Tesla värdeminskning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Tesla värdeminskning

Inlägg av Lucidor »

Hur ser ni teslaägare på värdeminskningen på bilen över tid? Jag kommer själv byta bil om två år och det kommer med säkerhet bli antingen en "tråkig" laddhybrid eller en spännande elbil som Tesla. Det som oroar mig något är att tekniken utvecklas nu i en rasande takt och att bilen jag köper därför snabbt tappar i värde. Se vad som hände i Norge när 85D presenterades, begagnatmarknaden fylldes snabbt av många enmotoriga S85. Den tråkiga laddhybriden har mer konventionell teknik och står sig kanske bättre.

Hur resonerade ni själva inför köpet?

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av LarsL »

Om något så riskar väll en laddhybrid att dyka i pris med teknik utvecklingen.

Tänk på att det är Skatt och moms på de norska Teslorna du ser på blocket.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Pontus »

Ska påminna om att alla tolkar ju beg.marknaden på sitt sätt. Enligt en viss MrSpiff på ViN forum så sålde ju 40% av alla som köpt en Tesla i Norge bilen inom ett år...
Jag kan inte annat än hålla med, ser inget stort prisras, ska kolla hur det ser ut i Tyskland. Någon som redan vet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Hammar »

Klassisk ekonomi säger ju att priset beror på Tillgång och Efterfrågan
För en vanlig ICE bil vet vi ju hur värdeminskningen ser ut. Där finns ju bilar av alla möjliga märken, samt allt i från nyskick till vrak.
För hybrider så bör värdet vara bättre än för ICE, då det finns färre bilar, samt att 5 mil på el bör göra att värdet är högre. De som funderar över att köpa en begagnad ICE kommer att fundera över om de inte kan betala lite mer för att få en hybrid.
För BEV så är ju också antalet bilar på begagnat marknaden litet. Den begränsade räckvidden kommer att begränsa antalet som är intresserade. Dock så kommer intresset som andrabil att vara enormt, vilket gör att det bör finnas ett stabilt prisgolv.

För Tesla så finns det ju ett antal saker som kommer att påverka begagnatpriset.
Få bilar på marknaden
Räckvidden
SC
Model 3
Varumärket

Så vill man öka värdet på begagnatmarknaden, så gäller det att öka intresset och medvetenheten om elbilar, tex genom alla samtal vid SC :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Pontus »

Tittade på mobile.de och det finns en del till salu och många norska (20 st). Vad som slog MIF med de norska var att alla låg över inköpspris (tror jag). En ville ha 100.000 euro plus tull o moms för en 2013-08. En del lycksökare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av LarsL »

Sen måste ju något hända när vi närmar oss garanti slutet, ingen vill sitta med ett havererat batteri utan garantin. Men det är klart då är bilen 8år gammal...

Tror bilen kommer följa kurvan för andra premiumbilar, när väl marknaden har aktiverats ordentligt. Just nu har vi vänte tider på nya bilar och ganska få bilar totalt på marknaden totalt.

För de priser jag sett för begagnat hittills så föredrar jag att köpa nytt och fisa in den själv. Men om tre-fyra år tror jag vi har en trevligare marknad, med företagsbilar som ska bytas ut tex.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 07 feb 2015 10:20
Ort: Solna

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Lucidor »

Tack för alla bra synpunkter, de har gett mig något att fundera över. För att förtydliga så avser jag inte att importera bil från Norge, jag är medveten om avgifterna förknippade med det. Jag ville bara visa på en marknadseffekt som jag hade en teori om, nämligen att kunder till Tesla är mindre priskänliga och mer måna om att ha det bästa. Därför skulle de vara mer benägna än andra att byta upp sig när en bättre modell presenteras.

För att konkretisera min frågeställning så överväger jag att om två år välja mellan Tesla Model X och Volvo XC90 T8 (jag vill ha sju sittplatser). Frågan jag ställer mig själv är vilken av dessa bilar som bäst kommer bevara sitt värde.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av LarsL »

Ja, man kan göra storpolitiska värderingar. Men det är ju nästan omöjligt att förutspå hur det påverkar olje och elpriser.

Däremot tror jag man kan vara hyfsat övertygad om att Model X kommer vara en unik bil även om 5 år, medan det finns drösvis med XC90. Det kan ge ett högre värde på Model X, men samtidigt ta längre tid att hitta köpare.
Om 5 år börjar också garantierna gå ut på de första Model S, då ser vi vad som händer med värdet då. Tänk på att den som köper din begagnade Model X kanske kommer äga den när garantin går ut.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av LarsL »

Jo, självklart är det jätte bra att man kan producera sitt eget bränsle osv. Jag är helt med på det och tycker det är en bra motivering till köp.
Men jag tror att det är andra saker som kommer påverka priset på en begagnad Model X. Främst tror jag att tillförlitligheten för Model S kommer påverka X, alltså kan man förvänta sig något värde efter 8år eller inte?
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av b232 »

Jag kan bara svara för mig själv och jag känner mig trygg med köpet.
Skulle nog säga att man har nog mer anledning att oroa sig om man köpt en bensin/diesel bil av motsvarande värde..
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av McAber »

Till Svensson
De senaste 3 årens teknikutveckling med fracking (man trycker ner vatten i ett hål och får upp olja i ett annat) och utvecklingen av shifferoljetekniken har gjort USA självförsörjande på olja och har ökat utvinningsbara oljetillgångar med en faktor 10. Detta är förklaringen till oljeprisets kollaps och dollarns förstärkning (ca 25% på ett år). Detta har tvingat Tesla att öka priserna med ca 16%. Anledningen till att man inte ökade med 25% är att ca 1/3 av tillfört värde finns i Europa i form av monteringsfabrik i Holland, Svensk och europeisk försäljningsorganisation och europeiska superchargers som inte ökat i kostnad.

Vi får räkna med att leva med ett lågt oljepris under många år frammöver.

Vad beträffar andrahandsvärdet på Tesla MS så påverkas de främst av två faktorer:
1. Prishöjningen på 16%.
2.Efterfrågan har gett en leveranstid på 5-6 månader.
Detta sammantaget gör att jag tror att en ett år gammal MS med 2000 mil på nacken kommer att gå för inköpspriset minus supermiljöpremiumen eller kanske något mer.
Claes Hultman
MX Signatur #338 och MS VIN 30xxx
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av kanylbullen »

Jag tänker skriva över bilen från företaget till mig privat efter tre år, till marknadsvärdet förstås så inte skatteverket har några synpunkter. Sedan kan jag tänka mig att behålla bilen i många år, kanske så länge som garantin på batteriet eller längre till och med.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Leo »

Finns mycket som talar för att andrahandsvärdet blir bra. Här kommer lite kommentarer.

På lite längre sikt.
Mångsidig bil =bred kundgrupp som den passar till som begagnad: familjeracer, entusiastbil för bilnörden, ekonomisk familjebil, praktisk GT-vagn, miljövänlig, bekväm, "Superbilsprestanda", tilltalar "även" många kvinnor med sin mångsidighet =större kundgrupp eller i alla fall lättare att få med "familjen" på iden med en begagnad prestandabil då den har en helt annan användbarhet än många andra "prestandabilar" som begagnade
Låga driftskostnader =billigt med el, går väldigt bra att ha som ekonomisk familjebil när den blir äldre! (Prova det med en stor BMW, MB, Jaguar, Bentley, Porsche!) ;)
Mycket låga service/reparationskostnader för att vara en "prestandabil" när den blir äldre. Inga kamremmar, avgassystem, kopplingar, växellådor, vattenpumpar, drivremmar, oljor, tändstift osv (I övrigt samma sak som på andra prestandabilar med avancerade bromsar, däck, hjulupphängning osv)
"Uppdateringstanken" där man släpper uppdateringar (om möjligt) gratis till befintliga bilar. (Jämför med High-End märket Linn på 70-90 talet som jobbade på samma sätt)
SC-nätverk som är planerat att vara gratis att använda
Tesla ovanlig/ny biltillverkare. Går det dåligt och man går i konkurs så lär ju bilen vara tillräckligt intressant för att många entusiaster vill äga välskötta bilar i framtiden!
Engagerade ägare!
"Mycket datorer" säger en del skeptiker men det sitter det även i "vanliga bilar" idag. Skillnaden är att här jobbar man med att "uppdatera" de mjukvarumässigt i alla fall!

Är en bilintresserad och jobbat inom bilbranschen i många år. Haft många "begagnade" entusiastbilar genom åren men en "bromsande" faktor har ofta varit de höga service och driftskostnaderna snarare än bilarnas pris eftersom ett vettigt pris på en välskött begagnad bil ofta står sig över tiden.

Kortsiktigt.
För mig personligen spelar det ingen större roll hur det går faktiskt! Blir 2:a handsvärdet bra gynnas mitt företag så då byter jag till någon kul P100D om något år och är glad för att det inte kostat mitt företag så mycket. Blir det dåligt 2:a värde köper jag ut den privat till ett lågt pris och har en billig välskött P85 i garaget som min entusiastbil med brett användningsområde!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar