur blir det med Tesla Model X, den är väl inte testad än och har därför inte fått sina stjärnor än.
Det har du rätt i. Men jag vet att jag läste, när jag skulle leasa min Zoe, att den första versionen inte fått 5 stjärnor och därför inte var berättigad till de 40.000, men det rättade de ganska snart och fick 5 stjärnor. Det kanske inte gäller längre.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Det finns inga säkerhetskrav för den nuvarande supermiljöbilspremien.
Transportstyrelsen skrev:
Det ska vara en personbil som:

är typgodkänd i enlighet med 3 kap. Fordonsförordningen (2009:211), och uppfyller utsläppskraven I EG nr 715/2007 (Euro 5 eller Euro 6), och enligt uppgift i vägtrafikregistret släpper ut högst 50 gram koldioxid vid blandad körning. Bilen ska också vara ny. Det innebär att bilen inte får ha tagits i bruk tidigare, var sig i Sverige eller i annat land.
Jag noterar särskilt formuleringen att det inte handlar om att bilen släpper ut mer än 50 g eller inte, utan att det är "enligt vägtrafikregistret" det gäller.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Nä det är nog då ja. Till och med Nissans e-N200 har ju miljöpremie.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Då skulle en Sono Sion kunna kosta runt SEK 150000 (max 25% i miljöbonus). Inte illa!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
€16000 är ju inkl. tysk moms, om jag fattat det rätt. Hur stor är den tyska momsen?
19%

https://en.wikipedia.org/wiki/Value-added_tax
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Jag orkar inte med att räkna exakt på den just nu, men man får dra bort den tyska momsen, lägga på den svenska och så blir det lite registreringsavgifter osv. sen dra bort 60.000, dock max 25%. Det lär hur som helst bli runt 150.000 i Sverige.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Sono Motors

Inlägg av Limbster »

Ja ungefär 150 tusen har jag också fått det till. Lite tillval till M3 lär gå på 150 tusen.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Sono Motors

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Man kan ju få hyra batteriet, men det kostar ju bara c:a 40.000, så man får ju det gratis tack vare premien, så det lönar sig faktiskt inte alls att hyra batteriet.
Fast det har väl inget med premien att göra. Man får väl premien oavsett om man hyr eller inte?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar