Re: Xpeng - SUV som använder Teslapatenten
Postat: 18 jun 2020 00:07
Jag skulle inte tveka en sekund att slå till om den kommer till Sverige med vettigt introduktionspris. Jag tror de kinesiska elbilstillverkarna lärt sig av hur mobiltillverkarna gått tillväga, med förvånansvärt bra kopior till lågt pris för att sedan när de väl etablerats höja priset till en nivå där de faktiskt gör vinst. Det enda som får mig att tveka är att de där 12 milen man kan ladda på tio minuter är baserat på NEDC räckvidden. Enligt uppgift på hemsidan tar det 28 minuter att ladda 30-80%, vilket ger en snitteffekt på ca 80 kW om den batterikapacitet på 80kWh de anger avser tillgänglig effekt. Det är inte så väldigt mycket snabbare laddning än min e-Niro, som laddar med ca 70 kW i snitt om man startar laddningen vid låg SOC och avbryter vid 73%. Vilket i och för sig är bra nog för mina behov det också.Zalman3 skrev:
Valutakursene har utviklet seg i gunstig retning, og denne fordelen ønsker vi å gi til våre kunder.
Derfor setter vi ned prisen på Xpeng G3 med hele 40 000 kroner. Den nye prisen på
Xpeng G3 er nå kr 358 000 for utstyrsnivå Smart, og kr 379 000 for utstyrsnivå Premium.
Bestiller du i dag, kan du få bilen levert i november.
Begge utstyrsnivåene har operativsystemet Xmart som automatisk oppdaterer bilen, og den svært avanserte autopiloten Xpilot 2.5.
Xpeng G3 er fullstappet med teknologi og perfekt tilpasset norske forhold. Kjøper du en Xpeng G3 er du sikret en bil som alltid er
oppdatert og som vil motta forbedringer gjennom hele bilens levetid.
Xpeng G3 er den smarte SUVen som løser alle dine behov i hverdagen. Gode seter, god kjørekomfort og et meget rommelig bagasjerom gjør den
daglige kjøringen til en lek. Hele 451 kilometer rekkevidde gjør at du også kan ta med Xpeng G3 på skikkelig langtur uten å ha rekkeviddeangst.
Så du forresten at vår Xpeng G3 faktisk kjørte hele 506 kilometer i NAFs store rekkeviddetest?
Våre biler leveres med 5 års nybilgaranti og ubegrenset antall kilometer, 8 år/160 000 km garanti på batteriet og 12 års rustgaranti.
Takket være vårt samarbeid med NAF og MECA, vil du aldri være langt unna et sertifisert verksted dersom noe skulle oppstå.
Vi tilbyr også gunstig finansiering og forsikring. Og kanskje best av alt; vi kan levere hjem til deg, uansett hvor du befinner deg i Norge.
Se våre nettsider for mer informasjon, og ta kontakt med oss i dag for et tilbud.
Vi gleder oss til å høre fra deg.
Med vennlig hilsen
Xpeng Norge
https://cleantechnica.com/2020/09/26/fi ... to-norway/
First 100 Xpeng G3 Electric SUVs On Their Way To Norway
Tänkte precis säga när jag läste första halvan av den meningen; de har lärt sig hur man kopierar andra!iAkita skrev:Jag tror de kinesiska elbilstillverkarna lärt sig av hur mobiltillverkarna gått tillväga, med förvånansvärt bra kopior till lågt pris för att sedan när de väl etablerats höja priset till en nivå där de faktiskt gör vinst.Zalman3 skrev:
nej, inget i mitten och inget av de övriga 4 inställbara (det är väl iofs inte helt ovanligt). Stolarna var helt ok faktiskt. Men att inte kunna dra ratten till sig var lite tråkigt.FredrikR skrev:Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Inget nackstöd i mitten bak?
FredrikR skrev:Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Inget nackstöd i mitten bak?
Det är en trend jag har svårt att förstå, även vår X har en förmåga att plinga på de mest obegripliga sätt. Det värsta/mest obegripliga är nog ändå plingandet vars uppgift verkar vara att tala om för dig att du satt dig i bilen. Väldigt användbart.HelectriC skrev:Något som återkom var att det var ljudeffekter på det mesta. Bytte man til sport mode så fick man en hel kakafoni av kinaljud. Även när man gick ut/in av AP var der massa ljud, lite halvobbigt redan efter den korta 30min turen jag hade.
Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.FredrikR skrev:Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Kanske detta blir ett uppsving och "återkomst" för Chademo i Norden och Europa när alla kinesiska bilvarumärken kommer hit?Oscar2 skrev:Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.FredrikR skrev:Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Här i sverige finns det bara (chademo) 50kw laddare så vi får hoppas i framtiden att:
1: Nya snabbare laddare 75kw+ med Chademo poppar upp. Eller att Xpeng börjar tar hit sitt nätverk av laddare internationellt.
2: Retrofit bort med Chademo till CCS
3: Hoppas en Adapter utvecklas.
4: Xpeng refreshar till CCS på nuvarande Chademo bilar.
Lyssnade på Björn Nyland (tesla björn) i https://www.youtube.com/watch?v=yTdTyx2YwHQ&t där han uppfattade från Xpeng att anledning varför de valde Chademo över CCS var att de ville exportera bilare snabbt. Antog att deras GB/T var enkelt att byta ut till Chademo.
Med dragkrok alltså? Det var ju konstigt. När jag provkörde så var det väldigt tydligt att det inte är något drag att få till G3, möjligtvis kommer det längre fram, men då enbart för cykel, dvs 0kg dragvikt.dfa skrev:Såg vad jag är rätt säker på var en röd G3 med släpkärra utanför Göteborg igår. Han inte fånga reg.nr men den borde varit svensk. Någon mer som sett svenska G3:or?
Jag tror nog snarare att tillverkarna får anpassa sig till europeiska standarder om de ska bli stora här, om vi inte fullkomligt översvämmas av bilar som bara klarar Chademo.martinot skrev:Kanske detta blir ett uppsving och "återkomst" för Chademo i Norden och Europa när alla kinesiska bilvarumärken kommer hit?
Ok, får göra en pudel i så fall. Undrar vad fasen det var jag såg?HelectriC skrev:Med dragkrok alltså? Det var ju konstigt. När jag provkörde så var det väldigt tydligt att det inte är något drag att få till G3, möjligtvis kommer det längre fram, men då enbart för cykel, dvs 0kg dragvikt.dfa skrev:Såg vad jag är rätt säker på var en röd G3 med släpkärra utanför Göteborg igår. Han inte fånga reg.nr men den borde varit svensk. Någon mer som sett svenska G3:or?
E.ON vid Varberg Nord har 4x Chademo 75kW har jag för mig.Oscar2 skrev:Xpeng har en egen 'super charger' nätverk i Kina. Kollade snabbt på https://en.xiaopeng.com/charging.html som säger upp till 120kw.FredrikR skrev:Jäkligt konstigt med laddningen. Att de inte valde CCS. Batterierna är kanske inte topp of the line? så de fixar kanske inte så mycket snabbare laddning. Men att de inte har CCS är märkligt.
Här i sverige finns det bara (chademo) 50kw laddare så vi får hoppas i framtiden att:
1: Nya snabbare laddare 75kw+ med Chademo poppar upp. Eller att Xpeng börjar tar hit sitt nätverk av laddare internationellt.
2: Retrofit bort med Chademo till CCS
3: Hoppas en Adapter utvecklas.
4: Xpeng refreshar till CCS på nuvarande Chademo bilar.
Lyssnade på Björn Nyland (tesla björn) i https://www.youtube.com/watch?v=yTdTyx2YwHQ&t där han uppfattade från Xpeng att anledning varför de valde Chademo över CCS var att de ville exportera bilare snabbt. Antog att deras GB/T var enkelt att byta ut till Chademo.
Ser bra ut. Toppen med fler tillverkare som kan konkurrera ut gamla ICE-fordon.Zalman3 skrev:Vad tror ni om Xpeng P7?