Sida 24 av 30

Re: Sono Motors

Postat: 16 dec 2020 17:06
av Klintan
De fick in 36 miljoner plus ett lån på ytterligare 10 miljoner, som inte hade kommit in när de senast redovisade intäkterna från kampanjen. Tanken var att bygga fyra serieliknade prototyper, men budgeten för prototyper krymptes till 2.8 miljoner EUR (källa Twitter för CEO), så det har blivit två enklare prototyper. Så utvecklingen har inte gått så långt under 2020 som de planerade från början.
Deras kalkyl på 255 miljoner EUR för att komma till produktion är förresten rätt lustig, exakt vad de skulle omsätta på 10.000 bilar. Mycket lägre än vad tex e.Go lagt ner för att komma till produktion, med en mycket enklare bil.

Re: Sono Motors

Postat: 13 jan 2021 07:14
av Jerker
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 12:17
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Sono Motors ställer ut på CES och hade livestream igår. Mest en översiktlig presentation för dem som inte hört talas om Sono Motors tidigare samt en titt på den senaste prototypen och en efterföljande frågestund. Inga större nyheter utan man upprepar att man ska fortsätta utvecklingen under det här året och komma med en förserieproduktion i slutet av året/början av nästa.

Det enda som var lite nytt är väl att de har startat samarbeten med andra aktörer kring att sätta solceller på lastbilar.

För en gång skull är allt på engelska.


SonoSolcellerPåLastbilar.JPG
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 13:09
av Jerker
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 13:59
av Fredrik j
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 14:41
av Jerker
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 14:51
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 14:59
av nek0
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
TeslaTissel skrev:
Äntligen lite nytt!

Men ingen tillverkning i Trollhättan? Eller?
Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i Tranås :)

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 15:07
av Fredrik j
nek0 skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:

Jodå, det står fast och det säger de i videon.
Men lite oklart vad dom ska med en hel bilfabrik till när dom varken ska pressa plåt eller lacka den.
Däremot ska dom väl producera en kompositkaross. Har NEVs den möjligheten eller var hade man tänkt göra det?
Det har väl inte framgått, men varför skulle NEVS inte klara det? Det är ju inte ovanligt idag att bilar har vissa karossdelar i plast.
Naturligtvis. Men Saabs gamla anläggning i Trollhättan är ju inte alls anpassad för en sån produktion. Som jag förstått det har Sono en kaross i kolfiber? Det var ju inget Saab sysslade med i trollhättan. Kanske har NEVs skaffat den förmågan men med tanke på att det ju inte tillverkats något där på ett bra tag känns det ju märkligt. Däremot har ju NEVs en stor karossfabrik och måleri.

Tycker också det är intressant att Sono lyfter fram fördelen med att använda inköpta komponenter från hyllan. Ingen vertikal integrering där inte...
NEVs köpte innan plast delarna från Euroform AB i Tranås :)
Men inte ska väl Sono bygga en självbärande kaross av plast? Ska man inte pressa plåt behöver man väl göra den i kolfiber? Var det inte därför man valde just BMW i3 som mula eftersom den ju just har kolfiberkaross?

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 15:41
av Klintan
Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 15:50
av Fredrik j
Klintan skrev:
Sedan ska det ju inte vara vanliga plastdelar, solcellerna ska bakas tillsammans med flera lager komposit, varav ett transparent utanpå. En process som normalt sett görs i en autoklav, där de bakas i många timmar innan de sätts för att svalna. En potentiell flaskhals.
Har NEVS en autoklav? Eller varför valde man NEVS för produktion? Bilen är ju väldigt annorlunda jämfört med dom bilar som tidigare producerades i Trollhättan.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 15:58
av Klintan
Bra fråga. Kan inte tänka mig att de har det. Men så har Sono Motors beskrivit processen för integration av solceller. Alla karosspaneler med solceller behöver gå igenom denna process.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 16:19
av Jerker
Karossen blir i polykarbonat som man färglägger och UV-skyddar med plastfilm. Man har tagit fram en ny metod att integrera solcellerna så att de syns betydligt mindre än på de förra prototyperna.

Det är väl troligt att när de förhandlade fram NEVS som byggare så har de löst alla detaljer kring vilka material bilen ska byggas i.
Prototyp 2021.png
SonoSion 2016.jpg

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 16:36
av Fredrik j
Men den bärande delarna i karossen är ju knappast i polykarbonat och i presentationen gör dom ju en grej av att dom inte behöver några dyra pressverktyg. Så ingen pressad plåt alltså.
Att man byggde sin mula just på BMW i3 trodde jag berodde på att man valt samma teknik som BMW för bärande stommen.

Nej jag skulle inte tro det är troligt att alla detaljer är lösta runt tillverkningen. Det är ju inte första gången NEVS är inblandade i storslagna planer som plötsligt faller till marken.

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 16:52
av Jerker
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?

Re: Sono Motors

Postat: 14 jan 2021 17:13
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:18
av Jerker
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?
Nej, jag vet uppriktigt sagt inte nånting om hur NEVS utrustning ser ut, men eftersom jag vet att Sono Motors har diskuterat med flera olika legotillverkare innan de bestämde sig så antar jag att NEVS har det som krävs eller har underleverantörer till det som de inte själva kan göra.

Jag tycker att det här är en tämligen poänglös diskussion. Vi är ett gäng okunniga forummedlemmar som rimligtvis inte har nån större insikt i hur vare sig NEVS eller Sono Motors har tänkt sig det hela. Låt oss bara vänta och de hur de löser det, om de nu kommer så långt.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:29
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fast kan man inte gjuta underredesdelar? Tibors nyhetsartikel från igår handlade ju om att hela bakvagnen till Y var gjuten i ett stycke.

De två förra prototyperna byggde på BMW i3 men dessa är väl bygda från grunden, såvitt jag har förstått?
Säkert. Men då faller ju det där med att slippa ha dyra verktyg. NEVS har väl ingen gjutverkstad?
Nej, jag vet uppriktigt sagt inte nånting om hur NEVS utrustning ser ut, men eftersom jag vet att Sono Motors har diskuterat med flera olika legotillverkare innan de bestämde sig så antar jag att NEVS har det som krävs eller har underleverantörer till det som de inte själva kan göra.

Jag tycker att det här är en tämligen poänglös diskussion. Vi är ett gäng okunniga forummedlemmar som rimligtvis inte har nån större insikt i hur vare sig NEVS eller Sono Motors har tänkt sig det hela. Låt oss bara vänta och de hur de löser det, om de nu kommer så långt.
Som okunniga forummedlemmar kan vi ju ändå diskutera företagets officiella uttalanden och försöka pussla ihop dom bitar som fattas. Video ger ju ett par ledtrådar.

Man behöver inga dyra pressverktyg och heller inget måleri.

Man ska tillverka karossen i komposit med solceller. Solenergi direkt på bilen ska också stå för merparten av den el som behövs för den dagliga driften.

Man tänker använda befintliga komponenter från hyllorna hos underleverantörer.

Man vill att kunderna ska köpa sin bil och sen dela den med människor i sin omgivning.


Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:41
av Jerker
Fredrik j skrev:
Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.
Man har ju redan kontrakterat NEVS. Vi får väl se om NEVS bryter kontraktet med hänvisning till att Sono Motors har varit otydliga eller vilseledande i sin kravspec.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:46
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Jag tror Sono har haft svårt att hitta någon legotillverkare som är villig att göra dom investeringar som skulle krävas för att producera bilen samtidigt som man ju själva knappast har dom ekonomiska musklerna.
Man har ju redan kontrakterat NEVS. Vi får väl se om NEVS bryter kontraktet med hänvisning till att Sono Motors har varit otydliga eller vilseledande i sin kravspec.
Om det är någon som tidigare varit otydlig och vilseledande tidigare så är det ju NEVS. Det går ju inte ens att hålla reda på hur många delägare som kommit och gått, hur många bilar man har planerat, fabriker man ska bygga och vilket år man egentligen ska damma av den gamla fabriken i trollhättan som snart stått still i 10år.

Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:47
av Zalman3
Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.

Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020

44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige

32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.

Kommuner med reducerad energiskatt

Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:

Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.

I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
https://www.energimarknadsbyran.se/nyhe ... uari-2020/


Bor man då i vissa Norrländska kommuner får man sänkt energiskatt.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:51
av Jerker
Fredrik j skrev:
Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Nej.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 08:55
av Teslaspolen
Zalman3 skrev:
Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.

Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020

44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige

32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.

Kommuner med reducerad energiskatt

Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:

Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.

I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
https://www.energimarknadsbyran.se/nyhe ... uari-2020/


Bor man då i vissa Norrländska kommuner får man sänkt energiskatt.
Jag förstår inte vart du får det ifrån. Varför skulle man göra det? Ska man betala energiskatt om man har en batteribank med solcell till mobilen också?

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 09:02
av Fredrik j
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Finns finansieringen klar för att starta produktion tro?
Nej.
Så avtalet är troligtvis mer ett "letter of intent".

Tittar man på Sonos hemsida så är bilderna lite gamla.
Skärmbild 2021-01-15 085909.png
Kai Johan Jiang har ju sålt sin del av NEVS.

Re: Sono Motors

Postat: 15 jan 2021 09:18
av kikat
Zalman3 skrev:
Som jag tolkar skatteverket så ska Sonos bilisterna betala energiskatt på den el som elbilen producerar.

Aktuell skattesats på el från och med 1 januari 2020

44,13 öre/kWh (35,3 öre/kWh exklusive moms) för de flesta kunder i Sverige

32,13 öre/kWh (25,7 öre/kWh exklusive moms) för de med reducerad energiskatt.

Kommuner med reducerad energiskatt

Hushållskunder i följande kommuner och län har reducerad energiskatt:

Samtliga kommuner i Norrbottens län, Västerbottens län och Jämtlands län.

I Västernorrlands län har Sollefteå, Ånge och Örnsköldsviks kommun lägre skatt. Samma gäller för Gävleborgs län - Ljusdals kommun, Värmlands län - Torsby kommun och i Dalarnas län - Malung-Sälen, Mora, Orsa och Älvdalens kommun.
https://www.energimarknadsbyran.se/nyhe ... uari-2020/


Bor man då i vissa Norrländska kommuner får man sänkt energiskatt.
Jag betalar ingen skatt på el från mina solceller som jag förbrukar själv. Det lär vara samma sak med den el som bilens solceller lagrar i sitt batteri.
Kan ens Sono skicka över el till elnätet och bli en producent, i såna fall blir det problem för alla Sonoägare som inte redan har solceller på taket.