Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Robin92 »

[quote=" är källkoden för Autopiloten (det var den, och inte parkeringsfunktionen som stals av Xpeng) skrivna i C eller C++ (vilket verkar vara fallet om du läser länkarna) så lär det vara lätt att porta till mer eller mindre vilken processorarkitektur som helst.

Trist att kinesiska företag alltid skall utmärka sig med stölder och skumraskaffärer. :?[/quote]

återigen så använder de helt olika ap system, lidar och NN. Dessutom så har Tesla inte lyckats få fram några bevis på att xpeng kopierat något.
"After 20 months of litigation, Tesla has failed to produce any credible evidence"
"XMotors has fully cooperated with Tesla for the past year, including voluntarily providing a large amount of confidential information in the discovery process."

Så klart riktigt illa om det visar sig att xpeng har stulit av tesla.. men just nu är det endast anklagelser och får tesla att se ut som en översittande storebror.
Den som lever får se helt enkelt, jag hoppas på att xpeng gör riktigt bra prisvärda bilar UTAN fusk och stöld.
Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Robin92 »

m4x skrev:
P7 ser riktigt intressant ut! Kul att chassit är famtaget tillsammans med Porsche. Danska HiFi tillverkaren Dynaudio står för ljudet. Xiaomi vekar också vara inblandad i projektet. Känns "tryggt" med dessa stora namn i bakgrunden.

Hoppas verkligen de lanserar 2021 i Sverige som de har gått ut med information om. Blir sugen på att beställa :P
Ja riktigt intressant! en hel del stora investerare i ryggen. Hoppas allt går vägen, försäljningen ökar stadigt än så länge.
Hoppas förbeställning av p7 går att göra här i Sverige snart.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Klintan »

Robin92 skrev:

återigen så använder de helt olika ap system, lidar och NN. Dessutom så har Tesla inte lyckats få fram några bevis på att xpeng kopierat något.
"After 20 months of litigation, Tesla has failed to produce any credible evidence"
"XMotors has fully cooperated with Tesla for the past year, including voluntarily providing a large amount of confidential information in the discovery process."

Så klart riktigt illa om det visar sig att xpeng har stulit av tesla.. men just nu är det endast anklagelser och får tesla att se ut som en översittande storebror.
Den som lever får se helt enkelt, jag hoppas på att xpeng gör riktigt bra prisvärda bilar UTAN fusk och stöld.
Det där är Xpengs uttalande, inget från någon domstol. Fakta är att en anställd hos Tesla laddade upp källkoden till AP på iCloud, började på Xpengs och de utvecklade på rekordtid en AP. Även om de använder lidar så kan de reversengineera Teslas kod för att utnyttja den.
Elbilist sedan 2014
Robin92
Inlägg: 37
Blev medlem: 02 jun 2020 00:16

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Robin92 »

Klintan skrev:
Robin92 skrev:

återigen så använder de helt olika ap system, lidar och NN. Dessutom så har Tesla inte lyckats få fram några bevis på att xpeng kopierat något.
"After 20 months of litigation, Tesla has failed to produce any credible evidence"
"XMotors has fully cooperated with Tesla for the past year, including voluntarily providing a large amount of confidential information in the discovery process."

Så klart riktigt illa om det visar sig att xpeng har stulit av tesla.. men just nu är det endast anklagelser och får tesla att se ut som en översittande storebror.
Den som lever får se helt enkelt, jag hoppas på att xpeng gör riktigt bra prisvärda bilar UTAN fusk och stöld.
Det där är Xpengs uttalande, inget från någon domstol. Fakta är att en anställd hos Tesla laddade upp källkoden till AP på iCloud, började på Xpengs och de utvecklade på rekordtid en AP. Även om de använder lidar så kan de reversengineera Teslas kod för att utnyttja den.
Nej precis, det är inte dömt i domstol än. Men det stämmer att en fd anställd ladda upp ap källkod på sitt icloud.
Men om jag förstått det hela rätt så är källkoden i princip värdelös för xpeng pga att det använder lidar system?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

Robin92 skrev:
Klintan skrev:
Robin92 skrev:

återigen så använder de helt olika ap system, lidar och NN. Dessutom så har Tesla inte lyckats få fram några bevis på att xpeng kopierat något.
"After 20 months of litigation, Tesla has failed to produce any credible evidence"
"XMotors has fully cooperated with Tesla for the past year, including voluntarily providing a large amount of confidential information in the discovery process."

Så klart riktigt illa om det visar sig att xpeng har stulit av tesla.. men just nu är det endast anklagelser och får tesla att se ut som en översittande storebror.
Den som lever får se helt enkelt, jag hoppas på att xpeng gör riktigt bra prisvärda bilar UTAN fusk och stöld.
Det där är Xpengs uttalande, inget från någon domstol. Fakta är att en anställd hos Tesla laddade upp källkoden till AP på iCloud, började på Xpengs och de utvecklade på rekordtid en AP. Även om de använder lidar så kan de reversengineera Teslas kod för att utnyttja den.
Nej precis, det är inte dömt i domstol än. Men det stämmer att en fd anställd ladda upp ap källkod på sitt icloud.
Men om jag förstått det hela rätt så är källkoden i princip värdelös för xpeng pga att det använder lidar system?
Hade det inte varit av nytta och intresse, så hade ju anställda inte tagit besväret och risken. De hade nog stenkoll på vad de ville ha med till Xpeng.

Självklart kan man ha nytt av koden för Autopilot, som främst är till för att assistera att hålla bilen mellan linjerna (då behövs inte Lidar).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Xpeng som redan säljs i Norge kommer med en P5 som är tänkt att ge Tesla M3 rejäl konkurrens.
I Kina är Xpeng P5 ca 37% billigare än en Tesla M3.
Chinese EV automaker XPeng Motors has shared pricing on its upcoming P5 sedan, and it’s quite ambitious. The automaker has officially begun accepting pre-orders on the P5, and has shared that the pricing will begin at 160,000 yuan ($24,650), significantly lower than competitor Tesla’s Model 3, which starts at 250,900 yuan ($38,650) in China.
https://electrek.co/2021/07/19/xpeng-sh ... -3-by-14k/

Xpeng Norge.
https://no.heyxpeng.com/pages/g3-promotional-rate-offer
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »


XPeng P7 customer deliveries in Norway expected in Q4 of 2021

https://electrek.co/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Anders
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 okt 2014 08:32

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Anders »

X peng har goda chanser att sälja stora volymer hoppas att deras nya fabriker snart producerar för fullt. Mycket för pengarna speciellt 5.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Screenshot_20210923-011121_YouTube.jpg
Xpeng P5 är nu på gång.
Pris från 24.900 dollar i Kina.
Räckvidd 460 till 600km gissar att det är NEDC.
Screenshot_20210923-010941_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Xpeng P7 är på gång till Sverige också.

https://se.heyxpeng.com/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

I Norge pratar man om ett pris på ca 440.000kr för Xpeng P7.

https://no.heyxpeng.com/pages/pre-order-p7-campaign
Screenshot_20210926-223310_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Såg en Xpeng P7 i Sollentuna idag, svenskreggad. Urläcker design!

Bäva månde de traditionella biltillverkarna.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Peter Andersson »

Provkörning av en Xpeng kommer tydligen snart.

I övrigt viskade en liten fågel i mitt öra idag att det ska finnas svenskregistrerade exemplar av den högintressanta kinesiska Tesla Model 3-utmanaren Xpeng P7 att provköra mycket snart. Vi återkommer!

Trevlig läsning och (snart) trevlig helg!

/Wiggo Björck, digital redaktör på Recharge

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av lloydfabege »

Väldigt snygg bil och verkar ha det mesta utom supersnabbladdning? Har sett 28 minuter 30-80%, vilket innebär ca 40 kW och ungefär 80 kW i snitt. Det är ju rätt dåligt.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Ser ut som en lite rundad S60
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Såg en i Upplands-Väsby idag. Samma färg, så kanske samma bil?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Oscar2
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 mar 2020 19:42

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Oscar2 »

Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.

Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.

(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Oproportionerligt små hjul tycker jag.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Oscar2 skrev:
Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.

Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.

(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Nja, enligt Xpengs hemsida så är P7 först i Sverige. Lite längre upp i tråden så skrev jag att jag såg den åkandes i Sollentuna förra lördagen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att bara P7 visas på Xpengs hemsida.
När även P5 bilar finns i Sverige.
https://se.heyxpeng.com/pages/p7

Nu anställer man folk.
Relativt nystartade elbilsmärket Xpeng har öppnat kontor i Sverige och kan snart vara på gång med en butik. Det avslöjas av flera jobbannonser.
http://www.vibilagare.se/nyheter/xpeng- ... ik-pa-gang
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

I Norge lanseras Xpeng P7 med lambo dörrar.
https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-p7 ... e/74458793
Xpeng P7 lambo.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »



Bekräftat: Nu kommer kinesiska Xpeng till Sverige.

Ännu ett kinesiskt bilmärke ska börja sälja elbilar i Sverige. Det handlar om Xpeng som visat upp flera elbilsmodeller och som nu bekräftat att märket ska sälja bilar på den svenska marknaden.

I början av 2022 startar försäljningen och då ska Xpeng även öppna ett så kallat ”upplevelsecenter” i Stockholm.

– Det här är ett stort steg för Xpeng och vi är exalterade över att göra offensiva drag i Sverige, Danmark och Nederländerna, så att ännu fler får ta del av våra intelligenta elbilar, säger företagets vd Xiaopeng He.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bekra ... ll-sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Peter Andersson »



Xpeng flyttar in i Mall of Scandinavia

Kinesisk utmanare sätter upp lokal på samma plats som huvudkonkurrenten Tesla. Först ut att visas blir sedanmodellen P7.


https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... andinavia/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Skriv svar