Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.
Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020
44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige
32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.
Kommuner med reducerad energiskatt
Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:
Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.
I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.
Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020
44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige
32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.
Kommuner med reducerad energiskatt
Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:
Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.
I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
Bor man då i vissa Norrländska kommuner får man sänkt energiskatt.
Jag förstår inte vart du får det ifrån. Varför skulle man göra det? Ska man betala energiskatt om man har en batteribank med solcell till mobilen också?
Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.
Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020
44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige
32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.
Kommuner med reducerad energiskatt
Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:
Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.
I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
Bor man då i vissa Norrländska kommuner får man sänkt energiskatt.
Jag betalar ingen skatt på el från mina solceller som jag förbrukar själv. Det lär vara samma sak med den el som bilens solceller lagrar i sitt batteri.
Kan ens Sono skicka över el till elnätet och bli en producent, i såna fall blir det problem för alla Sonoägare som inte redan har solceller på taket.
Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Nej.
Så avtalet är troligtvis mer ett "letter of intent".
Ja, det gäller väl alla avtal de har skrivit med underleverantörer som t.ex. batteritillverkare. Men de måste ju ända ha nån slags substans, annars finns det ju ingen poäng med att skriva sådana avtal. Det är väl en normal arbetsgång för ett nystartsföretag, kan jag tänka mig.
Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Nej.
Så avtalet är troligtvis mer ett "letter of intent".
Ja, det gäller väl alla avtal de har skrivit med underleverantörer som t.ex. batteritillverkare. Men de måste ju ända ha nån slags substans, annars finns det ju ingen poäng med att skriva sådana avtal. Det är väl en normal arbetsgång för ett nystartsföretag, kan jag tänka mig.
Det måste ju också finnas substans från NEVS. Om Sono t.ex. skrivit avtal med en batteritillverkare som inte tidigare tillverkat batterier så blir det samma sak.
Om alla Sonos avtal är med leverantörer som själva är nystartsföretag blir det ju lite tunnare än om man tecknat avtal med någon redan befintlig aktör i branschen.
Vi vet ju som sagt inte var NEVS är på sin väg mot att bli den partner som Sono behöver för att tillverka sin väldigt speciella bil. Hur mycket av NEVS befintliga anläggningar kan användas och hur mycket skulle man behöva investera i Trollhättan. Det är ju intressanta frågor som ju tydligt skulle kunna indikera hur seriöst det är.
Jämför med om Sono hade valt t.ex. Magna-Styer eller Valmet som partner. Företag som redan nu har en verksamhet rullande. Eller BMW. Speciellt som produkten ju har många likheter med i3.
Vi får väl anta att man redan varit runt med en förfrågan och NEVS var dom enda som nappade. Naturligtvis behöver det nu låta som man valt NEVS bland många lockande alternativ.
Men NEVS har väl avtal med Turkiska staten om att leverera en massa elbilar dit? Jag har inte följt hur det har gått med det, men det tyder ju iaf på att de har nån slags kompetens.
Jaja, vi får som sagt se. Det är mycket som ska falla på plats för Sono Motors om det ska bli någon serietillverkning.
Nu lägger jag ned mitt diskuterande i den här frågan eftersom jag inte har nåt mer att tillföra.
Men NEVS har väl avtal med Turkiska staten om att leverera en massa elbilar dit? Jag har inte följt hur det har gått med det, men det tyder ju iaf på att de har nån slags kompetens.
Jaja, vi får som sagt se. Det är mycket som ska falla på plats för Sono Motors om det ska bli någon serietillverkning.
Nu lägger jag ned mitt diskuterande i den här frågan eftersom jag inte har nåt mer att tillföra.
Ja vad hände med den turkiska bilen. Det är väl 5-6år sedan nu?
Ska vi gissa att det inte blev något?
Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Nej.
Så avtalet är troligtvis mer ett "letter of intent".
Ja, det gäller väl alla avtal de har skrivit med underleverantörer som t.ex. batteritillverkare. Men de måste ju ända ha nån slags substans, annars finns det ju ingen poäng med att skriva sådana avtal. Det är väl en normal arbetsgång för ett nystartsföretag, kan jag tänka mig.
Det måste ju också finnas substans från NEVS. Om Sono t.ex. skrivit avtal med en batteritillverkare som inte tidigare tillverkat batterier så blir det samma sak.
Om alla Sonos avtal är med leverantörer som själva är nystartsföretag blir det ju lite tunnare än om man tecknat avtal med någon redan befintlig aktör i branschen.
Vi vet ju som sagt inte var NEVS är på sin väg mot att bli den partner som Sono behöver för att tillverka sin väldigt speciella bil. Hur mycket av NEVS befintliga anläggningar kan användas och hur mycket skulle man behöva investera i Trollhättan. Det är ju intressanta frågor som ju tydligt skulle kunna indikera hur seriöst det är.
Jämför med om Sono hade valt t.ex. Magna-Styer eller Valmet som partner. Företag som redan nu har en verksamhet rullande. Eller BMW. Speciellt som produkten ju har många likheter med i3.
Vi får väl anta att man redan varit runt med en förfrågan och NEVS var dom enda som nappade. Naturligtvis behöver det nu låta som man valt NEVS bland många lockande alternativ.
Det där är ju så klart hemligt. Det ryktades ju till en början att NEVS var tilltänkta.
Vi lär nog veta vad det blir tids nog?
Filosofin bakom solcellerna är att om man ser på genomsnittskörsträckan för en kortpendlingsbil (som denna i första hand är tänkt som) så ligger den runt 17 km/dag. Och iaf i München så skulle solcellerna då kunna generera all ström som behövs för att täcka detta behov. En av grundarna tog sin egen fars körmönster som exempel.
Men det är ju knappast giltigt för mer än en mindre kundgrupp. Jag ser solcellerna mer som att man vill sända ut vissa signaler om miljöengagemang än att de har nån egentlig praktisk betydelse och rent ekonomiskt tror jag inte att det lönar sig, iaf inte här i Sverige. Dels är strömmen billigare här än i Tyskland, dels har vi färre soltimmar. Så jag personligen skulle hellre sett att de skippade solcellerna och fick ner priset på bilen ytterligare.
Känns mer som att de förbereder en framtida börsnotering än att sälja en bil. Blandar friskt med de gamla i3-bilarna, renderingar och klipp på nya demobilarna.
Inriktar sig mot en amerikansk publik samtidigt som bilen hittills planerats mot Europa med enbart leverans från fabrik.
Nån som har koll på om det går att avboka? När jag läser deras FAQ låter det som att man får chansen att avboka när man får erbjudande att beställa den "på riktigt", men jag skulle gärna avboka redan nu.
Jag tror att solcellerna är riktigt smart och det som får bilen att sticka ut. Bilen vänder sig ju till stadsbon utan eget uttag och som bara kör korta sträckor under veckodagarna. För dem kommer bilen alltid vara laddad utan att behöva tänka på det.
Den del som lockar mig är ju robustheten, eluttagen och att man kan serva själv. Något som inte lockar ovan nämnda stadsbor... kanske.
Facebookgruppens representant intervjuar ledningen för Sono Motors och provkör den senaste prototypen.
Intressanta detaljer är att de kommer med adaptiv farthållare och att de verkar ha öppnat för att erbjuda ett något större batteri. Men inget sagt i klartext om det. De säger också att inget har förändrats i relationen till NEVS och att folk från NEVS är inkluderade i utvecklingen av Sion. Serieproduktionstart under 2022.
Men inte ska väl Sono bygga en självbärande kaross av plast? Ska man inte pressa plåt behöver man väl göra den i kolfiber? Var det inte därför man valde just BMW i3 som mula eftersom den ju just har kolfiberkaross?
Vad innebär "mula" i detta sammanhang? Vad åsyftas?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men inte ska väl Sono bygga en självbärande kaross av plast? Ska man inte pressa plåt behöver man väl göra den i kolfiber? Var det inte därför man valde just BMW i3 som mula eftersom den ju just har kolfiberkaross?
Vad innebär "mula" i detta sammanhang? Vad åsyftas?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
I detta fall använde de en BMW i3s teknik med en egen kaross för att jaga beställningar. Hävdade att det var egen utveckling när det egentligen var ett ombyggt fordon.
Sade att bilen kommer om ett och ett halvt år. Det gör de fortfarande, fyra år senare.