Kia Niro EV

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Laban »

iAkita skrev:
Jag tycker det tjatas lite för mycket om det där att elbilar måste vara byggda som en elbil från grunden upp. Om utrymmen, räckvidd och effektiviteten är lika bra eller bättre jämfört med elbilar utan fossilsyskon så spelar det väl ingen roll om den har utvecklats för att kunna husera olika typer av drivlinor?
Det är precis samma motorer samt batteri så drivlinemässigt lär det inte bli någon skillnad. Skillnaden är väl främst utrymmesmässigt. Designar man chassit enbart för eldrift så kan man flytta fram föraren och få mer utrymme invändigt. Precis som Model 3 och kommande ID.3. Jag förväntar mig alltså att ID.3 kommer att ha mer utrymme invändigt jämfört med motsvarande fossilbil. Det är också precis vad VW hävdar att ID.3 ger, mer benutrymme i baksätet i förhållande till Golf trots samma storlek utvändigt. Eller potentiellt större bagageutrymme om man kan flytta fram baksätet vid behov. Dock osäker på om det går i ID.3. Enligt presentationen är det främst baksätet som påverkas, 15:47 in ser man en animering:



Ska man lyckas med detta med ett chassi som även ska kunna husera en förbränningsmotor så måste man offra krocksäkerheten. Vi kan också se lite märkliga konstruktioner på bilar som inte är från grunden elbil, ex EQC's ramkonstruktion fram:

Bild

Svårt att få in en frunk där. Se på Rivians gigantiska frunk. 333 liter. Utgår man från en F150 så lär det blir mer som EQC enligt bilden ovan. Dvs ingen frunk.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Swede1 »

Swede1 skrev:
Mickep skrev:
Jag tror att model 3 är vad folk vill ha, men e niro är vad folk behöver. (spela "you cant always get what you want" här)
Tyvärr faller model3 bort för högt pris, LR med Awd är ju 6-700, det är helt bort, även SR+ är över gränsen.
Det är under 400 000 som krävs. (om folk vanligtvis köper bilar under 200 000 så tror jag att de kan sträcka sig till 300 000, men det är svårt att motivera den högre kostnaden även med bensin och service inräknat). För företag gäller helt andra regler än privat, men även där finns det gränser att hålla sig inom.
Ja, tyvärr kan man inte få Eniro med dragkrok eller app. Så Tesla model 3 har en fördel där om man ska frakta grejer. Naturligtvis är Eniro mer praktisk med normalstor bagagelucka och högt insteg. Kia E soul finns nu också med kommande app, praktisk, högt insteg, kul inredning, bra ljud hk stereo. Dock högt vägbuller och utseendet är väl ovanligt. En B klass bil storlek. Det är helt olika storleks klasser på bilarna. E Niro, E soul, Tesla model 3. E Niro
är en kompaktsuv/cross over. Och Hyundai Kona är ytterligare lite mindre. E Niro har väl hyfsad ljudisolering om jag inte missminner mig = bra långfärdsbil, så du kan ligga i 120 utan att bli trött. Dessutom vingelstyrning och adaptiv farthållare som fungerar bra.

Önskemål: En E Niro byggd som elbil från grunden med lastutrymme fram, app för värme, dragkrok, fyrhjulsdrift med utmärkt antispinn (bmw) och rejäl markfrigång, välisolerad och med toppstereo för 475 000 kr skulle jag köpa! Kanske tom uppåt 520 000 kr kunde jag betala. Tesla model Y? Vw id crozz?
Upptäckte att det redan finns en bil som uppfyller mina önskemål...

Audi E tron 55, tyst kupé, utmärkt stereo, höjbar till 21 cm markfrigång, dragkrok, app värme, pris från 885 000 kr..... bra antispinn. Typ 400 000 kr för mycket bara....
Användarvisningsbild
mykie
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 28 jun 2019 13:40

Re: Kia Niro EV

Inlägg av mykie »

krivik skrev:
Sen är det intressant också vad bilarna kostar om man tar dem som förmånsbil, personalbil på sitt jobb. Det är nog en hel del bilar som köps den vägen och det kan finnas gränser för vad ens företag tillåter.

Jag har tex tagit min e-Niro som personalbil där jag jobbar på och vi har en gräns på 10 basbelopp (före bidrag) för elbilar. När jag beställde min bil så kom e-Niron precis in under den gränsen med Advance Plus-paketet. En Model 3 kommer aldrig in under den gränsen, inte ens SR vad det verkar.
Håller med till 100%
Har precis beställt en E-Niro som nästa tjänstebil (9 månaders leveranstid). Valde bort Plus p.g.a. dåligt bilavtal där vi i princip betalar bilen själv med nettolöneavdrag på 1,2% av bilens pris upp till 8-PBB.
Allting över 8-PBB får vi betala 2,6% på!
Så det fick bli Advance utan det extra som Plus ger. Vi har 20% rabatt på nettolöneavdraget på bilar med noll-C02 ustsläpp, så min månadskostnad kommer bli 3.600 kr.

Jag har nu en AUDI A4 och tittade från början på att byta till en PHEV (Passat GTE eller Kia Optima PHEV). Men desto mer jag läste och undersökte så kände jag att jag vill köra 100% på el.
Kontrollerade hur mycket långresor m.m. jag gör och kom fram till att jag bör klara 99% av mitt resande utan problem.
Vid provkörning släpade jag med mig 2 stora resväskor samt 1 kabinväska och barnvagn för att testa bagageutrymmet och kom fram till att det bör täcka mina vardagliga behov.
Dom få gånger jag behöver dragkrok så kan jag lösa det med att bytlåna bil med en granne eller kollega (har använt dragkrok 3 gånger dom senaste 7 åren).
App hade varit trevligt, men det var inte avgörande.

Bland dom märken vi har att välja mellan (Volvo, VW, AUDI, BMW, Skoda samt Kia) så var E-Niro den enda EV just nu som passade mina behov.

Det som jag mest av allt skulle vilja ha på E-Niro är en 3-Fas ombordladdare.
Bagage-Eniro.jpg
Tesla Modell 3 RWD MY24 (Highland)
Porsche Cayman S - 2006
Kia e-Niro 64 kWh - 2020 (såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

EDIT:
Hyundai Kona börjar tillverkas i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:
Kia skryter om att de vill bli Sveriges mest sålda bil.

Därför börjar de tillverka e-Niro i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Står ju Kona i den engelska texten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

taliz skrev:
Zalman3 skrev:
Kia skryter om att de vill bli Sveriges mest sålda bil.

Därför börjar de tillverka e-Niro i Europa, så leveranstiderna kan minskas.

The plans were reported in Business Korea, revealing that Hyundai not only wants to produce hybrid versions of the Tucson in the Czech Republic but also 46,000 units of the Kona Electric in the coming year – almost as many as will be produced this year in Ulsan, South Korea (48,000).
Står ju Kona i den engelska texten?
Gick lite fort där, det är Kona som avses, och borde också därför stå i Kona tråden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Lite udda om de väljer att bara tillverka Kona i EU.
eNiro lär väl sälja betydligt bättre än Kona?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Mickep »

Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
Var det hyndai eller kia som skulle få 3fasladdning?
Det är i april 2020 brukar släppas, är det samma för asiaterna? när kommer nästa årsmodel av kona / e-niro? (och vad tror ni de kommer ha)
hoppas på dragkrok, sedan tror jag på 3fas och app (dessa är jag ganska säker på) vet inte om de kan skrämma upp laddhastigheten, men sr+ har inte så bra laddhastighet (runt 100 kw, även om det i förhållande till kia är riktigt bra) så kanske det är fysiken i batteriet som sätter begränsningen.
Ja, dom har gamla celler än mig veterligen samma som Zoe. Nya 811 skulle kommit men var och är inte klara än.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Xeik »

TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Xeik skrev:
TechNerd skrev:
Hittade en kul sak igår.
Har hela tiden retat mig lite på att den inte regenererar ner tills att den står still utan börjat rulla sista 5km/h.
Om man håller inne vänster padell så bromsar den ner till 0 och håller sig still sen även ifall man släpper.
Det är en av sakerna som jag saknar på model 3. Stör mig lite på att den inte stannar helt när man släpper fartpedalen. Känns lite onödigt att behöva bromsa lite nätt sista biten varje gång man ska stanna...
Jag tänker att det är en safety feature. Så att man har foten på bromsen när man står still. Annars kan det gå galet om man fått in vanan att ha foten ovanför gaspedalen och t.ex. sträcker sig efter ngt eller whatever och råkar stampa till....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Xeik »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Just det får man genom krypläget va? Har inte provat själv...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.
Håller med. Krypkörningen är en av de funktioner som jag uppskattar mest med min Zoe. Bara att ha en fot på bromsen och reglera farten med. Man har full kontroll.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14478
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kia Niro EV

Inlägg av taliz »

Att slå på creep var typ det första jag gjorde när jag hämtade ut min Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Jag vill att bilen ska dra lite, även utan tryck på gaspedalen
Det har hänt att jag haft bråttom, tyckt på P-läge, men missat, börjat kliva ur bilen och kännt att det inte står stilla.

Lägger inte din MS i P automatiskt när du kliver ur bilen? Det gör Model 3.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Zalman3 »

Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Kia Niro EV

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Snap02 »

Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare
Inlägg: 311
Blev medlem: 25 apr 2019 13:02
Ort: Växjö

Re: Kia Niro EV

Inlägg av TechNerd »

Snap02 skrev:
Har du fått teslan? I sådana fall hur upplever du skillnaderna i laddning ?
Jag? Nej, hämtar den på måndag.
Men, laddningen är inget problem med Kian egentligen, det är nog bristen på bra (Ionity) laddningsställen möjligtvis.

Tror bara vi snabbladdat den fyra gånger sen i februari, räckvidden är ju kanon för vår del.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Kia Niro EV

Inlägg av BrooklynS »

joel80 skrev:
Zalman3 skrev:
Kia e-Niro Edition 7, 39,2 kWh
kostar 29.975€ i Tyskland.
https://www.ludego.com/produkt/kia-e-ni ... inkl-bafa/
Satan så mycket mer dom tar för p1-eco paketet på 64 kwh-versionen! 1290€ extra där mot 290€ om man tar det med 39kwh..

Det är ett annat paket: P1-eco+ istället för p1-eco. Innebär tydligen att man bla får värmepump också.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Kia Niro EV

Inlägg av HelectriC »

Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.
Alltså, inte alls? Jag hade gett upp hoppet om att det skulle komma under pågående modellår (som det gjorde med pluginhybriden) utan förväntat mig det till 2020.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kia Niro EV

Inlägg av Jeppe_E »

HelectriC skrev:
Fick precis bekräftat att efter flera tester så har Kia beslutat att inte typa e-Niro för dragkrok. De flesta trodde detta skulle komma i år och efter att de första utan krok blivit levererade, men så blev det alltså inte.

Ojdå? Det var nog ett misstag av dem. Den lite konspiratoriskt lagda kan nog tänka sig att det är så att de kan sälja sina fossilbilar. Behöver du dragkrok? Då är det denna bilen du ska ha ;)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar