Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av FredrikR »

Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.

Inget nackstöd i mitten bak?
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av HelectriC »

FredrikR skrev:
Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.

Inget nackstöd i mitten bak?
nej, inget i mitten och inget av de övriga 4 inställbara (det är väl iofs inte helt ovanligt). Stolarna var helt ok faktiskt. Men att inte kunna dra ratten till sig var lite tråkigt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av backe »

FredrikR skrev:
Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.

Inget nackstöd i mitten bak?

Tror jag läste att det skulle komma CCS när dom kommer till Norge officiellt, åtminstone P7. De bilar som varit där såhär långt är kinabilar.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Pontus »

Någon som vet om det finns planer på att sälja i Sverige? Vore kul att prova något udda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av HelectriC »

Något som återkom var att det var ljudeffekter på det mesta. Bytte man til sport mode så fick man en hel kakafoni av kinaljud. Även när man gick ut/in av AP var der massa ljud, lite halvobbigt redan efter den korta 30min turen jag hade.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av rockard »

HelectriC skrev:
Något som återkom var att det var ljudeffekter på det mesta. Bytte man til sport mode så fick man en hel kakafoni av kinaljud. Även när man gick ut/in av AP var der massa ljud, lite halvobbigt redan efter den korta 30min turen jag hade.
Det är en trend jag har svårt att förstå, även vår X har en förmåga att plinga på de mest obegripliga sätt. Det värsta/mest obegripliga är nog ändå plingandet vars uppgift verkar vara att tala om för dig att du satt dig i bilen. Väldigt användbart.
Svart X75D -17
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av dfa »

Såg vad jag är rätt säker på var en röd G3 med släpkärra utanför Göteborg igår. Han inte fånga reg.nr men den borde varit svensk. Någon mer som sett svenska G3:or?
Oscar2
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 mar 2020 19:42

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Oscar2 »

FredrikR skrev:
Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.
Här i sverige finns det bara (chademo) 50kw laddare så vi får hoppas i framtiden att:
1: Nya snabbare laddare 75kw+ med Chademo poppar upp. Eller att Xpeng börjar tar hit sitt nätverk av laddare internationellt.
2: Retrofit bort med Chademo till CCS
3: Hoppas en Adapter utvecklas.
4: Xpeng refreshar till CCS på nuvarande Chademo bilar.

Lyssnade på Björn Nyland (tesla björn) i https://www.youtube.com/watch?v=yTdTyx2YwHQ&t där han uppfattade från Xpeng att anledning varför de valde Chademo över CCS var att de ville exportera bilare snabbt. Antog att deras GB/T var enkelt att byta ut till Chademo.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av martinot »

Oscar2 skrev:
FredrikR skrev:
Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.
Här i sverige finns det bara (chademo) 50kw laddare så vi får hoppas i framtiden att:
1: Nya snabbare laddare 75kw+ med Chademo poppar upp. Eller att Xpeng börjar tar hit sitt nätverk av laddare internationellt.
2: Retrofit bort med Chademo till CCS
3: Hoppas en Adapter utvecklas.
4: Xpeng refreshar till CCS på nuvarande Chademo bilar.

Lyssnade på Björn Nyland (tesla björn) i https://www.youtube.com/watch?v=yTdTyx2YwHQ&t där han uppfattade från Xpeng att anledning varför de valde Chademo över CCS var att de ville exportera bilare snabbt. Antog att deras GB/T var enkelt att byta ut till Chademo.
Kanske detta blir ett uppsving och "återkomst" för Chademo i Norden och Europa när alla kinesiska bilvarumärken kommer hit?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av HelectriC »

dfa skrev:
Såg vad jag är rätt säker på var en röd G3 med släpkärra utanför Göteborg igår. Han inte fånga reg.nr men den borde varit svensk. Någon mer som sett svenska G3:or?
Med dragkrok alltså? Det var ju konstigt. När jag provkörde så var det väldigt tydligt att det inte är något drag att få till G3, möjligtvis kommer det längre fram, men då enbart för cykel, dvs 0kg dragvikt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av bylund »

martinot skrev:
Kanske detta blir ett uppsving och "återkomst" för Chademo i Norden och Europa när alla kinesiska bilvarumärken kommer hit?
Jag tror nog snarare att tillverkarna får anpassa sig till europeiska standarder om de ska bli stora här, om vi inte fullkomligt översvämmas av bilar som bara klarar Chademo.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av dfa »

HelectriC skrev:
dfa skrev:
Såg vad jag är rätt säker på var en röd G3 med släpkärra utanför Göteborg igår. Han inte fånga reg.nr men den borde varit svensk. Någon mer som sett svenska G3:or?
Med dragkrok alltså? Det var ju konstigt. När jag provkörde så var det väldigt tydligt att det inte är något drag att få till G3, möjligtvis kommer det längre fram, men då enbart för cykel, dvs 0kg dragvikt.
Ok, får göra en pudel i så fall. Undrar vad fasen det var jag såg?
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av MSO »

Oscar2 skrev:
FredrikR skrev:
Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.
Här i sverige finns det bara (chademo) 50kw laddare så vi får hoppas i framtiden att:
1: Nya snabbare laddare 75kw+ med Chademo poppar upp. Eller att Xpeng börjar tar hit sitt nätverk av laddare internationellt.
2: Retrofit bort med Chademo till CCS
3: Hoppas en Adapter utvecklas.
4: Xpeng refreshar till CCS på nuvarande Chademo bilar.

Lyssnade på Björn Nyland (tesla björn) i https://www.youtube.com/watch?v=yTdTyx2YwHQ&t där han uppfattade från Xpeng att anledning varför de valde Chademo över CCS var att de ville exportera bilare snabbt. Antog att deras GB/T var enkelt att byta ut till Chademo.
E.ON vid Varberg Nord har 4x Chademo 75kW har jag för mig.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Vad tror ni om Xpeng P7?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Vad tror ni om Xpeng P7?
Ser bra ut. Toppen med fler tillverkare som kan konkurrera ut gamla ICE-fordon.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Laban »

Lite för mycket skamlös kopiering av Tesla (utblås från AC ex) för att jag skulle köpa en personligen. Annars håller jag mer Niklas ovan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Jag är väl mer betänksam inför att det är ett kinesiskt märke. Inte för att kvaliteten skulle vara sämre utan för att kineserna håller på att ta över världshandeln.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Banane »

Den famösa kobolten från Kongo hamnar antagligen i såna här produkter. Kineserna är helt skamlösa.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
Den famösa kobolten från Kongo hamnar antagligen i såna här produkter. Kineserna är helt skamlösa.
Alla stora producenter av kobolt till batterier i Kina har slutat använda kobolt från amatörgruvor. Länk: https://www.business-humanrights.org/en ... ld-labour/

Det är också en försvinnande liten del av kobolt som kommer från barnarbete nuförtiden och det är inga problem för batteritillverkare att undvika det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Nu väller Xpeng bilar in i Norge.

100 exemplar av Xpengs elektriska SUV G3 Smart har precis anlänt till Drammens hamn. Den 14 december börjar leveranserna av bilar till norska kunder.

2021 blir året då kinesiska elbilar på allvar kommer att sätta sitt prägel på den norska bilparken. Ett av de nya varumärkena som är i full fart i är Xpeng.
De har redan visat flera av sina modeller. Bland annat SUV G3 Smart.
Svaret bland norska elbilskunder har inte kommit långt innan. Över 4000 potentiella kunder har uttryckt sitt intresse för det nya bilmärket.


https://www.abcnyheter.no/motor/bil/202 ... -til-norge

https://www.xpeng.no

EDIT:
Kinesiska MG har ju snabbt blivit den näst mest sålda elbilen i Norge.
Kan Xpeng nå topp fem?
2020-Norway-Top-10-BEVs-in-November-tidy-1.png
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av fth »

Som elbilsivrare vill man ju inte vara alltför negativ, men jag kan inte låta bli att reagera på det fullständigt skamlösa plagierandet av Tesla.

Allt, inklusive hemsidan för konfigurering av bilen, är ju stulet rakt av.

Det känns lite fel att stödja detta, har dom ingen skam i kroppen? Yrkesstolthet?

Det sägs ju att plagiat är den finast formen av smicker, i så fall bör Tesla känna sig extremt smickrade här :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av iAkita »

Jag kollade lite på G3:an och 51 minuter för att ladda 20-80% känns inte jätteimponerande.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av HelectriC »

fth skrev:
Som elbilsivrare vill man ju inte vara alltför negativ, men jag kan inte låta bli att reagera på det fullständigt skamlösa plagierandet av Tesla.

Allt, inklusive hemsidan för konfigurering av bilen, är ju stulet rakt av.

Det känns lite fel att stödja detta, har dom ingen skam i kroppen? Yrkesstolthet?

Det sägs ju att plagiat är den finast formen av smicker, i så fall bör Tesla känna sig extremt smickrade här :roll:

/fth
Men det var ju Tesla själva som ville att andra skulle använda deras patent, och det gjorde dom. Vad är problemet?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Nu väller Xpeng bilar in i Norge.

100 exemplar av Xpengs elektriska SUV G3 Smart har precis anlänt till Drammens hamn. Den 14 december börjar leveranserna av bilar till norska kunder.

2021 blir året då kinesiska elbilar på allvar kommer att sätta sitt prägel på den norska bilparken. Ett av de nya varumärkena som är i full fart i är Xpeng.
De har redan visat flera av sina modeller. Bland annat SUV G3 Smart.
Svaret bland norska elbilskunder har inte kommit långt innan. Över 4000 potentiella kunder har uttryckt sitt intresse för det nya bilmärket.




EDIT:
Kinesiska MG har ju snabbt blivit den näst mest sålda elbilen i Norge.
Kan Xpeng nå topp fem?
2020-Norway-Top-10-BEVs-in-November-tidy-1.png
Väller in? 100bilar? Är väl kanske inte att välla in, men ok!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av fth »

HelectriC skrev:
fth skrev:
Som elbilsivrare vill man ju inte vara alltför negativ, men jag kan inte låta bli att reagera på det fullständigt skamlösa plagierandet av Tesla.

Allt, inklusive hemsidan för konfigurering av bilen, är ju stulet rakt av.

Det känns lite fel att stödja detta, har dom ingen skam i kroppen? Yrkesstolthet?

Det sägs ju att plagiat är den finast formen av smicker, i så fall bör Tesla känna sig extremt smickrade här :roll:

/fth
Men det var ju Tesla själva som ville att andra skulle använda deras patent, och det gjorde dom. Vad är problemet?
Jag har inga problem med att dom använder Teslas patent, det jag reagerar över är att dom stjäl all design och formgivning rakt av, inklusive hemsida, konfigurator etc.

Det faller definitivt inte inom "all our patent are belong to you".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar