Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
Mycket lovande att höra. Ni som kan elbilar utanför Tesla, finns det någon med skjutdörr?
https://ev-database.org/car/1117/Nissan-e-NV200-Evalia
Tack får titta på den senare, den verkar vara förbjuden här i Kina... :evil:
Den kommer ju från Japan...

Edit: Är du i Kina kan du ta en titt på Buick GL8 Avenir men den finns nog inte för försäljning ännu. Skiljer sig en del från Evalia kan man säga...

http://gmauthority.com/blog/2019/05/the ... s-history/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2515
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kia Niro EV

Inlägg av iAkita »

Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
olza
Inlägg: 222
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Kia Niro EV

Inlägg av olza »

Plus "Förmedlingsavgift" 3 125 kr... :o
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Kia Niro EV

Inlägg av dhogborg »

iAkita skrev:
Då var nästa e-Niro auktion avslutad på KVD. Den här har varken tech-paketet eller vinderdäck, ändå ett helt sanslöst vinnande bud på 512 000 kr. 512 000 kr motsvarar nästan en Model 3SR+ efter bonusen. Hade jag inte haft så stor hund hade jag varit sugen på att försöka sälja och skaffa en 3:a för att prova något nytt och kunna ha dragkrok, men också för att det skulle kännas fantastiskt med en nybilaffär som ger vinst. Det trodde jag aldrig skulle ske.

https://www.kvd.se/auktioner/kia-niro-e ... mLGTyW0zvI
Men jisses. En model 3SR+ kostar 489 900 efter bonus btw.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 421
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Kia Niro EV

Inlägg av kikat »

Helt galet. Vem köper en bil som är 90.000kr dyrare än en ny kan man fråga sig...
Gick själv och sneglade på en E-Niro när den kom i december men valde att vänta till M3. Visste jag att jag skulle få 90.000kr vinst för den skulle jag köpt båda utan att blinka.
M3 SR+ i grundutförande kostar för övrigt 499.080kr numera. Priset höjdes för några veckor sedan.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Stevvee »

Mickep skrev:
Vilka är det som köper?
Det här kommer aldrig att hålla i sig.
Företag från antingen Sverige,Österrike eller Norge.
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av samuelsu »

samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Läst på Facebook idag:
Vi närmar oss övergången till modellår 20 av e-Niro. Produktionskvoten av modellår 19 är nu slutsåld och dessa versioner stängs därför i Dealer Portalen idag. Enligt nuvarande produktionsplan förväntas modellår 20 kunna levereras som tidigast under april 2020 till slutkund.
Modellår 20 kommer innehålla avsevärt mer utrustning i förhållande till dagens e-Niro och priset förväntas därför bli högre. Vi jobbar på att få fram nya beställningskoder och priser så fort som möjligt så modellår 20 kan öppnas i Dealer Portalen för beställning. Vi kommer återkomma med mer detaljerad information på DID inom kort.
Med vänliga hälsningar, Logistikavdelningen
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Får lägga in min egen synpunkt efter 7 elbilar med app och nu ägare av två utan app. Funkar bra utan också ;)

Valde dock att montera vanlig Defa kupevärmare på Kian. Kan många gånger funka som hyfsat smidigt ”tokstabilt” :lol: alternativ till app även om man (någon) fysiskt måste gå ut och stoppa i sladden.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 6982
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kia Niro EV

Inlägg av fth »

samuelsu skrev:
samuelsu skrev:
Bjelke skrev:
Ingen app => tack & hej...
Det har ju varit känt i månader att första bilarna inte får app, men att det kommer på de senare bilarna. Och att det inte går eftermontera (byta ut enheten i bilen). Jag har ingen app på min bil idag och har aldrig haft. Däremot har flera jag känner VolvoOnCall och den missar att koppla upp sig mot bilen, misslyckas slå på värmen ibland mm. Jag har inte heller app på min robotgräsklippare. Jag har däremot app på min solcellsanläggning och på min värmepump. Jag har gjort bedömningen att jag kommer klara mig bra utan app på min nästa bil. (Beror väl iofs lite på vad man kan styra/kolla med appen.) Skulle nog ha mer praktisk användning för app på bilen än jag idag har på värmepumpen, men men. Summa: Får den app är det bonus. Men det här har diskuterats och man når ingen lösning på frågan. En del ska bara ha app, så är det.
Ville gärna återkomma till denna postning. Sedan jag skrev detta har jag ägt en Leaf ett halvår (med slö, men ändå fungerande (till skillnad från vissas erfarenheter) app); sålt den och har nu en MS sedan knappt tre månader. Nu erkänner jag: App är en dealbreaker. Utan app är som svartvit tv. För den som ev minns hur det kändes.
Jag håller med, jag tror jag skrev precis så när det diskuterades sist också. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en bil utan app idag, behovet är förstås också större för en elbil än för en fossil.

Att inte erbjuda en app indikerar för mig också att tillverkaren inte är seriös i sin satsning, att dom helt enkelt inte har gjort sin hemläxa, och att man nog gör bäst i att försöka hitta en bil från en tillverkare som satsar på riktigt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

mykie skrev:
krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bilagan Bagage-Eniro.jpg finns inte längre
Citerar mig själv här :)

Hämtade ut min e-Niro i fredags och jag hade sån tur att jag fick en MY20 (2020) istället!
Så med andra ord så har jag nu 3-fas laddning, UVO App, större infotainment skärm o.s.v. Dessutom så har nu Tibber lagt till Kia i sin app.
Ett annat stort lyft är att det nu går att förvärma bilen utan att bilen står på laddning.
Kia-Tibb.jpg
UVO_1025.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Teslaspolen »

Wow, nice mykie! Grattis till en så fin uppgradering! :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Trevligt, blev till till förra årets pris eller året listpris? Är kia ok med att det prutas eller att LRF (vad alla bliit bönder helt plötsligt) rabatter ges?

Hur verkar appen?

(vilka skillnad är det på my 2020 från tidigare?)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
...tänkte? :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kia Niro EV

Inlägg av LarsL »

Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
437213E3-2D16-4FF8-AC2F-71976D6D0132.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19518
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Walker skrev:
Låter kanon....
...tills det är dags för byte av batterivatten. :roll:
Ja, det där är verkligen ett "spik i foten"-scenario. Vafan tänkte de på där?
Pengar? :evil:
Visst ja! Tänkte inte på det...
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

LarsL skrev:
Ser ju trevligt ut och en app är ju lite av ett baskrar på en elbil.

Men vad är detta med ”Quick, Normal (portable), Normal (station)” för bonehead variant? Det är ju förmodligen inte ens sant om man nu skulle översätta det till kW.
Inte sant, varför inte? Den har redan 97% laddning. Dom sista 3% går segt vad du än laddar med.
Och det är bara en uppskattad tid om man nu skulle ladda vid 97%, bilen är inte inkopplad.
3% av 64kWh är 1,92kWh

Quick (DC 50-100 kW) = sista 3% laddas med 6kW

Normal portable d.v.s. shuko = sista 3% laddas med 8A/1,8kW

Normal station d.v.s. laddbox 3-fas = sista 3% laddas med 3,84kW

Antar att dom tiderna visar vad man bör förvänta sig i verkligheten med dom sista procenten.
Det är ju också därför det tog 1h40min att ladda fullt från 82% med 10,4kW. Dom sista procenten går plågsamt långsamt.
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 504
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

BEV[e-Rage] skrev:
Frågor till de med erfarenhet av nya KIA e-Niro (2020):
- Hur bra funkar app och uppkoppling?
- Är ljudisoleringen bättre än på MY19?
- Fastnar laddluckan som tidigare?
- Har KIA nåt erbjudande för IONITY?
Ett tips: kolla servicekostnader på 3000 mil....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3184
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Leo »

Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Nu: BMW i4 eDrive40 600mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Walker »

Leo skrev:
Servade precis 3000 mil på 2019 e-Niro. Strängnäs, 2121kr inklusive moms (med bromsvätskebyte)

Tror 1500 mil servicen kostade 1200kr i Stockholm.

Inget tidigt/dyrt kylvätskebyte aktuellt på min. Uttagen mars 2019.
Jo, men kolla en my2020...
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar