Sida 1 av 31

Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 08:54
av Indigo
Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.

Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.

http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 13:01
av Kriper
Heja! Ju fler elbilsmodeller desto snabbare fasas fossilbilarna ut.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 14:24
av dhanjel
Kommer den i år (och därmed innan Model3) så är den klart intressant till rimligt pris. Bra räckvidd och storlek.
Tror inte jag kommer få en model3-"nyckel" i näven i år.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 14:50
av Henrik Torphammar
Indigo skrev:
Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.

Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.

http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 14:55
av Limbster
Den ska komma i år har det sagt, de har planerat att tillverka drygt 20 tusen. Priset borde bli ungefär som Ioniq elektrik då de delar plattform, troligen lite högre pga större batteri och mer kraft i motorn. En gissning från min sida är ungefär samma pris som model 3 fast i det priset får du nog mer extrautrustning på Kian. Även Kia kan drabbas av förseningar så när den kommer återstår att se.

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 14:56
av Legato
Henrik Torphammar skrev:
Indigo skrev:
Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.

Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.

http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.
Håller med, men lite på samma sätt som Model X är lik Model S. Den avgörande skillnaden är ju bara att Model S och Model 3 är snygga ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 16 jan 2018 14:57
av Limbster
Henrik Torphammar skrev:
Indigo skrev:
Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.

Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.

http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.
Ja eller en Inoiq kombi för att vara mer korrekt :) men som vi tidigare sett så är siluetten av M3 och Ioniq näst intill identiska :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 17 jan 2018 17:35
av Limbster
Frågade Kia Sverige om säljstart på Niro EV, de hoppades på om ett år men visste inte säkert. Verkar dra ut på tiden :cry:

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 mar 2018 21:08
av FredrikR
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/

Äntligen börjar förbeställningarna i Syd Korea.

Priser på lilla batteriet från 43,5 million KRW (32.923 €) och det stora från 46,5 million KRW (35.194 €)

Som en prisjämförelse så hittade jag en artikel som var från i sommars där priset på en Ioniq i Sydkorea var från "38.4 million won (34 250 $)"
Kanske man då kan hoppas att priset hamnar på ca 400 000 med stora batteriet i Sverige? med tanke på priset i Sverige för en Ioniq.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 mar 2018 21:28
av Indigo
Frågade också Kia Sverige på Facebook, fick detta svar:

”Hej
Lansering är mot slutet av 2018, början av 2019.
Vi har inga närmre uppgifter i dagsläget, men kontakta gärna närmaste Kia handlare som kan hålla dig uppdaterad samt prenumerera på vårt Nyhetsbrev, så är du ständigt uppdaterad.”

I Norge kan de boka en köplats för 7777 norska kronor.

Re: Kia Niro EV

Postat: 01 mar 2018 21:44
av FredrikR
Indigo skrev:
Frågade också Kia Sverige på Facebook, fick detta svar:

”Hej
Lansering är mot slutet av 2018, början av 2019.
Vi har inga närmre uppgifter i dagsläget, men kontakta gärna närmaste Kia handlare som kan hålla dig uppdaterad samt prenumerera på vårt Nyhetsbrev, så är du ständigt uppdaterad.”

I Norge kan de boka en köplats för 7777 norska kronor.

Fan att Norge alltid ska vara så prioriterade. Sverige ska ju vara en viktig marknad för KIA (som jag förstått det, så tänkte att vi skulle vara prioriterade ganska högt).

Re: Kia Niro EV

Postat: 02 mar 2018 21:26
av perkabolo
Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?

Re: Kia Niro EV

Postat: 02 mar 2018 21:53
av Indigo
perkabolo skrev:
Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?
Det beror på vilken modell av Niro du jämför med.

Kia Niro Plug-in
324 liter

Hyundai Kona
373 liter (332 liter med laddsladden)

Kia Niro hybrid
427 liter

Anledningen till att det är mindre i plug-in Niro är att batteriet sitter under bagaget/baksätet, jag skulle tro att de inte kommer placera batteriet där på Niro EV, så jag tror och hoppas att det blir 427 liter eller i närheten på den också.

Re: Kia Niro EV

Postat: 03 mar 2018 00:04
av perkabolo
Indigo skrev:
perkabolo skrev:
Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?
Det beror på vilken modell av Niro du jämför med.

Kia Niro Plug-in
324 liter

Hyundai Kona
373 liter (332 liter med laddsladden)

Kia Niro hybrid
427 liter

Anledningen till att det är mindre i plug-in Niro är att batteriet sitter under bagaget/baksätet, jag skulle tro att de inte kommer placera batteriet där på Niro EV, så jag tror och hoppas att det blir 427 liter eller i närheten på den också.
Ahh tack! Det var plugin jag tittat på. Då hoppas vi på den större. Då blir den ju i vilket fall i klass med LEAF. Det tar sig!

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 apr 2018 21:48
av Zalman3
KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERNA
Marknadsintroduktion i slutet av 2018

Senare i år introducerar Kia den helt elektriska versionen av Niro: Kia Niro EV. Under en workshop på huvudkontoret i Breukelen avslöjar Kia alla nödvändiga detaljer för denna nykomling. Vi listar höjdpunkterna.

Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkraft, medan Long Range-varianten får en elektrisk motor med 204 hk (150 kW). Med 400 Nm förblir dragkraften densamma som Mid Range-versionen.

467 kilometer avstånd
Mid Range-varianten mottar ett 39,2 kWh litiumjonbatteri med 3 moduler. Bra för 300 kilometer WLTP-sortiment. Kia Niro EV Long Range får ett litiumjonbatteri med 64 kWh och 5 moduler. Enligt WLTP-mätmetoden resulterar detta i ett 467 kilometer intervall. Hyundai installerar samma batteripaket i Kona Electric.

Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.

Fjärde kvartalet
"Marknadsintroduktionen kommer att äga rum under fjärde kvartalet 2018. De första bilarna förväntas bli registrerade i år", enligt den nederländska ordföranden.
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/

Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 apr 2018 22:00
av Jerka
Låter på pappret som riktigt bra elbilar! Härligt att det börjar röra på sig.

Tyvärr tror jag de blir svåra att få tag i. Marknaden skriker efter såna här bilar och norrmännen skriker högst... Tror inte de kan tillverka tillräckligt många för att mätta efterfrågan. Men vi får se!

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 apr 2018 22:05
av Jerker
Zalman3 skrev:
Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
12A? Måste vara felskrivet? 32A. För de har väl inte 3-fas?

Och 100kW/32A kan väl inte heller stämma?

Var är källan till texten?

Re: Kia Niro EV

Postat: 29 apr 2018 23:36
av Zalman3
Jerker skrev:
Zalman3 skrev:
Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
12A? Måste vara felskrivet? 32A. För de har väl inte 3-fas?

Och 100kW/32A kan väl inte heller stämma?

Var är källan till texten?

Måste vara tryckfel.

"Snelladen
Het opladen dan. Via normaal opladen (AC) met 7,2 kW en 12A via een standaard stekker of wallbox duurt volledig opladen (100%) 6 uur en 20 minuten voor de Mid-Range en 9 uur en 55 minuten voor de Longe Range. Met een snellader (100 kW/32A) resulteert 55 minuten opladen in beide gevallen in 80% procent accucapaciteit."
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 12:10
av PoloPrinsen
Zalman3 skrev:
KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERN....


Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkray
Mid Ranes/

Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Sparade det jakommenterar i urklippet /inlägget ovsn...

Så jädras billigt att köpa batteriuppgraderig.!!

24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 12:28
av Zalman3
PoloPrinsen skrev:
Zalman3 skrev:
KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERN....


Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkray
Mid Ranes/

Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Sparade det jakommenterar i urklippet /inlägget ovsn...

Så jädras billigt att köpa batteriuppgraderig.!!

24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
I Norge kommer Hyundai Kona med det mindre batteriet inte säljas alls.
Kan tänka mig att Nissan Leaf, Kia Niro och Hyundai Kona bara tar in 64kWh versionen,
eftersom det är marginell prisskillnad.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 13:54
av Gustafsson
Kul att det börjar bli vanligt med stora batterier så att man kan sluta diskutera räckvidd och koncentrera sig på bilarnas andra egenskaper.
Ingen frågar ju om bensintankens volym på en vanlig bil och så bör det bli för elbilar också ...

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 16:21
av Laban
Gustafsson skrev:
Kul att det börjar bli vanligt med stora batterier så att man kan sluta diskutera räckvidd och koncentrera sig på bilarnas andra egenskaper.
Ingen frågar ju om bensintankens volym på en vanlig bil och så bör det bli för elbilar också ...
Frågan är väl var vi måste hamna för att räckvidd ska vara något man inte behöver prata om, dubbla dagens ? Model S/X = 200 kWh, Model 3 150 kWh osv.

Oavsett det så är riktigt kul att det bara skiljer 2300 € för 24 kWh extra, om det nu verkligen stämmer. Som PoloPrinsen nämnde så är det ca 1000 :-/kWh, jämför Model S/X 75 -> 100 på 9200 :-/kWh. Kan de ta så lite betalt så måste det ha skett något drastiskt på batterisidan. Lägger man sedan på Roadsterns 200 kWh batteripack och det låga pris/kWh som Semin indikerar så ser det lovande ut för elbilens utveckling.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 16:29
av Svenssons
Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 17:24
av nek0
Svenssons skrev:
Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
Vi är många som inte kan ladda hemma och måste åka och ladda .

Re: Kia Niro EV

Postat: 30 apr 2018 20:08
av Gustafsson
Laddinfrastukturen utvecklas mycket snabbt, så jag tror inte man måste åka å ladda så länge till, laddning kommer att bli tillgänglig nära dig ...