Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Ojdå? Det var nog ett misstag av dem. Den lite konspiratoriskt lagda kan nog tänka sig att det är så att de kan sälja sina fossilbilar. Behöver du dragkrok? Då är det denna bilen du ska ha
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske?
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Får vi fresta med en Model 3 SR+ med dragkrok kanske?
Nja, fortfarande på tok för dyr för mig! Jag köpte en demo Zoe för 160000 i våras. Den ska jag behålla tills dess att en billigare elbil med drag kommer, om inte nån annan så Sono Sion våren 2021. Har dessutom återgått till mitt ursprungskoncept när jag skaffade min första elbil 2016: Jag ska köpa en fossil för under 10000 som dragbil tills vidare.
De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.
De säljer ju alla bilar de kan tillvarka oavsett om de har krok på den eller ej
Tråkigt oavsett men med de volymer och den försäljningen de har idag så förstår jag, en kostnad utan mer intäkter för Kia.
Huh?
De tjänar lätt 50% på en dragkrok. Klart det genererar mer intäkter. Tvärtom så gör det ju att de förlorar potentiella kunder.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Helt otroligt att en SUV inte får dragkrok. Vad är det för poäng att bygga en bil av en typ som ska vara praktisk och utstråla tuff bruksbil och sen inte erbjuda det mest grundläggande tillbehöret?
Köper jag en SUV, vilket Gud förbjude, så vill jag åtminstone ha rejäl dragvikt på den. Annars kan jag lika gärna köpa en cabriolet.
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Det slutgiltiga utlåtandet från fabriken har nu kommit och tyvärr kommer det inte att komma någon dragkrok till våra elbilar e-Niro och e-Soul.
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
För att säkerställa bilens hållbarhet och för att vi fortsatt skall kunna erbjuda vår klassledande fabriksgaranti har fabriken därav beslutat att bilens typgodkännande inte kommer att ändras (tillåta släpvagnskoppling).
Vi har framfört våra önskemål om fortsatta utredningar för dragkroksmöjlighet till fabriken så att vi i framtiden skall kunna erbjuda dragkrok till kommande elbilsmodeller.
Vi håller på att undersöka möjligheten att ta in en eftermarknadslösning med en så kalla "cykelkrok". En "dragkrok" som enbart är anpassad för transport av cyklar samt ev möjligheten att kunna erbjuda en bakluckemonterad cykelhållare.
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Ja, självklart är det så. De säljer alla bilar de vill sälja ändå. Det kommer att bli annat ljud skällan den dagen de inte längre säljer så många fossiler utan måste konkurrera om kunderna till sina elbilar.
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?
Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?
Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.
Slit och släp! Ja såklart menade jag det.
Vi får väl se. Jag är extremt skeptisk till att det någonsin blir en Sono Sion. Och ännu mer skeptisk när jag vet att de inte kommer ha nån som helst eftermarknadsorganisation med verkstäder osv. Kommer man ens kunna köpa reservdelar?
Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.
Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.
Bra kanske blir den, vem vet? Billig lir den inte det vet alla.
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)