Fördelar med laddbox?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Fördelar med laddbox?

Inlägg av Jojo »

Nu närmar sig leveransen och detta medför att vissa frågor plötsligt dyker upp. Jag har sett att en del elleverantörer erbjuder numera laddboxar för hemmabruk (se t ex Vattenfalls produkt i en annan tråd) och Tesla kommer förhoppningsvis kunna leverera sin egen någon gång framöver. Vad är fördelen jag kommer ha med en sådan laddbox istället för mitt trefas-uttag jag redan har hemma i garaget?
Laddningshastigheten är kanske inte så intressant, då bilen väl mest kommer laddas nattetid, där den inte används. Är det något jag har missat? Tacksam för tips och förklaringar!
Cheers
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Fördelar med laddbox?

Inlägg av TiborBlomhall »

Enklast är det om du läser igenom diskussionen om just laddbox vs trefasuttag på den här tråden:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=1065

Som enskild ägare är största fördelen med laddbox att du slipper ta fram laddaren från bagageluckan varenda kväll när du ska ladda bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Fördelar med laddbox?

Inlägg av LarsL »

Jo, fast köper man en extra sladd och låter den sitta i 3-fas uttaget hemma i garaget så får du samma funktion. Jag tycker att noxarna ger alldeles för lite bang för pengarna.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala

Re: Fördelar med laddbox?

Inlägg av Kenth »

LarsL skrev:
Jo, fast köper man en extra sladd och låter den sitta i 3-fas uttaget hemma i garaget så får du samma funktion. Jag tycker att noxarna ger alldeles för lite bang för pengarna.
Samt att man då har en extra laddkabel i reserv om den andra går sönder, eller blir stulen ☺
Jag kör på den varianten och är väldigt nöjd.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart

Model S LR Raven-19 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Fördelar med laddbox?

Inlägg av Bengt »

LarsL skrev:
Jo, fast köper man en extra sladd och låter den sitta i 3-fas uttaget hemma i garaget så får du samma funktion. Jag tycker att noxarna ger alldeles för lite bang för pengarna.
Jag kör samma upplägg som LarsL, funkar perfekt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Skriv svar