Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

I Norge pratar man om ett pris på ca 440.000kr för Xpeng P7.

https://no.heyxpeng.com/pages/pre-order-p7-campaign
Screenshot_20210926-223310_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Såg en Xpeng P7 i Sollentuna idag, svenskreggad. Urläcker design!

Bäva månde de traditionella biltillverkarna.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Peter Andersson »

Provkörning av en Xpeng kommer tydligen snart.

I övrigt viskade en liten fågel i mitt öra idag att det ska finnas svenskregistrerade exemplar av den högintressanta kinesiska Tesla Model 3-utmanaren Xpeng P7 att provköra mycket snart. Vi återkommer!

Trevlig läsning och (snart) trevlig helg!

/Wiggo Björck, digital redaktör på Recharge

Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av lloydfabege »

Väldigt snygg bil och verkar ha det mesta utom supersnabbladdning? Har sett 28 minuter 30-80%, vilket innebär ca 40 kW och ungefär 80 kW i snitt. Det är ju rätt dåligt.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Gargamel »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Ser ut som en lite rundad S60
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Såg en i Upplands-Väsby idag. Samma färg, så kanske samma bil?
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Oscar2
Inlägg: 18
Blev medlem: 05 mar 2020 19:42

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Oscar2 »

Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.

Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.

(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Fredrik j
Inlägg: 10782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Xpeng P5 i Sverige.
Screenshot_20211017-005819_Facebook.jpg
Oproportionerligt små hjul tycker jag.
DrDR
elbilist
Inlägg: 194
Blev medlem: 20 aug 2021 10:12

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av DrDR »

Oscar2 skrev:
Jag är förvånad att en P5 visas här i Sverige och inte en P7. Tror nog att P5, samt facelift G3 (förhoppningsvis med CCS den här gången) kommer att lanseras efter P7:an i Sverige.
Här är P5 specs: https://en.xiaopeng.com/news/news_info/4039.html. Kul att Sedan kommer men jag önskar att det kommer Liftback liksom MS och EQS.

Får se hur många varianter de tänker exporteras, LFP eller utan, sedan hur 'smart' är bilen. Men jag tror att de kommer att exportera topp modellerna och fokusera på Sedan-folk och nappa Tesla Model 3 köpare.
Notera att P7 Longrange kostar 10k nok mindre än TM3 LR. Alltså måste P5 undercut-a SR+ lite grann. Såååå svenska pris spekulerar jag strax under 549 990 (SR+), men vi får se vilken Trim-level de annonserar ut.

(Edit1: nedanför stycket var kommentar på någons kommentar om kineser fokuserar endast på hemma marknaden, men den kommentaren försvann)
På tal om kinesiska bilar så verkar det bara få tal märken som exporteras till europa liksom MG, Nio, Xpeng. Deras modeller är lite mer påkostade pga mer säkerhet och tech jämfört med andra lokala märken och dess insteg modeller. De är så klart de 'typiska kinesiska rullande likkistor'.
Nja, enligt Xpengs hemsida så är P7 först i Sverige. Lite längre upp i tråden så skrev jag att jag såg den åkandes i Sollentuna förra lördagen.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Hyundai Ioniq 5, AWD Advanced Komfort 77,4 kWh -23
Solceller 10,3 kWp
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

Märkligt att bara P7 visas på Xpengs hemsida.
När även P5 bilar finns i Sverige.
https://se.heyxpeng.com/pages/p7

Nu anställer man folk.
Relativt nystartade elbilsmärket Xpeng har öppnat kontor i Sverige och kan snart vara på gång med en butik. Det avslöjas av flera jobbannonser.
http://www.vibilagare.se/nyheter/xpeng- ... ik-pa-gang
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »

I Norge lanseras Xpeng P7 med lambo dörrar.
https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-p7 ... e/74458793
Xpeng P7 lambo.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Zalman3 »



Bekräftat: Nu kommer kinesiska Xpeng till Sverige.

Ännu ett kinesiskt bilmärke ska börja sälja elbilar i Sverige. Det handlar om Xpeng som visat upp flera elbilsmodeller och som nu bekräftat att märket ska sälja bilar på den svenska marknaden.

I början av 2022 startar försäljningen och då ska Xpeng även öppna ett så kallat ”upplevelsecenter” i Stockholm.

– Det här är ett stort steg för Xpeng och vi är exalterade över att göra offensiva drag i Sverige, Danmark och Nederländerna, så att ännu fler får ta del av våra intelligenta elbilar, säger företagets vd Xiaopeng He.
https://www.vibilagare.se/nyheter/bekra ... ll-sverige
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Peter Andersson
Inlägg: 587
Blev medlem: 10 feb 2021 20:49

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Peter Andersson »



Xpeng flyttar in i Mall of Scandinavia

Kinesisk utmanare sätter upp lokal på samma plats som huvudkonkurrenten Tesla. Först ut att visas blir sedanmodellen P7.


https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbr ... andinavia/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Jag var på e-carexpo idag och när jag tittade på Xpeng så hade den samma sorts infällda handtag som Tesla 3 och Y. Det var bara det att de är vända åt andra hållet. På en Tesla så sätter man tummen på den bakre delen av handtaget vilket innebär att man på förarsidan använder vänster hand när man öppnar. Det är det naturliga. Men på Xpeng så ska man trycka in den främre delen av handtaget. Det är väldigt onaturligt att göra med vänster hand. Man kanske kan vända handen med handflatan uppåt, men jag testade inte det. Om man tar med höger hand så kommer man ju på fel sida om dörren. Det var dessutom ett märke till som har samma utfällning av handtaget som Xpeng, men nu minns jag inte vilket det var.
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av nek0 »

Peter testar Xpeng P5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10238
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Legato »

Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 935
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Honkan »

Auto motorsport rekommenderade att inte köpa den, främst var det väl laddningen men också lite annat…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Jerker »

Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
Curik skrev:
Du kanske är vänsterhänt? :lol:
På förarsidan är det en fördel att vara vänsterhänt och på passagerarsidan högerhänt. :D Men på en Xpeng hjälper inget. :cry:
Jaha! :mrgreen:
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 927
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av R_Edvinsson »

nek0 skrev:
Legato skrev:
Tycker faktiskt bilen verkar trevlig. Dock finns det tre saker som var och en är dealbreakers för mig:

* Kinesisk.
* 70 kW-laddning.
* Utseendet i sidoprofil.
Ja, den tredje kan man nog leva med men första två är mycket svårare om inte omöjligt att blunda för.
Både säljarna på X-peng och Airways hade samma kommentar om laddningen på mässan igår…det är mer än tillräckligt snabbt för vardagsbruk.

Say whaaaat. :roll:
Airways har iofs 90kW vid gynnsamma förhållanden och de försvarar det med att bilarna ändå laddar snabbt till 80%… ja för de säljs med små batterier också. :mrgreen:

Men både är ju fullständigt uselt på en helt ny bil.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7314
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har jag provsuttit Xpeng på mässan och kan sammanfatta mina intryck så här:

- Ganska svårt att ta sig in och ut, måste akta knäna och huvudet samtidigt. Närmar du dig från fel håll kommer det gå riktigt illa. Samtidigt måste du huka dig ganska mycket för att inte slå huvudet i måsvingedörren. Ska Xpeng lyckas på den europeiska marknaden måste de justera dörröppningen.

- Väl på plats sitter man dock bekvämt. Den tvåsitsiga kupén blir dock ganska trång med dörrarna stängda. Takhöjd vid huvudet ganska lågt men jag fick ändå plats. Bra med knäutrymme!

- Obefintligt bagageutrymme, få avställningsytor, fack och mugghållare.

- Enkel styrning dock, i och med att det är helt självstyrande. Inga rattar eller pedaler utan endast en stor skärm där du väljer en destination från en färdig lista.

- Sedan åker man nog raka vägen dit. Fågelvägen, skulle man kunna säga. Vi hoppas dock att den självkörande mjukvaran ändå väjer för och kör runt eventuella hinder.

- Det gavs varken information om räckvidd eller laddhastighet men vi får nog förvänta oss ganska låga värden där. Men snabbheten och lättheten att ta sig fram kompenserar nog det mesta.

- Att ta sig loss och gå iväg är lika besvärlig som att sätta sig, man måste akta huvud och knän.

- Men det här blir nog ändå framtidens transportfordon!

Jag pratar alltså om den här Xpeng modellen:
20220429_140000.jpg
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten

Inlägg av Vasp »

Xpeng vill tydligen testa sin flygande "bil" i Skellefte ute på flygplatsen.

https://norran.se/nyheter/skelleftea/ar ... n/l7o87x8r
Skriv svar