Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Min fråga till SonoMotors är varför de gör en design som kräver 500 miljoner kr i verktyg? Varför inte göra en kantig design Cyber design och bara använda bockverktyg? .
500 miljoner sek är ingenting som verktygsinvestering till en bil. Med verktyg menas inte bara pressverktyg utan även formsprutningsverktyg. 5-6 miljarder är mer rimligt.
Men nu är det ju inte verktyg man ska köpa för dom 500 miljonerna utan utvecklingsresurser.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sono Motors

Inlägg av LarsL »

Nej, jag läste att de kommer kräva in ytterligare €250 miljoner så det är lååångt kvar innan de har den där bilen i hamn.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Sono Motors

Inlägg av Svenssons »

Solcellerna på Sono skulle kunna göra att det kanske ibland på en solig sommardag går att köra några (upp till 10) kilometer på en dag. Det är en extrafunktion som visserligen ger uppmärksamhet men mest är en kostsam gimmick.

Nu låter det som att hoppet är ute för Sono. Det krävs så mycket mer än några förbetalda bilar för att få igång verksamheten på allvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Omröstningen blev föga överraskande en rungande majoritet för att fortsätta insamlingen till 20/1.
We've got good news! The campaign will be extended!

For all of us 2019 ended on an exciting note. And 2020 begins even more so! We've just completed the most important 30 days in Sono Motors' history. But even more important are the 20 days that lie ahead. Together we have succeeded in making this the largest Community Funding Campaign in Europe already. You are incredible!

During the last two days, all the reservation holders of a Sion were able to vote on whether we should extend the campaign by 20 days. Two really tense days for the whole team. Now the results are finally in:

Results in numbers
• Altogether 7509 participants
• 6.39 percent (480) voted no
• 93.61 percent (7029) voted yes

Continue even with only 15 million

The next milestone is the construction of new prototypes. These will help us to achieve greater coverage and more reservations as well as making Sono Motors better known throughout Europe. The construction of these prototypes will take about 8 months and cost around 15 million euros. We have also asked all Sion reservation holders to vote on whether they would like us to start building these prototypes before the 50 million euros threshold is reached, so as not to waste any more valuable time. The clear answer: Yes! Over 87.46% of you voted in favor.
We will therefore send out payment links earlier than originally planned, through which you can make a voluntary deposit. This will allow us to start the development and construction of prototypes in January.

50 days. 50 million. One target.

In the next 20 days, we will continue to give everything and we will keep pushing. So you will be hearing from us regularly! For all of you who have been hesitant and have not yet supported us: Let us save the Sion!
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Varför skulle dom rösta nej? Efter vad jag förstått behöver man inte betala något innan insamlingen är tillräckligt stor.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Alla med finansiellt intresse bör ju ha röstat för förlängning. Om man inte tror på produkten eller Sono Motors plan är ju sannolikheten för en exit med möjlig återbetalning större vid ett ja där ytterligare medel samlas in.
Nu är delmål ett femton miljoner euro, som ska räcka till att utveckla och bygga en serieliknande prototyp, som ska användas för att locka investerare. Alltså inte en riktig serieprototyp, utan en körbar konceptbil som liknar slutprodukten. Lite som Lightyear One?
De verkar alltså inte ha ritningarna klara än, utan utvecklingen återstår. Renderingar på utseendet har de tagit fram.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Nån har bestämt sig för att ge Sono Sion en chans. De förlängde ju kampanjen och pengarna fortsatte att trilla in. Nu har nån satt in €10 miljoner på ett bräde och man är uppe i över 44 miljoner. Och det är fortfarande 12 dagar kvar.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sono Motors

Inlägg av Leo »

Mercedes Facelift e-klass 2013 kostade 10 MILJARDER kronor. Visst att små företag kan vara avsevärt effektivare men är övertygad om att det TYVÄRR inte kommer funka.

Iden är bra men tidsfönstret är nog stängt sen länge nu. Dvs hade de fått till sina ursprungliga tidsplaner och priser så hade chanserna varit lite större.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fredrik j
Inlägg: 10820
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sono Motors

Inlägg av Fredrik j »

Bara lönekostnaden är 1miljon per person per år.
Så 500 miljoner räcker till 500 personer om allt annat är gratis. Hur mycket pengar hade dom innan?
Man kan ju också tänka sig att många leverantörer vill ha betalt direkt och inte amorterat på artikelpris.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Nu är man snart i mål (eller iaf i delmål!);
47,522,224 av 50 miljoner€ är insamlade, så bara 2,5 mille kvar!
Med 4 dagar och 8 timmar kvar så känns det som att det kommer bli på håret.
Jag hoppas och tror att man kommer lyckas. Nåja, vi får se!

https://sonomotors.com

Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Hur det än blir så har de iaf fått klartecken till att använda 15 mille av dessa till att bygga sina prototyper, och det skulle verkligen vara kul att se dessa och få specen på dem. Men man får väl hoppas på att det står en och annan i kulisserna och kastar in de sista slantarna så att det går ihop sig!
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: Sono Motors

Inlägg av Tessi19 »

Då så, de klarade sina 50 milj. Nu hoppas att det blir av med produktion och bilar. Har själv inte bidragit men gillar verkligen hela konceptet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, nu har de fått sina 50 miljoner Euro. Det kommer att räcka till att bygga en serie med prototyper och krocktesta osv. Men sen behövs ytterligare €205 miljoner för att komma igång med serieproduktion. Men det kan nog bli lättare då att hitta finansiärer.
Sono50miljoner.PNG
plame
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 jan 2020 14:01

Re: Sono Motors

Inlägg av plame »

Ja, de har nått 50 mijoner euro, iaf i teorin.

Tittar man på deras detaljerade siffror så visar de att drygt 1000 personer av de som var med i december har valt att avbryta sin transaktion och den summan uppgår till 1,8 miljoner euro.

Nu ser det visserligen ut som om de kommer komma upp i över 52 miljoner och då kanske det går ihop.

Frågan är hur resterande personer från december-kampanjen väljer att göra, måste de göra ett aktivt val för att vara med eller hoppa av eller går deras transaktioner igenom efter kampanjens slut alternativt blir de avbrutna om de inte gör ett aktivt val, beroende på hur de löst det kan slutbeloppet variera kraftigt, men hur som så har de iaf fått med sig alla de som valt att gå med i januari ca 20 miljoner.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, sånt har jag också funderat över. Jag skulle kunna tänka mig att man räknar med ett visst svinn, så därför sätter man ribban högre för att klara av det. Jag kan tänka mig att det finns en samlad know-how om hur crowd funding fungerar och hur stor andel som inte fullföljer sina åtaganden och att man har tagit hänsyn till det när man att insamlingsmålet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sono Motors

Inlägg av Mickep »

Är väl bara att önska dem lycka till.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Betalningsuppmaningarna går ut när kampanjen är slut. Så vitt jag vet så registrerade man sig bara i ett formulär med namn och adress och framtida reservation/reservationshöjning.
Decemberkampanjens deltagare kommer få en frivillig betalningsuppmaning, de är inte bundna till något, så 32 miljoner Euro är osäkra där.
De 10 miljoner de fick i lån hänger på att minst 35 miljoner Euro betalas in från allmänheten.
Krocktester verkar inte vara inplanerade med dessa prototyper, de ska vara handbyggda och drivlina är inte bestämd än, ska användas för att ännu en gång locka investerare.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Ja, det som är trevligt är att vi nu kommer att få se riktiga prototyper och få mer data kring bilens egenskaper. Man får ju hoppas att detta kommer att göra det lättare för dem att få in det slutgiltiga kapitalet som behövs för att komma igång med produktionen.

De skrev ju tidigare att de hade haft intresserade finansiärer men att de ville ändra så mycket på konceptet så att bilen skulle komma för långt ifrån det ursprungliga konceptet. Dvs. vi alla som förhandsbokat det skulle riskera att tappa intresse för bilen.

Jag kan tänka mig att det är så att de finansiärer de hade på kroken var traditionella bilindustrikapitalister som ville ändra den till att bli en "fossilbilselbil", som de exempel vi sett på hur det blir när fossiltillverkare ger sig in i elbilsbranschen. På ett sätt tror jag att man kan jämföra de här grundarnas ingång i bilindustrin med Elon Musks. Det är på vissa sätt banbrytande och helt frikopplat från den gamla industrin. Jag tror att det är oerhört viktigt att de behåller den infallsvinkeln, annars kommer Sion bara att bli en bland många tråkiga småelbilar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sono Motors

Inlägg av Zalman3 »

Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.

Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras! :lol:
Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sono Motors

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.

Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras! :lol:
Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/
Kom det som en nyhet idag? Det är ju längesedan de gick ut med det. Electrive.net är nog typ 25:a på bollen... ;)
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Det lanserades ju i december, villkor skulle komma i januari - men det är inte klart. Går inte att beställa än. Dessutom gäller det endast i Tyskland.
Elbilist sedan 2014
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Sono Motors

Inlägg av Elbilisten »

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1557
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sono Motors

Inlägg av Klintan »

Ja, nu bygger de sina två nya handbyggda bilar som ska användas för att locka investerare. Vore intressant att få reda på vilken drivlina de använder den här gången.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Sono Motors

Inlägg av fth »

Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?

Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Sono Motors

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?

Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?

/fth
Ligger mycket i det som Elon sade på Battery-Day. Bygga prototyper är inte så svårt men att bygga volymer är supersvårt.

Tror tyvärr inte det blir något med Sono motors men hoppas jag har fel.
Skriv svar