Sono Motors
Moderator: Redaktion
Re: Sono Motors
Hur det än blir så har de iaf fått klartecken till att använda 15 mille av dessa till att bygga sina prototyper, och det skulle verkligen vara kul att se dessa och få specen på dem. Men man får väl hoppas på att det står en och annan i kulisserna och kastar in de sista slantarna så att det går ihop sig!
Re: Sono Motors
Då så, de klarade sina 50 milj. Nu hoppas att det blir av med produktion och bilar. Har själv inte bidragit men gillar verkligen hela konceptet.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Sono Motors
Ja, nu har de fått sina 50 miljoner Euro. Det kommer att räcka till att bygga en serie med prototyper och krocktesta osv. Men sen behövs ytterligare €205 miljoner för att komma igång med serieproduktion. Men det kan nog bli lättare då att hitta finansiärer.
Re: Sono Motors
Ja, de har nått 50 mijoner euro, iaf i teorin.
Tittar man på deras detaljerade siffror så visar de att drygt 1000 personer av de som var med i december har valt att avbryta sin transaktion och den summan uppgår till 1,8 miljoner euro.
Nu ser det visserligen ut som om de kommer komma upp i över 52 miljoner och då kanske det går ihop.
Frågan är hur resterande personer från december-kampanjen väljer att göra, måste de göra ett aktivt val för att vara med eller hoppa av eller går deras transaktioner igenom efter kampanjens slut alternativt blir de avbrutna om de inte gör ett aktivt val, beroende på hur de löst det kan slutbeloppet variera kraftigt, men hur som så har de iaf fått med sig alla de som valt att gå med i januari ca 20 miljoner.
Tittar man på deras detaljerade siffror så visar de att drygt 1000 personer av de som var med i december har valt att avbryta sin transaktion och den summan uppgår till 1,8 miljoner euro.
Nu ser det visserligen ut som om de kommer komma upp i över 52 miljoner och då kanske det går ihop.
Frågan är hur resterande personer från december-kampanjen väljer att göra, måste de göra ett aktivt val för att vara med eller hoppa av eller går deras transaktioner igenom efter kampanjens slut alternativt blir de avbrutna om de inte gör ett aktivt val, beroende på hur de löst det kan slutbeloppet variera kraftigt, men hur som så har de iaf fått med sig alla de som valt att gå med i januari ca 20 miljoner.
Re: Sono Motors
Ja, sånt har jag också funderat över. Jag skulle kunna tänka mig att man räknar med ett visst svinn, så därför sätter man ribban högre för att klara av det. Jag kan tänka mig att det finns en samlad know-how om hur crowd funding fungerar och hur stor andel som inte fullföljer sina åtaganden och att man har tagit hänsyn till det när man att insamlingsmålet.
Re: Sono Motors
Betalningsuppmaningarna går ut när kampanjen är slut. Så vitt jag vet så registrerade man sig bara i ett formulär med namn och adress och framtida reservation/reservationshöjning.
Decemberkampanjens deltagare kommer få en frivillig betalningsuppmaning, de är inte bundna till något, så 32 miljoner Euro är osäkra där.
De 10 miljoner de fick i lån hänger på att minst 35 miljoner Euro betalas in från allmänheten.
Krocktester verkar inte vara inplanerade med dessa prototyper, de ska vara handbyggda och drivlina är inte bestämd än, ska användas för att ännu en gång locka investerare.
Decemberkampanjens deltagare kommer få en frivillig betalningsuppmaning, de är inte bundna till något, så 32 miljoner Euro är osäkra där.
De 10 miljoner de fick i lån hänger på att minst 35 miljoner Euro betalas in från allmänheten.
Krocktester verkar inte vara inplanerade med dessa prototyper, de ska vara handbyggda och drivlina är inte bestämd än, ska användas för att ännu en gång locka investerare.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Ja, det som är trevligt är att vi nu kommer att få se riktiga prototyper och få mer data kring bilens egenskaper. Man får ju hoppas att detta kommer att göra det lättare för dem att få in det slutgiltiga kapitalet som behövs för att komma igång med produktionen.
De skrev ju tidigare att de hade haft intresserade finansiärer men att de ville ändra så mycket på konceptet så att bilen skulle komma för långt ifrån det ursprungliga konceptet. Dvs. vi alla som förhandsbokat det skulle riskera att tappa intresse för bilen.
Jag kan tänka mig att det är så att de finansiärer de hade på kroken var traditionella bilindustrikapitalister som ville ändra den till att bli en "fossilbilselbil", som de exempel vi sett på hur det blir när fossiltillverkare ger sig in i elbilsbranschen. På ett sätt tror jag att man kan jämföra de här grundarnas ingång i bilindustrin med Elon Musks. Det är på vissa sätt banbrytande och helt frikopplat från den gamla industrin. Jag tror att det är oerhört viktigt att de behåller den infallsvinkeln, annars kommer Sion bara att bli en bland många tråkiga småelbilar.
De skrev ju tidigare att de hade haft intresserade finansiärer men att de ville ändra så mycket på konceptet så att bilen skulle komma för långt ifrån det ursprungliga konceptet. Dvs. vi alla som förhandsbokat det skulle riskera att tappa intresse för bilen.
Jag kan tänka mig att det är så att de finansiärer de hade på kroken var traditionella bilindustrikapitalister som ville ändra den till att bli en "fossilbilselbil", som de exempel vi sett på hur det blir när fossiltillverkare ger sig in i elbilsbranschen. På ett sätt tror jag att man kan jämföra de här grundarnas ingång i bilindustrin med Elon Musks. Det är på vissa sätt banbrytande och helt frikopplat från den gamla industrin. Jag tror att det är oerhört viktigt att de behåller den infallsvinkeln, annars kommer Sion bara att bli en bland många tråkiga småelbilar.
Re: Sono Motors
Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.
Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras!
Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras!
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Sono Motors
Kom det som en nyhet idag? Det är ju längesedan de gick ut med det. Electrive.net är nog typ 25:a på bollen...Zalman3 skrev:Nya spännande tag från Sono Motors. Man får hyra en konkurrent elbil(Renault Zoe) tills den egna bilen kan levereras.
Kan man av VW få hyra en Tesla 3 tills den ID3 man beställt kan levereras!
https://www.electrive.net/2020/02/26/so ... gs-update/Det finns också en ny interimsversion av den tillkännagav interimslösningen för förbeställningar som kan hyr en Renault Zoe tills Sion levereras.
"Det är nästan gjort. Vi håller på att slutföra kontrakten, skriver Sono Motors. ”Detta är också juridiskt komplicerat, och det har aldrig gjorts tidigare.
Men tillsammans med våra partners håller vi på att implementera lämpliga lösningar i respektive system. "
Re: Sono Motors
Det lanserades ju i december, villkor skulle komma i januari - men det är inte klart. Går inte att beställa än. Dessutom gäller det endast i Tyskland.
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Sono Motors
Ja, nu bygger de sina två nya handbyggda bilar som ska användas för att locka investerare. Vore intressant att få reda på vilken drivlina de använder den här gången.
Elbilist sedan 2014
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Sono Motors
Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Sono Motors
Ligger mycket i det som Elon sade på Battery-Day. Bygga prototyper är inte så svårt men att bygga volymer är supersvårt.fth skrev:Är det fortfarande någon som verkligen tror att detta kommer att bli något?
Den här bilen hade väl varit konkurrenskraftig om den levererats i tid och pris enligt dom första planerna, idag finns det väl ingen egentlig plats för den här bilen, varken map pris eller egenskaper?
Rätta mig gärna om jag har fel, jag hoppades också mycket på Sono i starten, men vad är chansen att detta blir en succé idag?
/fth
Tror tyvärr inte det blir något med Sono motors men hoppas jag har fel.
Re: Sono Motors
Jag tror att de kommer att ha svårt att hitta finansiärer. Annars är det fortfarande en bra bil. Jag gillar konceptet och är fortfarande intresserad om den verkligen blir av. Jag har ännu inte sett nån annan elbil som kombinerar alla de egenskaper som gör den attraktiv för mig.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.
Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Liten och kompakt men ändå ett stort, i princip kubformat bagageutrymme, plant golv när man fäller ryggstöden, dragkrok, 16A AC-uttag, Typ2-uttag för att dela med sig till andra bilar, möjlighet att serva själv med handböcker på nätet och köpa reservdelar i en särskild webbshop, dragkrok och relativt lågt pris.
Solcellerna och mossan som komplement till luftfiltret ser jag mer som en gimmick. En nackdel är batteristorleken, men i ärlighetens namn så räcker det för mig i de allra flesta fall. Kunde jag åka långfärd med 22 kWh och 22 kW AC-laddning så klarar jag nog det med 35 kWh och 50 kW DC-laddning också.
Re: Sono Motors
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Sono Motors
Ja, de lyckas tydligen få in pengar. Inte så mycket att det räcker till att sätta den i produktion, men de är ju inte där än.bonath skrev:
På CES 2021 ska de visa upp sina nya prototyper.
Re: Sono Motors
Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Om jag inte minns fel så för ett år sedan så bad de om €50 miljoner för att kunna ta fram prototyper till serietillverkning. Det lyckades de med. Sen, för att ta den till serietillverkning, behövdes ytterligare €200 miljoner. Av dessa har de alltså fått in en fjärdedel. Det tycker jag inte är så illa pinkat.Klintan skrev:Extremt långt från produktion och så går Swedbank in och blir storinvesterare?
Kanske räcker pengarna till ett år till?
https://elbilen.se/nyheter/nytt-kapital ... nsiarerna/
Re: Sono Motors
De fick in 36 miljoner plus ett lån på ytterligare 10 miljoner, som inte hade kommit in när de senast redovisade intäkterna från kampanjen. Tanken var att bygga fyra serieliknade prototyper, men budgeten för prototyper krymptes till 2.8 miljoner EUR (källa Twitter för CEO), så det har blivit två enklare prototyper. Så utvecklingen har inte gått så långt under 2020 som de planerade från början.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.
Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Sono Motors
Äntligen lite nytt!Jerker skrev:Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.
Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.
För en gång skull är allt på engelska.
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Re: Sono Motors
Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Re: Sono Motors
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.Jerker skrev:Jodå, det står fast och det säger de i videon.TeslaTissel skrev:Äntligen lite nytt!
Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?