Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Moderator: Redaktion
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
I Norge pratar man om ett pris på ca 440.000kr för Xpeng P7.
https://no.heyxpeng.com/pages/pre-order-p7-campaign
https://no.heyxpeng.com/pages/pre-order-p7-campaign
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Såg en Xpeng P7 i Sollentuna idag, svenskreggad. Urläcker design!
Bäva månde de traditionella biltillverkarna.
Bäva månde de traditionella biltillverkarna.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Provkörning av en Xpeng kommer tydligen snart.
I övrigt viskade en liten fågel i mitt öra idag att det ska finnas svenskregistrerade exemplar av den högintressanta kinesiska Tesla Model 3-utmanaren Xpeng P7 att provköra mycket snart. Vi återkommer!
Trevlig läsning och (snart) trevlig helg!
/Wiggo Björck, digital redaktör på Recharge
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Väldigt snygg bil och verkar ha det mesta utom supersnabbladdning? Har sett 28 minuter 30-80%, vilket innebär ca 40 kW och ungefär 80 kW i snitt. Det är ju rätt dåligt.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Xpeng P5 i Sverige.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Ser ut som en lite rundad S60Zalman3 skrev:Xpeng P5 i Sverige.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Såg en i Upplands-Väsby idag. Samma färg, så kanske samma bil?Zalman3 skrev:Xpeng P5 i Sverige.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.
Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.
(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.
Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.
(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Oproportionerligt små hjul tycker jag.Zalman3 skrev:Xpeng P5 i Sverige.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Nja, enligt Xpengs hemsida så är P7 först i Sverige. Lite längre upp i tråden så skrev jag att jag såg den åkandes i Sollentuna förra lördagen.Oscar2 skrev:Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.
Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.
(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Märkligt att bara P7 visas på Xpengs hemsida.
När även P5 bilar finns i Sverige.
https://se.heyxpeng.com/pages/p7
Nu anställer man folk.
När även P5 bilar finns i Sverige.
https://se.heyxpeng.com/pages/p7
Nu anställer man folk.
http://www.vibilagare.se/nyheter/xpeng- ... ik-pa-gangRelativt nystartade elbilsmärket Xpeng har öppnat kontor i Sverige och kan snart vara på gång med en butik. Det avslöjas av flera jobbannonser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
https://www.vibilagare.se/nyheter/bekra ... ll-sverige
Bekräftat: Nu kommer kinesiska Xpeng till Sverige.
Ännu ett kinesiskt bilmärke ska börja sälja elbilar i Sverige. Det handlar om Xpeng som visat upp flera elbilsmodeller och som nu bekräftat att märket ska sälja bilar på den svenska marknaden.
I början av 2022 startar försäljningen och då ska Xpeng även öppna ett så kallat ”upplevelsecenter” i Stockholm.
– Det här är ett stort steg för Xpeng och vi är exalterade över att göra offensiva drag i Sverige, Danmark och Nederländerna, så att ännu fler får ta del av våra intelligenta elbilar, säger företagets vd Xiaopeng He.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... andinavia/
Xpeng flyttar in i Mall of Scandinavia
Kinesisk utmanare sätter upp lokal på samma plats som huvudkonkurrenten Tesla. Först ut att visas blir sedanmodellen P7.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Du kanske är vänsterhänt?Jerker skrev:Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.Legato skrev:Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Auto motorsport rekommenderade att inte köpa den, främst var det väl laddningen men också lite annat…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Jaha!Jerker skrev:På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. Men på en Xpeng hjälper inget.Curik skrev:Du kanske är vänsterhänt?
-
- elbilist
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Både säljarna på X-peng och Airways hade samma kommentar om laddningen på mässan igår…det är mer än tillräckligt snabbt för vardagsbruk.nek0 skrev:Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.Legato skrev:Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:
* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Say whaaaat.
Airways har iofs 90kW vid gynnsamma förhållanden och de försvarar det med att bilarna ändå laddar snabbt till 80%… ja för de säljs med små batterier också.
Men både är ju fullständigt uselt på en helt ny bil.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Nu har jag provsuttit Xpeng på mässan och kan sammanfatta mina intryck så här:
- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.
- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!
- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.
- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.
- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.
- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.
- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.
- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!
Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.
- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!
- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.
- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.
- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.
- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.
- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.
- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!
Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.
https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r