Tesla värdeminskning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av LarsL »

Jo, självklart är det jätte bra att man kan producera sitt eget bränsle osv. Jag är helt med på det och tycker det är en bra motivering till köp.
Men jag tror att det är andra saker som kommer påverka priset på en begagnad Model X. Främst tror jag att tillförlitligheten för Model S kommer påverka X, alltså kan man förvänta sig något värde efter 8år eller inte?
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av b232 »

Jag kan bara svara för mig själv och jag känner mig trygg med köpet.
Skulle nog säga att man har nog mer anledning att oroa sig om man köpt en bensin/diesel bil av motsvarande värde..
Användarvisningsbild
McAber
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 05 maj 2014 10:31
Ort: Göteborg

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av McAber »

Till Svensson
De senaste 3 årens teknikutveckling med fracking (man trycker ner vatten i ett hål och får upp olja i ett annat) och utvecklingen av shifferoljetekniken har gjort USA självförsörjande på olja och har ökat utvinningsbara oljetillgångar med en faktor 10. Detta är förklaringen till oljeprisets kollaps och dollarns förstärkning (ca 25% på ett år). Detta har tvingat Tesla att öka priserna med ca 16%. Anledningen till att man inte ökade med 25% är att ca 1/3 av tillfört värde finns i Europa i form av monteringsfabrik i Holland, Svensk och europeisk försäljningsorganisation och europeiska superchargers som inte ökat i kostnad.

Vi får räkna med att leva med ett lågt oljepris under många år frammöver.

Vad beträffar andrahandsvärdet på Tesla MS så påverkas de främst av två faktorer:
1. Prishöjningen på 16%.
2.Efterfrågan har gett en leveranstid på 5-6 månader.
Detta sammantaget gör att jag tror att en ett år gammal MS med 2000 mil på nacken kommer att gå för inköpspriset minus supermiljöpremiumen eller kanske något mer.
Claes Hultman
MX Signatur #338 och MS VIN 30xxx
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av kanylbullen »

Jag tänker skriva över bilen från företaget till mig privat efter tre år, till marknadsvärdet förstås så inte skatteverket har några synpunkter. Sedan kan jag tänka mig att behålla bilen i många år, kanske så länge som garantin på batteriet eller längre till och med.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla värdeminskning

Inlägg av Leo »

Finns mycket som talar för att andrahandsvärdet blir bra. Här kommer lite kommentarer.

På lite längre sikt.
Mångsidig bil =bred kundgrupp som den passar till som begagnad: familjeracer, entusiastbil för bilnörden, ekonomisk familjebil, praktisk GT-vagn, miljövänlig, bekväm, "Superbilsprestanda", tilltalar "även" många kvinnor med sin mångsidighet =större kundgrupp eller i alla fall lättare att få med "familjen" på iden med en begagnad prestandabil då den har en helt annan användbarhet än många andra "prestandabilar" som begagnade
Låga driftskostnader =billigt med el, går väldigt bra att ha som ekonomisk familjebil när den blir äldre! (Prova det med en stor BMW, MB, Jaguar, Bentley, Porsche!) ;)
Mycket låga service/reparationskostnader för att vara en "prestandabil" när den blir äldre. Inga kamremmar, avgassystem, kopplingar, växellådor, vattenpumpar, drivremmar, oljor, tändstift osv (I övrigt samma sak som på andra prestandabilar med avancerade bromsar, däck, hjulupphängning osv)
"Uppdateringstanken" där man släpper uppdateringar (om möjligt) gratis till befintliga bilar. (Jämför med High-End märket Linn på 70-90 talet som jobbade på samma sätt)
SC-nätverk som är planerat att vara gratis att använda
Tesla ovanlig/ny biltillverkare. Går det dåligt och man går i konkurs så lär ju bilen vara tillräckligt intressant för att många entusiaster vill äga välskötta bilar i framtiden!
Engagerade ägare!
"Mycket datorer" säger en del skeptiker men det sitter det även i "vanliga bilar" idag. Skillnaden är att här jobbar man med att "uppdatera" de mjukvarumässigt i alla fall!

Är en bilintresserad och jobbat inom bilbranschen i många år. Haft många "begagnade" entusiastbilar genom åren men en "bromsande" faktor har ofta varit de höga service och driftskostnaderna snarare än bilarnas pris eftersom ett vettigt pris på en välskött begagnad bil ofta står sig över tiden.

Kortsiktigt.
För mig personligen spelar det ingen större roll hur det går faktiskt! Blir 2:a handsvärdet bra gynnas mitt företag så då byter jag till någon kul P100D om något år och är glad för att det inte kostat mitt företag så mycket. Blir det dåligt 2:a värde köper jag ut den privat till ett lågt pris och har en billig välskött P85 i garaget som min entusiastbil med brett användningsområde!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar